Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          LåstNytt inlägg
          > Hoppsan, Vart tog diskussionen vägen?
          Micke
          Inlägg 06-10-2003, 22:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Noterar till min förvåning att en kanske inte till alla delar kanske så trevlig diskussion mitt i allt fullständigt har raderats här. Det må väl stå de forumansvariga fritt att göra så, men jag tycker faktiskt att de i så fall kunde ha låtit rubriken stå kvar (utan inlägg, om de nu var så icke rumsrena) med en förklaring om varför man förfarit på detta vis. mad.gif

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-10-2003, 05:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Och jag är bara GLAD för det, det visar på ansvar och att man följer vad som händer här och kanske lite som en tanke åt dem som skrev att man gick för långt!

Tackar ifårn Ingrid

Citera
          Mariann
          Inlägg 07-10-2003, 07:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Det är "rättning i leden" som gäller nu! Det är synd tycker iaf jag att man inte kan diskutera ALLT på småprat, det är ju så trevliga (oftast) o kloka människor här med olika livserfarenheter rolleyes.gif Ska man inte kunna få ta del av andras kunskaper/erfarenheter om livets olika väsentligheter o oväsentligheter än bara trädgård i småprat? wink.gif Då kan man lägga ner den avdelningen för allt inom trädgård ryms väl nu under alla andra avd?? Vågar man starta en omröstning om det eller blir den raderad? wub.gif sad.gif

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          andersen
          Inlägg 07-10-2003, 07:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

Jag tycker åxå att det var bra att inläggen togs bort, tror ej att det gangnar forumet med sådana inlägg,men jag tror att vi här har lärt oss något av det.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-10-2003, 07:26
          Länk hit: #5

Medlem

Mariann - kallar Du personliga påhopp på Hannele för att ta del av andras erfarenheter och klokhet? Om det är rättning i leden att radera en sådan tråd ja då rättar jag mig mer än gärna in! Vi får itne glömma som ju många gör att detta är ett MODERERAT Forum som har en Webmaster ( Heja Ingemar) som håller ett vakande öga på oss.

Citera
          Mariann
          Inlägg 07-10-2003, 07:31
          Länk hit: #6

Medlem

Nej givetvis inte ohmy.gif . Jag har ju inte fått läsa denna raderade diskussion, men jag syftar till småprat som sådan. Trevligt med andras livserfarenheter! Självklart ska man radera hemska påhopp men var det inte i privata mail som det stod under tråden trist? unsure.gif

--------------------

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Mariann
          Inlägg 07-10-2003, 07:34
          Länk hit: #7

Medlem

JAG HOPPAS VERKLIGEN INGEN AV DE DRABBADE GER SIG AV FRÅN FORUMET!!! Då "vinner" ju de "onda". och det vill vi väl inte? De flesta av oss är ju inte sånna, de är väl i minoritet får man hoppas unsure.gif

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-10-2003, 07:36
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Mariann @ 07-10-2003, 08:31)
          Självklart ska man radera hemska påhopp men var det inte i privata mail som det stod under tråden trist? unsure.gif [/color]

Nej tyvärr Mariann - det var inte så :-((

Citera
          Mariann
          Inlägg 07-10-2003, 07:41
          Länk hit: #9

Medlem

VAAAAA sant!!?? Då blir jag förvånad ohmy.gif . Det blev alltså värre sad.gif sad.gif sad.gif . Jaa vuxna männsikor?? ja världen har en lång tid framför sig innan DEN GODA VILJAN råder o mänsklighetens broder-systerskap har skapats. Att vi kommer dit det är jag övertygad om smile.gif fast det lär ta tid sad.gif

--------------------

Citera
          Micke
          Inlägg 07-10-2003, 07:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

För tydlighetens skull: har inget emot att diskussionen togs bort, det är bra att diskussionerna övervakas och att den ansvarige griper in om någonting börjar spåra ur. Men jag tycker ändå att den webbansvarige kunde lägga in en förklaring om saken. Att bara radera ut allt och låtsas som det regnar gör inte spelreglerna klarare för någon.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Berith
          Inlägg 07-10-2003, 08:28
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Skönt att den tråden försvann, jag hoppas att vi alla lärde oss nåt av det här. Jag lärde mej iaf en sak, att jag säkert kommer att vara lite mer reserverad mot vissa(s) inlägg i framtiden. Allt är kanske inte så gulligulligt som det ska verka...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 07-10-2003, 08:37
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Hade jag vetat utgången av detta hade jag inte skrivit en stavelse.
          Men nu har jag lärt mig hur slipstenen skall dras. Och jag kommer att akta mig noga för att skriva något mera.

Citera
          Posse
          Inlägg 07-10-2003, 09:07
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Adri-Anne @ 07-10-2003, 09:37)
          Jag känner mig otroligt snopen.
          När jag skrev mitt inlägg visste jag inte att det skulle ta sådana proportioner. Jag hade från två jag mailar med fått veta att en av dom också hade fått otrevliga mail och i våras var det visst någon annan som hade fått sina fiskar varma. När då jag fick mitt andra påhopp, var det för att visa att dessa skulle inte känna sig för säker. Men dom som framträdde här har inget  med mitt och tidigare mail att göra. Men jag trodde att när jag nu hade tagit första steget skulle andra våga stå upp och berätta. En vågade, dom andra två valde tiga.
          Eftersom allt förutom mitt inlägg har tagits bort, blir det nu så konstigt.  Nu hade det ju krupit fram att det var flera än jag som kände sig påhoppade, men nu hänger jag helt löst i luften En gnällisa som behöver tyckas synd om och bli bekräftad. Fy så dum jag känner mig nu. sad.gif

Såvitt jag kan se finns tråden "Trist", av Adri-Anne, ännu kvar.
          Det är (endast) tråden ""Kopia av mail jag skickade Hannele", startad av "Felix matte" som har raderats?

Redan innan raderingen tycker jag det var olyckligt att diskussionen genom den - vad jag minns - tillkommande tråden splittrades på ett olyckligt sätt. Om inte annat "driver" ju trådar med tiden ifrån varandra (så att de inte syns samtidigt) så att det kan bli tämligen svårt att få en riktig uppfattning vad det egentligen handlar om. sad.gif

Kanske är det mänger med användare som fått otrevliga påhopp privat?

Jag tycker det var klokt av dig Adri-Anne att visa för påhopparen (-na?) att du inte finner dig. Som jag förstått känner du själv väl till vem påhopparen är och denna kan alltså riskera att bli uthängd här.

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-10-2003, 09:18
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Mitt förslag är det att de som här delgav sin mycket personliga kritik reder ut detta tillsammans med den/de som kritiserades. Ofta kan spontanta angrepp i ilskan redas ut hyfsat bara man inte försöker göra det med en grupp på flera hundra personer.

Jag tror (och hoppas) inte att avsändarna avsåg det, men subjektiv och obearbetad kritik av person som läggs ut här blir som anmodan till en mobb. Diskussionen som följer brukar förstora och cementera från början små dispyter, eftersom alla tvingas välja sida. Det blir allt svårare att säga ett enkelt förlåt och att återgå till ämnet - att utbyta trädgårdserfarenheter.

Jag tror inte det är någon som vill att någon av de inblandade ska försvinna från trädgårdsutbytet, men däremot att eventuella personliga dispyter ska handhas mellan personer, inte förmedlas till alla. Någon mobb av personer för deras skrivsätt vill ingen vara med i, lika lite som man nu vill vara med i en mobb mot några som gjort misstag att lägga ut mail här.

Anonyma mail bör webmastern kunna hjälpa till med att spåra och göra upp om med avsändaren/avsändarna. Jag skulle helst se att anonyma mailavsändare stängdes av, om det är tekniskt möjligt.

Jag tycker liksom Micke att det är bra att höra webmastrarnas förklaring till att man tog bort inläggen. Jag tycker att alla borttagningar av meddelanden hittills har varit välgrundade, och att man meddelar motiven gör att alla kan lära sig också av de få sämre utbyten som ramlar in.

Det är sällan det händer här, vi får komma ihåg det!

--------------------

Citera
          Unn
          Inlägg 07-10-2003, 09:26
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Håller med Cilla.
          För ett ögonblick kändes det här forumet som ett pinsamt avsnitt av såpan "Farmen". Personliga dispyter bör kanske hållas lite mer privat! unsure.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-10-2003, 09:38
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Nu får det väl ändå vara nog.
          Bra att tråden togs bort.
          Dåligt att det inte finns etiska regler för denna sajt. Om det finns har jag i så fall har jag missat dessa.
          Alla borde omedelbart sluta med att vara för eller emot någon.
          Jag har inte upptäckt att det finns någon ond eller god person på sajten.
          Det finns alltså ingen anledning man skall ställa sig bakom någon grupp eller vara reserverad mot någon.
          Det är inte ens fel att två träter. Ett ensidigt provocerande från vem det än må vara kan inte bli ett gräl om man svarar.
          Jag tycker man kan tänka på följande:

Visst är det OK att uttrycka sina åsikter. Men man kan tänka på hur man uttrycker dom. Åsikter kan framföras på ett positivt eller negativt sätt och kan därmed uppfattas på ett positivt eler negativt sätt.

Säg ingenting som du ångrar i morgon. Du kan inte själv radera på sajten.

Känner man trots allt behov att att gräla med någon vilket är beklagligt, gör det utanför sajten. Diskussioner hör hemma här men inte gräl. Grälar ni utanför sajten så gör det öppet med namn mot varandra ( inga anonyma mail). Håll det dessutom kvar utanför sajten, ta inte tillbaka hela skiten hit för att ställa till gruppkrig. Det bästa vore om ni lärde er bli sams på kuppen.
          Men det krävs två för det också. Det bästa vore om man vänder sig till forumvärd eller webmaster om man tycker någon spårar ur. Sedan får de göra bedömningen.

Visst kan man enligt min mening diskutera annat än trädgård men bara under en viss tråd. Personangrepp hets mot folkgrupp och nedsättande tillmälen om yrkesgrupper eller personer borde vara en själklarhet att avhålla sig ifrån.
          Det förekommer både nu och då att en del personer talar om att detta skall vi inte diskutera på sajten även om det rör sig om trädgård. Det borde vara webmaster eller forumvärd som är de enda som bestämmer vad som får diskuteras. Vi andra kan välja att inte svara på dumma påståenden.

Jag önska att inte någon lämnar sajten pga av detta det skulle bara innebära att glädjen i dikussionerna i detta forum försvinner. Ingen vågar säga något för då blir det ett himla liv. Snälla Sylvia . Upprätta lite etikregler. Alla har vi lite olika uppfattning om vad etiken innebär. Därför vore det bra med lite fastare ramar. Och snälla Sylvia, vad du än gör ta inte ställning för eller emot någon. Håll dig neutral. Det är det enda sättet som denna sajt kan återhämta sig på enligt min mening. Jag förutsätter att alla har vett nog att rätta sig efter forumvärden.

Kanhända retar sig många på mig, kanske irriterar jag mig på någon men det hör väl till livet. En av orsakerna till att jag låter som en proffessor i skrift är att jag inte vill gräla. Jag försöker vara tydlig för att inte missuppfattas. Kanske just den intentionen gör att någon tycker jag är en besserwisser eller är nedlåtande. Jag har inte en aning, men just sådana tankar har farit genom mitt huvud inatt sedan jag läst sajten igår kväll.
          Kanske är det här med forum ingen bra idé. Jag måste fundera ett tag.

Citera
          lolo
          Inlägg 07-10-2003, 09:50
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Cilla, jag kunde inte sagt det bättre själv.......! rolleyes.gif
          /Ann-Louise i Umeå smile.gif

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          Cilla
          Inlägg 07-10-2003, 10:05
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tycker att Bettson dragit upp en bra grund för riktlinjer. Här början till fortsatt diskussion:

- OK att uttrycka sina åsikter. Men man bör tänka på hur man uttrycker dem. Åsikter kan framföras på konstruktivt eller destruktivt sätt. Sträva efter att hålla så stor respekt till andra som möjligt, särskilt då du anser de har fel eller uttrycker sig illa.

- Visst kan man ibland diskutera annat än trädgård men håll det till en tråd. Personangrepp hets mot folkgrupp och nedsättande tillmälen om yrkesgrupper eller personer är en själklarhet att avhålla sig ifrån.

- Diskussioner hör hemma här men inte personliga gräl. Säg ingenting som du ångrar i morgon. Du kan inte själv radera det som andra läst på sajten.

- Känner man trots allt behov att att gräla med någon, gör det utanför sajten. Grälar ni utanför sajten så gör det öppet med namn mot varandra (inga anonyma mail). Håll det kvar utanför sajten, ta inte tillbaka grälet hit. Det bästa är att lära sig bli sams på kuppen.

- Välj att inte svara på dumma påståenden, och tag upp en diskussionsmotståndarens bästa argument, inte de sämsta.

- Någon kan reta sig på en själv, man själv kan irritera mig på någon annan men det hör till livet.

- Alla kan göra misstag. Alla kan göra sitt bästa för att rätta till dem också.

- Sylvia - låt oss tillsammans diskutera och upprätta lite diskussionsregler.

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 07-10-2003, 10:16
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Jag tycker mig känna en viss bäst-sopa-under-mattan-stämning i vissa inlägg här, dvs att man nog tycker att det är besvärande att Adri-Anne berättar hur hon känner det. Adri-Anne som är mycket öppen och t.o.m. skriver "...men nu hänger jag helt löst i luften En gnällisa som behöver tyckas synd om och bli bekräftad. Fy så dum jag känner mig nu. sad.gif"

Är det fritt fram på Småprat att berätta om alla andra slags förtretligheter man upplever i tillvaron (vilket ofta förekommer)... utom de som har direkt samband med forumet självt?
          unsure.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-10-2003, 10:17
          Länk hit: #20

Medlem

Den frågan Posse får Du ta med webmastern själv :-)

Hälsar Ingrid

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 23:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon