|
Olika trädgårdsstilar, Vad tycker du? |
|
|
|
24-01-2009, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 9 127

|
Jag är nyfiken!
Vad tycker ni? Har ni en stil i er trädgård eller blandar ni olika trädgårdsstilar?
--------------------
Skogstomt i zon 3
|
|
|
|
|
24-01-2009, 22:45
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Det finns av alla och inga stilar här. Det blir som det blir alteftersom liksom.
|
|
|
|
|
25-01-2009, 00:10
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Vildvuxen! Växter får växa där de trivs!
|
|
|
|
|
25-01-2009, 14:14
|
Medlem
Antal inlägg: 199
Medlem nr: 9 942

|
Vildvuxet möter bombnedslag möter halmåker.
Har hittills inte hittat samma stil i någon trädgårdsbok.
Konstigt.
Drömmer om grönska, frodighet och "sparsmakad elegans". Ulla Molin är en favorit.
|
|
|
|
|
25-01-2009, 14:46
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Medelhav och europeisktvildflora blandat med exotiska växter och vanliga trädgårdsväxter.
|
|
|
|
|
25-01-2009, 15:17
|
Medlem
Antal inlägg: 828
Medlem nr: 17 995

|
Det blir som det blir.... Ja, det är nog min stil om man kan kalla det för stil. Allt jag gillar och som trivs hamnar i min trädgård. Det blir lite gammaldags växter, cottage garden, lite medelhavslängtan osv... Rund gräsmatta, helt klart inspirerad av Ulla Molin (som jag hade förmånen att intervjua i ett sammanhang och då också se hennes fantastiska trädgård). Andra inspirationskällor som påverkar min "stil" är alla här på Odla (o även andra forum), för plötsligt visas det en växt, en komposition, en fiffig lösning osv som kanske hamnar i min trädgård också. Ja, som sagt... det blir som det blir... kajsalisah - blir ju nyfiken....Vilken stil har du själv???
--------------------
www.engronsida.blogspot.se
|
|
|
|
|
25-01-2009, 16:04
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag håller mig till trädgårdsstilen Kaos. Växter på möjliga och omöjliga ställen uppblandat med massor av ogräs och lite husdjur här och där. Jag är egentligen inte intresserad av trädgård utan av växter. Det bästa för mig vore att alla växterna var systematiskt sorterade. Familjer, släkten, arter i bokstavsordning. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
25-01-2009, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
25-01-2009, 16:31
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Jag har oftast en tanke bakom en ny rabatt, men inte samma tanke genom hela trädgården. Ibland är det färger som är tanken, ibland är det någon naturupplevelse, till exempel en åker med rågvete där ogrässprutan missat långa stråk med knallblå klint! Det står alltid en skottkärra framme och en spade nerkörd i någon rabatt. Ofta blir det panik framemot juli, när de sådda perennerna börjar lida i krukor...då kan det bli ett himla sammelsurium...jag flyttar dem i vår  men ibland kan jag inte flytta dem, för de ser så glada och friska ut där de står.... Hyfsat ordnat kaos tror jag....och mycket romantik med rosa och lila och ljusblått! //Heda
|
|
|
|
|
25-01-2009, 16:45
|
Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 18 459

|
Vi ska nu försöka hitta 'vår' stil. För första gången i våra liv har vi en egen trädgård där vi faktiskt får bestämma allt själva. Inte bara det, vi måste bestämma. Vi har byggt hus så det finns ingen trädgård sedan tidigare som vi kan ha som 'tills vidare' innan vi bestämt oss. Ska vi ha en trädgård med en stil (vilken det än blir) så måste vi ordna till den.
--------------------
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.
Nu planeras hur trädgården ska anläggas
|
|
|
|
|
26-01-2009, 09:45
|
Medlem
Antal inlägg: 408
Medlem nr: 9 317

|
Har en blandning av skånsk allmogeträdgård (Många långa låga boxbomshäckar återplanteras och restaureras) och romantisk engelsk art-crafts trädgård där odlingar av nyttoväxter endast sträcker sig till fruktträd och bär samt kryddträdgård. De gamla gurk, kål och potatislanden är markerade med boxbumskanter men innehållet är antingen ersatta av blommrabbatter, rosor eller gräsmatta. Kanske kommer nyttoväxterna att komma in, man ändras ju som trädgårdsperson hela tiden.
mvh plexi
|
|
|
|
|
26-01-2009, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 2 565
Medlem nr: 6 734

|
Förskönad natur, skulle jag vilja beskriva vår trädgård. Fast många tycker mest att den påminner om en engelsk trädård. Dock har en hel del annat smugit sig in i den också. Det blir så mycket "Det måste vi ha" växter. Ett japaninspirerat hör har vi gjort, utan att ha en aning om hur japanerna tänker när de planerar sina trädgårdar. Det har vi fått veta i efterhand. Sen tycker jag att var och en får inreda sin trädgård efter egen smak, och som vi alla känner till är smaken helt olika från person till person.
Redigerat av cato: 26-01-2009, 10:42
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
26-01-2009, 11:10
|
Gäster

|
Instämmer, det är väl tur att vi är olika och har olika smak!  Tänk vad tråkigt att gå på trädgårdsvisningar om alla hade det precis lika. Själv har jag en vild liten naturtomt med en äng som huvudnummer. En vildvuxen rabatt har jag också med lite av varje, men mest sådana blommor som lockar fjärilar och bin. Dessutom ett litet stenparti med bl a backtimjan och en liten näckrosdamm där grodorna leker på våren. Några dyra, exklusiva växter har jag inte och hör inte till dem som blir sura när rådjuren kommer och tar några blad. Tvärtom tycker jag att det vilda har en sjävklar plats i min naturträdgård. Inte minst nu på vintern när jag matar rådjuren med äpplen, ekorrarna med hasselnötter och småfåglarna med frön och talgbollar. Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 26-01-2009, 11:12
|
|
|
|
|
26-01-2009, 12:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Blommor...blommor och åter blommor....det är nog min trädgårdsstil!! Jag sår en massa blommor varje år och sätter ut i trädgården där det finns plats. Räcker inte rabatterna till så grävs det fler!!!  Hos mig är det en riktig blandning med färger i rabatterna men jag brukar tänka som så ...att i naturen är det en skön blandning av färger och den är ju underbart!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
26-01-2009, 14:02
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Jag har min tomt på sommarstället, och det är en naturtomt, men med en hel del klippt "gräsmatta" för att kunna ta sig fram. Blåbär, vilda nypon,vilda kaprifolsnår, enar, mossbelupna bergssidor, ljung, vilda hundkäx och bräken och johannesört och lite annat blommande vilt, och en jäkla massa björk- rönn- och eksly som jag för en ojämn kamp med. Jag odlar grönsaker, så jag spettar och gräver upp nya land för det hela tiden. Hade en bestämd uppfattning om att prydnadsväxter icke skulle göra sig besvär, just eftersom det är en naturtomt och jag inte alltid är där. Men intresset för att fixa och dona är maximalt och tycks inte minska - så nu håller jag på att planera för lite blekgula perenner framför gärdesgården, och möjligen till och med en gul ros (eller två?!) att klättra upp mot verktygsboden. Och - som jag skrivit i en annan tråd här - gräver jag små gropar åt de förrymda och vilda fingerborgsblommor jag stötte på i en skreva i skogen härförleden. Var ska detta sluta tro? Säkert är dock att det inte kommer att kultiveras så att naturtomtgrunden försvinner.
Redigerat av EKLO: 26-01-2009, 14:36
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
26-01-2009, 14:20
|
Gäster

|
Jag känner inte igen mig ett dugg!  Visst har en och annan "tam" växt hamnat i min äng genom åren. Vårblommande lökväxter förstås, och ett par buddlejabuskar för fjärilarna måste man ju testa vid en bergvägg även om det hittills inte har gått alltför bra... Och så några plantor av den läckra och härdiga Arisaema amurense, för liknande arter såg jag växa i liknande miljöer när jag var i Kina. Och så var det visst en Trillium... Men det är ju ändå en svensk naturtomt! Olle
|
|
|
|
|
26-01-2009, 16:16
|

Medlem
Antal inlägg: 666
Medlem nr: 6 778

|
Jag har ingen stil alls... fniss....
|
|
|
|
|
27-01-2009, 19:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Inte vet jag vad min stil kallas, men inte är den prydlig med raka kanter och välansade rabatter ialla fall. Jag täckodlar mycket och har en salig blandning av blommor och buskar. Och jag måste säga att det växer frodigt tack vare täckodlingen.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
27-01-2009, 19:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Det blir som det blir ungefär, trots planering. Men så tillkommer alla nya frösådder och sticklingar sådant jag absolut ville ha när jag varit iväg någonstans, och sådant som andra slänger men som kan få testa på i ett eget hörn. Summasumarum, ett välordnat kaos, säger vissa. Fast jag har ett hörn som jag gjorde i ordning 2005, efter stormen Gudruns härjningar. Det blev ett woodland med en stor stubbe kvar av björk och en stor stubbe av ek. Ekområdet har jag inte kommit till än, men vid björken har det börjat växa fint och växterna trivs bra. Jag har även några nyplanterade roddisar, så läget verkar perfekt. Det är nog det enda som riktigt blivit bra, även om det blev hastigt påkommet när grävaren var här. Dessutom fick jag 12 meter ny jord att plantera i då grävaren var här för att gräva bort halva altanmuren, lägga ny stenmur längre ner. Där kan jag hålla på i åratal med att plantera, det blir ju aldrig fullt! Fast jag vill ha bort 5 stora plymspireor och det snarast. En av de dumma besluten jag tog, behåll dom. Arrrhg!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|