|
Noterar till min förvåning att en kanske inte till alla delar kanske så trevlig diskussion mitt i allt fullständigt har raderats här. Det må väl stå de forumansvariga fritt att göra så, men jag tycker faktiskt att de i så fall kunde ha låtit rubriken stå kvar (utan inlägg, om de nu var så icke rumsrena) med en förklaring om varför man förfarit på detta vis. Micke
Ingrid på Västkusten
07-10-2003, 05:55
Och jag är bara GLAD för det, det visar på ansvar och att man följer vad som händer här och kanske lite som en tanke åt dem som skrev att man gick för långt!
Tackar ifårn Ingrid
andersen
07-10-2003, 07:23
Jag tycker åxå att det var bra att inläggen togs bort, tror ej att det gangnar forumet med sådana inlägg,men jag tror att vi här har lärt oss något av det.
Ingrid på Västkusten
07-10-2003, 07:26
Mariann - kallar Du personliga påhopp på Hannele för att ta del av andras erfarenheter och klokhet? Om det är rättning i leden att radera en sådan tråd ja då rättar jag mig mer än gärna in! Vi får itne glömma som ju många gör att detta är ett MODERERAT Forum som har en Webmaster ( Heja Ingemar) som håller ett vakande öga på oss.
Mariann
07-10-2003, 07:31
Nej givetvis inte . Jag har ju inte fått läsa denna raderade diskussion, men jag syftar till småprat som sådan. Trevligt med andras livserfarenheter! Självklart ska man radera hemska påhopp men var det inte i privata mail som det stod under tråden trist?
Mariann
07-10-2003, 07:34
JAG HOPPAS VERKLIGEN INGEN AV DE DRABBADE GER SIG AV FRÅN FORUMET!!! Då "vinner" ju de "onda". och det vill vi väl inte? De flesta av oss är ju inte sånna, de är väl i minoritet får man hoppas
Ingrid på Västkusten
07-10-2003, 07:36
CITAT (Mariann @ 07-10-2003, 08:31) Självklart ska man radera hemska påhopp men var det inte i privata mail som det stod under tråden trist?  [/color] Nej tyvärr Mariann - det var inte så :-((
För tydlighetens skull: har inget emot att diskussionen togs bort, det är bra att diskussionerna övervakas och att den ansvarige griper in om någonting börjar spåra ur. Men jag tycker ändå att den webbansvarige kunde lägga in en förklaring om saken. Att bara radera ut allt och låtsas som det regnar gör inte spelreglerna klarare för någon.
Micke
Skönt att den tråden försvann, jag hoppas att vi alla lärde oss nåt av det här. Jag lärde mej iaf en sak, att jag säkert kommer att vara lite mer reserverad mot vissa(s) inlägg i framtiden. Allt är kanske inte så gulligulligt som det ska verka...
Adri-Anne
07-10-2003, 08:37
Hade jag vetat utgången av detta hade jag inte skrivit en stavelse. Men nu har jag lärt mig hur slipstenen skall dras. Och jag kommer att akta mig noga för att skriva något mera.
CITAT (Adri-Anne @ 07-10-2003, 09:37) Jag känner mig otroligt snopen. När jag skrev mitt inlägg visste jag inte att det skulle ta sådana proportioner. Jag hade från två jag mailar med fått veta att en av dom också hade fått otrevliga mail och i våras var det visst någon annan som hade fått sina fiskar varma. När då jag fick mitt andra påhopp, var det för att visa att dessa skulle inte känna sig för säker. Men dom som framträdde här har inget med mitt och tidigare mail att göra. Men jag trodde att när jag nu hade tagit första steget skulle andra våga stå upp och berätta. En vågade, dom andra två valde tiga. Eftersom allt förutom mitt inlägg har tagits bort, blir det nu så konstigt. Nu hade det ju krupit fram att det var flera än jag som kände sig påhoppade, men nu hänger jag helt löst i luften En gnällisa som behöver tyckas synd om och bli bekräftad. Fy så dum jag känner mig nu.  Såvitt jag kan se finns tråden "Trist", av Adri-Anne, ännu kvar. Det är (endast) tråden ""Kopia av mail jag skickade Hannele", startad av "Felix matte" som har raderats? Redan innan raderingen tycker jag det var olyckligt att diskussionen genom den - vad jag minns - tillkommande tråden splittrades på ett olyckligt sätt. Om inte annat "driver" ju trådar med tiden ifrån varandra (så att de inte syns samtidigt) så att det kan bli tämligen svårt att få en riktig uppfattning vad det egentligen handlar om. Kanske är det mänger med användare som fått otrevliga påhopp privat? Jag tycker det var klokt av dig Adri-Anne att visa för påhopparen (-na?) att du inte finner dig. Som jag förstått känner du själv väl till vem påhopparen är och denna kan alltså riskera att bli uthängd här.
Mitt förslag är det att de som här delgav sin mycket personliga kritik reder ut detta tillsammans med den/de som kritiserades. Ofta kan spontanta angrepp i ilskan redas ut hyfsat bara man inte försöker göra det med en grupp på flera hundra personer.
Jag tror (och hoppas) inte att avsändarna avsåg det, men subjektiv och obearbetad kritik av person som läggs ut här blir som anmodan till en mobb. Diskussionen som följer brukar förstora och cementera från början små dispyter, eftersom alla tvingas välja sida. Det blir allt svårare att säga ett enkelt förlåt och att återgå till ämnet - att utbyta trädgårdserfarenheter.
Jag tror inte det är någon som vill att någon av de inblandade ska försvinna från trädgårdsutbytet, men däremot att eventuella personliga dispyter ska handhas mellan personer, inte förmedlas till alla. Någon mobb av personer för deras skrivsätt vill ingen vara med i, lika lite som man nu vill vara med i en mobb mot några som gjort misstag att lägga ut mail här.
Anonyma mail bör webmastern kunna hjälpa till med att spåra och göra upp om med avsändaren/avsändarna. Jag skulle helst se att anonyma mailavsändare stängdes av, om det är tekniskt möjligt.
Jag tycker liksom Micke att det är bra att höra webmastrarnas förklaring till att man tog bort inläggen. Jag tycker att alla borttagningar av meddelanden hittills har varit välgrundade, och att man meddelar motiven gör att alla kan lära sig också av de få sämre utbyten som ramlar in.
Det är sällan det händer här, vi får komma ihåg det!
Håller med Cilla. För ett ögonblick kändes det här forumet som ett pinsamt avsnitt av såpan "Farmen". Personliga dispyter bör kanske hållas lite mer privat!
Bettson
07-10-2003, 09:38
Nu får det väl ändå vara nog. Bra att tråden togs bort. Dåligt att det inte finns etiska regler för denna sajt. Om det finns har jag i så fall har jag missat dessa. Alla borde omedelbart sluta med att vara för eller emot någon. Jag har inte upptäckt att det finns någon ond eller god person på sajten. Det finns alltså ingen anledning man skall ställa sig bakom någon grupp eller vara reserverad mot någon. Det är inte ens fel att två träter. Ett ensidigt provocerande från vem det än må vara kan inte bli ett gräl om man svarar. Jag tycker man kan tänka på följande:
Visst är det OK att uttrycka sina åsikter. Men man kan tänka på hur man uttrycker dom. Åsikter kan framföras på ett positivt eller negativt sätt och kan därmed uppfattas på ett positivt eler negativt sätt.
Säg ingenting som du ångrar i morgon. Du kan inte själv radera på sajten.
Känner man trots allt behov att att gräla med någon vilket är beklagligt, gör det utanför sajten. Diskussioner hör hemma här men inte gräl. Grälar ni utanför sajten så gör det öppet med namn mot varandra ( inga anonyma mail). Håll det dessutom kvar utanför sajten, ta inte tillbaka hela skiten hit för att ställa till gruppkrig. Det bästa vore om ni lärde er bli sams på kuppen. Men det krävs två för det också. Det bästa vore om man vänder sig till forumvärd eller webmaster om man tycker någon spårar ur. Sedan får de göra bedömningen.
Visst kan man enligt min mening diskutera annat än trädgård men bara under en viss tråd. Personangrepp hets mot folkgrupp och nedsättande tillmälen om yrkesgrupper eller personer borde vara en själklarhet att avhålla sig ifrån. Det förekommer både nu och då att en del personer talar om att detta skall vi inte diskutera på sajten även om det rör sig om trädgård. Det borde vara webmaster eller forumvärd som är de enda som bestämmer vad som får diskuteras. Vi andra kan välja att inte svara på dumma påståenden.
Jag önska att inte någon lämnar sajten pga av detta det skulle bara innebära att glädjen i dikussionerna i detta forum försvinner. Ingen vågar säga något för då blir det ett himla liv. Snälla Sylvia . Upprätta lite etikregler. Alla har vi lite olika uppfattning om vad etiken innebär. Därför vore det bra med lite fastare ramar. Och snälla Sylvia, vad du än gör ta inte ställning för eller emot någon. Håll dig neutral. Det är det enda sättet som denna sajt kan återhämta sig på enligt min mening. Jag förutsätter att alla har vett nog att rätta sig efter forumvärden.
Kanhända retar sig många på mig, kanske irriterar jag mig på någon men det hör väl till livet. En av orsakerna till att jag låter som en proffessor i skrift är att jag inte vill gräla. Jag försöker vara tydlig för att inte missuppfattas. Kanske just den intentionen gör att någon tycker jag är en besserwisser eller är nedlåtande. Jag har inte en aning, men just sådana tankar har farit genom mitt huvud inatt sedan jag läst sajten igår kväll. Kanske är det här med forum ingen bra idé. Jag måste fundera ett tag.
Cilla, jag kunde inte sagt det bättre själv.......! /Ann-Louise i Umeå
Jag tycker att Bettson dragit upp en bra grund för riktlinjer. Här början till fortsatt diskussion:
- OK att uttrycka sina åsikter. Men man bör tänka på hur man uttrycker dem. Åsikter kan framföras på konstruktivt eller destruktivt sätt. Sträva efter att hålla så stor respekt till andra som möjligt, särskilt då du anser de har fel eller uttrycker sig illa.
- Visst kan man ibland diskutera annat än trädgård men håll det till en tråd. Personangrepp hets mot folkgrupp och nedsättande tillmälen om yrkesgrupper eller personer är en själklarhet att avhålla sig ifrån.
- Diskussioner hör hemma här men inte personliga gräl. Säg ingenting som du ångrar i morgon. Du kan inte själv radera det som andra läst på sajten.
- Känner man trots allt behov att att gräla med någon, gör det utanför sajten. Grälar ni utanför sajten så gör det öppet med namn mot varandra (inga anonyma mail). Håll det kvar utanför sajten, ta inte tillbaka grälet hit. Det bästa är att lära sig bli sams på kuppen.
- Välj att inte svara på dumma påståenden, och tag upp en diskussionsmotståndarens bästa argument, inte de sämsta.
- Någon kan reta sig på en själv, man själv kan irritera mig på någon annan men det hör till livet.
- Alla kan göra misstag. Alla kan göra sitt bästa för att rätta till dem också.
- Sylvia - låt oss tillsammans diskutera och upprätta lite diskussionsregler.
Jag tycker mig känna en viss bäst-sopa-under-mattan-stämning i vissa inlägg här, dvs att man nog tycker att det är besvärande att Adri-Anne berättar hur hon känner det. Adri-Anne som är mycket öppen och t.o.m. skriver "...men nu hänger jag helt löst i luften En gnällisa som behöver tyckas synd om och bli bekräftad. Fy så dum jag känner mig nu.  " Är det fritt fram på Småprat att berätta om alla andra slags förtretligheter man upplever i tillvaron (vilket ofta förekommer)... utom de som har direkt samband med forumet självt?
Ingrid på Västkusten
07-10-2003, 10:17
Den frågan Posse får Du ta med webmastern själv :-)
Hälsar Ingrid
Bettson
07-10-2003, 10:22
Vad du formulerar dig snyggt Cilla.
Ingrid på Västkusten
07-10-2003, 10:25
Mmmm :-) det gör hon Cilla :-))) mkt bra Netikett-regler ;-)) tre hurra för Cilla - värdlens bästa trädrådgivare!
Glada hälsningar ifrån Ingrid
Bettson
07-10-2003, 10:35
CITAT (Posse @ 07-10-2003, 11:16) Jag tycker mig känna en viss bäst-sopa-under-mattan-stämning i vissa inlägg här Nej Posse! Inte att sopa under mattan men att ge möjlighet för båda parten att komma tillbaka. Anonyma mail har enligt vad jag förstått satt igång lavinen. Webmaster borde kunna hjälpa till att spåra anonyma mail och få obehaget ut världen. Mailar man anonymt borde man stängas av. Grälar man öppet i mail utanför sajten är det bättre för alla parter att hålla det utanför sajten. Ingen av oss har sett alla mail. Därför kan vi inte ta ställning. Och gudarna skall veta att jag inte vill se eller ta ställning heller. Men det är väldigt lätt att ställa till saker ännu värre. Du har fullkomligt rätt i att ingen av oss vet hur många oförskämda anonyma mail som skickats eller hur stort det problemet är. Fortfarande borde man vända sig till webmaster för att reda ut problemet.
Trodde inte att det gick att skicka anonyma mail här.
Visst är det bra med netikettsregler, men ska vi verkligen behöva ha dom på pränt? Sunda förnuftet säger väl (borde iaf!) vad som är rätt eller fel. Även om vi dom senaste dagarna sett motsatsen. Att uppföra sej vuxet har ju inte med åldern att göra, lika lite som att uppföra sej omoget.
Tycker att om det ska fastslås regler för hur man ska uppföra sej här på forumet ska dom komma från Göran eller Ingemar.
Tråkigt när några blir vassa i tonen.
Tack Ingrid och Bettson, men det var ditt inlägg Bettson som var helt grundläggande och jag tror att man så småningom kan beskriva det mer positivt också, dvs ta upp mer om vad man gärna kan göra. Nu är vi så fokuserade på ett antal debatter vi haft nyligen. (Diffust jag vet, men jag skriver i hast!)
Posse, din aspekt hade jag inte i tankarna och jag vet inte riktigt vad som åsyftas riktigt. Att inte sopa under mattan håller jag med om. Har vi gjort det kan vi säkert få fram det igen.
Håller med Berith att man inte behöver ha långa avtalstexter innan man går in eller skriver på ett forum, men det kan vara bra att komma överens om generella principer och att kunna gå tillbaka till dem då och då. Att webmastrar och forumvärdar tillsammans med användare utvecklar några policies är vanligt, och om de fastslås och publiceras någonstans är det naturlitgvis av de forumansvariga. Det vi har nu är väl mer ett sätt att tillsammans lära av det som skett senaste tiden, kanske halvåret? Om sedan det kan användas som diskussionsregler, fine. Behövs det inte, fine too...
En annan tanke som slog mig: Det gäller att inte pendeln slår tillbaka. Att de som kritiserade en annan nu utsätts för massiv, personlig kritik. Alla kan vi skriva saker som får oönskade effekter och jag har fullt förtroende för att alla kan vara med om att reda ut det också.
kerstin z5-6
07-10-2003, 11:01
Suck ..Plötsligt minns jag varför jag är mest på ett annat forum . Dessutom var det jag som startade den infama tråden ..."pratobjekt " netikett regler är väl en självklarhet ....
CITAT (Bettson @ 07-10-2003, 11:35) CITAT (Posse @ 07-10-2003, 11:16) Jag tycker mig känna en viss bäst-sopa-under-mattan-stämning i vissa inlägg här Nej Posse! Inte att sopa under mattan men att ge möjlighet för båda parten att komma tillbaka. Anonyma mail har enligt vad jag förstått satt igång lavinen. Webmaster borde kunna hjälpa till att spåra anonyma mail och få obehaget ut världen. Mailar man anonymt borde man stängas av. Grälar man öppet i mail utanför sajten är det bättre för alla parter att hålla det utanför sajten. Ingen av oss har sett alla mail. Därför kan vi inte ta ställning. Och gudarna skall veta att jag inte vill se eller ta ställning heller. Men det är väldigt lätt att ställa till saker ännu värre. Du har fullkomligt rätt i att ingen av oss vet hur många oförskämda anonyma mail som skickats eller hur stort det problemet är. Fortfarande borde man vända sig till webmaster för att reda ut problemet. Som sagt var i mitt förra inlägg - stämningen tycks finnas där. Och så tycker jag att det verkar vara lite olika saker vi diskuterar. Adri-Anne har vad jag förstått absolut inte råkat i "gräl" med någon, istället har hon som privat mail eller PM fått elaka meddelanden från någon av Odla-användarna. Något som hon genom att göra detta "offentligt" förmodligen vill undvika få i fortsättningen.
Bettson
07-10-2003, 11:19
Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattas som vass i tonen. Jag blir bara så ledsen när jag tänker på att några människor förmodligen sitter och gråter i stugorna vilken sida i debatten de än tillhört. Då är det onödigt att slänga bensin på brasan. Mycket bättre att släcka den.
Håller med Berith om att långa avtalstexter inte behövs. Enkla regler. Men ju mer kortfattade de är desto viktigare är formuleringen. Det behöver filas på en hel del. Det tar tid och kanske behöver någon runda för att diskuteras. Jag uttryckte bara en åsikt om vilka regler som borde gälla. Om man läser hela mitt inlägg ber jag forumvärd eller webmaster upprätta forumregler. Om dom inte gör det så är det inget jag kan göra något åt. Det skulle inte falla mig in att försöka bestämma i forumet. Det är inte min grej. Det som behövs nu är lite glada tillrop. Stämningen är låg idag. Därmed avslutar jag för min del denna diskussion.
Meningsskiljaktigheter blossar upp på alla forum till och från, enligt min erfarenhet. När jag var gravid och väntade barn blossade ett gräl upp och stämningen blev så vass och otäck att jag (och många fler) faktiskt lämnade forumet. Riktigt tråkigt! Liknande sak hände där; en person blev förbannnad på en annan som hon länge tyckt varit otrevlig mot andra mammor, uttryckte sig och fick en hel mob emot sig. Där svängde pendeln och träffade den arge med full kraft, inte kul att bevittna det heller. Vi människor är ju beskaffade så här, vi gillar den ena och ogillar den andra. Vad man alltid bör tänka på på forum är att man får gå värdshus förbi den man inte tycker om, det är den enda fungerande tekniken, tror jag. Spydighet fungerar inte i text på nätet, den slår så hårt och blir så obeveklig när den står i kall och hård text. Det som hänt här, händer överallt och det man kan lära är att man inte får ge utlopp för alla sina känslor här på forumet, i alla fall inte om de kan såra någon annan. De flesta riktlinjer kring vad man får skriva på ett forum tror jag att majoriteten redan förstår, men det kanske kan vara bra att förtydliga det hela i någon slags forum-etikett (fast inte här på småprat, det blir lite väl vasst och aggressivt tycker jag). Så tycker jag, säkert tycker någon annorlunda, men låt oss vara vänliga ändå!  Jag för min del vill gärna också ha kvar Felix matte här hos oss på forumet, för hon är trevlig också tycker jag.
Påhopp , spydigheter kommer nog alltid att finnas på alla forum. Enkla regler finns och jag tycker att tex. i ett forum jag brukar besöka ofta finns en länk som kunde införas här oxå. Men det blir ju lite jobb för webbisen. Man behöver inte krångla till det mer än nödvändigt. Sen kan väl webbisen låsa ett inlägg? Jag missade väl en massa elakheter och sliskigheter pga att jag inte kollade forumet förräns tråden var raderat. "">Hur skriver man ett inlägg i forumet? Zoopet.com Alla forum 1. AKVARIET 06. Växter och alger mikrogödning Kränkande/Stötande inlägg? <"" Tycker man att inlägget är kränkande eller störande, så klickar man på länken och det går ett mail till webmastern exempelFör övrigt så ska det inte heller förekomma smygreklam i inläggen
Håller med dem som uttryckt hopp om att alla ska vara kvar. Snälla ni, börja inte prata om "de onda". Vi kan inte döma så. Jag tror inte någon av "oss andra" har koll på alla turer som lett fram till vissa inlägg.
Ang. skrivna etikettsregler: De behövs, tycker jag. Visst vore det trevligt om sunda förnuftet räckte men det gör det inte alltid när det hettar till. Forum utan regler spårar tyvärr ofta ur förr eller senare.
Det ger en viss trygghet också: Jag vet att om jag håller mig till reglerna, får mitt inlägg stå kvar. Bryter jag mot dem blir det borttaget. Motsatsen ser jag nu: Jag skrev ett av svaren i den borttagna tråden, det andra och längsta. Jag ansträngde mig för att vara saklig och nyanserad och argumentera mot argument, inte mot en person. Men nu är tråden borta utan att jag har fått någon förklaring från moderatorn, vilket jag anser att jag borde ha. För jag har ingen aning om mitt inlägg innehöll något som ansågs som övertramp eller om det så att säga bara åkte ut på köpet med resten. Och jag vet inte om det är meningen att jag ska ta åt mig när det talas om "folk som grälar"...även fast jag själv inte tycker att jag gjorde något fel. Men det är inget större problem, jag kan tåla det - men jag tycker att det illustrerar konsekvenserna av att inte ha skrivna regler och inte få meddelande från moderatorn när ens inlägg tas bort.
Apropå regler i detta forum, så har alla som registrerat sig godkänt följande: CITAT Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu. Blev tvungen att logga ut och gå till registreringssidan för att hitta denna info som alla har läst. Detta borde kanske finnas överst i forumet precis så som i många andra forum. Nu vet jag att jag brutit mot detta vid ett flertal tillfällen då jag skrivit oanständiga inlägg
CITAT (Virgo @ 07-10-2003, 22:12) Apropå regler i detta forum, så har alla som registrerat sig godkänt följande: CITAT Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu.
Blev tvungen att logga ut och gå till registreringssidan för att hitta denna info som alla har läst. Detta borde kanske finnas överst i forumet precis så som i många andra forum. Nu vet jag att jag brutit mot detta vid ett flertal tillfällen då jag skrivit oanständiga inlägg  Ooops, det där kommer jag inte ens ihåg att jag har läst... Håller med om att den texten borde finnas överst i forumet.
CITAT (Betty @ 07-10-2003, 22:38) Håller med om att den texten borde finnas överst i forumet. Jag hoppas verkligen att ni menar enbart länk till...
Ingemar
07-10-2003, 22:42
Efter att ha svarat på otaliga mail och PM i den här frågan och då jag för tillfället har tappat lusten att svara på fler kommer här istället en del svar och lite synpunkter.
Jag försöker gå igenom nya inlägg i forumet åtminstone ett par gånger om dagen, sju dagar i veckan. När det dyker upp något som bryter mot användarvillkoren tar jag bort det så fort jag ser det eller när någon gör mig uppmärksam på det. Många tycks tro att jag sitter dygnet runt i forumet men så är alltså inte fallet, jag har faktiskt en hel del annat att göra och ibland måste även jag sova.
Om inlägg som tas bort:
Oftast gäller det inlägg om knark, sex eller rashets som plockas bort direkt och i regel är det ingen som har några synpunkter på detta. Åtminstone inga negativa:) Den här typen av inlägg skrivs oftast av ”småungar” som av en händelse har hittat in i forumet, i regel skriver dom en eller två gånger innan dom tröttnar och surfar vidare.
Sen finns det dom som bara vill sabotera och skriver en mängd ovidkommande inlägg och är allmänt otrevliga. Den här typen av beteende är lite besvärligare att komma tillrätta med och i värsta fall kan det ta upp till en vecka innan jag stängt av alla användare de lagt upp, spärrat deras ip-nummer och som sista utväg kontaktat deras Internetleverantör.
Sist men absolut jobbigast är det som nu har hänt, ett par inlägg som helt har urartat. I regel bygger det på missförstånd eftersom det blir ganska onyanserat när man skriver ner sina tankar och snabbt går det ju också. Ofta handlar det om ironi som kan vara svårt i ”verkliga livet” men som när det skrivs i ett inlägg helt kan missuppfattas.
Den som på samma sätt som jag följt många av personerna i forumet under flera år och ”känner” dem och hur de skriver har inga problem med att förstå ironin och deras ”munhuggande”, men för den som är ny här kan ett skämt uppfattas som ett personligt påhopp. När något sånt här händer följer jag noga utvecklingen och i regel löser det sig själv när missförstånden redas ut och efteråt är alla bästa vänner.
Men ibland tar det en annan vändning och ”drevet går”. Precis som i det här fallet, många börjar skriva och ta ställning utan att egentligen veta vad det handlar om (jag har fortfarande inte helt förstått det). Då, precis när det började likna en sämre dokusåpa beslutade jag mig för att ta bort inläggen.
Innan jag tog bort inläggen fick jag flera mail och PM med synpunkter från personer som överhuvudtaget inte deltagit i inläggen men som ville att jag skulle ta bort dem. Jag tänker inte lägga ut några kopior på mailen men återger här ett citat från ett av de ”snällaste”: ”Vad är du för jävla webmaster som låter vissa skriva vad som helst?”
När jag till slut bestämde mig för att ta bort inläggen dröjde det inte länge förrän det rasslade till i mailboxen igen. Som väntat var åsikterna nu de motsatta, det var väl bara tillmälena som var ungefär desamma, frånsett då dem om att jag tydligen nu också är en ”censurdjävul” som tar bort inlägg för att jag inte håller med vissa personer. Det framgick dock inte vilka jag borde hålla med:)
Sånt här är jag van vid, det händer alltid när något inlägg i forumet har urartat. Tar jag inte bort inlägget får jag en massa mail och tar jag bort det får jag minst lika många. Det spelar alltså ingen roll hur jag än gör, det är ändå mitt fel. Det märkliga är att de som hör av sig oftast inte ens är aktiva i forumet?
Men för att jag ska slippa svara på fler sådana här mail kommer mina svar här en gång för alla:
- Nej, jag tar inte ställning i de här inläggen. - Nej, det finns ingen lag som förbjuder mig att ta bort vissa inlägg. - Nej, lagen om åsiktsfrihet är inte tillämplig i det här fallet. - Nej, jag behöver inte tala om att ett inlägg raderats. - Nej, det går inte att skicka anonyma mail eller PM från Odla.nu. - Ja, jag tar bort olämpliga inlägg så fort jag får kännedom om dem. - Ja, i tveksamma fall avgör jag var gränsen går. - Ja, i småprat får annat än trädgård diskuteras. - Ja, jag sover gott om nätterna. - Ja, jag svarar på alla mail och PM (oavsett hur otrevliga dom är). - Ja, vi har regler för vad som får skrivas i forumet, se användarvillkoren nedan.
Forumet är i första hand till för diskussioner om trädgård och odling. I avdelningen ”Småprat” tillåter vi dock att även andra ämnen tas upp. En anledning till detta är att vi då slipper ”småpratet” i de övriga avdelningarna och dessa innehåller därför i stort sett endast sånt som hör hemma där. Sen är det också så att de flesta av oss även har andra intressen vid sidan av trädgården och givetvis ska även dessa kunna dryftas. Det finns en del som inte tycker om den här lösningen utan vill att vi endast ska tillåta trädgårdsrelaterade inlägg, men efter vad jag har förstått tycker de flesta att det är bra som det är. De som inte är intresserade av småpratet behöver ju faktiskt inte läsa det utan kan enkelt hoppa över det.
För att registrera sig som användare i forumet krävs det att man godkänner våra användarvillkor och åtar sig att följa dessa.
Alla som skriver i forumet har vid registreringen godkänt villkoren och förväntas också följa dem.
Användarvillkor:
”Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu.”
Frågan är nu:
Behövs det verkligen mer detaljerade regler för kommunikation mellan vuxna människor på Internet?
Hur uppträder ni i umgänget med er familj, era vänner, grannar, arbetskamrater eller mot folk ni möter på stan? Finns det någon som på fullt allvar tror att andra regler gäller här?
Nåt att sova på:
”Vill du att andra ska ha respekt för dina åsikter måste du ha respekt för deras, trots att du inte håller med om dem.”
Jag säger bara hoppas att du orkar Ingemar för jag gillar dej o din site du ställer ju alltid upp o finns för oss så det känns nästan som om du verkligen fanns med oss hela dygnet runt o du tar bra hand om oss tycker jag tack för att du ger oss möjlighet att sitta här o tycka o lära o ha de bra kramar från mej
 Instämmer fullt ut! Hur orkar du?!!!
Mariann
08-10-2003, 06:40
Sällar mig till den instämmande skaran. Trevligt med klart besked om att man i småprat kan "prata" om livets alla olika verkligheter och overkligheter.
Ingrid på Västkusten
08-10-2003, 06:50
Tja Ingemar - jag tänker alltid på Dig som närvarande ;-))))
Glada hälsningar ifrån Ingrid ( nog en av oldisarna hihi )
Ingemars inlägg tog en stund att smälta… Vad ska man säga? Jag har fått några nya vänner här, några som jag umgås med ”privat” och tydligen har jag valt helt rätt bland alla odla-användare.
Du är bäst Ingemar, så är det bara. Synd bara att man ska behöva tala om det för dej - och andra! - det skulle du förstå som nåt självklart.
Tyvärr tycks personen, vars inlägg ursprungligen drog igång den här verkligen engagerande diskussionen, vilket kan avläsas på "tittarsiffrorna" (få trådar torde haft så många visningar under så kort tid som denna) i efterhand ha redigerat bort praktiskt taget allt hon hade skrivit i alla de trådar som har med ärendet att göra. Ur flera aspekter tycker jag att det är mycket tråkigt.
Bettson
08-10-2003, 09:03
Stackars dig Ingemar! Jag har fullt förtroende för dig. Jag hävdar också att du som webmaster har makten. Du utövar den också på ett bra sätt. Sajten är kanonfin och det enda jag önskar är att etikreglerna skulle sitta på ett något synligare ställe.
När man registrerar sig har man ofta lite annat att tänka på. En bra signatur, lösenord och annat. Ber man datorn hålla reda på lösenordet så kommern man direkt in. Jag har letat efter etikreglerna men fortfarande inte hittat dom. Men jag är lite bakvänd ibland. Jag försöker dock efter bästa förmåga uppföra mig i alla fall.
Jag tror att allt det här dravlet som pågått senaste veckorna beror på en gäst ellet en katt bland hermelinerna. Någon som sitter i kulisserna och njuter av att skapa osämja. Tyvärr så har tre personer på sajten råkat illa ut och jag tror inte att någon av dom har med det hela att göra utan är offer för hermelinens bett. Jag förstår mycket väl om du är mätt på denna sajt just nu men jag skickar dig ett mail i alla fall. Och jag tänker inte vara otrevlig. Jag tror att jag kan beskriva händelseförloppet på ett ungefär och har något litet förslag på lösning. Igår tog jag mig lite ton (känner mig som musen som röt). Tyckte att drevet skulle blåsas av. Tyvärr verkar inte alla hålla med om det, vilket är synd. Kanske förståeligt eftersom många blivit väldigt frustrerade. Ha det gott Ingemar.
Mariann
08-10-2003, 09:04
Dom är ju visserligen redigerade, men de flesta går ju att läsa ändå eftersom flera andra har citerat dom
Helen i Skåne
08-10-2003, 09:25
Hejja Ingemar! Jag tycker du sköter din uppgift väl och är precis så nyanserad man kan vara i den sitsen. Fortsätt att sova gott och ta inte illa vid dig av elaka kommentarer och mail! Tycker det är lite skämmigt att det finns människor som skickar mail med uttryck som "j-a webmaster"!:blink: Men som sagt JAG tycker du sköter det här utmärkt! Ha en bra dag!
CITAT (Ingemar @ 07-10-2003, 23:42) - Nej, det går inte att skicka anonyma mail eller PM från Odla.nu. Jag gjorde en liten koll för några dagar sedan och fick uppfattningen att det tyvärr inte tycks gå att stänga av möjligheten att andra användare skickar PM till en? Enligt min mening vore det bra om det ginge att välja bort ikonen och funktionen PM, och idéalet att man även kunde spärra bara vissa användare från att sända en PM.
Bra sagt av webmastern Ingemar! Nu hoppas man att vi alla kan hjälpas åt att följa de regler som är satta. För vi vill väl alla fortsätta att använda oss av odla.nu? Jag är då oerhört tacksam för den möjligheten, har lärt mig väldigt mycket av anda forumister under det år jag varit medlem här, samtidigt som det varit roligt att kunna bidra med ett och annat tips till andra. Snälla, kan vi inte gå vidare nu och glömma det som varit? Alla är vi tack o lov olika personligheter och måste få tillåtas vara det (vi uttrycker oss därmed också på olika sätt, även på ett forum, utan att det är fel på nåt sätt). Alla kan inte tycka om alla, vilket man måste acceptera. (så är det i verkliga livet också). Men låt oss ändå RESPEKTERA varandra! /Ann-Louise i Umeå
Tack Ingemar för svar till alla här! Och visst är det utmanande att vara webmaster också! Jag tror att när meddelanden tas bort som skrivits av folk som varit aktiva länge på forumet här så är det bra med en direkt förklaring till dessa. Detta för att undvika det som uppstod nu, det som Ingo beskrev och säkert andra upplevde som skrev i tråden också, för att inte tala om de som initierade den. Ingo skrev:Jag skrev ett av svaren i den borttagna tråden, det andra och längsta. Jag ansträngde mig för att vara saklig och nyanserad och argumentera mot argument, inte mot en person. Men nu är tråden borta utan att jag har fått någon förklaring från moderatorn, vilket jag anser att jag borde ha. För jag har ingen aning om mitt inlägg innehöll något som ansågs som övertramp eller om det så att säga bara åkte ut på köpet med resten. Och jag vet inte om det är meningen att jag ska ta åt mig när det talas om "folk som grälar"...även fast jag själv inte tycker att jag gjorde något fel. I övrigt tycker jag inte att det behöver skyltas eller formuleras en ny policy om man nu ser till den vi har. MEN det är bra att diskutera och lära efter varje situation när man tycker att netiketten brutits, och det är inte fel att forumlera överenskommelser tillsammans även om det inte blir avtalstext sedan. Som Virgo skrev med ett  - vi har säkert alla brutit mot reglerna någon gång. Jag hoppas att de som initierade detta och som blev drabbade kommer igen.
Bra Ingemar förstår att det är tufft ibland Hoppas ni kommer tillbaks igen ni som brukar vara med här kram på er alla
Nej vi behöver inte fler regler. Sunt förnuft + befintliga regler räcker.
Ja Ingemar du sköter din uppgift mkt bra.
Jättebra svar, Ingemar. (Hm, känns konstigt att skriva så. Det är inte så ofta jag stöter på en namne.) Uppenbarligen gör du ett jättebra jobb eftersom jag aldrig har sett någon av de där avarterna du nämner! CITAT (Ralf @ 08-10-2003, 13:42) Sunt förnuft + befintliga regler räcker Det håller jag med om. Fast lägg reglerna lite synligare, jag hade glömt bort att jag alls sett dem vid registreringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|