För det första så tar rotäkta rosor betydligt längre tid på sig att växa. De har inte den växtkraften som okulerade rosor har, men så blir de heller inte så storkbenta med tiden. Alla mina rotäkta rosor har ägnat första säsongen åt rotetablering. Sedan har de växt, men långsamt och relativt klent.
För det andra så låter mängden gödsel helt ok, med tanke på att rosorna inte är så stora. Vatten får de, bra. Men, förmodligen skulle du kunna öka både gödselmängden och vattenmängden, med tanke på din jord. Man kan alltid öka sina ansträngningar för att rosorna ska trivas optimalt, men det är en prioriteringsfråga. Jag har varken tid eller lust att gulla med rosorna. Så då får jag ta konsekvensen: det tar något eller några år extra innan buskarna är fullvuxna.
För det tredje: högt gräs och ogräs tar nog på tillväxten. Det är vad jag börjar misstänka

, (vilket väl nästan alla andra här på forumet redan vet!?

). Har många rosor som står i högt gräs & ogräs. De lever och frodas, men jag misstänker att de hade varit större och frodigare om de inte sedan barnsben behövt tampas så. Därför har jag tänkt att experimentera i sommar, genom att täcka med markduk/tidningspapper etc runt några buskar, och se om det gör någon skillnad.
Antar att din sandjord är relativt porös/lättgrävd, och väldränerad utan något stående vatten, (någon tid på året)?
/S