CeciliaR
Hej!

Jag behöver hjälp med att välja vårdträd. Har med intresse läst tidigare inlägg i ämnet men kan fortfarande inte bestämma mig och är inte heller säker på vad som skulle må bra på den plats jag tänkt mig. Jag vill ha ett lövträd som blir relativt stort men inte gigantiskt. En väldefinierad stam helst (gärna mörk och knotig) med lite vidare krona en bra bit från marken så att vi kan sitta under det på tänkt uteplats och lukta på blommorna och höra vattnet porla i dammen som också ska ligga i närheten. Gärna frodig grönska åt det mörkare hållet men inte alltför tät. Tycker mycket om rasslet från flikiga blad. Sen är det såklart ett plus med blommor och frukter och höstfärg men den vanliga sommargrönskan är det klart viktigaste. Vill också att det är snabbväxande så att vi får sitta under dess krona under vår levnad. Trädet ska planteras i hörnet av vår tomt ganska nära vägen där det tidigare stått ett stort lövträd som nu är nedsågat (vet inte vilken sort men tror det var en alm). Vi bor i zon 1 och vår jord är mer åt det leriga/tunga/blöta än det torra/sandiga hållet. Platsen är ganska skyddad eftersom vår tomt ligger lite nedsänkt med omgivande häckar och byggnader och trädet kommer att stå i sol hela dagen. Både jag och min man tycker att judasträdet är oerhört vackert men det låter osäkert om det kan tänkas trivas här då jorden inte är särskilt väldränerad. Jag tycker mycket om manchurisk valnöt och kaukasisk vingnöt, men min man tycker att löv och stam är för ljusa för att passa med våra gamla knotiga fruktträd. Valnöten har jag också förstått från inlägg här inte är vidare snäll mot andra växter, så då blir det inte ett alternativ eftersom jag vill skapa en lummighet i detta hörn med både mindre träd, buskar och blommor. Har ni några tankar om vad som skulle kunna tänkas passa oss och var man vänder sig för att i så fall få tag i ett träd som är lite större? Kan man beställa större träd än plantskolan normalt har hemma via dem månntro?

Sedan undrar jag vad jag ska göra med mitt fikonträd (en Bornholmsvariant) som verkar ha gett upp nu under senvintern. Jag planterade det förra året på en relativt skyddad plats och försökte ge det så bra förutsättning som möjligt jordmässigt. Det verkar ha klarat sig bra under det värsta av vintern men senare så verkade knopparna frysa, så nu är de stenhårda och verkar helt döda och jag ser inget liv i trädet alls. Kan jag göra något för att se om det finns liv i det, beskära det på något sätt eller ska jag bara låta det vara och hoppas på det bästa?

Tack på förhand! / Cecilia
MariaS
Fikonen har inte börjad komma igång riktigt ännu. Vänta ett tag till innan du ger upp!

Annat trädförslag, kan ju vara en klotlönn. Då har du hög stam med samlad krona och rasslande blad i ett. Blir mellan 4-6meter. Brukar finnas på högstam för en tusenlapp på de flesta plantskolor/handelsträdgårdar.
Huggorm
Ett ovanligare träd som kanske passar är sibiriskt korkträd, Phellodendron amurense. Blir stor, men inte enorm och vill gärna bli bred. Frodiga, parflikiga löv liknande askens. Kanske för ljusa? Blomningen lägger man knappt märke till, men de svarta bären är vackra. Stammen får med åren mycket grov bark, dock inte fullt lika grov som den riktiga korkeken. Den är fri från sjukdomar, och klarar jord som inte är perfekt dränerad. Skall vara snabbväxande, men min växte inte alls förra året. Dock blommade den och satte bär i stället, och det är väll inte illa för ett nyplanterad stackare som är 150cm hög. Kommer frodas i zon 1, den klarar sig upp till zon 4.

Annars finns det en del ekar som kanske skulle passa fint, i zon 1 finns det ju mycket spännande att välja mellan
CeciliaR
Tack för svaren! Vilken tur att jag inte varit där och klippt bort knopparna på Hubert då (mitt fikonträd alltså), jag får ge mig till tåls helt enkelt. Jag hoppas verkligen att han inte dött, vore väldigt tråkigt. Klotlönnen är ett vackert träd, men nog så välformat för min smak och så ser kronan ut att vara väldigt tät. Korkträdet däremot är precis rätt, tack för tipset!

Det är så svårt detta.. Jag har bara plats för ett större träd och hur ska man kunna välja ETT av allt vackert som finns och allt som man dessutom ännu inte har upptäckt? Jag tycker jag är avundsvärd med stor tomt men plötsligt vill jag ha mycket större.. Mycket vill ha mer och fan vill ha fler som dom säger.
CeciliaR
Hurra, Hubert lever! smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif Tack snälla för varningen att vänta! Jag tog upp herr fikon och satte honom i en stor kruka och planterade ett silverpäron på hans plats istället och jag går och tittar till honom regelbundet för att se om det kan tänkas finnas nåt liv i honom. Idag upptäckte jag att han har skjutit nya skott allra allra längst ner på stammen. Men nu till den stora frågan, vad gör jag nu? Fikonträdet är ca en meter högt och har en krona som börjar kanske 60 cm upp på stammen. Ser inget liv i honom annat än dessa nya skott som skjuter ut bara 1-3 cm upp på stammen. Har klippt av en bit av en gren i kronan och "märgen" (vad heter det?) är inte förtorkad utan mjuk och lite fuktig så kanske finns det något kvarstående liv även högre upp även om det inte syns? Vad ska jag göra med honom? Ser ju väldans konstigt ut med en död pinne som delar sig i två och så några skott längst ner. Kanske det är bäst att fortsätta vara tålmodig och helt enkelt bara lämna honom ifred i sommar?

Jag kan också dela med mig av glädjen av att mitt persikoträd som jag satte förra sommaren och som jag varit stand-in-humla för i våras har massor av små persikor på gång biggrin.gif Antar att jag behöver plocka bort en stor del av dem då trädet ju inte är så stor och säkert inte orkar med all vikt. Aprikosträdet däremot ser jag ingen frukt på men det hade skjutit massor av nya skott uppför hela stammen som jag först nyligen tog bort, så all växtkraft kanske gick till dem?

Vårdträd blir jag inget klokare på, det är helt enkelt för svårt att välja ett enda, just nu är jag förälskad i en enorm gammal hängpil som står vid jobbet. Men det är ju en glädje i själva denna tankeprocess också även om det inte blir nån skugga på min uteplats av den rolleyes.gif
MariaS
Jodu, det blir massor med persikor i år, så här ser en av kvistarna ut på mitt träd.
[attachment=35834:Prunus_persika5.jpg]
Hela trädet är fullt med dessa små ludna individer, och inte tänker jag plocka bort några heller... Det kommer vindarna och trädet själva sköta om under sommaren.

Sen gör du som du själv föreslår, låt Hubert vara ifred i sommar och se vad som lever. Blödningsrisken är mindre fram i höst och då vet du vad som lever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon