|
|
  |
Gurktråden för -09, Våra gurkor.. |
|
|
|
17-03-2009, 23:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Va roligt med en gurktråd  Jag har aldrig haft gurkor för jag har ju inte haft växthus... men till våren  ska jag väll ha något att odla i  Den här tråden ska jag följa  , men jag måste fråga ska man så dom redan
|
|
|
|
|
18-03-2009, 07:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Såhär såg min ut den 3:e, innan jag tappade en bunke på den så att den gick av och dog några dagar senare   Men nu är en ny på gång
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
18-03-2009, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Åh perfekt!! har aldrig testat förut. Har inget växthus men ett uterum så jag får väl odla i kruka. Även om jag köpte sorter som skulle klara sig på friland. Testar väl båda.... Dragonlady, var tvungen att läsa två gånger, men sen förstod jag! Smart idé! De sorterna jag har är cournichorns ( ska försöka lägga in dom sen ) och F1 Futura, 100% feminin slanggurka. ( hur ser man att den är feminin? Röda naglar??  ) Har inte sått mina ännu, men det blir väl snart.
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
Eva 33c
|
18-03-2009, 11:57
|
Gäster

|
Jag sår inga gurkor förrän sista april, och då har jag ändå växthus  Men gurkor vill ha varmt så de får inte komma ut i växthuset förrän i juni faktiskt. Med en 100% feminin gurka menas att den enbart har honblommor, och att varje blomma alltså blir en gurka hos dessa sorter, även utan pollinering. Oftast brukar man säga att man ska se till att inte ha gurkor som även ger hanblommor i närheten eftersom själva frukterna blir sämre om blommorna pollineras. Själv odlar jag flera sorter tillsammans i växthuset i allafall, och de feminina är alltid tidigast. Och det stämmer att de gurkorna kan bli lite sämre i kvaliten när mina tvåkönade gurkor börjar blomma. Om de blir pollinerade kan de börja utveckla frön, och växthusgurkornas fröer är ganska stora och kan deformera gurkorna. Odlar man tvåkönade gurkor som ska pollineras för att ge frukt (kallas ofta som "frilandsgurkor" eller nåt sånt) i växthus eller uterum måste man se till att det finns insekter som kan pollinera blommorna eller så får man leka bi själv. Om det inte står uttryckligen på fröpåsen att de är parthenocarpa, för då är de självbefruktande.
Redigerat av Eva 33c: 18-03-2009, 11:58
|
|
|
|
|
18-03-2009, 13:35
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Tack Eva!
Om jag förstått dte rätt behöver jag alltså inte pollinera?
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
18-03-2009, 13:46
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 11 610

|
Åh. vilken bra tråd. Jag har just börjat fundera över om det är dags att så mina gurkor. Förra året hade jag "Marketmore" som läst så mycket gott om. Men jag vet inte.....jag blev inte så väldigt imponerad. (Kanske var det mitt fel. För mycket eller för lite av något) Den bästa gurkan hade jag för några år sedan...på den tiden jag hade noll koll på sorter. Jag satte det jag råkade komma över. Det var på ett sätt lite lättare på den tiden. Nu är det så mycket att hålla reda på.
Det där med att så i en kruka utan botten var ju en bra idé. Tack för den.
Vilka sorter rekommenderar ni?
|
|
|
|
|
18-03-2009, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 649
Medlem nr: 14 539

|
Kul med gurktråd! Vi odlar gurka på både på friland och i växthus. Rhensk druv återkommer varje år, utmärkt för smörgåsgurksinläggning! Förra året hade vi crystal apple, eller lemon som den också kallas. Vi gillade inte smaken så den återkommer inte. I år ska vi ha rhensk druv, marketmore och sayo long (stavning?) Vi odlar dem också i krukor utan botten i växthuset, på friland odlar vi dem direkt i jorden men lite upphöjt på en kulle liksom. De har stöd på ute och inne.
--------------------
Lever och odlar i zon 1, norra Halland
Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen
|
|
|
|
|
18-03-2009, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Hittills har mina gurkförsök inte varit särskilt lyckade.... Den första sorten jag testade blev en taggig besk historia, namn har jag inte en susning om. Andra gången jag testade valde jag Long green ridge, då lyckades jag ha ihjäl den första sådden så den andra blev rätt sen och hann inte riktigt mogna. Det slutade iaf med att jag lade in de gurkor jag hade, varav en faktiskt smakade ganska bra även som färsk. Ifjol hade jag Euphya, men fick spinn, mycket spinn, och rovkvalstren kom bort i posten, så de orkade inte vidare, blomknopparna skrumpnade bara. Nu har jag både Euphya och Long green ridge så får vi se hur det går.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
18-03-2009, 15:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Vi odlar Västeåsgurkor (en sort som inte blir besk, glömt namnet) på friland i zon 3-4. Busenkelt. Jag lägger fröna i blöt mellan fuktiga hushållspapper på ett tefat 2-3 dagar för att se vilka som gror. Jag gör en fåra i trädgårdslandet, lägger ner fröna där o sen lite jord ovanpå. Sen en fiberduk på hela landet för det blir ofta några frostnätter i början på juni här i Östergötland. Gurkorna tål ingen frost. Vattnar gör vi bara om det blir en längre torkperiod. Om det är lerigt i landet lägger vi lite gräsklipp el. halm e.dyl. under gurkrankorna. Vi har inget stöd av något slag, rankorna o gurkorna ligger på marken. Jag gör mest lättsaltade gurkor som håller sig någon vecka i kylskåp. 1 liter kallt vatten + 0,8 dl grovt salt (ev.någon nypa socker) blandas tills saltet smälter. Lägg i de sköljda gurkorna (ca5-10) varvat med dillkronor o låt stå i 1-2 dygn. Alla gurkor ska vara täckta med lag. Enkelt o mkt gott hela gurksäsongen.
Frilandsgurka Från Wikipedia
Västeråsgurka
Druvgurka (Cucumis sativus) frilandsgurka eller inläggningsgurka eller Västeråsgurka. Används mest i inläggningar, men under senare tid har man börjat använda den allt mera som färsk. Form och färg varierar, men den i Sverige vanliga sorten har stora handflikiga blad och gula blommor. Frukterna är småknottriga, 8-25 cm långa och gröna eller gulvita till färgen. De skördas endast en kort tid i juli-september.
Västeråsgurka började odlas i Västerås efter en stadsbrand 1714 som gav plats för odlingarna.
Redigerat av zissi: 18-03-2009, 15:19
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
Eva 33c
|
18-03-2009, 19:34
|
Gäster

|
CITAT (160kvm stort hus @ 18-03-2009, 13:35)  Tack Eva!
Om jag förstått dte rätt behöver jag alltså inte pollinera? Du behöver inte pollinera din slanggurka i allafall, Futura. Hur det är med dina inläggningsgurkor (cournichorns ) beror på sorten. Har de något namn? Om de är ämnade för frilandsodling och inte kallas parthenocarpa kan de nog behöva insektsbesök.
|
|
|
|
|
19-03-2009, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Precis som ni skriver här så sätter jag dem på en liten kulle för att det inte ska bli så blött vid rothalsen. Tänk på att rötterna inte går ner så mycket på djupet utan växer ganska ytligt. Den behöver mycket vatten och med de ytliga rötterna så måste man vattna ofta. En av dina marketmoore hamnade hos mig Dito Verde. Jag måste hålla med dig om att den sorten blev en besvikelse. På senare år har jag mest köpt färdiga plantor och det är mycket irriterande när det inte alltid står vilken sort det är. Jag har haft Athene en F1 hybrid och varit mycket nöjd med den. F1orna (  ) brukar ju vara rent honliga och aldrig bittra, men jag tycker nog bäst om gurkor som inte är F1. Cucumis sativus L. 'Yamato Three Feet' är kanske den jag tycker bäst om av alla slanggurkor jag har haft. Den ger måonga långa smala frukter, knottrorna stryker man bara bort med handen. De kan bli lite roligt svängda ibland men det gör absolut inget att de inte alltid är raka. Jag har aldrig märkt av någon bitterhet hos dem. Fröna har jag köpt hos impecta.
|
|
|
|
|
20-03-2009, 19:17
|
Medlem
Antal inlägg: 1 834
Medlem nr: 4 107

|
Jag odlar gurka i växthus och skulle gärna få tips hur man ska få dom att må bra under hela sommaren.
Mina bor i en 20 liters hink och förra året planterade jag dom i ren sand, det fanns en jordklump bara från krukan den odlats i innan. sedan hade jag klippt gräs på. Jag tyckte att de klarade sig fina lite längre än förra året. jag har droppbevattning .
Problemet är att vi får kanske 10 fina gurkor och sedan början plantan att tyna bort, bladen blir vita och genomskinliga. jag har försökt att spruta vatten på dom och funderar att köpa en sådan sprutmunstycke från gardena.
Finns det något annat jag kan göra för att undvika spinn ( det är väl små spinndel som angriper mina gurkor och gör bladen vita ?)
|
|
|
|
|
20-03-2009, 22:40
|

Medlem

|
CITAT (katah @ 20-03-2009, 19:17)  Jag odlar gurka i växthus och skulle gärna få tips hur man ska få dom att må bra under hela sommaren.
Mina bor i en 20 liters hink och förra året planterade jag dom i ren sand, det fanns en jordklump bara från krukan den odlats i innan. sedan hade jag klippt gräs på. Jag tyckte att de klarade sig fina lite längre än förra året. jag har droppbevattning .
Problemet är att vi får kanske 10 fina gurkor och sedan början plantan att tyna bort, bladen blir vita och genomskinliga. jag har försökt att spruta vatten på dom och funderar att köpa en sådan sprutmunstycke från gardena.
Finns det något annat jag kan göra för att undvika spinn ( det är väl små spinndel som angriper mina gurkor och gör bladen vita ?) Det finns rovkvalster att köpa mot spinn, och det är väl kanske det bästa sättet att bli av med det, man vill ju inte gärna spruta en massa på det man ska äta. Jag köpte Härifrån ifjol Sen älskar ju spinnet när det är varmt och torrt, så att spraya plantorna är bra för att motverka lite
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
20-03-2009, 23:01
|
Medlem
Antal inlägg: 1 834
Medlem nr: 4 107

|
Jag måste ta en fundering att skaffa sådana rovdjur  jag funderar bara vad som händer när de har beskämpat spinnkvalster 2-3 veckor och alla är döa... Om spinn kommer igen, måste man köpa en ny flaska för 200 kr eller räcker det till flera omgångar ( om jag odlar 4-5 gurkplantor i växthuset )
|
|
|
|
|
21-03-2009, 10:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (katah @ 20-03-2009, 19:17)  Problemet är att vi får kanske 10 fina gurkor och sedan början plantan att tyna bort, bladen blir vita och genomskinliga. jag har försökt att spruta vatten på dom och funderar att köpa en sådan sprutmunstycke från gardena. Är det inte näringsbrist? De kan ju inte få så mycket näring i ren sand eller?
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
21-03-2009, 20:44
|

Medlem

|
CITAT (katah @ 20-03-2009, 23:01)  Jag måste ta en fundering att skaffa sådana rovdjur  jag funderar bara vad som händer när de har beskämpat spinnkvalster 2-3 veckor och alla är döa... Om spinn kommer igen, måste man köpa en ny flaska för 200 kr eller räcker det till flera omgångar ( om jag odlar 4-5 gurkplantor i växthuset ) Rovkvalstren måste ha mat för att överleva, så du kan inte spara dem. Däremot ska de ju föröka sig så länge det finns spinnkvalster kvar att äta. Tyvärr vet jag inte hur lång utvecklingstid de har från ägg till vuxet kvalster... Kanske nån annan vet?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
04-04-2009, 09:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Hur varmt måste det vara innan man kan ställa ut gurkorna i uterummet? Ska de ha något o klättra på, en spalje eller pinne eller så? och trivs de i direkt södersol eller skall de stå med lite lite vandrande skugga? Tycker det skall bli spännande o se om man kan få till några gurkor
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
04-04-2009, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 17 196

|
Jag har köpt en snacksgurka, Piccolino, som blir 12 cm. Tänkte ha den i uterummet att smaska på när jag sitter där. Någon som har odlat denna sort?
--------------------
Det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|