Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur ser era rosor ut efter vintern ?
          Kajsa
          Inlägg 14-04-2009, 18:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Jag har börjat klippa rosor och det är sämre än vanligt, har mycket barkfläcksjuka på alla grupper av rosor. Både rabatt och buskrosor är svarta ända ner och jag har grävt upp allt möjligt. Det blir inga problem att få plats med de nya rosorna som är beställda. Tuffa rugosa och Kanada rosor, Pimpineller har klarat sig bäst men även Austinrosorna har klarat sig över förväntan. Funderar på att slänga in en beställning till Rosenposten på lite låga rugosa rosor.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 14-04-2009, 19:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Själv har jag enbart Lidel rosor och alla har överlevt vintern och har små nya skott på gamla stammar. Fast det är ju tveksamt vilken färg det blir - är alltid lika spännande.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 14-04-2009, 19:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Rose de recht och John Cabot har klarat sig bäst, inte fryst ner alls.

De flesta andra har frusit en hel del men har någon dm kvar ovan jord i alla fall på alla grenar, Morden sunrise i botten, men det kommer flera nya skott så jag är inte orolig. Amber Cover finns bara 2 pinnar kvar som ser bra ut.

Sticklingarna från svennis är de flesta ännu täckta av snö, men helena såg jag hade klarat sig.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-04-2009, 19:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

denna vinter har gått bättre än förra hos mig, det mesta frös ner för mig förra vintern. i trädgården så har alla rosor klarat sig. som du har jag också fått en del svarat stammar ( mest på Erotika och Schnewwitten( kan inte stava till det)). men minimalt med frysskador.

Rugosa och Mossrosorna har klarat sig utan skador.

Rosorna på Balkongen här i zon 3-4 har alla klarat att övervintra i krukorna, inga skador alls och skjuter långa skott. gav dom skydd när det var som kallast(under -15c) då gav jag dom 1-2lager bubbelplast och ca 2-3lager grön vinterväv, annars har dom stått utan skydd ner till -10c -15c och flera frostdagar då det inte var över 0c. är förvånad att det gått så bra för dom.

nu ser jag fram emot deras blomning.

har inte beskärt några rosor än, och därför att jag inte varit på besk så ofta i skåne och därmed varit mindre i trädgården. dom på balkongen vet jag inte hur jag ska klippa så därför låter jag dom växa tills jag skaffat mer info. så dom klipper jag väl inte förens nästa vår-försommar.

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 14-04-2009, 19:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Har inte många rosor men de jag har ser alla ut att ha klarat vintern bra. Har inte haft rosorna täckta under vintern endast Rhapsody in Blue som fick lite täckning mot vårsolen.

Med +19 i lördags och just nu endast +1,8 så blir det ganska tvära kast. Få se vad som händer de närmaste veckorna, hur många kalla nätter som ännu återstår.

Rosorna börjar få stora ögon och en Mary Rose har fått blad.

--------------------
          zon 3-4

Citera
          gulmåra
          Inlägg 14-04-2009, 20:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 256
          Medlem nr: 13 397

Det mesta ser ut att ha klarat sig bra. Här blir inga rosor vintertäckta men trots det finns det lite barkfläcksjuka på en del grenar. Jag har rensat ut lite gamla grenar nu i helgen men annars väntar jag med klippandet tills temperaturen är säkrare över noll.
          Förresten så har jag glömt att titta hur det har gått för The Generous Gardener i videkorgen.... unsure.gif
          Hoppas han har klarat vårkrisen....

Citera
          Stiffe
          Inlägg 14-04-2009, 22:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Det mesta har klarat sig bra, förvånansvärt nog, det är bara de nyplanterade rosorna från i höstas som frusit lite i topparna, men det tycks vara regel oavsett vinterns karaktär.

Lite otäckt är det med vad jag fruktar är barkfläcksjuka på var och varannan ros. fear.gif Visar här några exempel på China Town.

Bifogad fil  Barkfl_cksjuka1.JPG ( 59.44k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  Barkfl_cksjuka2.JPG ( 295.88k ) Antal nedladdningar: 53

Bifogad fil  Barkfl_cksjuka3.JPG ( 303.67k ) Antal nedladdningar: 81
          Bifogad fil  Barkfl_cksjuka4.JPG ( 96.48k ) Antal nedladdningar: 35

Avslutar med trevligare tema. Rosorna här i zon 3 lär ju inte på långa vägar vara först, men här är årets första ros med blad. Nu är äntligen rossäsongen 2009 igång. yahoo.gif

Stickling Rapsodhy in Blue.
          Bifogad fil  RiB_stickling_1st_m_blad.JPG ( 81.39k ) Antal nedladdningar: 73

/S

Citera
          Ezereht
          Inlägg 15-04-2009, 00:49
          Länk hit: #8

Medlem

Ros med blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaad! *gråter en skvätt i ett hörn..

Jamen mina vårlökar har ju börjat sticka upp lite i alla fall i lähörnorna.

Jag vill också ha ros-sesong. Framför allt är jag sååååå sugen på att gå på plantskolorna och se vad dom tagit hem i år.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Thé
          Inlägg 15-04-2009, 07:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Väldigt många av mina har också barkfläcksjuka. Men det är väl inte mycket att göra åt?

Många har blad och jag var ute och beskar igår. Jag fick LÅG del 3 i födelsedagspresent, så Bantry Bays enda höga pinne klippte jag käckt av ca 30 cm upp enligt rekommendation, vid ett utåtriktat skott och med snittet på rätt håll flirting.gif

De engelska rosorna har blad liksom en hel del andra, medan Wasagaming och Jacqueline du Pré verkar tävla om vem som kommer sist. Jag tror på Wasagaming.

Souvenir de la Malmaison är en riktig ynk och ser värre ut än jag trodde först. Men det är liv i den här och där.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Kajsa
          Inlägg 15-04-2009, 08:30
          Länk hit: #10

Medlem

Trist Stiffe och Thé, det blir som sagt mycket klippa bort i år och en del att gräva bort.

Barkfläcksjuka, här en bild från i veckan från olika rosor. Vattentillförseln stryps och grenen torkar in, vilket syns på många grenar när man klipper. Svampen börjar året innan vad jag läst, men frågan är vad var det i vädret som gynnat svampen ? För mycket gödsel har jag aldrig lagt på, bara ett lager kogödsel på våren, kompost på höstarna. Det står inte mycket att läsa i LÅG, så jag ska söka lite mer.

Och jag slängde in en beställning till Rosenposten på några tuffa rosor i går kväll till mina nya hål.
          David Thompson, Will Alderman, Lochinvar, Sachalin och Dunwich Rose.
          Rugosor och två pimpineller
          Lochinvar är en ny Austin pimpinell som remonterar ! Kolla den ! Så fin.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Ezereht
          Inlägg 15-04-2009, 09:50
          Länk hit: #11

Medlem

Ja Lochinvar har jag redan spanat in Kajsa, sen ser superfin ut! Och vet du, Smultronstället här i Umeå ska ta in Jan Spek i år biggrin.gif Den gillar ju du, så jag tror kanske en ska få sneaka in i min trädgård någonstans sen.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Thé
          Inlägg 15-04-2009, 14:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Har varit ute och kollat igen och det är nog faktiskt Königin von Dänemark och Mrs John Laing som tävlar om att ligga sist.

Här kommer lite bilder.

Ghislaine de Féligonde ser lovande ut:
          Bifogad fil  Ghislaine_15_april.jpg ( 303.52k ) Antal nedladdningar: 67

Felicia likaså:
          Bifogad fil  Felicia_15_april.jpg ( 295.3k ) Antal nedladdningar: 50

Königin von Dänemark kommer sig sakta men säkert:
          Bifogad fil  K_nigin_15_april.jpg ( 290.55k ) Antal nedladdningar: 41

Alla planterade i höstas.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Ezereht
          Inlägg 15-04-2009, 17:45
          Länk hit: #13

Medlem

Wow vad din Ghislain såg fin ut biggrin.gif

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Ezereht
          Inlägg 16-04-2009, 17:01
          Länk hit: #14

Medlem

Min Linnaeus har klarat sig jättebra yahoo.gif Väldigt lite fruset!

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Kajsa
          Inlägg 16-04-2009, 21:02
          Länk hit: #15

Medlem

Så den klarar zon 5, inte illa. En toppenros rose.gif

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 03-05-2009, 09:40
          Länk hit: #16

Medlem

Tar tillbaks mitt tidigare svar, här har nästan alla rosor drabbats av barkfläcksjuka. Nu är rosorna stubbade, den enda som får vara ifred för sekatören är Louise Bougnet. Alla mina rosor var nyplanterade i fjol och nu är de nedklippta till marknivå. Hoppas att de klarar av att skjuta nya skott underifrån.
          När jag klippte grenarna reagerade jag på att vissa av grenarna var mörka i mitten, betyder det att grenen är på väg att torka in.

--------------------
          zon 3-4

Citera
          pianja
          Inlägg 03-05-2009, 10:11
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 22 816

Har bara en "finros", en White rose of York. Den ser ut att ha klarat vintern fint. smile.gif

Köpte en pytteliten planta av Finlands vita ros förrförra sommaren. Satte den i en av mina utarmade rabatter för att ha koll på var den är. Nu i vår flyttade jag över den till kruka, i väntan på tillväxt och en lämplig placering, och den verkar tycka bättre om det. Fina små blad har den fått och om jag inte inbillar mig ser den ut att ha vuxit till sig bara på en månad.

De risiga gamla rosplantorna som står i rabatten har jag inte tittat så mycket på. Jag tror mest det är vildrosor eller något åt det hållet. De har inte givit ifrån sig så mkt blommor de somrar jag bott här. Men nypon får de av någon anledning. Märkligt.

Redigerat av pianja: 03-05-2009, 10:13

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 03-05-2009, 10:29
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Min rosenhäck:
          Louise Bugnet 20 st.
          Jens Munk 20 st.
          Martin Frobisher 20 st.

Någon barkfläcksjuka har jag inte sett däremot har en del hela grenar dött och vissa är döda i topparna. Jag har beskurit färdigt mer än hälften av rosenhäcken och det är tydligt att det är Louise som har klarat sig bäst, det var också hon som växte mest förra säsongen. Martin har klarat sig sämst och det var han som hade liten rosenbladsstekel på alla plantorna när jag planterade dem förra våren.

Jag är lite osäker på gödslingen. Jag har hönsgödsel som jag tänkte använda och dessutom har jag tillgång till aska och gräsklipp. Kanske ska köpa lite påsko att ha på... g.gif

Citera
          Kajsa
          Inlägg 03-05-2009, 12:31
          Länk hit: #19

Medlem

Kanadarosorna har över lag klarat sig bra här, hos mig är det Rabattrosor och Moderna Buskrosor som tagit mest stryk.
          Vad du gödslar med av det du räknar upp är väl alla bra, dela upp det lite under sommaren.

Lilla Sibirien, svarta grenar i mitten låter som grenen håller på att dö så sakteliga. Friska grenar är ljusgröna.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 03-05-2009, 15:02
          Länk hit: #20

Medlem

En del av de grenar som led av barkfläcksjuka var mörka (bruna) i mitten när jag klippte av. Skillnaden märktes när jag klippte av friska grenar, de hade ingen mörk fläck i mitten av grenen.
          Jag bara säger det, rosor och jag är nog en katastrof, vi vill inte med varandra. Trots att hela gården är full av rosjord. De som klarade sig lite bättre var de jag hade kastat täckbark över, de jag hade kompostjord över var värre angripna. Rhapsody in Blue, Gislande de Feligonde var två av rosorna som fick mera täckbark och just de plantorna klarade sig lite bättre. Men de övriga är klippta under marknivå, bla Mary Rose. Jag undrar om kompostjorden var för kraftig? Jag misstänker det, eftersom det var rätt så tydligt vilka som tog mera stryk.

--------------------
          zon 3-4

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 17:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon