Runåbergs nya sommarsquash sort White bush lebanese kan jag verligen rekommendera jag fick en påse provfrö av Runåbergs för några år sedan så jag har odlat sorten tidigare under några år. Den växer hyfsat kraftigt och bladen ser något annorlunda ut en den vanliga zucchinins, den verkar ha hyfsat bra motståndskraft mot gurkmjöldaggen, frukterna har ganska fast fruktkött med god smak, +de ger ganska många frukter per planta. Plantan växer i buskform.
Hos mig är sommarsquashen klar i juli också man kan ju inte plantera ut squash förren slutet av maj-början av juni ens här och då använder jag ändå svart markväv + fiberduk. Sommarsquash/zucchini skördas med fördel då de är ganska små ca 3-4hg, plantorna sätter nya frukter allteftersom man skördar. Squashfrö har lång hållbarhet så jag brukar ha många sorter men kanske bara 1-2 plantor per sort, fröpåsarna använder jag sedan i flera år. Sommarsquash/zucchini växer i buskform för det mesta så de skickar inte ut flera meters rankor.
(Bönan speedy hade jag förra året och jag var inte så jätteimponerad, Dragons langerie som jag testade för första gången förra året tycker jag var bättre, mer högavkastande, god, rolig och lätt att hitta bland bladverket, en gul böna med rosa ränder är lättare att hitta i ett grönt bladverk än vad det är att hitta en grön böna i ett grönt bladverk)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|