Jag har bara goda erfarenheter av att så i toarullar. Att det möglar måste bero på dålig luftväxling och att de står alltför tätt. Det kan oxå ha med temperaturen och luftfuktigheten att göra.
Till de växter, som inte får alltför omfattande rotsystem, kan man dela rullarna i två delar. Till luktärter använder jag dock hela rullen. Jag gillar rullarna, för det är så praktiskt att bara gräva ner allt i jorden, utan att behöva trixa med att få ut växterna ur krukorna.
Annars använder jag mest små plastkrukor, som jag ställer i t ex plasttråg från köttfärs. Känns som riktigt resursslöseri att bara slänga dem. De har ju oxå fördelen att inte vara släta i botten, utan mönstrade, vilket ger en viss luftcirkulation.
Jag har oxå plastlådor,inhandlade på Plantagen för ändamålet. Fördelen med dem är att de är mycket stadigare än de återanvända plastförpackningarna.
Obs! Jag menar inte cellplastförpackningarna, utan de i riktig plast, som man får när man köper lite större mängder.
Visst är det hääärligt att äntligen få börja med årets sådder! Det känns faktiskt redan lite sommar inombords
Redigerat av Red Top: 28-01-2009, 09:55