Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Va med och lös mitt gardinproblem! (Er expertis behövs)
          umeafia
          Inlägg 03-05-2009, 10:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 22 883

Behöver akut hjälp av er alla hemmafixare...

De hemska gardinerna som hänger uppe ska bytas ut. Jag är ute efter en permanent upphängnings lösning och somriga gardiner.

Önskemål:
          Jag vill kunna använda mig av både kappor och längder, variera som jag vill.
          Gardinlängderna ska inte "brytas" över de ganska djupa fönsterbrädorna.
          Hitta en bra lösning i hörnet vid fönstren (ex bockade stänger eller liknande).
          Gardiner både runt sofforna och runt balkongdörren.
          Rummetska få ett mjukare intryck.
          Gardinerna ska gå upp till (nästan) taket och komma ut från fönstren så jag får in mer ljus. Inte täcka som nu...)
          Jag vill att gardinerna ska gå att hängas så det blir snygga veck. (Ungefär som man får med fingerkrokar)

Problem att lösa:
          1. Vilken upphängning ska jag använda mig av? (Den ska kunna passa de mesta gardiner)
          2. Vilken gardin ska jag änvända mig av?
          3. Vilken färg ska jag ha på gardinerna

Jag är tacksam för ALLA tips och kommentaret. Jag vill få det här ur världen och sätta igång med sömnaden.

Ps... Glömde visst städa av bordet...

Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 03-05-2009, 12:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Mitt förslag:
          Dubbla stänger (såna där tunnare "rör") som går en bra bit utanför fönstren - i det där hörnet blir det lite problem, men låt stängerna "mötas" inne i hörnet - och som sitter strax under taket (5 cm kanske).
          Panelgardiner, flera stycken (så många som du tycker ser bra ut), i både ljusa och lite mörkare nyanser - kanske i grönt...eller nougat med stora vita mönster (ev. genombrutet mönster). Kappor i samma nyans som den ljusare panelgardinen och som hänger slätt ner till strax under fönstrens överkant.

Det var hur jag troligtvis skulle göra.
          Lycka till!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          lena:-)
          Inlägg 03-05-2009, 13:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Det finns en jättebra lösning på IKEA,en gardinlist/stång som man man endera sätta fast i taket eller på väggen. Det finns även en "hörndel" som gör att du kan låta gardinstången gå från ena fönstret till det andra. Väljer du den med tre "spår" så har du stora valmöjligheter

KVARTAL

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 03-05-2009, 13:35
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (lena:-) @ 03-05-2009, 14:07) *
          Det finns en jättebra lösning på IKEA,en gardinlist/stång som man man endera sätta fast i taket eller på väggen. Det finns även en "hörndel" som gör att du kan låta gardinstången gå från ena fönstret till det andra. Väljer du den med tre "spår" så har du stora valmöjligheter

KVARTAL

Åååh vilket bra system! tummenupp.gif

--------------------

cancer.gif

Citera
          Inlägg 03-05-2009, 13:50
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Eva-Helene @ 03-05-2009, 14:35) *
          Åååh vilket bra system! tummenupp.gif

Jepp, och jag tycker det fungerar prima. Har satt upp det i taket i ett stort burspråk. Lite mekkigt med att få hörndelen (fick såga till den) att passa men nu sitter det där!

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”

Citera
          umeafia
          Inlägg 04-05-2009, 08:31
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för era svar!! Vad glad jag blir att ni vill hjälpa till.

Jag har vart inne på det där med kvartalskenan men så har jag tvekat eftersom det känns så himal meckigt men det kanske är värt det ändå.

Om jag hänger den i taket kan jag hänga upp gardiner så att de blir sådär snyggt veckade som med fingerkrokar?

Citera
          Inlägg 04-05-2009, 13:12
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (umeafia @ 04-05-2009, 09:31) *
          Om jag hänger den i taket kan jag hänga upp gardiner så att de blir sådär snyggt veckade som med fingerkrokar?

Du hänger upp dem med fingerkrokar...det är nog allra lättast. Det finns plastglid eller vad det kan kallas som man trär i skenan och sedan hänger fast fingerkroken på ....det har jag ialla fall... tummenupp.gif

Redigerat av lena:-): 04-05-2009, 14:10

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 04-05-2009, 14:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Finns speciella takglid för fingerkrokar, osäker dock på om det finns sånna till den lösningen som föreslås här. Till Kirsch finns det iaf som också har takskenor.
          Det går ju åt lite mer tyg men det är det värt.

--------------------

Citera
          umeafia
          Inlägg 04-05-2009, 15:31
          Länk hit: #9

Medlem

Toppen! Blir nog ett besök på ikea om det funkar med fingerkrokar också.

Mitt enda frågetecken:
          Om man hänger med fingerkrokar på en Kvartal-skena som sitter i taket kommer då skenan att synas eller går den att täcka genom att göra kanelen högre på gardinens övre kant? Lite rädd att det ska bli fult om man ser skenan ovanför gardinen...

Tack på förhand!

Citera
          Inlägg 04-05-2009, 19:15
          Länk hit: #10

Medlem

Går ut och kollar mina gardiner...... unsure.gif
          tummenupp.gif Stången syns inte alls ovanför gardinen..men däremot så syns den ju där det inte är gardin...Jag har nu dragot bort ena gardinlängden från terassdörren så den hänger lite längre in på stången...Däremot så skall jag sy om gardinen i ena kanten..Den hänger ner lite så jag skall ta in på bredden så att fingerkroken kommer närmare kanten

Redigerat av lena:-): 04-05-2009, 19:18
          Bifogad bild

--------------------

Citera
          umeafia
          Inlägg 05-05-2009, 08:16
          Länk hit: #11

Medlem

Åhh vad härligt med en bild! smile.gif Tack för engagemanget!

Måste bara fråga vilken skena det är du har, såg inte riktigt. Tre spår eller en? Vilken modell av Kvartal? ¨

Tack!
          /Sofie

Citera
          Motti
          Inlägg 05-05-2009, 10:28
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Hej !ville bara tala om att det finns en vajerupphängning också på IKE som man kan smyga runt i hörnen med,det är typ en grövre ståltråd med fästen som man spänner upp tråden i,ett lite modernt sätt att hänga upp gardiner på ! tummenupp.gif

Citera
          umeafia
          Inlägg 05-05-2009, 12:59
          Länk hit: #13

Medlem

Motti Jag har sett den men efter att ha läst en massa om den så kom jag fram till att det inte kommer att funka. Mina gardiner kommer att bli för tunga eftersom jag vill ha vajern över hela långsidan då. (alltså bort till balkongdörren).

Någon som vill sälja begagnade Kvartal system från Ikea? smile.gif

Citera
          noora
          Inlägg 05-05-2009, 13:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Varför inte satsa på en annorlunda lösning i stället? Vi har satt upp en spaljé (som en 15 cm bred stege ungefär) på ena sidan om och ovanför fönstret och låter en klängväxt (porslinsblomma) klättra upp och rama in fönstret smile.gif Inget mer bytande av gardiner, bara litte vattning ibland wink.gif

Ovanöfr fönstret bredvid ställde jag krukor med lyktranka (hjärtan på tråd) och lät "grenarna" falla ner som en tunn gardin. Lyktrankorna har dock åkt ut, de torkar och fäller både blad och grenar hur noga man än är med skötseln. Nu provar jag med en hängande hoya i stället.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Margith
          Inlägg 05-05-2009, 15:14
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (umeafia @ 03-05-2009, 11:20) *

Jag är tacksam för ALLA tips och kommentaret.

Är det säkert att du står för det?
          Jag känner dig inte och vill inte göra mig ovän med dig kompiskram.gif

Som jag ser det är ditt största problem att gardinstången hänger fel! Fästet till en gardinstång "ska" hänga 5 cm ovanför och 3 cm utanför fönsterfodret. Jag skulle vilja be dig att bara haka ner gardinstången med gardin och allt och sen flytta fästena. Häng tillbaka din befintliga gardin och du kommer att se vad jag menar flirting.gif

Sen kommer vi till tycke och smak. Jag anser med en dåres envishet att bottenfärgen i en gardin ska vara vit!! Alltså är din gardin bara för mörk, trots att du gjort ett bra försök med att placera kuddar i soffan i samma färg.
          Mitt förslag blir, eftersom du precis som jag vill ha in maximalt med ljus i rummet:

Befintliga gardinstänger (+ en till likadan över altandörren) på "rätt" plats. Panelgardiner med en vit bottenfärg. Jag tror att jag hade provat med bara en längd vid altanen. I hörnet mellan de 2 andra fönstrena hade jag satsat på en piedistal med en blomma på (ja, jag tycker att det är OK att fuska med en tygblomma om riktiga blommor inte fungerar). Eller varför inte en liten hylla på väggen med nåt snyggt i, glas, keramik, kokböcker eller vad som helst som du har hemma och tycker om.

Tanken på gardinkappa tycker jag att du ska glömma, så du behöver bara en gardinstång. En gardinkappa stjäl fruktansvärt mycket ljus!

Du blir inte ledsen på mig nu va? shy.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Inlägg 05-05-2009, 21:27
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (umeafia @ 05-05-2009, 09:16) *
          Åhh vad härligt med en bild! smile.gif Tack för engagemanget!

Måste bara fråga vilken skena det är du har, såg inte riktigt. Tre spår eller en? Vilken modell av Kvartal? ¨

Tack!
          /Sofie

giggle.gif ser nu att man inte ens ser skenan men det är en enkelspårig KVARTAL som jag satt upp i taket med takfästen. Jag vill bara ha enkla gardinkappor och dessutom är gardinstången uppsatt i ett stort burspråk så jag har tagit hörndelen men kapat den får att få den att passa. Det verkade lite krångligt till en början men det gick lätt som en plätt. Kan lite ångra att jag inte satte upp en "treskena" när jag ändå höll på men nu gjorde jag inte det. Kanske fanns det inte hörndelar i "treskenan"? Vad vet jag..nöjd är jag i vart fall

Redigerat av lena:-): 05-05-2009, 22:22
          Bifogad bild

Bifogad bild

--------------------

Citera
          umeafia
          Inlägg 06-05-2009, 08:14
          Länk hit: #17

Medlem

Wow det låter supeläckert noora! Tack för tipset!

Citera
          umeafia
          Inlägg 06-05-2009, 08:59
          Länk hit: #18

Medlem

Margith

Självklart står jag för att alla tips är välkomna och det är precis ett sånt inlägg som ditt som jag eftersöker. Nya tankar, inspiration och tips! Stort tack!

Helt rätt om gardinstången, vet inte varför jag hängde dem som jag gjorde faktiskt. Usch, mår illa när jag tittar på dem. Tror du att det vore fel att hänga en kvartal i taket?
          Kan absolut flytta dem som du sa men det löser inte problemet att gardinerna "viker" sig över fönsterbrädorna. Hur löser jag det? Även då jag har de djupaste fästerna så viker de sig.

När det gäller färg så håller jag helt med! Tack!

Din idé om pidestal eller liknande vid hörnet är ju underbar, den knycker jag direkt. Då glömmde man bort att det ser lite avigt och tomt ut där gardinerna inte möts. Kommer att bli så snyggt med en fräsch blomma på en pidestal.
          Och ingen kappa smile.gif

Jag blir inte ledsen utan glad. Stort tack för dina tips och råd. Jag uppskattar det verkligen!

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 06-05-2009, 11:11
          Länk hit: #19

Medlem

Jag fick en idé! (ojsan...) Om du "tar" noora´s tips om stegliknande spaljé, fäster upp den mellan fönstren och har en klängväxt där? I en snygg kruka på en piedestal.

--------------------

cancer.gif

Citera
          umeafia
          Inlägg 06-05-2009, 12:11
          Länk hit: #20

Medlem

Låter som en fantastisk idé Eva-Helene. Ska knåpa på det.
          Bara jag får klart för mig vilka stänger det blir så är det bara att köra.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon