Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > överraskning i Aloen
          lissa
          Inlägg 13-02-2009, 01:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Skulle plantera om och ev dela på en Aloe jag har ( inte A.Vera) men när jag tog ner den från hyllan den brukar stå på, och fick se den från andra sidan fanns de helt plötsligt en knopp yahoo.gif Den blommade förra året också, och själva blomman var verkligen fin, så jag är verkligen glad....Nu får den stå kvar i jorden den har, och väntar till längre fram med att dela på den, det är faktiskt 5 st i krukan, men bara en blomma, än så länge, men jag är tacksam för det.
          Jag flyttade på den, så nu står precis utanför fönstret, ihop med en (?) Kalanchoe som också blommar just nu. Ni gav mig namnet och beskrivninga om hur man skulle klippa den, och nu har alltså dom delade Kalanchoena också fått blommor....en riktig blandning utanför fönstret, och det känns skönt....men förra året vid den här tiden hade jag många fler blommande blommor.. Freesierna har stora knoppar, men kommer att ta ett tag till....mmm dom ser jag fram mot att få lukta på....
          Bifogad fil  DSCN7801.JPG ( 34.83k ) Antal nedladdningar: 114
          Bifogad fil  DSCN7807.JPG ( 40.18k ) Antal nedladdningar: 54
          Bifogad fil  DSCN7803.JPG ( 84.53k ) Antal nedladdningar: 71

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-02-2009, 09:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Ser ut att vara en Aloe aristrata. De är ganska lätta att få i blom. Det är nu du ska ge den lite lätt med gödning några gånger, men ta bara en halv dos. Dela den kan du också göra trots att den är i blom, då triggar du bebisarna till blomning snabbare.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 13-02-2009, 12:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Grattis till dina fina växter! Man blir så glad när det kommer knoppar och man känner att de trivs!

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          lissa
          Inlägg 14-02-2009, 00:55
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (MariaS @ 13-02-2009, 09:37) *
          Ser ut att vara en Aloe aristrata. De är ganska lätta att få i blom. Det är nu du ska ge den lite lätt med gödning några gånger, men ta bara en halv dos. Dela den kan du också göra trots att den är i blom, då triggar du bebisarna till blomning snabbare.

Tack MariaS för ditt svar .., men börjar inte blommningen väldigt fort nu när knoppen är så stor??? Du måste vara modig som vågar dela dom nu, för det är ju 5 syskon som sitter verkligen hopträngda, så jag är alldeles för rädd för att förstöra rötterna på dom just nu...Jag vet ju inte vems rötter är var confused.gif
          änk jag som trodde att man inte skulle ge dom gödsling just nu, där sere man vad lite man vet...tack MariaS för dina råd, men min feghet gör att jag nog väntar med delning tills blommninge är över, för jag vill minnas att det gick alldeles för fort.... unsure.gif

Tack Eva, det är ju alltid roligt att andra uppskattar det man visar i blomväg...,speciellt när det som i det här fallet kommer som en överraskning, för då vill man ju dela med sig..och delad glädje är dubbel glädje sägs det ju yes.gif

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 14-02-2009, 01:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Vad kul Lissa med en blommande Aloe! Grattis, det har du gjort bra!!! kompiskram.gif
          Fota eftersom nu, åsså lägger du in bilder så vi andra också får se hur den blir... yes.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 14-02-2009, 08:36
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (lissa @ 14-02-2009, 00:55) *
          Tack MariaS för ditt svar .., men börjar inte blommningen väldigt fort nu när knoppen är så stor??? Du måste vara modig som vågar dela dom nu, för det är ju 5 syskon som sitter verkligen hopträngda, så jag är alldeles för rädd för att förstöra rötterna på dom just nu...Jag vet ju inte vems rötter är var confused.gif
          änk jag som trodde att man inte skulle ge dom gödsling just nu, där sere man vad lite man vet...tack MariaS för dina råd, men min feghet gör att jag nog väntar med delning tills blommninge är över, för jag vill minnas att det gick alldeles för fort.... unsure.gif

Tack Eva, det är ju alltid roligt att andra uppskattar det man visar i blomväg...,speciellt när det som i det här fallet kommer som en överraskning, för då vill man ju dela med sig..och delad glädje är dubbel glädje sägs det ju yes.gif

Jag delar alltid mina vid omplantering oavsett om de har blom eller inte. Är de nyplanterade behöver man inte ge extra gödning, bara om de står i blom och inte är omplanterade. Blomman tar mycke näring från växten.

Rötterna behöver du inte vara så petig med. Aloe bildar fort nya rötter. Särskilt om de får torka riktigt ordentligt mellan vattningarna.

Citera
          lissa
          Inlägg 15-02-2009, 00:31
          Länk hit: #7

Medlem

MariaS, det är faktiskt inte så länge sedan jag planterade om dom, men gjorde det väldigt dumt, rotklumpen kom nästan lite ovan jord så det var därför jag fick för mig att göra om det nu, så jag tror att den har nog med näring, och så fort blomningen är över delar jag upp den... shy.gif
          Vad tycker du ska jag ge var och en en egen kruka, eller ska jag kanske sätta dom 2 och 3, för dom är ju inte så stora egentligen???

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 15-02-2009, 00:48
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 14-02-2009, 01:02) *
          Vad kul Lissa med en blommande Aloe! Grattis, det har du gjort bra!!! kompiskram.gif
          Fota eftersom nu, åsså lägger du in bilder så vi andra också får se hur den blir... yes.gif

Tack till dig också Sussie F , för som jag skrev till MariaS o Eva så är det ju roligt när det man lägger in blir uppskattat.. Idag var jag framme med kameran , men den såg exakt likadan ut som igår, så idag blev det ingen bild.
          Roligt att veta att det finns fler än jag som tycker om att se förändringen från knopp till blomma, och så länge det finns fler än jag som vill se bilder så kommer det att komma bilder thanks.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-02-2009, 12:03
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (lissa @ 15-02-2009, 00:31) *
          MariaS, det är faktiskt inte så länge sedan jag planterade om dom, men gjorde det väldigt dumt, rotklumpen kom nästan lite ovan jord så det var därför jag fick för mig att göra om det nu, så jag tror att den har nog med näring, och så fort blomningen är över delar jag upp den... shy.gif
          Vad tycker du ska jag ge var och en en egen kruka, eller ska jag kanske sätta dom 2 och 3, för dom är ju inte så stora egentligen???

Varje gång du delar en Aloe, så triggas den till att sätta nya skott igen. Det är ju den artens sätt att föröka sig. Så ju oftare man delar, desto mer skott får man.
          Har du redan planterat om den och inte vill att den växer till sig för fort, låter du den helt enkelt vara. Den kommer med största säkerhet att blomma nästa vår igen, om du sköter den som nu.
          Blommans utveckling kan ha stannat upp något, efterDen behöver "fundera" på var den befinner sig nu, innan den fortsätter utvecklas.som du bytt plats på den.

Citera
          lissa
          Inlägg 18-02-2009, 00:32
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (MariaS @ 15-02-2009, 12:03) *
          Varje gång du delar en Aloe, så triggas den till att sätta nya skott igen. Det är ju den artens sätt att föröka sig. Så ju oftare man delar, desto mer skott får man.
          Har du redan planterat om den och inte vill att den växer till sig för fort, låter du den helt enkelt vara. Den kommer med största säkerhet att blomma nästa vår igen, om du sköter den som nu.
          Blommans utveckling kan ha stannat upp något, efterDen behöver "fundera" på var den befinner sig nu, innan den fortsätter utvecklas.som du bytt plats på den.

Ja den verkar verkligen ha tagit sig en riktig funderare, för den har inte förändrats ett dugg sen sist...Det var alltså helt fel av mig att flytta den.? Jag gjorde så med Kalanchoen också utan att jag märkte skillnad i blommningen.
          Om jag ställer tillbaks den på den gamla platsen, stannar den upp igen då? Varför ska jag vara så klantig, det är bara ett par meters skillnad, om det är så mycket. ...nu blev jag lite rädd, jag kanske t om förlorar blomman, eller ???

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-02-2009, 09:15
          Länk hit: #11

Medlem

Ingen risk att du förlorar blomman, såviden har bara stannat upp och funderat på vad som händer. Snart har den aklimatiserat sig och fortsätter med sin blomning. Flytta inte tillbaka den, för då ska den fundera igen...

Citera
          Bassam
          Inlägg 18-02-2009, 15:40
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan
          du kan tillbaka dem till gammla plats som trivs på utan risk.

H:Bassam

Citera
          lissa
          Inlägg 18-02-2009, 19:55
          Länk hit: #13

Medlem

Jag tror att den har funderat nog för den här säsongen, så tack för svaren, och när den sätter igång att blomma kommer bilder biggrin.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-02-2009, 20:27
          Länk hit: #14

Medlem

Hääärligt. Jag gillar färgen på den Aloen! wub.gif

Citera
          tepa
          Inlägg 18-02-2009, 20:55
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag kunde inte låta bli att köpa en Aloe jag med. Jag hoppas verkligen att det är en Aloe Aristrata. Det är väl det ? Försäljerskan visste inte först vad det var, hon sa Aloe Vera. Men jag sa, att jag tror det är en Aristrata, efter att ha sett din bild, Lissa. Hon ringde "uppfödaren" och fick bekräftat att den ska blomma, det kommer upp en blomstängel. Så jag hoppas det är den. Eller ?

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  18.2.2009_001__Small_.jpg ( 62.14k ) Antal nedladdningar: 37

Citera
          lissa
          Inlägg 18-02-2009, 22:23
          Länk hit: #16

Medlem

Tepa, man ser inte riktigt om kanten på bladen är lite taggiga, och jag är inte helt säker, men jag tror inte att den är som min..Om du redan har en blomstängel så gläder jag mig med dig och hoppas att du också sätter in bilder...i vilket fall som helst så vet säkert MariaS ilken sort du har...grattis igen smile.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-02-2009, 10:10
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (tepa @ 18-02-2009, 20:55) *
          Hej

Jag kunde inte låta bli att köpa en Aloe jag med. Jag hoppas verkligen att det är en Aloe Aristrata. Det är väl det ? Försäljerskan visste inte först vad det var, hon sa Aloe Vera. Men jag sa, att jag tror det är en Aristrata, efter att ha sett din bild, Lissa. Hon ringde "uppfödaren" och fick bekräftat att den ska blomma, det kommer upp en blomstängel. Så jag hoppas det är den. Eller ?

Hälsn Tepa

Det är INTE en aristrata! Tror mer på en arborescens, vilken jag personligen tycker är bättre än Aloe barbadensis (Aloe vera) som läkeväxt. Färgen på den blomman är något djupare orange än blomman på aristratan.

Alltid kul med Aloe som blommar. Just nu har jag fyra stycken som börjat sätta blomstänglar. Bl.a. aristratan biggrin.gif

Citera
          tepa
          Inlägg 19-02-2009, 11:35
          Länk hit: #18

Medlem

Hej

Har googlat på Aloe Arborescens och det duger alldeles perfekt om det är en sådan. Den kan ju också blomma. I vilket fall som helst så kan min blomma. Måste inte vara Aristrata, men jag har fått för mig att de är mera blomvilliga?

Lissa, jo, kanterna är taggiga. Och kommer det upp en blomstängel på den, så springer jag nog efter kameran
          och visar en bild. Detsamma om/när den börjar blomma. Men det kanske tar tid innan det börjar hända något ?

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 19-02-2009, 11:37

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-02-2009, 12:00
          Länk hit: #19

Medlem

En annan Aloe som är lätt att få i blom är Aloe variegata. Zebraaloen. Den är dessutom mycke dekorativ utan blommor.

Citera
          tepa
          Inlägg 19-02-2009, 13:37
          Länk hit: #20

Medlem

Hej Maria

Jo, Variegata är också ett alternativ. Du vet inte hur lätt Arborescensen blommar ? Och hur lång tid det tar...

Hälsn Tepa

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 11:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon