CITAT (Calle Zon1 @ 14-04-2009, 22:48)

Med risk för att upprepa mig ställer jag frågan igen. Är kompostjord från sopstationen att rekommendera med tanke på ev smittor, kemikalierester etc (vem vet vad folk slänger bland riset)?
Tack för tipset om gröngödsling, hinner antagligen inte få i ordning landen så fort så lite luktärter och annat vackert kan det få bli i år. Har hört att man ofta börjar med att odla potatis i nybruten mark. Nu kommer den här jorden ju inte riktigt vara nybruten, men är det ändå en bra ide att börja med nåt sånt för jordkvalitens skull? Potatis är annars en av de få köksväxter jag inte hade tänkt klämma in här.
Potatis odlar man av flera orsaker i nybruten mark, dels för att göra jorden lucker, dels för att få bort rotogräs. Men om kvalitén på jorden blir så mycket bättre av just potatis vet jag inte.
Det är många som har bra erfarenheter av att köpa återvunnen jord - vi gör det t ex här på Norrvikens Trädgårdar. Så det tror jag inte du ska vara alltför orolig för.
Edit: stavfel
CITAT (Calle Zon1 @ 14-04-2009, 22:48)

Tack för svaren! De senaste åren har vi haft några pallkragar på den ytan men tänkte nu alltså anlägga en lite mer arrangerad köksträdgård med stenlagda gångar mellan landen. Men upphöjda odlingsbäddar kan förstås bli väldigt snyggt.
Under det tunna jordlagret är det alltså 60cm ren havsbottensand, hårt packad. Därunder nästintill ogenomtränglig grusblandning så jag tror jag behöver fylla på med en hel del i alla fall. (När området byggdes höjde man visst marken ett par meter med dränering).
Jag tycker nog förresten fortfarande att du bör höja upp bäddarna lite, men du behöver ju inte använda pallkragar utan kan snickra ihop eget efter dina behov. Kanske bara 1 dm högt? Det är faktiskt lättare att odla i dem, du kommer ifrån problemet med den hårdpackade sanden - och så blir det snyggt!
Redigerat av HelenJ: 14-04-2009, 22:12