Hurra, Hubert lever!

Tack snälla för varningen att vänta! Jag tog upp herr fikon och satte honom i en stor kruka och planterade ett silverpäron på hans plats istället och jag går och tittar till honom regelbundet för att se om det kan tänkas finnas nåt liv i honom. Idag upptäckte jag att han har skjutit nya skott allra allra längst ner på stammen. Men nu till den stora frågan, vad gör jag nu? Fikonträdet är ca en meter högt och har en krona som börjar kanske 60 cm upp på stammen. Ser inget liv i honom annat än dessa nya skott som skjuter ut bara 1-3 cm upp på stammen. Har klippt av en bit av en gren i kronan och "märgen" (vad heter det?) är inte förtorkad utan mjuk och lite fuktig så kanske finns det något kvarstående liv även högre upp även om det inte syns? Vad ska jag göra med honom? Ser ju väldans konstigt ut med en död pinne som delar sig i två och så några skott längst ner. Kanske det är bäst att fortsätta vara tålmodig och helt enkelt bara lämna honom ifred i sommar?
Jag kan också dela med mig av glädjen av att mitt persikoträd som jag satte förra sommaren och som jag varit stand-in-humla för i våras har massor av små persikor på gång

Antar att jag behöver plocka bort en stor del av dem då trädet ju inte är så stor och säkert inte orkar med all vikt. Aprikosträdet däremot ser jag ingen frukt på men det hade skjutit massor av nya skott uppför hela stammen som jag först nyligen tog bort, så all växtkraft kanske gick till dem?
Vårdträd blir jag inget klokare på, det är helt enkelt för svårt att välja ett enda, just nu är jag förälskad i en enorm gammal hängpil som står vid jobbet. Men det är ju en glädje i själva denna tankeprocess också även om det inte blir nån skugga på min uteplats av den
Redigerat av CeciliaR: 03-06-2009, 17:12