|
nybörjarentusiast
02-05-2009, 23:42
För första gången har jag nu möjlighet att anlägga ett trädgårdsland och ser verkligen fram emot detta. Har tidigare bott i lägenhet utan större möjligheter till att odla och har därför endast satt blommor i blomlådor och liknande. Ser nu mycket fram emot att få odla grönsaker och kryddor.
Satte mig därför ner och sökte lite på nätet och hittade denna sida. Har nu suttit tre kvällar och läst och funnit att denna sida är otroligt intressant och lärorik. Har dock också insett att det inte är bara att anlägga en köksträdgård. Har som sagt läst mycket och fått en grundläggande kunskap om det hela, men jag behöver ändå er hjälp. Som ni kanske förstår så hinner jag detta år inte så frön och förkultivera på det sättet. Det får bli nästa år. I år får det helt enkelt bli mer att så direkt i pallkragarna eller köpa plantor och sätta ut.
Har bestämt mig för att jag vill odla i pallkragar eftersom jag tycker att detta verkar lättarbetat och också blir snyggt. Mina första funderingar är gällande detta. Som jag förstått det så är det att rekomendera att ha markväv under pallkragarna för att minska risken för ogräs och annat. Sen gäller det vad jag förstått att ta reda på vad för sorts jord som det man ska odla behöver. För morötter och potatis osv krävs även högre pallkragar till skillnad mot exempelvis sallad osv. Rätta mig om jag har fel kring detta. Något annat man bör veta kring själva anläggandet av pallkragarna?
Sen till själva odlandet. Det jag önskar i år är morötter, lite potatis, sallad (gärna maché och ruccola), sockerärtor, rädisor, jordgubbar. Samt kryddor i första hand dill, persilja, oregano, timjan, basilika och citronmeliss. Slutligen önskar jag odla lite tomater från planta.
Det jag nu behöver er hjälp kring är hur jag kan anordna detta. Vad kan man ha tillsammans? går alla kryddor att odla tillsammans? När kan man sätta detta? Bor för övrigt i zon 5. Vad bör man tänka på i stort när man ska odla köksträdgård? Sen inför nästa år då jag önskar så frön och liksom göra det mesta från grunden, samt också odla grönsaker som kräver förkultivering så undrar jag lite kring det. När bör man börja med sånt och hur förvarar man bäst detta? Är det i fönster med sol som man hört eller?
Alltså som ni förstår så är jag helt nollställd när det gäller detta så jag förstår om många av er tycker att det är märkliga frågor jag ställer. Vill dock inte bara slänga ner en massa frön och annat i jorden och hoppas på det bästa. Tycker detta är intressant och vill lära mig så om några av er orkar engagera er och dela med er av er kunskap så är jag tacksam. Tar tacksamt emot även tips som går utanför de frågor jag ställt här.
Tack på förhand
Hej  Många frågor blir det  , gör ett försök utifrån mina egna erfarenheter o.s.v. nu bor jag i zon 1-2 så det kanske blir lite anorlunda för dig, jag tänker då på vissa örter som här är återkommande år från år. Potasien får du ha för sig, du behöver inte sätta den så djupt (5-10 cm) men den ska kupas över med jord efter det att blasten blivit ca 10 cm, detta gör man för att täcka över de anlag till nya potatisa som bildas ut från stammen på potatisplantan. Får man sol på potatisen blir de gröna och giftiga. så vad man gör är att man skapar en fåra som amn sätter ned postatisen i och sen eferhand kupar igen. Rädisor och salad kan du ha i samma land de sår och plockar du efterhand som du konsumerar dem Ärtona tja sådna har jag aldrig oldt så jag hoppas att du kan få ett svar från någon annan här, föreställer mig att de bör odlas för sig, de bildar säkert långa slingrande rankor. Jordgubbarna, om du köper plantor som är stora och kraftiga så kanske du får några i år, annars tar det som regel 1-2 år innan de blir såpas att de ger ordentligt med avkasting, dessa får du ha försig. köttsel är ett kapittel för sig  Dillen är ett årig, tro att oregano och basilikan är det med det har jag inte odlat, dessa kanske du kan ha med i samma pall som sallad och rädisor. Persilja och timjan är här flerårig och ska inte grävas upp, varför inte lite gräslök också  Dessa kan som regel köpas uppdragna i box. Cetronmelisen får du se upp med, plantera den i en störrekruka i landet, den kan föröka sig hejdlöst, rena ogräset med reservation för zon 5 då, den kanske inte överlever vintern. Tomat vil ju ha det varmt och gott med mycket näringsrikt vatten, placeras på ett soligt och skyddat läge, plantor köpes updragna på plantskolla. Sjäv drar jag upp egna plantor ifrån frö ca 12 veckor innan jag tror att jag ska plantera ut dem, lite sent för det nu  Fler ideer och tipps kommer säkert från andra här och att odla är lite som att pröva sig fram och exprimentera men mycket genvägar med tipps och böker o.s.v kan man få lycka till
Malin_MeL
03-05-2009, 09:56
å vad roligt med köksträdgård! jag har ingen men jag småodlar lite här och var i trädgården, i krukor och i jorden. Mest kyddor hittills.
Timjan, persilja och gräslöken är fleråriga. fast gräslöken blir väldigt grov med tiden.
Oregano är som citronmeliss, den vill gärna ta över.
Basilika vill ha det varmt, aldrig under 15 grader tror jag. Jag har gett upp att ha basilika ute, det blir inte bra, och jag bor i zon2-3 nånting. Men den mår ju finfint på fönsterbrädan istället. mitt i sommaren ställer jag ut dem på bordet på dagarna.
sockerärter finns både låga och höga sorter, de höga får stagas upp
lycka till med ditt projekt!!
nybörjarentusiast
03-05-2009, 09:59
Tack snälla för alla goda tips. Precis sådant jag vill veta. Nu vill man ju bara ut i trädgården och planera men mina pallkragar är nymålade så jag måste nog vänta till helgen. Än en gång, tack för alla användara tips.
/Maria
nybörjarentusiast
03-05-2009, 20:23
Någon fler som har några bra och viktiga tips eller råd att ge mig? Är som sagt helt novis på detta och intresserad av alla tips jag kan få.
Fågelvägen
03-05-2009, 20:51
Du har väl hittat forumets avdelning Pallkrageklubben? I botten av pallkragarna kan du lägga tidningar, ett ca 1 cm tjockt lager. De förmultnar småningom, men håller effektivt rotogräs borta några år. En investering mindre - och ingen plast i köksträdgården. Oregano ska man inte släppa loss i trädgården, den sprider sig hänsynslöst. Basilikan blir läderartad och ser ledsen ut utomhus. Antar att du inte har rådjur? De äter i allmänhet inte kryddväxter och olika slags lök. Här i Stockholmstrakten är det rådjuren som bestämmer vad som odlas. Lycka till med alltsammans!  Hur det än går blir du skickligare för varje trädgårdsår.
millahonti
04-05-2009, 08:22
Basilikan trivs som sagt bäst i kruka, vattning underifrån. Jag har mina stående i vatten hela tiden. Oregano är flerårig, men min tuva håller sig för sig själv, den har inte spridit sig nämnvärt. Men om du skulle ge dig på mynta så håll efter den, för den sprider sig med riktigt långa rötter. Jag föredrar att odla tomater i rejäla krukor, använder svarta murarhinkar. Annars odlar jag också i bäddar som är 1,5 X 1,5 meter. Jag kör faktiskt fyrskifte även om det är så små ytor, alltså byter odlingsplats varje år. Det är inte bra att ha ex potatis i samma jord från år till år. Något man kan tänka på är att man tror att det ska få plats mer än vad det gör, odling kräver sitt utrymme. Jag önskar att jag hade en stoooor tomt till allt jag vill odla. När jag började odla för några år sen hade jag väldigt stor glädje av Åke Truedssons bok Odlarglädje i grönsakslandet, om den inte finns att köpa så finns den kanske på bibblan. Den har jag och tittar i från år till år. I år har jag tex läst in mig på sparrisinstruktionerna.
Jordgubbar vill ha solig plats. Ge dem en egen pallkrage på ett bra ställe eftersom de är fleråriga. Timjan, oregano, gräslök och citronmeliss är fleråriga. Anlägg gärna ett fint litet örtland åt dem, de behöver inte vara i "grönsakslandet". Dom ska ha väldränerar jord som inte har allt för mycket gödsel i sig, t.ex. vanlig planteringsjord blandad med sand eller grus. Dill och persilja kan du ha i grönsakslandet. Persiljan överlever ibland flera år, men är bäst första året så det är bättre att odla den som ettåring. Basilika odlar du i kruka på varmt ställe, den tål inte kyla så ställ inte ut den innan det är minst 10 grader på nätterna också. För grönsakslandet rekommenderar jag att du läser på lite om växelbruk. Det bästa är nämligen att byta plats på grönsakerna varje år, så att du inte odlar t.ex. potatis på samma ställe år efter år. Med de grönsaker du listar kan du t.ex. ha en pallkrage för potatis, en för sallad, rädisor och morötter och en för ärtor. Nästa år flyttar du alla grödorna ett steg, så att du odlar morötter där du hade ärtorna i år och potatis där du hade morötterna i år (jag minns inte växtföljderna utantill, så du får läsa på om detta helt själv  ). Fundera lite på växelbruket och hur du vill ha växtföljden innan du anlägger pallkragarna, så att du inte låser fast dig vid att potatisen alltid måste vara på ett specifikt ställe för att dina grönsaksland ska funka. Tomater ska ha varmt läge. Du kan odla dem i stora krukor eller hinkar (minst 10 liter) om du vill, det kan ju vara lättare att hitta ett varmt läge (vid en södervägg t.ex.) för dem på det sättet.
Mitt bästa tips är att läsa i Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" en underbart bra bok! Ett annat tips är att köpa kryddor i mataffären och plantera ut. Framför allt oregano kan se fin ut men ha trist smak om den köps hos en plantskola. Den från mataffären klarar kanske inte vintern men då kan man ju köpa en ny till nästa sommar, den växer ändå så det knakar.
nybörjarentusiast
04-05-2009, 20:13
Vad gulliga ni är som engagerar er i mina odlingsfunderingar. Är väldigt värdefullt med alla tips. Har nu fått ett bra hum om hur man ska tänka och vad som är rimligt att ha tillsammans osv. Först var jag besviken över att jag inte hunnit med att föda upp mina egna saker redan i år såsom tomat osv. Men nu börjar jag inse att det kan vara bra med ett år där jag provar mig fram lite och provar på för att på så sätt känna efter vad som passar mig. Lite roligt också när jag kom på att jag skulle kika in på bokrean för att se om det fanns några roliga trädgårdsböcker kvar. Hittade då Handbok för köksträdgården för 129:-. Blev jätteglad när jag sedan läste om tipset om just den boken här. Ska genast börja läsa den. Har även köpt Trädgård, så gör du. Dock lite mer om blommor men även det är intressant. Än en gång tack för era tips och alla ni som sitter på mer idéer och tankar, jag är långt ifrån fullärd  /Maria
Ingrid Zon3
04-05-2009, 20:38
Du får ett tips till, angående kryddörter: Försök få tag i den lågvuxna, Origanum vulgare 'Compactum'. Bildar små tuvor som blommar hejdlöst (man ser oftast inte blommorna pga alla humlor och fjärilar som firar orgier på blommorna) men inte verkar sprida sig med frö vad jag märkt. Dessutom är den intesivare smak än den höga.
Timjan kan nog få det lite svårt att övervintra hos dig, varmt soligt och mycket väldränerat krävs. En lite grusig sydsluttning skulle nog vara bäst. Där kan du även odla oregano. Och isop, åbrodd mm om andan faller på.
Gräslök kan man ha som kantväxt, jättefin när den blommar. Den, persilja och dill ska ha lite fetare jord har jag för mig. Sen trodde inte jag att persiljan var flerårig. Men kan väl få en lite på våren andra året men sen tror jag den blommar och dör. Stämmer inte det så är det ny info för mig.
Till slut om jordgubbar: se till att lägga på nät så att det inte bara bli mat till fåglarna.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 04-05-2009, 21:38)  Sen trodde inte jag att persiljan var flerårig. Men kan väl få en lite på våren andra året men sen tror jag den blommar och dör. Stämmer inte det så är det ny info för mig. Persilja är vanligtvis tvåårig, men den fattar inte alltid det och kan hänga kvar i några år till  Jag brukar behandla den som ettåring och ser eventuell uppdykande gammal persilja som bonus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|