Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > En rosenträdgård som får det mesta att blekna, Svennisbesök
          Mejal
          Inlägg 30-06-2009, 08:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

Jag var och hämtade min Valdemarplanta i söndags hos Svennis och jag är fortfarande hög efter besöket. Jag tror aldrig jag har sett någon häftigare trädgård. Det fanns inte ett träd där det inte slingrade sig upp en ros - och då talar vi inte om pinniga Östgötarosor utan om rosor som förvandlade träden till vita, rosa och gula rosträd, 10-tals meter upp i skyn.
          Här var det inget petande om rosa rabatten och röda rabatten utan här var det ett myller av rosor som omfamnade varandra i en färgexplosition som var bedövande. Vi skall inte tala om doften av rosor som låg tungt över hela trädgården... Underbart.
          Kort sagt, här fanns allt. Att dessutom få avnjuta en kopp kaffe med spettekaka på verandan, som var inbäddad med klätterrosor och buskrosor och få höra lite om hur den här trädgården fungerar var verkligen intressant. Du skall ha ett stort tack Svennis, både för sticklingarna och för ett minnesvärt besök i din fantastiska trädgård.

Givetvis tog jag bilder, men det är svårt att få bilderna att visa storheten i den här trädgården.

Jag lägger ut några och Svennis, du får gärna kommentera och tala om vad det är på bilderna. Den första bilden är iallafall Sven på väg in i sin trädgård. Vad rosorna heter överlämnar jag till Sven.

Bifogad fil  20090629_205.1jpg__Medium_.jpg ( 93.77k ) Antal nedladdningar: 113

Bifogad fil  20090629_207_1__Medium_.jpg ( 81.22k ) Antal nedladdningar: 82

Bifogad fil  20090629_211__Medium_.jpg ( 97.05k ) Antal nedladdningar: 84

Bifogad fil  20090629_215_1__Medium_.jpg ( 130.14k ) Antal nedladdningar: 78

Bifogad fil  20090629_218_1__Medium_.jpg ( 111.86k ) Antal nedladdningar: 72

Bifogad fil  20090629_220_1__Medium_.jpg ( 65.35k ) Antal nedladdningar: 46

Bifogad fil  20090629_226_1__Medium_.jpg ( 95.86k ) Antal nedladdningar: 75

Redigerat av Mejal: 30-06-2009, 08:35

Citera
          svennis
          Inlägg 30-06-2009, 09:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

[quote name='Mejal' date='30-06-2009, 09:34' post='1048993']
          Jag var och hämtade min Valdemarplanta i söndags hos Svennis och jag är fortfarande hög efter besöket. Jag tror aldrig jag har sett någon häftigare trädgård. Det fanns inte ett träd där det inte slingrade sig upp en ros - och då talar vi inte om pinniga Östgötarosor utan om rosor som förvandlade träden till vita, rosa och gula rosträd, 10-tals meter upp i skyn.
          Här var det inget petande om rosa rabatten och röda rabatten utan här var det ett myller av rosor som omfamnade varandra i en färgexplosition som var bedövande. Vi skall inte tala om doften av rosor som låg tungt över hela trädgården... Underbart.
          Kort sagt, här fanns allt. Att dessutom få avnjuta en kopp kaffe med spettekaka på verandan, som var inbäddad med klätterrosor och buskrosor och få höra lite om hur den här trädgården fungerar var verkligen intressant. Du skall ha ett stort tack Svennis, både för sticklingarna och för ett minnesvärt besök i din fantastiska trädgård.

Givetvis tog jag bilder, men det är svårt att få bilderna att visa storheten i den här trädgården.

Jag lägger ut några och Svennis, du får gärna kommentera och tala om vad det är på bilderna. Den första bilden är iallafall Sven på väg in i sin trädgård. Vad rosorna heter överlämnar jag till Sven.

Bifogad fil  20090629_205.1jpg__Medium_.jpg ( 93.77k ) Antal nedladdningar: 113

Bifogad fil  20090629_207_1__Medium_.jpg ( 81.22k ) Antal nedladdningar: 82

Bifogad fil  20090629_211__Medium_.jpg ( 97.05k ) Antal nedladdningar: 84

Bifogad fil  20090629_215_1__Medium_.jpg ( 130.14k ) Antal nedladdningar: 78

Bifogad fil  20090629_218_1__Medium_.jpg ( 111.86k ) Antal nedladdningar: 72

Bifogad fil  20090629_220_1__Medium_.jpg ( 65.35k ) Antal nedladdningar: 46

Bifogad fil  20090629_226_1__Medium_.jpg ( 95.86k ) Antal nedladdningar: 75

Roligt med ER var att ni inte var ute efter att hitta ogräset.
          Du såg det inte. Hade inte upptäckt ogräset. bravo.gif
          Vi var ju lika tokiga! Roligt med någon som var kunnig
          Nu har jag kommit på namnet på DEN rosen..
          Ulrich Brunner fils, ros som har använts inom parfymtillverkning
          Du glömde Etude o kycklingarna har jag hittat

Under nytt inlägg står Alternativ, gå in o ändra till standard
          Ändra till:
          Trådad
          Standard
          Ändra till: Linjär+

Redigerat av svennis: 30-06-2009, 09:32

Citera
          stennie
          Inlägg 30-06-2009, 09:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Vilken härlig blomsterprakt! bravo.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 30-06-2009, 11:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

*pang bom duns*
          rosprakten fick mig att svimma!!!!!
          rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Mejal
          Inlägg 30-06-2009, 12:03
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, jag har inte hämtat mig riktigt än.smile.gif Jag går här och petar på mina pinnar till Östgötarosor och försvarar mig med att vi är ett par veckor efter här och när mina kommer igång, så blir det vacker här med. Det är nog bra dock att jag har ett par veckor emellan, så intrycket från Svennis rosenträdgård hinner blekna. crying.gif

Medicinen är nog att ta sig en tur till Löta och Taxinge tummenupp.gif

Citera
          Erika i Sandvike...
          Inlägg 30-06-2009, 12:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 11 357

Uch jag får alltid ångest när jag ser andras trädgårdar och funderar jämt -Hur f-n får ni till det ?
          Jag har svårt att hitta den röda tråden liksom,att få till det eller hur jag ska uttrycka mig.
          Ibland skulle jag vilja gräva upp alla ca170rossorterna och börja om,fast jag vet inte heller då hur jag skulle göra..

Inbillar jag mig bara eller är det svårare i en "villa" trädgård,man har sina raka fyrkantiga tomter på ca1000kvm att hålla till godo på.
          Men jag vet egentligen att det är bristen på kunskap som fattas och förmågan att kunna uttrycka sig praktiskt.

Jag skulle vilja ha hit någon/några som kan och har gjort mysiga trädgårdar förr som kunde tipsa och skissa åt en.
          Men det är så mycket man vill så....... unsure.gif

Citera
          svennis
          Inlägg 30-06-2009, 14:58
          Länk hit: #7

Medlem

Oh du!
          Det ser bättre ut på bild o Mejal kunde fota.
          Du har själv ett stort kunnande o erfarenhet om rosor som ingen kan ta från dig.
          Något att bygga vidare på
          smile.gif

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 30-06-2009, 15:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Mejal @ 30-06-2009, 13:03) *
          Medicinen är nog att ta sig en tur till Löta och Taxinge tummenupp.gif

Just precis!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Kom hit! yes.gif

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Mejal
          Inlägg 30-06-2009, 15:05
          Länk hit: #9

Medlem

Sluta att planera!
          Jag tror att det var en stor del av charmen med Svennis trädgård, att det inte var så planerad. Man gick runt i rosengångarna och plötslig så bara stod den där, ROSEN med stort R och så efter sniffande och fotande, så gick man vidare och så stod en annan ROS där med ännu större R. Det var en överraskningarnas trädgård. Jag tror att Svennis tomt också var fyrkantig, men det intrycket var borttrollat med hjälp av höga och låga rosbuskar, träd med slingerrosor i och krokiga gångar.

På ett ställe växte det massor med murgröna som kastade sig upp i träden. Men det konstigta var att murgrönan lät bli rosorna! g.gif

Citera
          Ezereht
          Inlägg 30-06-2009, 18:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jamen det var väl nån som sa här nån gång att murgröna och rosor gick bra? Tror minsann det var en av Svennis bilder det med, på (kanske raubritter) som växte längs marken som en sjö och så något grönt emellan.

Haha! Nu du svennis vet jag hur du ser ut! Now there is no hiding laugh.gif Det har jag varit nyfiken på. Vad vackert det är med rosor mot plank och portaler sådär, jag är svag för det. Skulle bygga själv om inte *ursäkter i en lång radda*.

Mycket här som står i knopp nu, särskilt nyfiken är jag på min Mme Boll som har en jättestor knopp. En del saker blommar men maken tog kameran med sig till Kiruna. Daggrosen är så vacker åh vad glad jag är över den. wub.gif

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          mieb
          Inlägg 30-06-2009, 20:00
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 16 660

Men herregud vilken rosenprakt! w00t.gif rose.gif
          Alltså bild 2: Finns det rosor som kan växa sig så höga? Helt fantastiskt!

--------------------

Citera
          Mejal
          Inlägg 30-06-2009, 20:52
          Länk hit: #12

Medlem

Svennis, kan inte du tala om vad det är för rosor på bilderna. En av de i träden är väl Venusta Pendula, men vilken och vilken är den andra?

Citera
          svennis
          Inlägg 30-06-2009, 21:00
          Länk hit: #13

Medlem

Jag som inte tycker om arbete...

Marta... Flammentanz

2 st Venusta Pendula

Complicata o gul Rugosa

Dr W van Fleet o Deckarrosen

en kan jag inte nu

Chew Creepy små blommor..

Men du tog bild på Adelaide d´ Orleans.....

Redigerat av svennis: 30-06-2009, 21:03

Citera
          Ezereht
          Inlägg 01-07-2009, 07:18
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Mera arbete... vad är det för träd som rosorna klättrar i?

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          renate
          Inlägg 01-07-2009, 20:48
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Vilken rosprakt i svennis trädgård.Trevligt att upplever på riktigt.Jag kom hem från semestern idag och har inte riktigt hunnit inspektera alla rosor här,men det blommar ganskar många.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 23:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon