|
20th_century_fox
16-04-2009, 19:06
Jag är en floriststudent som gör ett arbete om begravningsbinderi och har tillsammans med några klasskamrater tagit fram några nytänkande binderier. Jag skulle vilja höra lite åsikter om dessa och vore tacksam om någon ville göra denna korta enkät. Binderierna är tänkta att passa olika personer, t.ex. barn, kvinna, man och gjorda i olika prisklasser. De som ser små ut och med lite blommor är billigare alternativ jämförbart med en traditionell begravningsbukett. http://www.itslearning.com/test/r.aspx?XS=rsgorsyymzg
Det var många väldigt fina blomsteruppsättningar som jag med lätthet skulle kunna välja för en begravning. En del var i mitt tycke mer passande för bröllop men ändå jättefina.
Lycka till!
20th_century_fox
16-04-2009, 19:21
Tack för din åsikt! Det är faktiskt fler som sagt precis som dig att vissa får dem att tänka på bröllop. Intressant att höra vad folk tycker om ens galna idéer
Aqvakul
16-04-2009, 19:30
nästan allt var "jättefräckt", lite udda men härligt personligt
De flesta kräver att man känner personen väl och har en personlig relation till den avlidne, knappast något för "representaionsbuketter". Det känns lite som när man ska välja musiken på en begravning.... Jag är övertygad om att någon av buketterna skulle passa åt en nära vän till mig.
Härligt att ni "sprängt" de traditionella ramarna...
20th_century_fox
16-04-2009, 19:41
Kul att höra att nån gillar vad vi gjort  De flesta, även yngre, är mycket konservativa vad det gäller begravningsblommor. Kan bara tillägga att många av de saker vi gjort har vi haft en speciell person i åtanke..t.ex. har vi gjort vissa saker med tanke på barnbegravning, kvinna, man osv. så vi har inte förväntat oss att allt ska falla alla i smaken.
De flesta är väldigt vackra! Håller med ovanstående om att vissa skulle kunna användas till flera olika sorters tillfällen! Intressant med nytänk!
Eva-Helene
16-04-2009, 19:56
Det var mycket intressant! Tack för att vi får se och uttrycka våra åsikter, det var lärorikt eftersom man verkligen får tänka efter om/när det är någon bindning man ogillar. En eloge till nytänkandet!
Underbara blombindningar och härligt nya ider !äntligen lite nytt,allt har varit så väldigt traditionellt och den trenden behöver brytas med nytänkande,dessutom finns ju möjligheten att utrycka sin personliga sorg här.Det enda jag inte föll för var bollen av vitmossa med några slags band som låg över.Hoppas man har möjlighet att välja det här i blomsteraffären om man skulle behöva. Motti
Red Top
16-04-2009, 21:16
Jag gillade det mesta. De binderier jag inte gillade har jag skrivit kommentarer till. Min favorit var den stående gräsdekorationen med vita tulpaner, eller båten, som jag döpte den till. Fick mig att tänka på den sista seglatsen. Den är rogivande.
Tyckte det var fina och intressanta binderier. Skulle kunna tänka mej att använda allihop, fast med tanke på speciella pesoner då. Jättesnyggt jobbat!
Öht så tycker jag att det är ett "bondfångeri" att få anhöriga att satsa tusentals kronor på blomsteruppsättningar som .. antingen när kistan kremeras ... slängs i sopcontainer.. eller när det gäller jordbegravning, läggs på gravplatsen och ruttnar ganska snabbt.
Är det inte lite av ... Visa att jag minsann bryr mig ... som får oss till att satsa stora pengar på detta?
jo men Netha !visst vore det trist om det inte fanns några blommor på en begravning  Men visst är det lite som du säger!men en liten blomma och sätta in pengar till cancerfonden tex det ser man ju mer och mer i begravningsannonser nu .Själv skulle jag villja ha sommarblommor på min begravning om det är möjligt,inte måste det kosta tusentalskronor,men lite blommor ville jag nog allt ha
netaave
16-04-2009, 21:49
CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:31)  Öht så tycker jag att det är ett "bondfångeri" att få anhöriga att satsa tusentals kronor på blomsteruppsättningar som .. antingen när kistan kremeras ... slängs i sopcontainer.. eller när det gäller jordbegravning, läggs på gravplatsen och ruttnar ganska snabbt.
