Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är en pedant?, Och vad är "bara" städat.
          pejori
          Inlägg 04-04-2009, 10:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Med anledning av "städatråden" undrar jag vad som egentligen är att klassa som pedanteri?
          Jag märker att så fort man säger att man städar varje dag, kommer automatiskt undran om "ni som är pedanter".
          Jag anser mej inte som pedant, har saker där dom inte borde vara, men försöker begränsa mej.
          Jag vet att när man låter det bli för mycket överallt, är det mycket svårare att "ta tag i skiten" än om man håller undan.

Men vad anser ni pedanteri?
          Är det när man som min vännina "storstädar" en gång i veckan och tar väggar, fönster och tak.?
          Eller är jag en pedant när jag inte gillar att få grus under fötterna (går barfota inne)

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          skogstroll
          Inlägg 04-04-2009, 10:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag tycker det är ganska kul att städa (om jag har tid) smile.gif Annars brukar jag väl mest städa någorlunda regelbundet och sen lite extra om man får gäster. Det är ju faktiskt lite olika också hur man bor, hos mig blir det damm väldigt fort och egentligen skulle jag behöva städa varje helg, men inte alltid man orkar. En annan grej tror jag är att jag tror man gör sig själv en otjänst om man alltid ska ha kliniskt rent. Jag inbillar mig att man lättare får allergier om man aldrig utsätts för smuts! Fönster och tak en gång i veckan tycker jag däremot är helt uppenbart ett problem...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 04-04-2009, 11:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Pedanteri är när man inte hinner äta upp maten innan tallrikarna skall vara diskade....
          Eller när man måste KAMMA mattfransarna (jag har varit där - Farmor och Pappa kammade alltid mattfransarna när det var nystädat)
          Med åren har det värsta gått över.
          Jag veckar inte örngottsbanden längre, byter inte hyllpapper i skåpen vår och höst (har inga att byta heller).
          osv osv.....

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-04-2009, 11:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (anne-li i olofstorp @ 04-04-2009, 12:01) *
          Pedanteri är när ... man måste KAMMA mattfransarna....

fear.gif Min mamma är en pedant!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          pejori
          Inlägg 04-04-2009, 11:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (anne-li i olofstorp @ 04-04-2009, 12:01) *
          Pedanteri är när man inte hinner äta upp maten innan tallrikarna skall vara diskade....
          Eller när man måste KAMMA mattfransarna (jag har varit där - Farmor och Pappa kammade alltid mattfransarna när det var nystädat)
          Med åren har det värsta gått över.
          Jag veckar inte örngottsbanden längre, byter inte hyllpapper i skåpen vår och höst (har inga att byta heller).
          osv osv.....

där kan jag hålla med. tummenupp.gif
          För mej är en pedant, någon som alldrig sitter ned en stund, utan hela tiden springer runt och städar. (även när dom har gäster) dunno.gif
          Att dammtorka fyra-fem ggr. om dagen, är nog överkurs. unsure.gif

Bodde tidigare med en "rent hus-sammlare" och det var ingen hit, att städa då, när tusentals droppade prylar låg överallt och skulle flyttas på.
          nu "offrar" jag två timmar/dag och det räcker bra. tummenupp.gif

Kul att städa tycker jag väl inte, men tycker det är kul när jag är klar och sätter mej med en kaffe och njuter av rent hus. naughty.gif

Redigerat av pejori: 04-04-2009, 11:19

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2009, 11:29
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (pejori @ 04-04-2009, 12:18) *

Städar du alltså i två timmar per dag? Om du inte har ett extremt stort hus så ligger du nog ganska nära gränsen till pedant i såna fall...

Citera
          skånepåg
          Inlägg 04-04-2009, 11:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Städar inte så ofta, har en katt som fäller hår så lite hårbollar och dammtussar blir det så då blir en damsugning kanske 1-2 ggr i månaden.
          Och diska e nåt jag inte gillar, fasst brukar ju inte bli så mycket disk så typ efter 2-3 dagar så har man ett litet berg, men jag brukar diska upp det ganska snabbt tongue.gif

Men min mamma hon diskar flera ggr om dagen och dammtorkar en hel del, och dammsugaren e säkert framme ett par ggr i veckan, rätt pedantisk tant biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 04-04-2009, 12:15
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Min f.d. svärmor var pedant! Hon litade aldrig på att någon annan (inte ens hennes äldsta, pedantiska dotter) kunde städa "ordentligt"! Jag kan mååånga exempel, men ett tydligt tecken på hennes pedanteri var att min exmake var barn och lekte med sina bilar m.m. och gick på toa så var alla leksaker borta när han kom tillbaka från toan. När hans o mina barn var små hade hon lugnat sig en aning - eller om det var för husfridens skull (jo jag har lite humör, speciellt när det gäller mina barn) wink.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2009, 12:19
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (pejori @ 04-04-2009, 12:18) *

Men jösses hur stort hushåll har du? Springer du runt dom andra 22 timmarna/dygn och skräpar ner eller hur kan man annars behöva städa 2 timmar/dag? flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-04-2009, 13:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

pejori jag tror att du är pedant....

Om jag minns rätt, så är du ensam och då skall väl inte behöva städas 2 timmar per dag?????

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2009, 13:48
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Va då pedant, vi är väldigt olika...
          Så länge det inte är "tvångsmässigt" så är det väl helt OK att vara ordentlig.
          (Det finns människor som lider av någon slags renlighetsfobi och städar jämt. De borde få hjälp att ändra sitt beteende, men i övrigt...nej.... )

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-04-2009, 15:40
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Städa kan man göra varje dag utan att det är pedantiskt. Diska och plocka undan vill jag göra ganska ofta så det inte gror igen men "riktig" ordning är det ju först när alla kaffekoppar står med öronen åt samma håll, glasen i raka led, kryddorna i alfabetisk ordning och böckerna i bokhyllan är ordnade ämnesvis och ingen står upp och ned på eller för långt inskjuten från kanten. Men det orkar man ju inte med varje gång man städar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-04-2009, 17:36
          Länk hit: #13

Gäster

Har ni någon i er bekantskapskrets som "bygger hustak med händerna"?

Ja, som sätter armbågarna i bordet och formar handflatorna som ett tak...

Stor sannolikhet att den personen är pedant.. rolleyes.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2009, 18:08
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 04-04-2009, 18:36) *
          Har ni någon i er bekantskapskrets som "bygger hustak med händerna"?

Ja, som sätter armbågarna i bordet och formar handflatorna som ett tak...

Stor sannolikhet att den personen är pedant.. rolleyes.gif

en intressant teori - den ska jag följa upp... flirting.gif (stämmer iaf inte på mig... giggle.gif )

--------------------

zon 1

Citera
          Uggi
          Inlägg 04-04-2009, 18:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

Vi har ett hus på 300 m² och där finns inte en dammtuss men det är frugan som vill ha det så, jag har lärt mig att leva med det, hellre för rent än tvärt om.
          Dammsugare går det åt. angry.gif
          Kanske är hon pedant?

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-04-2009, 18:25
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Räknar ni disk också till städning? Jag räknar det till vanlig hushållsarbete för det gör man ju några gånger varje dag.

Citera
          Red Top
          Inlägg 04-04-2009, 18:26
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

För mig är en pedant någon som aldrig kommer till skott och blir färdig. Varje detalj är för viktig för att de ska se helheten.

Markus exempel på en pedant; där glasen ska stå i raka rader och alla öron på kaffekopparna åt rätt håll.
          Det värsta med ett sådant beteende är ju att själva städningen blir lidande. Detaljerna tar för lång tid.
          Det räcker inte med att torka av spisen, nej den måste dras ut från väggen och städas runt om. och golvet där den står måste skuras.

Alla mattor och dukar måste ligga rakt. Gardinerna hänga exakt lika osv, osv.

Att det sen är skitigt i hörnen eller under badkaret är ointressant. Det syns ju inte.

Att städa mycket och ofta kan ju vara ett tecken på städmani, men inte nödvändigtvis. Många människor trivs med att ha rent omkring sig och gör det till en vana att alltid städa lite varje dag.

Att rycka tallrikarna från bordet tyder bara på att man är hialös(hittar inget bra svenskt ord för det) giggle.gif och har liten respekt för andra människor.

Hemma hos mig hjälps vi åt med allt, även städningen; där min gube gör allt grovjobb, som fönsterputsning, dammsugning och golvskurning. Själv får jag fullt utlopp för min pedantiska sida, genom en minutiös ordning i skåp och lådor.

Ve den som lägger en gaffel eller ställer ett glas fel devil.gif

Men jag bygger inte hustak med händerna giggle.gif

Redigerat av Red Top: 04-04-2009, 18:27

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-04-2009, 18:29
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 04-04-2009, 19:08) *
          en intressant teori - den ska jag följa upp... flirting.gif (stämmer iaf inte på mig... giggle.gif )

Nää..inte på mig heller happy.gif kolla in Carl Bildt nå´n gång när han intar den positionen ..kul..

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2009, 18:33
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 04-04-2009, 19:29) *
          Nää..inte på mig heller happy.gif kolla in Carl Bildt nå´n gång när han intar den positionen ..kul..

Åh Calle, min gamle kombattant inom kårpolitiken i början på 70-talet. Inte trodde jag att det skulle bli något av honom.... blush.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 04-04-2009, 20:11
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Oj! Den här tråden har jag läst nu först. biggrin.gif
          Det är väldigt blandat hur man tycker och känner inför ett visst ord. Visst är väl det lustigt?
          Jag tror inte att någon av er hade tagit upp min "första spontana tanke" vad gäller ordet "pedant".

Nu tänkte jag att jag skulle gå och titta i ordboken vad som står exakt om pedant men det gör jag sedan istället...

Eftersom vi alla har våra olika värderingar om allt och ingenting så känner jag ändå att Markus ligger närmast vad jag tycker att pedant är men ändå inte. Tex att vrida kopparna så att alla öron pekar åt samma håll, det är ju pedant om man vill att det ska vara snyggt i skåpen...
          Visst vill jag ha snyggt i skåpen men själv så gör jag det för att det ska ta mindre plats då jag har så litet kök...

Handdukar, lakan, påslakan, örngott, dukar, löpare m.m. viker jag var för sig, varje sak i samma storlek. Detta också för att det underlättar att hitta i linnegarderoben samt att det tar mindre plats.

Kanske kan jag anses pedant av andra på just dessa saker men det tycker jag definitivt inte själv, för jag är urdålig på att städa.
          Jag vet precis hur man gör, det är inte det. Det är bara det att när jag ska städa så är jag så noga och jag vill att hela huset ska bli som "i skick som nytt". Har jag inte tid till det så blir det oftast bara dammsugning, vilket det blir jämt! crying.gif

För mig är inte pedant att man städar så väldans mycket och intensivt.
          Det är när man undviker att leva och göra vissa saker, för att man stökar till det efter sig.
          Om man inskränker sitt liv till att leva efter att inte röra till det...
          DÅ är man pedant tycker jag. (eller kallas det för någonting annat...? Jag kanske är helt ute och cyklar nu...? blush.gif )

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-01-2026, 13:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon