|
Ny spis - plattor eller häll?, vad ska man välja |
|
|
|
19-10-2003, 21:14
|
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300

|
Jag tror nog att jag snart måste köpa ny spis. Den gamla börjar tackla av och drar väl en helsickes massa ström. Nu undrar jag: ska man köpa en traditionell spis med vanliga plattor eller ska man välja en sån där modern spishäll?
Nått annat man borde tänka på vid spisval?
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
19-10-2003, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441

|
CITAT (Eva Swahn @ 19-10-2003, 22:14) Nått annat man borde tänka på vid spisval? Jag tycker att man ska tänka på att ha en så stor ugn att gåsen går in... det är sant, vi valde spis efter en maträtt som vi tillagar kanske en gång om året, inte oftare i alla fall.... Men så är jag ju också skåning
--------------------
|
|
|
|
|
19-10-2003, 21:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Helt klart häll, men ingen induktionshäll för då måste du byta alla kastruller. Hällen är mycket enklare att hålla ren. Själv valde jag varmluftsugn förra gången. Den är jag väldigt nöjd med. Det är bra att kunna baka flera plåtar bullar på en gång. Lite annan bakteknik bara.
|
|
|
|
|
19-10-2003, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Vi har rustat köket i sommar och det blev en ny spis med häll och den är jag så jättenöjd med. Enkelt att göra rent, man slipper gnugga plattor. Det är det bästa i mitt nya kök.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
19-10-2003, 21:32
|
Medlem
Antal inlägg: 338
Medlem nr: 2 221

|
Dags för oss att skaffa ny spis snart oxå...Ugnen exploderade för ett tag sen och funkar inte längre.... Vill ha häll, och varmluftsugn, går det att kombinera?
|
|
|
|
|
19-10-2003, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
Instämmer! Häll och varmluftsugn. I vårt nya kök har vi stora lådor under spishällen till kastruller etc och ugnen i trivsam höjd inbyggd i en pelare bredvid. Fungerar alldeles utmärkt!
--------------------
|
|
|
|
|
19-10-2003, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag är i samma sits. Visserligen fungerar vedspisen snart på sitt nya ställe, men elspisen med två rostiga plattor blixtrar det lite misstänkt om. Jag har under ganska lång tid använt en T-spritsspis, men det är nog elektriskt man vill ha i långa loppet även om T-köket är mycket snabbt och bra.
Känner mig lite gammaldags när jag idag var ute och spanade på hur många tusenlappar fattigare man måste bli när man ska köpa en så kallad riktig spis.
Ni som har hällar - vad är det för vits? Kan man tappa kryddburkar på den utan att hällen går sönder?
Varmluftsugn - är det bra det? Torkar inte maten och bröden ut i all varm blåst?
Och sen kan jag inte riktigt fatta varför man måste köpa allt separat, när många ändå sätter ugnen under hällen eller den platta plattspisen. Vad är det för vits med detta jämfört med att köpa en hederlig gammal spis där allt sitter ihop?
--------------------
|
|
|
|
|
19-10-2003, 23:33
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Cilla @ 20-10-2003, 00:11) Och sen kan jag inte riktigt fatta varför man måste köpa allt separat, när många ändå sätter ugnen under hällen eller den platta plattspisen. Vad är det för vits med detta jämfört med att köpa en hederlig gammal spis där allt sitter ihop? Man måste inte alls köpa alla delarna separat. Det finns ju spisar med häll och varmluftsugn. Man kan faktiskt köpa en hederlig ny spis, där allting sitter ihop!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
19-10-2003, 23:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
 Jag var lika gammeldags som du innan vi köpte nytt. Varför häll? Varför varmluft? Njää, sade jag, men blev väl påverkad av maken, så det blev både och. Nu i efterhand är jag glad att jag lät mig påverkas. Häll är smidigt, lätt att hålla rent, känns trevligt att arbeta vid, lätt att styra till rätt temperatur, har lite finesser såklart, snyggt faktiskt. Varmluftsugnen är effektiv och bra, mer krut än i en vanlig, men vi använder inte luften jämt, det går att välja. Allra bäst är att ugnen sitter separat! Så skönt att slippa knäa och böka för att få i och ur saker i ugnen, man har full insyn och den kommer upp från golv, djur och barn. Brännrisken minskar också. Jo, jag är numer såld på både häll och varmluft.
--------------------
|
|
|
|
|
20-10-2003, 00:26
|
Medlem

|
Jag hänger på Cillas frågor! Om varmluftugnen inte torkar ut maten. Hur mycket låter en varmluftsugn? Som ett JAS-plan? Vad menar Bettson med "Lite annan bakteknik bara". Va? Hur funkar köksfläkten om man har inbygd ugn i ståhöjd? Blir inte spishällen repig och slösar energi då? Vad händer med en spishäll när man som jag jämt och ständigt kokar över (tror att jag sparar disk med att ta en mindre gryta  ).Och om man har flera grytor på hällen, dränker man alla grytor i det överkokta som rinner över? Mina föräldrar har två gånger spräckt hällen med att lägga ett varmt grytlock på. Dyr dumhet. Och vad gör man med sina 4 spislock med målade ljusblå kattungar? (Äh, jag bara skojade...)
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
20-10-2003, 03:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
Häll jag har. Tänk på att det är bra med en list runt hällen - överkok. Det äe även bra med möjlighet stt värma upp en avlång yta. Men Du varför inte en häll med gaskombination?
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
20-10-2003, 05:50
|
Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 2 269

|
Min gamla spis börjar bli gammal och trött nu. Ska definitivt skaffa en ny med häll...Varmluftsugn har jag i min gamla och det ska jag också ha i den nya. Det går jättebra att med luckan på glänt torka svamp m.m. Däremot har jag aldrig lyckats baka bra bröd med varmluften, men man kan ju som sagt välja...
--------------------
Perilla Zon III
|
|
|
|
|
20-10-2003, 06:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Jag är i samma sits :-) snart byta men HÄR blir det gas - gas med separat tub utanför huset åsså drar man in ledning!
Ingen häll - de gånger jag lagar mat hemma hos folk gör de mig galen! Man kan inte dra varma grytor ifårn plattorna å ställa åt sidan utan att nått överlastningsskydd löser ut - sedan gör touchkontroller mig galen om man är t ex torr om fingrarna - spisen 'tar' inte!
Induktion är smart oh kastrullerna till dem ljuvliga så skall man ändå byta kastruller så :-) men vi gillar snabbheten och det trevliga med gas så gas gas blir det! Det finns billiga gasspisar och det finns dyra gasspisar. En tub i halvåret räknr de med. Man kan få gasspis med elektisk varmluftsugn med - alltiett - så slippe rman köpa separat å bygga in.
Det är så jent att använda gas :-)
Hälsar Ingrid
|
|
|
|
|
20-10-2003, 06:24
|
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 181

|
Om du har en gammal hederlig spis som håller på att ge upp och inte tänkte ändra annat så är det ju utrymmet som bestämmer en hel del också.
När jag köpte min spis så flyttade vi faktiskt köksskåpen 10 cm så att jag skulle få in en 60 cm bred spis. Varmluftsugnen fungerar bättre i en 60 cm än i en 50, har jag hört. Visserligen går tekniken framåt så den kanske fungerar utmärkt nu för tiden också i en 50 cm. Det är ju skillnad på tillverkare också...
Jag valde också häll i kombination med varmluftsugnen. Hällen ville jag ha för att den verkade lättare att hålla ren, snyggare osv. Det finns enkom tvättmedel som tar bort vidbrändheter effektivt. Om det kokar över så beror det ju på mängden om det sprider sig till de andra plattorna. Antingen tar man bort det genast med en våt trasa eller också gnuggar man senare, beroende på vad det är. Men det gäller ju också den gamla hederliga om kastrullen är för liten... Hällen gillar inte aluminiumbotten så mycket, men det går bort med tvättmedlet, om det skulle lämna märken efteråt. Man ska inte heller gnida kastruller mot hällen utan ställa dem där de ska stå. Den är något långsammare än svärmors gamla hederliga "Strömbergare", men betydligt snabbare än en vanlig ny spis av mindre vanligt märke.
Varmluftsugnen använder jag inte så mycket, men antingen kan man sänka värmen något när luften är på eller också blir det som är inne färdigt snabbare och man kan använda ungen som en vanlig ugn också. Den kanske gräddar lite bullarna ojämnare om du har in flera plåtar på en gång, så att du kanske måste svänga någon, med det kan ju en vanlig ugn göra också. Nä, jag skulle inte vilja ha en vanlig spis längre.
|
|
|
|
Jennan
|
20-10-2003, 07:15
|
Gäster

|
Hejsan!
Har nyss köpt hus & här fanns det en väl fungerande gammaldags spis, tyvärr så är den för bra att bytas ut.... (Pengarna går till annat just nu isället)
I lägenheten hade jag en ny hällspis. Den var toppenbra. Enkel att rengöra osv. Det jag inte gillade var plåtarna. De var ju så dumt gjorda. Jag bakar rätt så mycket & när man skulle göra tex. bullar, småkakor etc. så rymdes det bara tre rader på "kortsidan" isället för fyra som jag var van vid, så det innebar att jag fick grädda minst en plåt extra...
Varför rymdes det bara tre då? Jo, plåten sluttade uppåt... 7cm ca.
Så nästa spis jag ska inhandla så ska det vara häll, men jag ska se på plåtarna först.
En liten parentes; de nya spisarna har också (oftast) större långpanna, så man måste göra 1,5ggr recepeten på långpannekakor, pannkakor osv...
Mvh Jenny
|
|
|
|
|
20-10-2003, 07:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-10-2003, 07:11) Ingen häll - de gånger jag lagar mat hemma hos folk gör de mig galen! Man kan inte dra varma grytor ifårn plattorna å ställa åt sidan utan att nått överlastningsskydd löser ut - sedan gör touchkontroller mig galen om man är t ex torr om fingrarna - spisen 'tar' inte!
Induktion är smart oh kastrullerna till dem ljuvliga så skall man ändå byta kastruller så :-) men vi gillar snabbheten och det trevliga med gas så gas gas blir det! Jag har häll, inga problem med den alls o snabbare än gamla platt-spisen men nya vanliga spisar är oxå snabba. dock Jag har mkt kontakt med vitvaruleveratörer och jag har fått höra att induktionsspisarna är snabbare än gas-spisen och det blir mindre spillvärme i omgivningen än med gas-spis. Själv skulle jag idag köpa en induktionshäll och varmluftsugn.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
20-10-2003, 07:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Jag "sörjer" också för att min spis är för bra för att byta ut. En hederlig Husqvarna Regina — 70 cm — i lejongult!!! Eftersom mitt kök är litet (det jag är minst nöjd med i huset) och jag definitivt inte har någon arbetsplats runt spisen kommer jag definitiv att köpa med häll. Då kan jag utnyttja de plana ytorna hela tiden som avställningsplats etc. Idag vippar kastrullerna. Dessutom endast 50 cm, vilket ger mig lite plats till en mini-bänk till höger om spisen. Visserligen fel sida, men bättre än inget. Dock är jag i ärlighetens namn inte så imponerad av lättheten att hålla hällarna rena. Har haft 2 st i andra hus. Att använda specialmedel kändes knöligt + att mitt medel lämnade en lite seg hinna. Tyckte också att det var lite irriterande att allt syntes på hällen. Minsta fläck och jag fick springa och putsa. Ändå är jag inte pedant. Av samma skäl har jag inte kyl o dyl i rostfritt. Inte heller blanka skåpluckor. (Mina är trä). Fingeravtryck etc. syns direkt.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
20-10-2003, 07:56
|

Medlem
Antal inlägg: 134
Medlem nr: 1 947

|
Även jag går i spis-tankar. Vi har en spis med häll och vanlig ugn + en vanlig ugn istället för värmeskåp, den sistnämnda pajade för flera år sedan och nu hänger ungshantaget. Annars är den bra, nöjd med häll - lätt att göra rent och funkar att ställa saker på när den är avstängd. Funderar dock över varmluftsugn eller om man skall ha spis el fristående häll o ugn, när vi byggde om köket gjorde vi klart för att ha fristående häll och plats för inbyggnads ugn, men nu vet jag inte om jag tycker det är värt den extra kostnaden - om jag inte orkar böja mig ner till ugnen orkar jag då laga något eller baka något som gör att jag måste böja mig? Hittade dock denna länk där man kan jämföra pris och sorter: kelkoIdag finns också energiugnar, en spis med en liten energisnål ugn till det vanligaste och en större ugn till det som kräver det. Kan vara värt att jämföra vad ugnarna drar nu när det är dyra energipriser.
--------------------
Hälsn Cissi i Onsala CITAT | Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem. Ur: Göteborgsposten, PS.
Och det är ju det vi gör här! |
|
|
|
|
|
20-10-2003, 08:45
|
Medlem

|
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
20-10-2003, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Gas är superbra! Snabbheten är bara ena delen, man får en mycket högre temperatur än med någon typ av eluppvärmning, gissa varför restauranger har gas?
Gastuberna är dyra så vi har en kombination av två gaslågor och två elhällar (för långkok och då den höga temperaturen är ett problem). Då bör man ha gammaldags gjutjärnshällar för gasen deformerar kastrullerna litegrann.
Men varmluftsugnen håller jag med om. Ett plåttips: spara de gamla plåtarna när ni byter ugn, funkar inte vid fläktläget men annars. De konstiga formerna på plåtarna är till för att luften skall kunna cirkulera!
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|