Är det inte lite av ... Visa att jag minsann bryr mig ... som får oss till att satsa stora pengar på detta? Håller inte med dig där, själv tycker jag det hör till att man hedrar en avliden med vackra blommor. En vacker begravning för mig är mycket fina blommor och fin musik. Det har jag gjort klart för mina anhöriga att jag vill ha.
CITAT (Motti @ 16-04-2009, 22:44)  jo men Netha !visst vore det trist om det inte fanns några blommor på en begravning  Men visst är det lite som du säger!men en liten blomma och sätta in pengar till cancerfonden tex det ser man ju mer och mer i begravningsannonser nu .Själv skulle jag villja ha sommarblommor på min begravning om det är möjligt,inte måste det kosta tusentalskronor,men lite blommor ville jag nog allt ha  Alla mina anhöriga har fått veta att på min kista ska de inte satsa tusentals kronor på blomster som kasseras. Alla vet att jag vill ha en enda ros ... Nog för att jag vet att jag inte ens vet om att den finns där... Vem av oss vet om det ens finns ettt liv efter detta. CITAT (netaave @ 16-04-2009, 22:49)  Håller inte med dig där, själv tycker jag det hör till att man hedrar en avliden med vackra blommor. En vacker begravning för mig är mycket fina blommor och fin musik. Det har jag gjort klart för mina anhöriga att jag vill ha. För mig handlar det mer om musik vid begravningen. Blommor har absolut inte minsta att göra ang hedrande. Blommor är förgängliga.... Musiken finns alltid där.
netaave
16-04-2009, 23:12
CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:56)  Alla mina anhöriga har fått veta att på min kista ska de inte satsa tusentals kronor på blomster som kasseras. Alla vet att jag vill ha en enda ros ... Nog för att jag vet att jag inte ens vet om att den finns där... Vem av oss vet om det ens finns ettt liv efter detta. För mig handlar det mer om musik vid begravningen. Blommor har absolut inte minsta att göra ang hedrande. Blommor är förgängliga.... Musiken finns alltid där.  Hör du musiken när du ligger där då
messermark
17-04-2009, 05:15
CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:56)  Alla mina anhöriga har fått veta att på min kista ska de inte satsa tusentals kronor på blomster som kasseras. Alla vet att jag vill ha en enda ros ... Nog för att jag vet att jag inte ens vet om att den finns där... Vem av oss vet om det ens finns ettt liv efter detta. För mig handlar det mer om musik vid begravningen. Blommor har absolut inte minsta att göra ang hedrande. Blommor är förgängliga.... Musiken finns alltid där.  Min pappa sa alltid att han inte ville ha en dyr kista eller många blommor. Han tyckte att man skulle ge blommor då man levde, det var då man uppskattade dom. Pappa fick en hyffsat billig kista, inte den billigaste, den såg så hemsk ut. Sen hade vi en liten kistdekoration för syns skull med vita blommor... Musiken blev de psalmer pappa gillade bäst och kunde. Inte för att han var en flitig kyrkobesökare, de satt sen han var liten... På graven har vi sällan blommor, det är samma där, han ville ha blommorna då han levde. Jag är sällan dit, det gör för ont. Har en ljuslykta här hemma som jag tänder och sen vårdar jag hans pioner med stor omsorg. Han älskade dom... och jag älskar dom också. Oj vilken ångesttext, han dog -05 i cancer men det är fortfarande lika jobbigt. Vi stod varandra nära... I alla fall var det väldigt fina bindningar  Kul med nytänkande. Jag gillade "båten" väldigt mycket.
Mygarden
17-04-2009, 07:59
Mycket vackra "konstverk".
CITAT (netaave @ 17-04-2009, 00:12)  Hör du musiken när du ligger där då   Tycker också att det ska vara blommor på en begravning. Hellre bukett än krans, som väl förrestan är ganska "ute" numera? Och inte kostar en bukett tusentals kronor, som Netha säger, det brukar vara helt ok priser. Verkligen fantasifulla skapelser, lycka till med dom.
20th_century_fox
17-04-2009, 08:26
CITAT (Netha @ 16-04-2009, 22:31)  Öht så tycker jag att det är ett "bondfångeri" att få anhöriga att satsa tusentals kronor på blomsteruppsättningar som .. antingen när kistan kremeras ... slängs i sopcontainer.. eller när det gäller jordbegravning, läggs på gravplatsen och ruttnar ganska snabbt.
Är det inte lite av ... Visa att jag minsann bryr mig ... som får oss till att satsa stora pengar på detta? Jo, det är ju många som tänker så. Därför har vi gjort en del mindre buketter man skulle kunna köpa för mellan 250-400 kr. Tex den sista bilden med rosor i en halmstrut. Sen är det så att folk verkar tycka det är viktigt att det är mycket blommor med i arrangemangen, och då blir det dyrare. Vi har gjort design i "formal stil" där man använder få blommor och ett mer stiliserat utryck, men av undersökningen hittils kan jag säga att den stilen inte går hem hos folk. Det är möjligt att de kanske hade valt dessa om jag skrivit ut priser iof.... Men jag tror även för många att det spelar en stor cermoniell roll att få göra något symboliskt för att hedra den avlidne, sen om det är att sätta in pengar på cancerfondens konto eller beställa blommor är nog olika.
Myosotis
17-04-2009, 08:34
En del är jättefina, alla är inte i min smak. Några är lite för "glada". Första bilden, silverhjärtat, är vackrast.
Rosmarin
17-04-2009, 11:13
Fina arrangemang!!! Många mycket vackra och stilfulla. Alla passar dock inte till en begravning tycker jag. Silverhjärtat var underbart, det hade jag kunnat köpa till en begravning, men även till något annat tillfälle.
Meriona
17-04-2009, 12:14
Den första och sista tyckte jag om (väldigt mycket också), de andra var inget jag skulle välja till något ändamål alls... Men så är jag en tråkig typ också...
*Stintan*
17-04-2009, 14:32
CITAT (20th_century_fox @ 17-04-2009, 09:26)  Jo, det är ju många som tänker så. Därför har vi gjort en del mindre buketter man skulle kunna köpa för mellan 250-400 kr. Tex den sista bilden med rosor i en halmstrut. Sen är det så att folk verkar tycka det är viktigt att det är mycket blommor med i arrangemangen, och då blir det dyrare. Vi har gjort design i "formal stil" där man använder få blommor och ett mer stiliserat utryck, men av undersökningen hittils kan jag säga att den stilen inte går hem hos folk. Det är möjligt att de kanske hade valt dessa om jag skrivit ut priser iof.... Men jag tror även för många att det spelar en stor cermoniell roll att få göra något symboliskt för att hedra den avlidne, sen om det är att sätta in pengar på cancerfondens konto eller beställa blommor är nog olika. Jag håller med Netha! Mina barn vet min inställning att det ska vara enkelt. Billigaste kistan och så kan dom använda sig av församlingens kisttäcke om det nu inte ska vara en borgerlig begravning men det har jag inte riktigt bestämt än. Sen kan dom själva dekorera lite sparsamt om dom vill med sådant som finns för årstiden ute i naturen. Hur många gånger har man inte sett begravningsgäster gå runt och kolla på de små korten på buketter och kransar och jämföra. Usch! Även handbuketterna ska dom hämta ute i naturen om det så bara är en liten grankvist som går att uppbringa mitt i vintern men man bestämmer kanske inte själv när man ska dö. Jag hoppas min begravning blir en musikupplevelse för dom som kommer för musiken är noga utvald. Jag har jobbat som florist i många år även om det nu är ett antal år sedan men jag tycker uppriktigt att man numera snuvar folk på pengar när det gäller den här typen av dekorationer. På "min tid" gick det knappast att göra en kistbukett för 250 kronor för den hade blivit mastodontstor, då fick det bli krans istället. Ni hade ett par exempel där blommorna sätts ihop helt kompakt ja så har modet varit på senare år vare sig det gällt begravning, bröllop eller gåbortsbukett. Men sen när började luft kosta pengar? Det har iallafall jag haft en väldig glädje av att tänka på många gånger. Finns det ingen luft mellan blommorna så ser dom ju näst intill strypta ut på ett väldigt onaturligt sätt. Visst jag är säkert gammaldags men jag tycker faktiskt inte att det är snyggt alltid. Fy va kritisk jag låter, jag ber om ursäkt, men jag tycker att det är bra med nytänkande men det får inte gå till överdrift och på något sätt så tycker jag att det är kundens önskemål som ska vara i fokus. Vad ger man kunden för alternativ? Det skulle vara kul om man visade buketter från olika tidsperioder och utifrån det frågade folk vad de föredrar.
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2009, 15:32)  Jag håller med Netha! Mina barn vet min inställning att det ska vara enkelt. Billigaste kistan och så kan dom använda sig av församlingens kisttäcke om det nu inte ska vara en borgerlig begravning men det har jag inte riktigt bestämt än. Sen kan dom själva dekorera lite sparsamt om dom vill med sådant som finns för årstiden ute i naturen. Hur många gånger har man inte sett begravningsgäster gå runt och kolla på de små korten på buketter och kransar och jämföra. Usch! Även handbuketterna ska dom hämta ute i naturen om det så bara är en liten grankvist som går att uppbringa mitt i vintern men man bestämmer kanske inte själv när man ska dö. Jag hoppas min begravning blir en musikupplevelse för dom som kommer för musiken är noga utvald. --- Och jag är som vanligt lite mittemot - skulle aldrig säga till min familj (eller vilka det nu gäller) att dom ska göra si eller göra så vid min ev begravning. Jag är inte med, och inte sjutton kan dom göra fel! Dom får göra precis som dom vill göra.
*Stintan*
17-04-2009, 16:26
CITAT (Berith @ 17-04-2009, 16:57)  Och jag är som vanligt lite mittemot - skulle aldrig säga till min familj (eller vilka det nu gäller) att dom ska göra si eller göra så vid min ev begravning. Jag är inte med, och inte sjutton kan dom göra fel! Dom får göra precis som dom vill göra. Självklart är det upp till dig att bestämma hur du vill ha det den dan du går bort vem har sagt något annat?
Underbara och annorlunda  torvan
Christina i Taxinge~
17-04-2009, 16:46
Åååå, så många vackra bindningar! Jag kunde inte låta bli att kommentera en del även fast jag svarat 'ja' Det blir så lätt de traditionella buketterna när man ska på begravning (tack & lov inte sååå ofta ännu!) Den dan jag ska begravas hoppas jag man väljer en enkel kista med kisttäcke och ser till att kyrkan fylls av musik & sång & vackra, doftande blommor!
Nu har jag kollat bilderna och svarat på frågorna. Fina utsmyckningar. Roligt att ni lägger ut det på Odla för synpunkter.
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2009, 15:32)  Jag håller med Netha! Mina barn vet min inställning att det ska vara enkelt. Billigaste kistan och så kan dom använda sig av församlingens kisttäcke om det nu inte ska vara en borgerlig begravning men det har jag inte riktigt bestämt än. Sen kan dom själva dekorera lite sparsamt om dom vill med sådant som finns för årstiden ute i naturen. Hur många gånger har man inte sett begravningsgäster gå runt och kolla på de små korten på buketter och kransar och jämföra. Usch! Även handbuketterna ska dom hämta ute i naturen om det så bara är en liten grankvist som går att uppbringa mitt i vintern men man bestämmer kanske inte själv när man ska dö. Jag hoppas min begravning blir en musikupplevelse för dom som kommer för musiken är noga utvald.
Jag har jobbat som florist i många år även om det nu är ett antal år sedan men jag tycker uppriktigt att man numera snuvar folk på pengar när det gäller den här typen av dekorationer. På "min tid" gick det knappast att göra en kistbukett för 250 kronor för den hade blivit mastodontstor, då fick det bli krans istället. Ni hade ett par exempel där blommorna sätts ihop helt kompakt ja så har modet varit på senare år vare sig det gällt begravning, bröllop eller gåbortsbukett. Men sen när började luft kosta pengar? Det har iallafall jag haft en väldig glädje av att tänka på många gånger. Finns det ingen luft mellan blommorna så ser dom ju näst intill strypta ut på ett väldigt onaturligt sätt. Visst jag är säkert gammaldags men jag tycker faktiskt inte att det är snyggt alltid.
Fy va kritisk jag låter, jag ber om ursäkt, men jag tycker att det är bra med nytänkande men det får inte gå till överdrift och på något sätt så tycker jag att det är kundens önskemål som ska vara i fokus. Vad ger man kunden för alternativ? Det skulle vara kul om man visade buketter från olika tidsperioder och utifrån det frågade folk vad de föredrar. För min del blir det borgerlig begravning med psalmsång, är ju troende, men inte längre medlem i svenska kyrkan. Vi brukar skänka pengar till forskning, inte bara vid begravningar.
20th_century_fox
17-04-2009, 22:07
CITAT (mojan @ 17-04-2009, 17:48)  Nu har jag kollat bilderna och svarat på frågorna. Fina utsmyckningar. Roligt att ni lägger ut det på Odla för synpunkter. Ja det känns ju som folk har lite extra blomsterkoll här
20th_century_fox
17-04-2009, 22:13
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2009, 15:32)  Jag har jobbat som florist i många år även om det nu är ett antal år sedan men jag tycker uppriktigt att man numera snuvar folk på pengar när det gäller den här typen av dekorationer. På "min tid" gick det knappast att göra en kistbukett för 250 kronor för den hade blivit mastodontstor, då fick det bli krans istället. Menar du att ni gjorde en cypresskrans med dekoration för 250 kr för några år sedan? Med dagens priser får man tyvärr inte så mycket för de pengarna...luft eller ej  Normalpris på krans ligger på typ 1000 kr och uppåt i stockholm i alla fall. Rosor som alltid är populära ligger i styckpris på mellan 25-45 kronor tex..så ska du ha lite utfylldnasblommor och grönt drar det snabbt iväg. Vad kostade blommorna på din tid menar du? Sen att man snuvar folk på pengar håller jag inte med. Folk lägger frivilligt ut rätt mycket pengar då de tycker det är viktigt med mycket blommor. De som inte vill betala så mycket köper oftast minsta buketten eller går ihop flera stycken. Vi tvingar ju inte någon att köpa lixom
För egen del så uppskattar jag att få blomster mens jag är i levande livet. Som häromdagen, då jag fick tre maffigt stora rosor Sedan när jag är i kistan .. då bryr jag inte.
20th_century_fox
17-04-2009, 22:27
CITAT (Netha @ 17-04-2009, 23:18)  För egen del så uppskattar jag att få blomster mens jag är i levande livet. Som häromdagen, då jag fick tre maffigt stora rosor Sedan när jag är i kistan .. då bryr jag inte. Nej jag håller med på sätt och vis....men jag tror faktiskt inte folk lägger pengar på blommor för att de känner att de måste eller nåt sånt...eller för avv floristen/begravningsbyrån lurar på dem. När vi var på studiebesök på ett krematorium så sa de att det blir det allt vanligare med en enkelkista och bårtäcke nuförtiden, så folk verkar vara lite mer sparsamma med pengar. Jag kan tycka att det inte spelar någon roll då dödsboet oftast står för den kostnaden....men men
*Stintan*
18-04-2009, 00:46
CITAT (20th_century_fox @ 17-04-2009, 23:13)  Menar du att ni gjorde en cypresskrans med dekoration för 250 kr för några år sedan? Med dagens priser får man tyvärr inte så mycket för de pengarna...luft eller ej  Normalpris på krans ligger på typ 1000 kr och uppåt i stockholm i alla fall. Rosor som alltid är populära ligger i styckpris på mellan 25-45 kronor tex..så ska du ha lite utfylldnasblommor och grönt drar det snabbt iväg. Vad kostade blommorna på din tid menar du? Sen att man snuvar folk på pengar håller jag inte med. Folk lägger frivilligt ut rätt mycket pengar då de tycker det är viktigt med mycket blommor. De som inte vill betala så mycket köper oftast minsta buketten eller går ihop flera stycken. Vi tvingar ju inte någon att köpa lixom  Ja det menar jag även om det naturligtvis även gjordes dyrare varianter. Och inte kostar då alla rosor 25-45 kronor styck ens idag. Blommor är ju faktiskt något som inte stigit så värst mycket i pris. Sen när jag sa luft så menar jag att det kan se stort och mycket ut även om mängden blommor inte är så stor. Sen skriver du att det inte spelar någon roll eftersom det är dödsboet som står för kostnaden. En sanning med modifikation faktiskt. Det är ju inte bara närmast anhöriga som köper blommor till begravningar. Dessutom kan man inte förutsätta att det finns en massa pengar i alla dödsbon. Även den enklaste begravning kostar hutlöst mycket pengar idag. Att då lägga tusentals kronor på blommor som ögontröst för "sörjande" känns inte bra för mig. Jag har ofta undrat, när jag varit på begravningar, hur många blommor den döda fick medan han/hon levde och kunde glädjas över dom. Kanske aldrig någon och det blir lite hyckleri som jag ser det. Jo många känner faktiskt att de måste lägga pengar på blommor till begravningar tyvärr.
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2009, 17:26)  Självklart är det upp till dig att bestämma hur du vill ha det den dan du går bort vem har sagt något annat? Men det är ju just det, jag tycker inte att det är upp till mej att bestämma. Skulle aldrig falla mej in att ge mina efterlevande direktiv om hur dom ska göra. Gör som dom vill! Det var 'jag inte riktigt bestämt än' och 'ska dom hämta' som jag reagerade på. Jag tar det som att du vill ha minst ett finger med i din begravning. CITAT (*Stintan* @ 17-04-2009, 15:32)  Jag håller med Netha! Mina barn vet min inställning att det ska vara enkelt. Billigaste kistan och så kan dom använda sig av församlingens kisttäcke om det nu inte ska vara en borgerlig begravning men det har jag inte riktigt bestämt än. Sen kan dom själva dekorera lite sparsamt om dom vill med sådant som finns för årstiden ute i naturen. Hur många gånger har man inte sett begravningsgäster gå runt och kolla på de små korten på buketter och kransar och jämföra. Usch! Även handbuketterna ska dom hämta ute i naturen om det så bara är en liten grankvist som går att uppbringa mitt i vintern men man bestämmer kanske inte själv när man ska dö. Jag hoppas min begravning blir en musikupplevelse för dom som kommer för musiken är noga utvald. Sen förstår jag inte vad du menar med detta...? "Hur många gånger har man inte sett begravningsgäster gå runt och kolla på de små korten på buketter och kransar och jämföra. Usch!" Jämföra vad? När jag läser korten på buketter bla (tex på begravningar jag inte varit på men ändå känt personen i fråga) så är det ju för att se vem som skickat vad. Kanske till och med för att hitta just min bukett, om den blev som jag beställde tex. Men jag kollar inte buketterna och jämför nånting.
CITAT (Berith @ 17-04-2009, 16:57)  Och jag är som vanligt lite mittemot - skulle aldrig säga till min familj (eller vilka det nu gäller) att dom ska göra si eller göra så vid min ev begravning. Jag är inte med, och inte sjutton kan dom göra fel! Dom får göra precis som dom vill göra. Jag tycker det är bra om man säger lite hur man vill ha det, vet att många efterlevande faktiskt uppskattar att veta vad den avlidne önskade. I dom stora besluten känns det extra angeläget, typ om man vill ha jordbegravning eller kremeras. Sen ska man självklart ta hänsyn till dom efterlevande också. Själv skulle jag t ex gärna ha min aska spridd i minneslund, men jag vet att för mina efterlevande är en grav viktig och då tar jag hänsyn till det. Fast självklart ska var och en göra som dom känner känns bäst i det här fallet.
CITAT (Rose @ 18-04-2009, 07:12)  Jag tycker det är bra om man säger lite hur man vill ha det, vet att många efterlevande faktiskt uppskattar att veta vad den avlidne önskade. I dom stora besluten känns det extra angeläget, typ om man vill ha jordbegravning eller kremeras. Sen ska man självklart ta hänsyn till dom efterlevande också. Själv skulle jag t ex gärna ha min aska spridd i minneslund, men jag vet att för mina efterlevande är en grav viktig och då tar jag hänsyn till det. Fast självklart ska var och en göra som dom känner känns bäst i det här fallet. Eftersom jag inte är medlem i någon kyrka så blir det inte nån religiös ritual för min del. Undrar om jag borde tänka om lite när det gäller vems önskemål som gäller vid en begravning? Och för att inte gå allför långt OT så  så tycker jag det är finare med bukett än med krans...
*Stintan*
18-04-2009, 08:02
CITAT (Berith @ 18-04-2009, 06:46)  Men det är ju just det, jag tycker inte att det är upp till mej att bestämma. Skulle aldrig falla mej in att ge mina efterlevande direktiv om hur dom ska göra. Gör som dom vill!
Det var 'jag inte riktigt bestämt än' och 'ska dom hämta' som jag reagerade på. Jag tar det som att du vill ha minst ett finger med i din begravning.
Sen förstår jag inte vad du menar med detta...? "Hur många gånger har man inte sett begravningsgäster gå runt och kolla på de små korten på buketter och kransar och jämföra. Usch!"
Jämföra vad?
När jag läser korten på buketter bla (tex på begravningar jag inte varit på men ändå känt personen i fråga) så är det ju för att se vem som skickat vad. Kanske till och med för att hitta just min bukett, om den blev som jag beställde tex. Men jag kollar inte buketterna och jämför nånting. Alla tycker inte som du Berith. Jag tror att det är rätt vanligt att anhöriga försöker göra begravningen på ett sätt som dom tror att den som dött hade velat ha den och inte hur dom själva vill ha begravningen. Då underlättar det faktiskt om man talat om hur man vill ha det. Speciellt om man har önskemål som inte är så traditionella. Så visst kan man säga att jag vill ha ett finger med. Det där "ska dom hämta" kan du byta till "kan dom hämta" om det låter bättre. Att du inte jämför något innebär inte att andra inte gör det.
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2009, 09:02)  Alla tycker inte som du Berith. Jag tror att det är rätt vanligt att anhöriga försöker göra begravningen på ett sätt som dom tror att den som dött hade velat ha den och inte hur dom själva vill ha begravningen. Då underlättar det faktiskt om man talat om hur man vill ha det. Speciellt om man har önskemål som inte är så traditionella. Så visst kan man säga att jag vill ha ett finger med.
Det där "ska dom hämta" kan du byta till "kan dom hämta" om det låter bättre.
Att du inte jämför något innebär inte att andra inte gör det. Neej det hoppas jag verkligen inte att alla tycker som jag.  Och om du sett nånstans att jag har skrivit att jag vill det så säg till! Men vad jämför dom då...?
20th_century_fox
18-04-2009, 09:01
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2009, 01:46)  Ja det menar jag även om det naturligtvis även gjordes dyrare varianter. Och inte kostar då alla rosor 25-45 kronor styck ens idag. Blommor är ju faktiskt något som inte stigit så värst mycket i pris. Sen när jag sa luft så menar jag att det kan se stort och mycket ut även om mängden blommor inte är så stor.
Sen skriver du att det inte spelar någon roll eftersom det är dödsboet som står för kostnaden. En sanning med modifikation faktiskt. Det är ju inte bara närmast anhöriga som köper blommor till begravningar. Dessutom kan man inte förutsätta att det finns en massa pengar i alla dödsbon. Även den enklaste begravning kostar hutlöst mycket pengar idag. Att då lägga tusentals kronor på blommor som ögontröst för "sörjande" känns inte bra för mig. Ögontröst för sörjande? Det är väl inte därför man köper blommor, utan för att hedra den avlidne och ge en vacker sista hälsning. Tusentals kronor kostar inte en begravningsdekoration...kistdekorationen kan ofta bli så dyr men inte en dekoration. Att blompriserna inte stigit stämmer inte riktigt heller...man ser skillnad i pris sen i höstas, precis som maten gått upp lite. Sen kan jag säga att i dagens läge får du inte ens en bara cypressstommen utan blommor för 250 kr här i stockholm så i mina öron låter det omöjlig att få till en hel krans på de slantarna. Och visst finns det rosor som kostar 20 kr men normalpris billigaste ligger på typ 25 kr.
*Stintan*
18-04-2009, 11:47
CITAT (20th_century_fox @ 18-04-2009, 10:01)  Ögontröst för sörjande? Det är väl inte därför man köper blommor, utan för att hedra den avlidne och ge en vacker sista hälsning. Tusentals kronor kostar inte en begravningsdekoration...kistdekorationen kan ofta bli så dyr men inte en dekoration. Att blompriserna inte stigit stämmer inte riktigt heller...man ser skillnad i pris sen i höstas, precis som maten gått upp lite. Sen kan jag säga att i dagens läge får du inte ens en bara cypressstommen utan blommor för 250 kr här i stockholm så i mina öron låter det omöjlig att få till en hel krans på de slantarna. Och visst finns det rosor som kostar 20 kr men normalpris billigaste ligger på typ 25 kr. Ja det beror ju på hur man ser det, den döde är ju knappast medveten om hur det ser ut ovanpå och runt kistan. De kostnader du säger ska belasta dödsboet är ju sådant som kistdekoration samt de närmastes buketter eller kransar och det blir lätt tusentals kronor. Dessutom är det ju inte bara blommorna som kostar. Det är dyrt att dö om man vill att allt runt omkring ska se ut och göras traditionsenligt. Därför kommer inte min egen begravning att vara sådan. Hedra den avlidne och ge en vacker sista hälsning kan man göra på flera sätt. Precis som du själv gillar nytänkande när det gäller dekorationer, vilket jag tycker är kul i sig, så hoppas och tror jag att vi framöver även kommer att få se mer nytänkande vad gäller begravningar överhuvudtaget.
20th_century_fox
18-04-2009, 22:37
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2009, 12:47)  Ja det beror ju på hur man ser det, den döde är ju knappast medveten om hur det ser ut ovanpå och runt kistan. Man får tro vad man vill om det, men en sak är säker...det är det ingen som vet svaret på
*Stintan*
19-04-2009, 06:53
CITAT (20th_century_fox @ 18-04-2009, 23:37)  Man får tro vad man vill om det, men en sak är säker...det är det ingen som vet svaret på  Tror du på det där själv?
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2009, 09:02)  Att du inte jämför något innebär inte att andra inte gör det. Jag undrar fortfarande vad andra jämför när dom läser korten på blommorna...
20th_century_fox
19-04-2009, 08:29
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2009, 07:53)  Tror du på det där själv? Ja kanske det  Och du måste erkänna att ingen vet...för det finns ingen som någonsin pratat med en död och lixom kollat läget hur det ligger till. Att tro på ett liv efter döden är det många som gör och vi har religionsfrihet i detta land så jag tycker inte du behöver vara så dryg över det.
*Stintan*
19-04-2009, 09:48
CITAT (20th_century_fox @ 19-04-2009, 09:29)  Ja kanske det  Och du måste erkänna att ingen vet...för det finns ingen som någonsin pratat med en död och lixom kollat läget hur det ligger till. Att tro på ett liv efter döden är det många som gör och vi har religionsfrihet i detta land så jag tycker inte du behöver vara så dryg över det. Jag är inte alls dryg över något. Jag ställde bara en fråga. Att tro på ett liv efter döden behöver väl inte betyda att man tror att en död ligger i en kista och har synpunkter på hur blommorna ser ut och vilken musik som spelas. Själv har jag ingen aning, det kanske är som Jan Fridegård en gång för länge sedan beskrev i sin bok Torntuppen att anden/själen lämnat kroppen och sitter uppe på kyrktuppen och beskådar det hela. Hur som helst tänker nog de flesta som måste ordna en begravning på vad den avlidne skulle tyckt om både när det gäller val av eventuella blommor och musik och vad som ska ske med kroppen. Därför menar jag att det inte är helt fel att göra det klart för sina närmaste medan man lever. Och jag vidhåller att det i de flesta fall sammantaget är hutlöst dyrt att dö. Bertih: Du är inte dummare än att du begriper precis vad jag menar. Jag tänker inte utveckla det närmare.
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2009, 10:48)  Bertih: Du är inte dummare än att du begriper precis vad jag menar. Jag tänker inte utveckla det närmare. Nej jag vet inte vad du menar. Du sa att begravningsgästerna läser på lapparna på blommorna för att jämföra. Jag undrar vad dom jämför!! Låtsas inte som om du inte begriper att jag undrar efter flera inlägg med samma fråga.
*Stintan*
19-04-2009, 10:02
Då får du fortsätta att vara undrande. Jag vill inte utveckla det ytterligare eftersom det kanske skulle ses som provocerande och det är jag inte ute efter.
Aqvakul
19-04-2009, 10:11
CITAT (20th_century_fox @ 16-04-2009, 20:06)  Jag är en floriststudent som gör ett arbete om begravningsbinderi och har tillsammans med några klasskamrater tagit fram några nytänkande binderier. Jag skulle vilja höra lite åsikter om dessa och vore tacksam om någon ville göra denna korta enkät. Binderierna är tänkta att passa olika personer, t.ex. barn, kvinna, man och gjorda i olika prisklasser. De som ser små ut och med lite blommor är billigare alternativ jämförbart med en traditionell begravningsbukett. http://www.itslearning.com/test/r.aspx?XS=rsgorsyymzgTack än en gång för de vackra, intressanta och annorlunda blomterbindningarna. Jag hoppas att även sörjande vågar ta till sig det lite originella och personliga och inte bara luta sig mot det traditionella. Lycka till!
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2009, 11:02)  Då får du fortsätta att vara undrande. Jag vill inte utveckla det ytterligare eftersom det kanske skulle ses som provocerande och det är jag inte ute efter. Ja så kan man ju göra... Om du hade sagt att begravningsgästerna kollade in buketterna och jämförde vem som skickat dyrast blommor hade jag utan tvekan förstått vad du menade, men just det där att dom läste lapparna och jämförde går mej förbi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|