Bassam: Kan du utveckla vad du menar med att 50 cm upphöjda bäddar behövs för blommor (rosblommor eller "rabattblommot")?
Kajsa:
Jag tyckte jag hade åtminstone hyfsad ordning och uppmärkning, men det visade sig nu när jag har ominstallerat mitt bildbehandlingsprogram (enkelt som följde med kameran), så är alla uppmärkningar av bilderna borta, inkl mapporganisationen. Alltså har jag nu hundratals bilder i en hög, alla omärkta

. Mitt minne är gott, men väldigt kort...
Över till trevligare ting - rosor. Upphöjda bäddar som växer - ja det kan nog stämma. Särskilt som man har fri tillgång till hästgödsel

. Upphöjda bäddar är en absolut nödvändighet här, ty under hela vinterhalvåret står grundvattennivån och kluckar i grästoppshöjd. Detta kan även inträffa under sommaren om den är usel, (dvs regnig). Men oftast är det tvärtom på sommaren, dvs marken är betonghård och torrsprucken.
Den upphöjda rabatten på bild består av Duchesse de Montebello (Gallica), Comte de Chambord (alias Mme Boll, Portland), Coupe d'Hébé (Bourbon), Duchesse de Rohan (Portland) och Yolande d'Aragon (Portland).
Sedan blev det också, (på lite spridda ställen i trädgården), Single Cherry (Pimpinell), Venusta Pendula (Arvensis) som ska få svinga sig upp i två träd vid sidan om, Alchymist (Modern buskros), Blanche Moreau (Mossros), William Lobb (Mossros), Fritz Nobis (Äppelros), Great Western (Bourbon) flankerad av 2 Mme Hardy (Damascener), Zigeunerknabe (Bourbon), Duc de Guiche (Gallica), Blush Damask (Damascena), Le Rosier Evêque (Gallica), Hybrida (R Helena), Président de Sèze (Gallica), Long John Silver (Setigera), Constance Spry (Austin), Trier (Myskros) och slutligen Ghislaine de Féligonde (Myskros).
Må 2009 bli ett fantastiskt rosår
Stefan