CITAT (Jan af Lisö @ 22-02-2009, 21:30)

Det har skrivits många spaltkilometer om magnolior på detta forum, det är bara att söka under "Magnolia" eller liknande.
Skall jag vara ärlig så har jag ingen större förtroende för Plantagen, har sett hur deras träd ser ut vi ett par tillfällen. Men det finns kanske sämre och bättre butiker där också ?
Det viktigaste:
1. Se till att magnolian är krokodlad (alltså inte bara inkrokad) med fina, friska rötter. Be att få se rötterna.
2. Plantera inte magnolian förrän risken för nattfrost är över, i Stockholm är det i juni. Låt den stå hemma på balkongen, men ta in den vid risk för nattfrost.
Övriga tips hittar du om du söker under "magnolia", alt om det går, sök efter mina magnoliainlägg för de är många.
----------
Intressant det som Åsa skrev. Minns att för ett par år sedan när jag var på Trädgårdshuset i Skarpnäck så hade de täckt alla sina magnolior med tjocka mattor när det var kallt och sålde dem först när frostperioden var över !! Så gör en seriös handelsträdgård !!! Det blir ett stort problem när magnolior som börjar grönska i Europa tidigt exporteras till kalla Norden !!!