Hej

Många frågor blir det

, gör ett försök utifrån mina egna erfarenheter o.s.v. nu bor jag i zon 1-2 så det kanske blir lite anorlunda för dig, jag tänker då på vissa örter som här är återkommande år från år.
Potasien får du ha för sig, du behöver inte sätta den så djupt (5-10 cm) men den ska kupas över med jord efter det att blasten blivit ca 10 cm, detta gör man för att täcka över de anlag till nya potatisa som bildas ut från stammen på potatisplantan. Får man sol på potatisen blir de gröna och giftiga. så vad man gör är att man skapar en fåra som amn sätter ned postatisen i och sen eferhand kupar igen.
Rädisor och salad kan du ha i samma land de sår och plockar du efterhand som du konsumerar dem
Ärtona tja sådna har jag aldrig oldt så jag hoppas att du kan få ett svar från någon annan här, föreställer mig att de bör odlas för sig, de bildar säkert långa slingrande rankor.
Jordgubbarna, om du köper plantor som är stora och kraftiga så kanske du får några i år, annars tar det som regel 1-2 år innan de blir såpas att de ger ordentligt med avkasting, dessa får du ha försig. köttsel är ett kapittel för sig

Dillen är ett årig, tro att oregano och basilikan är det med det har jag inte odlat, dessa kanske du kan ha med i samma pall som sallad och rädisor.
Persilja och timjan är här flerårig och ska inte grävas upp, varför inte lite gräslök också

Dessa kan som regel köpas uppdragna i box.
Cetronmelisen får du se upp med, plantera den i en störrekruka i landet, den kan föröka sig hejdlöst, rena ogräset med reservation för zon 5 då, den kanske inte överlever vintern.
Tomat vil ju ha det varmt och gott med mycket näringsrikt vatten, placeras på ett soligt och skyddat läge, plantor köpes updragna på plantskolla. Sjäv drar jag upp egna plantor ifrån frö ca 12 veckor innan jag tror att jag ska plantera ut dem, lite sent för det nu

Fler ideer och tipps kommer säkert från andra här och att odla är lite som att pröva sig fram och exprimentera men mycket genvägar med tipps och böker o.s.v kan man få
lycka till
Redigerat av GME: 03-05-2009, 06:46