Medlem
Antal inlägg: 268
Medlem nr: 1 889
Är det någon som har en bild på en trädaloe? Har tagit sidoskott från någon slags aloeliknande suckulent, ca 40-50 cm hög, en rund stam med oparade "blad" (smala/spetsiga, fetbladiga, platta med små mjuka "taggar" på ovansidan, "runda" på undersidan) som är spridda jämnt över stammen, dock tätare i toppen. Färgen är lite ljusare grön än vad jag tror att aloe vera är, stammen är ganska ljus, bladen har mörka nästan lilaaktiga prickar. Någon som känner igen vad det är på beskrivningen?
Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382
Hej! Ett tips är att besöka www.holmsundsblommor.se, där du kan titta på skötselråd för väldigt många krukväxter. Bl.a. finns där namngivna ett antal olika aloesorter.
PS: Om ni tittar in i Umeå, rekommenderar jag denna affär som ligger strax söder om stan, i stadsdelen Holmsund.
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Aloe dichotoma är trädaloe :-)
A ramossissima är släkt med den men det är itne samma art. Denna får en skulptural stam på flera meter innan det blir en krona. Jag ahr et ynka ex på knappt en meter själv ifårn en liten fröplanta, stammen börjar se lovande ut!
Medlem
Antal inlägg: 268
Medlem nr: 1 889
CITAT (lolo @ 02-10-2003, 23:26)
Hej! Ett tips är att besöka www.holmsundsblommor.se, där du kan titta på skötselråd för väldigt många krukväxter. Bl.a. finns där namngivna ett antal olika aloesorter.
PS: Om ni tittar in i Umeå, rekommenderar jag denna affär som ligger strax söder om stan, i stadsdelen Holmsund.
/Ann-Louise i Umeå
Det verkar inte vara en aloe alls om man tittar på de aloebilderna som Holmsunds blommor hade på sin sida. Förvirringen ökar.
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Två bra bilder på Aloe dichotoma i odling - den senare påminner lit eom min fast jag ahr en lite längre stam och högre topprosett fast mindre snygg stam,