Jag har letat bland tidigare inlägg men hittar ingen beskrivning som riktigt stämmer in på detta.
Mitt plommonträd (Czar) började gulna tidigt i år, redan under första halvan av augusti. Det hade då varit varmt och torrt länge och jag har inte hunnit vattna så mycket i år, så jag var inte förvånad. En del träd uppför sig ju på liknande sätt om sensommaren är torr: På björkar blir en del löv gula och faller, häggar kan få höstfärger i förtid - och så var det i år på björkar och häggar i den omedelbara närheten. Men sedan har plommonträdet inte bara fortsatt att gulna utan blivit brunt trots att löven sitter kvar! Sen ett par veckor är nästan alla löven bruna och hängande. Övergången från grönt till gult till brunt har gått inifrån och ut, d.v.s. de äldsta/lägst sittande löven blev bruna först. De få löv som fortfarande inte är bruna, bara gula, sitter långt ut mot skottspetsarna.
Utifrån förloppet och omständigheterna skulle jag själv trott att det bara var förtidigt "höstande" p g a torka - om det inte vore för det där att löven sitter kvar fastän bruna! Det ser verkligen SJUKT ut! Så är det torkan och hur illa är det, kan trädet ha dött? Eller är det sjukt och i så fall av vad?
Tilläggas bör att trädet gav bra med frukt. Vi miste kanske 10% av den till monilia (ska kartgallra mer nästa gång) och 20% till plommonvecklare (som jag kunde identifiera m hj a Cillas svar till andra, tack för det) och 40% till hackande fåglar men det blev några skålar ändå av ett ännu rätt litet träd.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|