Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Åsikter om begravningsblommor, Titta på 11 bilder och svara om de är fina eller fula!
          20th_century_fox
          Inlägg 16-04-2009, 19:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 9 136

Jag är en floriststudent som gör ett arbete om begravningsbinderi och har tillsammans med några klasskamrater tagit fram några nytänkande binderier. Jag skulle vilja höra lite åsikter om dessa och vore tacksam om någon ville göra denna korta enkät. Binderierna är tänkta att passa olika personer, t.ex. barn, kvinna, man och gjorda i olika prisklasser. De som ser små ut och med lite blommor är billigare alternativ jämförbart med en traditionell begravningsbukett.

http://www.itslearning.com/test/r.aspx?XS=rsgorsyymzg

Redigerat av 20th_century_fox: 16-04-2009, 19:44

Citera
          Cathis
          Inlägg 16-04-2009, 19:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Det var många väldigt fina blomsteruppsättningar som jag med lätthet skulle kunna välja för en begravning.
          En del var i mitt tycke mer passande för bröllop men ändå jättefina.

Lycka till!

--------------------

Citera
          20th_century_fox
          Inlägg 16-04-2009, 19:21
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för din åsikt! Det är faktiskt fler som sagt precis som dig att vissa får dem att tänka på bröllop. Intressant att höra vad folk tycker om ens galna idéer biggrin.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-04-2009, 19:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

nästan allt var "jättefräckt", lite udda men härligt personligt

De flesta kräver att man känner personen väl och har en personlig relation till den avlidne, knappast något för "representaionsbuketter". Det känns lite som när man ska välja musiken på en begravning.... Jag är övertygad om att någon av buketterna skulle passa åt en nära vän till mig.

Härligt att ni "sprängt" de traditionella ramarna...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          20th_century_fox
          Inlägg 16-04-2009, 19:41
          Länk hit: #5

Medlem

Kul att höra att nån gillar vad vi gjort biggrin.gif
          De flesta, även yngre, är mycket konservativa vad det gäller begravningsblommor.
          Kan bara tillägga att många av de saker vi gjort har vi haft en speciell person i åtanke..t.ex. har vi gjort vissa saker med tanke på barnbegravning, kvinna, man osv. så vi har inte förväntat oss att allt ska falla alla i smaken.

Citera
          4:an
          Inlägg 16-04-2009, 19:44
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

De flesta är väldigt vackra! Håller med ovanstående om att vissa skulle kunna användas till flera olika sorters tillfällen! Intressant med nytänk!

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 16-04-2009, 19:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Det var mycket intressant! Tack för att vi får se och uttrycka våra åsikter, det var lärorikt eftersom man verkligen får tänka efter om/när det är någon bindning man ogillar. En eloge till nytänkandet!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2009, 21:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Underbara blombindningar och härligt nya ider !äntligen lite nytt,allt har varit så väldigt traditionellt och den trenden behöver brytas med nytänkande,dessutom finns ju möjligheten att utrycka sin personliga sorg här.Det enda jag inte föll för var bollen av vitmossa med några slags band som låg över.Hoppas man har möjlighet att välja det här i blomsteraffären om man skulle behöva. tummenupp.gif

Motti

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-04-2009, 21:16
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag gillade det mesta. tummenupp.gif

De binderier jag inte gillade har jag skrivit kommentarer till.

Min favorit var den stående gräsdekorationen med vita tulpaner, eller båten, som jag döpte den till. Fick mig att tänka på den sista seglatsen. Den är rogivande.

Redigerat av Red Top: 16-04-2009, 21:21

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Monaxe
          Inlägg 16-04-2009, 21:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Tyckte det var fina och intressanta binderier. Skulle kunna tänka mej att använda allihop, fast med tanke på speciella pesoner då.
          Jättesnyggt jobbat!

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Netha
          Inlägg 16-04-2009, 21:31
          Länk hit: #11

Gäster

Öht så tycker jag att det är ett "bondfångeri" att få anhöriga att satsa tusentals kronor på blomsteruppsättningar som .. antingen när kistan kremeras ... slängs i sopcontainer..
          eller när det gäller jordbegravning, läggs på gravplatsen och ruttnar ganska snabbt.

Är det inte lite av ... Visa att jag minsann bryr mig ... som får oss till att satsa stora pengar på detta?

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2009, 21:44
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

jo men Netha !visst vore det trist om det inte fanns några blommor på en begravning confused.gif Men visst är det lite som du säger!men en liten blomma och sätta in pengar till cancerfonden tex det ser man ju mer och mer i begravningsannonser nu .Själv skulle jag villja ha sommarblommor på min begravning om det är möjligt,inte måste det kosta tusentalskronor,men lite blommor ville jag nog allt ha rolleyes.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 16-04-2009, 21:49
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:31) *
          Öht så tycker jag att det är ett "bondfångeri" att få anhöriga att satsa tusentals kronor på blomsteruppsättningar som .. antingen när kistan kremeras ... slängs i sopcontainer..
          eller när det gäller jordbegravning, läggs på gravplatsen och ruttnar ganska snabbt.

Är det inte lite av ... Visa att jag minsann bryr mig ... som får oss till att satsa stora pengar på detta?

Håller inte med dig där, själv tycker jag det hör till att man hedrar en avliden med vackra blommor. En vacker begravning för mig är mycket fina blommor och fin musik. Det har jag gjort klart för mina anhöriga att jag vill ha.

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 16-04-2009, 21:56
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (Motti @ 16-04-2009, 22:44) *
          jo men Netha !visst vore det trist om det inte fanns några blommor på en begravning confused.gif Men visst är det lite som du säger!men en liten blomma och sätta in pengar till cancerfonden tex det ser man ju mer och mer i begravningsannonser nu .Själv skulle jag villja ha sommarblommor på min begravning om det är möjligt,inte måste det kosta tusentalskronor,men lite blommor ville jag nog allt ha rolleyes.gif

Alla mina anhöriga har fått veta att på min kista ska de inte satsa tusentals kronor på blomster som kasseras.
          Alla vet att jag vill ha en enda ros ... Nog för att jag vet att jag inte ens vet om att den finns där...
          Vem av oss vet om det ens finns ettt liv efter detta.

CITAT (netaave @ 16-04-2009, 22:49) *
          Håller inte med dig där, själv tycker jag det hör till att man hedrar en avliden med vackra blommor. En vacker begravning för mig är mycket fina blommor och fin musik. Det har jag gjort klart för mina anhöriga att jag vill ha.

För mig handlar det mer om
          musik vid begravningen.
          Blommor har absolut inte minsta att göra ang hedrande.

Blommor är förgängliga.... Musiken finns alltid där. wub.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 16-04-2009, 23:12
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:56) *
          Alla mina anhöriga har fått veta att på min kista ska de inte satsa tusentals kronor på blomster som kasseras.
          Alla vet att jag vill ha en enda ros ... Nog för att jag vet att jag inte ens vet om att den finns där...
          musik vid begravningen.

Hör du musiken när du ligger där då biggrin.gif

--------------------

Citera
          messermark
          Inlägg 17-04-2009, 05:15
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 3 277

CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:56) *
          musik vid begravningen.

Min pappa sa alltid att han inte ville ha en dyr kista eller många blommor. Han tyckte att man skulle ge blommor då man levde, det var då man uppskattade dom.
          Pappa fick en hyffsat billig kista, inte den billigaste, den såg så hemsk ut. Sen hade vi en liten kistdekoration för syns skull med vita blommor...
          Musiken blev de psalmer pappa gillade bäst och kunde. Inte för att han var en flitig kyrkobesökare, de satt sen han var liten...
          På graven har vi sällan blommor, det är samma där, han ville ha blommorna då han levde. Jag är sällan dit, det gör för ont. Har en ljuslykta här hemma som jag tänder och sen vårdar jag hans pioner med stor omsorg. Han älskade dom... och jag älskar dom också.

Oj vilken ångesttext, han dog -05 i cancer men det är fortfarande lika jobbigt. Vi stod varandra nära...

I alla fall var det väldigt fina bindningar smile.gif Kul med nytänkande. Jag gillade "båten" väldigt mycket.

Redigerat av messermark: 17-04-2009, 05:18

--------------------
          Messermark
          zon 5-6

Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft

Citera
          Mygarden
          Inlägg 17-04-2009, 07:59
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 21 897

Mycket vackra "konstverk".

Citera
          Berith
          Inlägg 17-04-2009, 08:25
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (netaave @ 17-04-2009, 00:12) *
          Hör du musiken när du ligger där då biggrin.gif

giggle.gif

Tycker också att det ska vara blommor på en begravning. Hellre bukett än krans, som väl förrestan är ganska "ute" numera? Och inte kostar en bukett tusentals kronor, som Netha säger, det brukar vara helt ok priser.

Verkligen fantasifulla skapelser, lycka till med dom.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          20th_century_fox
          Inlägg 17-04-2009, 08:26
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:31) *

Jo, det är ju många som tänker så. Därför har vi gjort en del mindre buketter man skulle kunna köpa för mellan 250-400 kr. Tex den sista bilden med rosor i en halmstrut. Sen är det så att folk verkar tycka det är viktigt att det är mycket blommor med i arrangemangen, och då blir det dyrare. Vi har gjort design i "formal stil" där man använder få blommor och ett mer stiliserat utryck, men av undersökningen hittils kan jag säga att den stilen inte går hem hos folk. Det är möjligt att de kanske hade valt dessa om jag skrivit ut priser iof....
          Men jag tror även för många att det spelar en stor cermoniell roll att få göra något symboliskt för att hedra den avlidne, sen om det är att sätta in pengar på cancerfondens konto eller beställa blommor är nog olika.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-04-2009, 08:34
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

En del är jättefina, alla är inte i min smak. Några är lite för "glada". Första bilden, silverhjärtat, är vackrast.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon