Full version: överraskning i Aloen
Sidor: 1, 2
lissa
Skulle plantera om och ev dela på en Aloe jag har ( inte A.Vera) men när jag tog ner den från hyllan den brukar stå på, och fick se den från andra sidan fanns de helt plötsligt en knopp yahoo.gif Den blommade förra året också, och själva blomman var verkligen fin, så jag är verkligen glad....Nu får den stå kvar i jorden den har, och väntar till längre fram med att dela på den, det är faktiskt 5 st i krukan, men bara en blomma, än så länge, men jag är tacksam för det.
Jag flyttade på den, så nu står precis utanför fönstret, ihop med en (?) Kalanchoe som också blommar just nu. Ni gav mig namnet och beskrivninga om hur man skulle klippa den, och nu har alltså dom delade Kalanchoena också fått blommor....en riktig blandning utanför fönstret, och det känns skönt....men förra året vid den här tiden hade jag många fler blommande blommor.. Freesierna har stora knoppar, men kommer att ta ett tag till....mmm dom ser jag fram mot att få lukta på....
[attachment=30727:DSCN7801.JPG][attachment=30728:DSCN7807.JPG][attachment=30729:
DSCN7803.JPG]
MariaS
Ser ut att vara en Aloe aristrata. De är ganska lätta att få i blom. Det är nu du ska ge den lite lätt med gödning några gånger, men ta bara en halv dos. Dela den kan du också göra trots att den är i blom, då triggar du bebisarna till blomning snabbare.
Eva i Höga
Grattis till dina fina växter! Man blir så glad när det kommer knoppar och man känner att de trivs!
lissa
CITAT (MariaS @ 13-02-2009, 09:37) *
Ser ut att vara en Aloe aristrata. De är ganska lätta att få i blom. Det är nu du ska ge den lite lätt med gödning några gånger, men ta bara en halv dos. Dela den kan du också göra trots att den är i blom, då triggar du bebisarna till blomning snabbare.

Tack MariaS för ditt svar .., men börjar inte blommningen väldigt fort nu när knoppen är så stor??? Du måste vara modig som vågar dela dom nu, för det är ju 5 syskon som sitter verkligen hopträngda, så jag är alldeles för rädd för att förstöra rötterna på dom just nu...Jag vet ju inte vems rötter är var confused.gif
änk jag som trodde att man inte skulle ge dom gödsling just nu, där sere man vad lite man vet...tack MariaS för dina råd, men min feghet gör att jag nog väntar med delning tills blommninge är över, för jag vill minnas att det gick alldeles för fort.... unsure.gif

Tack Eva, det är ju alltid roligt att andra uppskattar det man visar i blomväg...,speciellt när det som i det här fallet kommer som en överraskning, för då vill man ju dela med sig..och delad glädje är dubbel glädje sägs det ju yes.gif

Sussie F-Flower
Vad kul Lissa med en blommande Aloe! Grattis, det har du gjort bra!!! kompiskram.gif
Fota eftersom nu, åsså lägger du in bilder så vi andra också får se hur den blir... yes.gif
MariaS
CITAT (lissa @ 14-02-2009, 00:55) *
Tack MariaS för ditt svar .., men börjar inte blommningen väldigt fort nu när knoppen är så stor??? Du måste vara modig som vågar dela dom nu, för det är ju 5 syskon som sitter verkligen hopträngda, så jag är alldeles för rädd för att förstöra rötterna på dom just nu...Jag vet ju inte vems rötter är var confused.gif
änk jag som trodde att man inte skulle ge dom gödsling just nu, där sere man vad lite man vet...tack MariaS för dina råd, men min feghet gör att jag nog väntar med delning tills blommninge är över, för jag vill minnas att det gick alldeles för fort.... unsure.gif

Tack Eva, det är ju alltid roligt att andra uppskattar det man visar i blomväg...,speciellt när det som i det här fallet kommer som en överraskning, för då vill man ju dela med sig..och delad glädje är dubbel glädje sägs det ju yes.gif

Jag delar alltid mina vid omplantering oavsett om de har blom eller inte. Är de nyplanterade behöver man inte ge extra gödning, bara om de står i blom och inte är omplanterade. Blomman tar mycke näring från växten.

Rötterna behöver du inte vara så petig med. Aloe bildar fort nya rötter. Särskilt om de får torka riktigt ordentligt mellan vattningarna.
lissa
MariaS, det är faktiskt inte så länge sedan jag planterade om dom, men gjorde det väldigt dumt, rotklumpen kom nästan lite ovan jord så det var därför jag fick för mig att göra om det nu, så jag tror att den har nog med näring, och så fort blomningen är över delar jag upp den... shy.gif
Vad tycker du ska jag ge var och en en egen kruka, eller ska jag kanske sätta dom 2 och 3, för dom är ju inte så stora egentligen???

lissa
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-02-2009, 01:02) *
Vad kul Lissa med en blommande Aloe! Grattis, det har du gjort bra!!! kompiskram.gif
Fota eftersom nu, åsså lägger du in bilder så vi andra också får se hur den blir... yes.gif

Tack till dig också Sussie F , för som jag skrev till MariaS o Eva så är det ju roligt när det man lägger in blir uppskattat.. Idag var jag framme med kameran , men den såg exakt likadan ut som igår, så idag blev det ingen bild.
Roligt att veta att det finns fler än jag som tycker om att se förändringen från knopp till blomma, och så länge det finns fler än jag som vill se bilder så kommer det att komma bilder thanks.gif
MariaS
CITAT (lissa @ 15-02-2009, 00:31) *
MariaS, det är faktiskt inte så länge sedan jag planterade om dom, men gjorde det väldigt dumt, rotklumpen kom nästan lite ovan jord så det var därför jag fick för mig att göra om det nu, så jag tror att den har nog med näring, och så fort blomningen är över delar jag upp den... shy.gif
Vad tycker du ska jag ge var och en en egen kruka, eller ska jag kanske sätta dom 2 och 3, för dom är ju inte så stora egentligen???

Varje gång du delar en Aloe, så triggas den till att sätta nya skott igen. Det är ju den artens sätt att föröka sig. Så ju oftare man delar, desto mer skott får man.
Har du redan planterat om den och inte vill att den växer till sig för fort, låter du den helt enkelt vara. Den kommer med största säkerhet att blomma nästa vår igen, om du sköter den som nu.
Blommans utveckling kan ha stannat upp något, efterDen behöver "fundera" på var den befinner sig nu, innan den fortsätter utvecklas.som du bytt plats på den.
lissa
CITAT (MariaS @ 15-02-2009, 12:03) *
Varje gång du delar en Aloe, så triggas den till att sätta nya skott igen. Det är ju den artens sätt att föröka sig. Så ju oftare man delar, desto mer skott får man.
Har du redan planterat om den och inte vill att den växer till sig för fort, låter du den helt enkelt vara. Den kommer med största säkerhet att blomma nästa vår igen, om du sköter den som nu.
Blommans utveckling kan ha stannat upp något, efterDen behöver "fundera" på var den befinner sig nu, innan den fortsätter utvecklas.som du bytt plats på den.

Ja den verkar verkligen ha tagit sig en riktig funderare, för den har inte förändrats ett dugg sen sist...Det var alltså helt fel av mig att flytta den.? Jag gjorde så med Kalanchoen också utan att jag märkte skillnad i blommningen.
Om jag ställer tillbaks den på den gamla platsen, stannar den upp igen då? Varför ska jag vara så klantig, det är bara ett par meters skillnad, om det är så mycket. ...nu blev jag lite rädd, jag kanske t om förlorar blomman, eller ???
MariaS
Ingen risk att du förlorar blomman, såviden har bara stannat upp och funderat på vad som händer. Snart har den aklimatiserat sig och fortsätter med sin blomning. Flytta inte tillbaka den, för då ska den fundera igen...
Bassam
Tack för frågan
du kan tillbaka dem till gammla plats som trivs på utan risk.

H:Bassam
lissa
Jag tror att den har funderat nog för den här säsongen, så tack för svaren, och när den sätter igång att blomma kommer bilder biggrin.gif
MariaS
Hääärligt. Jag gillar färgen på den Aloen! wub.gif
tepa
Hej

Jag kunde inte låta bli att köpa en Aloe jag med. Jag hoppas verkligen att det är en Aloe Aristrata. Det är väl det ? Försäljerskan visste inte först vad det var, hon sa Aloe Vera. Men jag sa, att jag tror det är en Aristrata, efter att ha sett din bild, Lissa. Hon ringde "uppfödaren" och fick bekräftat att den ska blomma, det kommer upp en blomstängel. Så jag hoppas det är den. Eller ?

Hälsn Tepa
lissa
Tepa, man ser inte riktigt om kanten på bladen är lite taggiga, och jag är inte helt säker, men jag tror inte att den är som min..Om du redan har en blomstängel så gläder jag mig med dig och hoppas att du också sätter in bilder...i vilket fall som helst så vet säkert MariaS ilken sort du har...grattis igen smile.gif
MariaS
CITAT (tepa @ 18-02-2009, 20:55) *
Hej

Jag kunde inte låta bli att köpa en Aloe jag med. Jag hoppas verkligen att det är en Aloe Aristrata. Det är väl det ? Försäljerskan visste inte först vad det var, hon sa Aloe Vera. Men jag sa, att jag tror det är en Aristrata, efter att ha sett din bild, Lissa. Hon ringde "uppfödaren" och fick bekräftat att den ska blomma, det kommer upp en blomstängel. Så jag hoppas det är den. Eller ?

Hälsn Tepa

Det är INTE en aristrata! Tror mer på en arborescens, vilken jag personligen tycker är bättre än Aloe barbadensis (Aloe vera) som läkeväxt. Färgen på den blomman är något djupare orange än blomman på aristratan.

Alltid kul med Aloe som blommar. Just nu har jag fyra stycken som börjat sätta blomstänglar. Bl.a. aristratan biggrin.gif
tepa
Hej

Har googlat på Aloe Arborescens och det duger alldeles perfekt om det är en sådan. Den kan ju också blomma. I vilket fall som helst så kan min blomma. Måste inte vara Aristrata, men jag har fått för mig att de är mera blomvilliga?

Lissa, jo, kanterna är taggiga. Och kommer det upp en blomstängel på den, så springer jag nog efter kameran
och visar en bild. Detsamma om/när den börjar blomma. Men det kanske tar tid innan det börjar hända något ?

Hälsn Tepa
MariaS
En annan Aloe som är lätt att få i blom är Aloe variegata. Zebraaloen. Den är dessutom mycke dekorativ utan blommor.
tepa
Hej Maria

Jo, Variegata är också ett alternativ. Du vet inte hur lätt Arborescensen blommar ? Och hur lång tid det tar...

Hälsn Tepa
MariaS
Min blommar ungefär vart annat år på vinterhalvåret, efter utevistelse.
tepa
Hej Maria

Så du har den alltså ute på sommaren. Under tak då, antar jag. Eller kanske dom kan vara under bar himmel ? Såg när jag googlade, att dom växer ju vilt nånstans i världen. Men det är väl i torrare områden. Hur mycket o hur ofta vattnar du ?

Hälsn Tepa
MariaS
Jag har pallkragar fyllda med vanlig sand. I sanden gräver jag ner krukorna som de är och låter naturen sköta resten. Kragarna står i skyddat söderläge.
lissa
Nu när vi pratar om blomning kom jag på att mina aloe vera aldrig har blommat, och dom är äldre än aristratan....behöver dom annan behandling eller är det bara otur?
Jag har alla kaktusar och fetbladiga ute året runt, och min vinter är definitivt kallare än en kall svensk sommr, så Tepa, du behöver inte vara rädd att ha dom ute under sommaren, dom blir säkert jätteglada, eller hur MariaS ?
Så här glad är min Opuntia som blommar för andra året i rad efter att bara ha växt ca5 år, eller mer. Jag trodde faktiskt att den inte blommade alls, så det blev en glad överraskning, dom här som hänger ut över räcket är så gott som överblommade, men än fattas det blommor på en stor del av växten , för den har verkligen blivit stor..Lite off topic, men hoppas att ingen blir besvärad, egentligen skulle jag vilja byta namn på tråden och isf att bara handla om aloes borde den handla om fetbladiga och kaktus blommor öht
[attachment=31024:DSCN7844.JPG]
MariaS
Lugn. Aloe barbadensis är inte lättflörtad när det gäller blomning. Och det ska du vara glad för. Aloe barbadensis vill nämligen gärna dö efter blomningen.

Fin Crassula du har föresten (Opuntia????) Den är också lättblommad, bara den får en period med torka och svalare väder och det är ju precis vad du ger den Lissa
lissa
Ops, det blev lite fel, crassula ovata ska den ju heta blush.gif blush.gif jag vet inte varför jag kallar den för opuntia, för dom ju är riktiga kaktusar, och det är inte första gången det händer, så tack MariaS för att du påminde mig om det rätta namnet ..
Jag är inte så säker på att den får det den vill i rätt ordning, men eftersom den nu äntligen har satt igång och tongue.gif blomma så har den antagligen vant sig vid väderleken..jag njuter av dom ordentligt, för blommorn sitter kvar länge, och sedan kommer det små bollar som också är dekorativa
tepa
Snälla Maria och Lissa. Hur mycket vatten och hur ofta till min Aloe-vad-det-nu-är ? Jag har inte vågat vattna ännu, så hjälp mig lite på traven, tack.

Hälsn Tepa
MariaS
Lugn bara. Jag har haft Aloe som inte fått vatten mer än 2ggr/år, som vuxit och trivts. Aloe är ju en ökenväxt.

Under vintern (november till februari) får mina Aloe högst en ½ msk vatten/månad. I mars ökar jag försiktigt med vattningen, så de får ca 2msk vatten i slutet av maj. Sen åker de ut i mitten av juni till sina sandlådor, där de får stå tills mitten av september. Sen minskar jag på vattningen igen så de får sin vintervila.

Sandlådorna är pallkragar fyllda med vanlig sand, placerade i skyddat söderläge. I dessa gräver jag ner krukorna som de är och där får de stå och naturen sköter resten.

Vintervilan består av en temperatur på +16 grader och extra belysning i min källare. VAnligt förnsterljus räcker på vintern, men jag har inga fönster i källaren.
tepa
Tack Maria ! Tar du bort ytterkrukan när du planterar i sanden ? Det där var ju ytterst lite vatten. Jag hade nog öst på säkert en deciliter i veckan !! Men nu vet jag. Tack.

Hälsn Tepa
MariaS
Jag sätter ut dom med kruka och allt. VArtannat år får de ny kruka, med plantjord uppblandad med minst hälften sand.
tepa
Tack Maria. Hälften sand alltså. Vartannat år omplantera.

Mvh Tepa
Eva i Höga
Maria, du fyller pallkragarna med sand och sätter krukorna där, men vad har du i botten på pallkragarna och står de på marken?
MariaS
Jag ställer pallkragarna på backen, sen lägger jag ett ordentligt lager med tidningar inunder sanden, för att slippa ogräset.
Eva i Höga
Ja, det är så som jag också gör med mina pallkragar, de få jag har. Har börjat odla lite kryddväxter i pallkragar och har bottnat med tidningar.
MariaS
Kom på att det är väl lika bra att jag visar en del av min Aloesamling, nu när vi ändå är i farten...
[attachment=31060:Kaktusar1.jpg]
[attachment=31061:Kaktusar2.jpg]

Så här ser det ut nu i alla fall... biggrin.gif
lissa
Ingen dålig samling du har !!! Men dom är väl rätt unga allihop eller är det att man blir villrådig av att se så många och inte veta hur stor pallkragen är??
Nu förstår jag att du kan säga en tesked i månaden..för mina små kanske det skulle kunna gå med den vattenmängden, men inte den stora, så man måste ju ta storleken på växt och kruka också i beräkning när man vattnar...tror jag iaf
Passar på att fråga vad man ska göra när man har förlorat nästan alla dom nedersta bladen, så många att man ser som en stam ca 20 cm hög innan dom nya bladen tar vid. Just nu har jag stakat upp den, men det kan mna ju inte hålla på med hur lång tid som helst..finns det hopp att den kan bli tillräckligt stark för att kunna ta bort pinnarna den stödjer sig på ???
MariaS
Det där är inte pallkragarna. det är underbevattningsbrätten motsvarande 1½ pallkrage, som de står på under vintern. De på första bilden är precis nyplanterade i större krukor.

Jo det är klart att såpaloen som mäter 70cm i diameter får mer än en matsked vatten giggle.gif Men att jag anger mått, beror på att man ska förstå vikten av hur lätt det är att övervattna Aloes. När man skickar Aloe med posten, skickar man dem utan jord i tidningspapper. Jag har fått sticklingar som legat på det viset i tre veckor, utan att ta skada.

Det finns Aloearter som växer på det viset, att de endast har blad i topparna och med nakna stammar. Det är de Aloe's som går under träd-/klätteraloena. Deras naturliga växtplatser är mellan stenar, under buskar eller i täta stånd, så för att de ska kunna få det viktiga solljuset, så växer de på detta sättet. Man kan skära av Aloen en bit ner på stammen och lägga den på tork (minst en vecka) sen sätter man den i nästan helt torr jord igen och väntar. De brukar rota sig ganska snabbt.
Monarda
Nu måste jag hoppa in här och fråga om någon vet ifall det här också är någon slags aloe?

P2220825.jpg

P2220826a.jpg

MariaS
Japp. Påmenner mycke om Aloe juvenna, men jag är inte säker där. Finns många som liknar varandra...

Den har du haft ett tag!

Men visst är det en Aloe
Monarda
Ja, den har några år på nacken. Blommat har den dock aldrig gjort, dom kanske inte gör det i 'fångenskap'?
MariaS
Jag tror inte jag någonsin sett en juvenna som blommat. Alla Aloe gör ju inte det, vissa gör det bara en gång i livet och till slut finns det de som blommar varje år. Men släktet består ju av 324 arter, så skilnader måste det ju finnas dem emellan...
lissa
]Hej igen..jag vet inte hur jag har loggat in mig, men jag kunde inte citera ett av dina svar till mig MariaS, men det gäller min stora som nästan bara är stam..Tyvärr är det inte en sort som har hög stam, grejen är att jag tappade den. Den var väääldigt stor, och dom flesta "bladen" gick sönder, så min frys är full med djupfrysta blad, mina väninnors också, för jag tyckte att det skulle vara hemskt om alla dom bladen med sina läkande vätskor skulle gå till spillo..en del var nog 1,1/2cm tjocka, och när man skar dom i bitar så flödade det "gel" men eftersom jag inte vet/visste om man kan ta vara på det, så det fick vara..
Lite konstigt är det att nästan alltid som jag har en bit liggandes vid spisen för att ha snabbt till hands, så tar det faktiskt lång tid innan den blir förstörd, mycket längre än om det blir liggandes bredvid komposten eller så...
Hittade en bild så att ni kan se skillnaden , det är ju så att man kan gråta, men hoppas att " småttingarna" växer till sig..Lite konstigt att se fjolårets bilder, i feb hade jag redan en massa i full blom..
[attachment=31144:DSCN7060.JPG][attachment=31145:aloegrande.jpg][attachment=3114
6:DSCN7882.JPG]
Tycker du fortfarande att jag ska klippa av stammen ?
MariaS
Hm. Nu blir jag lite konfunderad. Första och sista bilden ser ut att vara Aloe ferox (bra läkealoe) Men den bildar inte stam som på mittenbilden... Bladen på mittenbilden verkar inte heller vara lika de andra två...
Men, ja, jag skulle nog ändå testa med att klippa den, eller sätta den i en djup kruka så man slipper se stambiten.

Gelen som du uttrycker det är veran. Veran finns i ALLA aloe. Däremot har inte veran läkande krafter från alla arter, utan endast ett tiotal kan användas. Den mest vanliga inom läkekonsten är Aloe barbadensis, som oftast felaktigt kallas Aloe vera. Numera är det ett begrepp och om man läser på produkter med Aloe, så kan man faktiskt se att de använt olika arter i olika produkter.... fast det står Aloe vera på alla....

lissa
Nu blir jag undrande, för den första och andra är samma, för det var så mycket som blev kvar närr jag tappade den, dom ändra två som jag kallar småttingar ser ut som den stora gjorde nnär den var liten ,men jag har aldrig tänkt på lken sorts aloe det är..
Det var en bra ide med ytterkruka, men undrar um jag hittar en så hög, ska titta lite på det.. thanks.gif
tepa
Hej

Hur i all världen ska jag få NER en matsked vatten i min Aloe ?? Den är ju så KOMPAKT ? Finns ingen jord synlig någonstans. Kommer inte ens åt med ett finger att känna på jorden. Och hur få det jämt fördelat ? Sprutflaska ? Hur många sprut blir det ? Plantera om i större kruka ? Nej, det tror jag väl inte...

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 01-03-2009, 12:00) *
Hej

Hur i all världen ska jag få NER en matsked vatten i min Aloe ?? Den är ju så KOMPAKT ? Finns ingen jord synlig någonstans. Kommer inte ens åt med ett finger att känna på jorden. Och hur få det jämt fördelat ? Sprutflaska ? Hur många sprut blir det ? Plantera om i större kruka ? Nej, det tror jag väl inte...

Hälsn Tepa

Tro det eller ej, men det funkar faktiskt att hälla vattnet direkt på Aloens blad eller som du föreslår, vattna med en dusch. I öknen där de växer vilt, får de ju sitt vatten i form av dagg på natten. Den fäster ju på bladen och inte i jorden.
Annars brukar jag bara hälla ner vattnet på en kant av krukan. Jorden fördelar fukten själv.
lissa
Idag har blomman börjat att öppna sig, den verkar göra det väldigt lungt och sansat, så här kommer de första bilderna...( i bakgrunden blommande Kalanchoe Fedtsche som har blomma länge redan)
[attachment=31401:DSCN7970.JPG][attachment=31402:DSCN7982.JPG]
tepa
Vad spännande, Lissa ! Hur länge tar det sedan innan den vissnar ?

Hälsn Tepa
MariaS
CITAT (tepa @ 02-03-2009, 07:33) *
Vad spännande, Lissa ! Hur länge tar det sedan innan den vissnar ?

Hälsn Tepa

Aldeles för kort tid!

Blomman brukar hålla ut någon månad.
tepa
Men någon månad är väl jättelänge ? Tänker på Hibiskusens blommor...

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon