Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ska prova på något nytt i livet och behöver hjälp på vägen
          godanro
          Inlägg 05-01-2009, 23:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 20 040

Har nyligen skaffat kolonilott och ska börja planera inför året. Vill prova med kryddväxter. Efter som jag är helt novis när det gäller örter ( även på alla andra växter) kanske någon vill hjälpa mig att välja ut de vanligaste kryddväxterna. Till vilka rätter mm som dom passar bäst. Om man ska torka eller frysa in dom o.s.v. help.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 06-01-2009, 10:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (godanro @ 05-01-2009, 23:33) *
          Har nyligen skaffat kolonilott och ska börja planera inför året. Vill prova med kryddväxter. Efter som jag är helt novis när det gäller örter ( även på alla andra växter) kanske någon vill hjälpa mig att välja ut de vanligaste kryddväxterna. Till vilka rätter mm som dom passar bäst. Om man ska torka eller frysa in dom o.s.v. help.gif

Jag brukar alltid ha några mynta plantor i trädgården, Jag använder bladen i iste.

Brygg en kanna stakt te, gärna rött te, lått det svalna, ta lite socker i efter smak, lägg i ett par myntablad. Myntabladen gör att du får en läskande/syrlig god smak på istet.

Rosmarin... torka till hösten. god på kyckling vet du...
          lagerblad... torka till hösten.
          Chili... många olika sorter finns det. Gör egen sås, torka och mall eget chili pulver/krydda, frys in till grytor.
          Persilja, plantera i typ kruka i jorden, den sprider sig som ogräs.
          Krondill... till kräftorna

Ja det finns massssssor men här var några förslag... Grattis till kollonilotten och lycka till smile.gif

Citera
          kasam
          Inlägg 06-01-2009, 12:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Grattis till kolonilotten!!!

Örter - finns ju en hel del...
          Som tidigare nämnts rosmarin o lagerblad. (Var ute en runda i örtagården o tog in till köttgrytan igår.)
          Ja, myntor - finns flera olika. Använder den till tabouleh - härlig sallad! (Finns recept på nätet.) Här behövs också persilja (Jodå - instämmer med Blomkronan - den är helt vild - nu hittar jag persilja i var o varannan rabatt.)
          Ettåringar är basilika - här har jag både vanlig o thai.
          Timjan.
          Testade koriander, men den blev så rufsig, så jag får se ifall jag ger den en ny chans. Annars god i matlagning från ex vis Thailand, Libanon osv. (Inte alla som gillar den, en del tycker den smakar lite parfym.)
          Jag har lite olika salvior också, men har ännu så länge inte använt dem i matlagningen så mycket.
          Ett absolut måste: Gräslök! Ja, o här har jag också den vita med vitlökssmak.
          Ja, och så oregano..

Dessutom finns det ju ätbara blommor, som kan vara fina i sallad, drinken osv...

(Sedan, men bara till ögonfröjd, så har jag blodtopp - en klar favorit. yahoo.gif )

Lycka till!!!!

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          Platinum
          Inlägg 06-01-2009, 13:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

De som är perenna och ett måste i mitt örtland är gräslök, kinesisk gräslök, timjan, vinterkyndel och citronmeliss. Sen är basilika och rosmarin trevliga kryddor, men de brukar jag odla i kruka eftersom de inte klarar vintern här.

Kryddor är så användbara till mycket men som exempel...
          Gräslök är god bara som den är eller nerklippt i sallader. Timjan och kyndel passar ypperligt i köttgrytor eller i gratänger. Rosmarin passar bra till lamm. Basilika är ju ett måste till pizzan eller om man gör en traditionell italiensk köttfärsås (Bolognese). Citronmeliss är gott i isvatten eller till desserter.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          godanro
          Inlägg 20-01-2009, 22:39
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för råden jag fick av er. Iste lät gott efter som jag gillar te
          Ska testa några sorter och göra te. thanks.gif
          Vet ni om det finns någon bok som bara handlar om ätbara örter-blommor mm?
          Ni får ursäkta mig att jag inte svarat på era inlägg.
          Har börjat fatta hur det här fungerar och det är mycket kul.
          Har inte gillat att sitta så mycket framför datorn tidigare eftersom det verkat så svårt.
          men nu börjar gubben klaga eftersom jag inte kan slita mig. blomma.gif

Citera
          Heda
          Inlägg 22-01-2009, 19:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Det finns en underbar bok med tips, råd och inspiration som handlar bara om kryddväxter och deras användning. Den ger även tips på hur du kan skapa din örtagård, hur du förökar dina kryddväxter mm. Rekommenderas starkt!

Annas örtagård, av Anna Bergeström ISBN
          9100106542, 131:- på Bokus, www.bokus.se

//Heda

Citera
          EKLO
          Inlägg 22-01-2009, 21:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag har också salvia i min lilla ört-hörna. Den växer så det knakar (zon 2), och är på det viset mkt tacksam (och rätt snygg med sina gråa blad) - men den tar lätt över med sin starka smak om man klipper ner den direkt i maten. Men så lärde jag mig ett bra knep: Man steker några salviablad i olja/smör en stund, sedan tar man upp dem och steker sin mat i den nu lagom smaksatta oljan - mycket gott!

Myntorna (helst marockansk mynta och grönmynta - de är godast tycker jag och många andra) odlar jag i väl avgränsat land (eller i nergrävd hink utan botten) eftersom de sprider sig så frejdigt annars. Och förutom receptern ovan är de ju ett måste om man gillar drinken mojito - (och det gör jag)!

Att odla sin egen persilja, gräslök och dill gör också att man kan få frysen fylld av sådant - inte dumt under resten av året!

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 22-01-2009, 22:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Utan att veta vilken zon du har är det lite svårt att säga vad som passar. Men mina favoriter kommer här.

- Timjan, vanlig, citron-, back och gråtimjan (fast den äter man inte, tror jag)
          - Salvia som finns med olika bladfärger, snygg men inte så härdig.
          - Åbrodd kan man ha som minihäck, härlig doftväxt och härdigare än lavendel. Sticklingar rotar sig busenkelt så du kan köpa en planta och bygga upp häcken efter hand.
          - Piplök är flerårig till skillnad från salladslök, kul som kantväxt och blommar vackert.
          - Isop finns blå-, vit- och rosablommande.
          - Oregano, jag rekommenderar den "grekiska" kompakta. Den stora som även kallas kungsmynta, sprider sig mycket.
          - Styvmorsviol och luktviol
          - Malört som doftört
          - Ringblomma för att det är vackert och att kronbladen kan användas för att pynta sallader, användas i bröd och blir man mer ambitiös kan man göra hudperparat av den.
          - Gurkört, blå och vit finns. Man skördar själva blommorna och lägger i vanligt vatten. Man kan också frysa in istärningar med en blomma i varje iskub, trevligt!
          - Citronmeliss, hjärtansfröjd!

Sen tycker jag att smultron och doftande rosor (apotekarros t.ex.) passar i kryddträdgård.

Jag har ofta planterat ut kryddplantor jag köpt på ica. Plantera om i vanliga krukor med bra jord tills våren kommer.

De flesta kryddörter ska ha mager jord och stå rätt torrt (när de etablerat sig) och soligt. Men inte alla, så läs på.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          godanro
          Inlägg 23-01-2009, 18:57
          Länk hit: #9

Medlem

jag bor i zon 4-5 och lera. I sommras var det vallgravar kring rabatterna.
          Fast jag (sambon) vänt upp och ner på allt och vi gjort efter konstens alla regler.
          Men vädret kan man inte göra något åt.
          Kom ca 40 cm ner sen var det rena blå leran. Samma härliga jobb väntar framför dörren.
          Hoppas det inte blir lika blött i år. Får ta och välja ut några örter så får jag testa
          mig fram. Risk är att jag tar för många och det växer mig över huvudet.
          Det där med iskuber lät underbart vackert. Det ska jag pröva.
          Tack för bokförslaget. Får gå till bokhandeln och se vad som finns. thanks.gif

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 23-01-2009, 22:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Lera är inte det bästa för de flesta kryddörter. Skulle nog vara bra att blanda rejält med grus där du ska ha örter som vill ha det magert. Och på med en massa kompost. Täckodling kanske?

Så hög zon har jag ingen erfarenhet av. Gissar dock på att salvia och timjan blir ettårig där unsure.gif

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-01-2009, 17:42
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om det är lerigt och lite högre zon så skulle jag göra en upphöjd rabatt med lite mer väldränerad jord i till de ganska många kryddväxter som måste ha ganska väldränerat för att överleva vintern. +Det blir ofta mer gynnsamt för växter som annars inte är så bra härdiga ex. finns det folk som odlar fransk dragon och lavendel långt upp i landet i upphöjda bäddar och inte har några problem med övervintring.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-01-2009, 18:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Exakt gör som Åsa skrev.

upphöjda bäddar med väldräneradjord och så planterar det nära söderväggen eller något annat skyddat och varmt område. mycket sol och värme behövs. plus så smakar en del kryddor mer om dom står torrt.

Lavendel,Timjan,Salvia(den vanliga gröna) m.m. flera kan övervintra i zon 4-5utan problem.

köper man brokbladiga sorter av salvia eller med andra bladäfrger så är dom mycket känsligare på vintern än vanlig. vanlig grön kryddsalvia är tålkigast.

Citera
          godanro
          Inlägg 24-01-2009, 22:06
          Länk hit: #13

Medlem

Det var tråkigt att det verkar vara så svårt här
          men jag får prova mig fram annars får jag odla nytt år från år. thanks.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-01-2009, 23:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Upphöjda bäddar behöver inte vara svårt, det kan vara mycket enklare än att odla direkt i marken ex. kan du ju använda pallkragar till de växter som vill ha väldränerat. Och innan du ställer dit pallkragarna kan du ju täcka marken med tidningar el. dyl. som kväver ogräset så då behöver du inte slita och gräva bort ogräs och liknande.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          godanro
          Inlägg 26-01-2009, 16:16
          Länk hit: #15

Medlem

Idag var jag ner till bokhandeln och fick äntligen tag i en bok om örter.
          ÖRT BIBELN av Pete McHoy & Pamela Westerland.
          Den är enkel, klar och tydlig. Varje sida handlar om endast en ört med bild.
          Växttyp, bästa läge,lämplig jord, förökning, växtdelar, användning.
          Boken innehåller även några recept, kosmetik, läkeörter,dekorationer mm.
          Du kommer inte att bli besviken. yahoo.gif
          (kostade endast 89 kr). tummenupp.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-01-2009, 09:47
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (godanro @ 20-01-2009, 22:39) *
          Vet ni om det finns någon bok som bara handlar om ätbara örter-blommor mm?

Blommor på menyn

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          godanro
          Inlägg 29-01-2009, 18:28
          Länk hit: #17

Medlem

Tack för förslaget Får gå ner till bokhandeln igen.
          Det här med blommor låter extra spännande thanks.gif blomma.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon