Jag tänkte hänga på den här tråden med ett eget inlägg och hoppas att det går bra och att ingen tar illa upp för att jag lånar tråden. Jag tänker att det finns ormintresserade här. Själv avskyr jag ormar, får väl erkänna att det är lite av en fobi precis som hos den tidigare nämnda frugan. Men jag försöker att bekämpa den. Men visst jag driver säkert min sambo till vansinne ibland. Nu till mitt problem:
Vi bor vid vatten och har därför gott om snok och en av våra katter har visat sig ha en förkärlek för att jaga ormar. Hon har upptäckt att det finns gott om dem här (vi är relativt nyinflyttade) och sedan hon hittade den första går hon nu omkring och letar efter flera. Och den som söker finner.
En tog hon i munnen och sprang iväg med så sambon fick rycka in och reda upp situationen, hon vägrade släppa den. En annan bet hon nästan av på mitten så den dog (tyvärr?). Hur som helst gillar jag inte det här beteendet att jaga ormar av två anledningar. 1) Jag kan inte låta henne gå in och ut som hon vill för då skulle hon släpa in ormar i huset och det vill jag verkligen inte. 2) Om en huggorm skulle komma förbi skulle hon ju bli biten och vi skulle kanske inte märka det.
Saken är den att vi flyttade ut på landet delvis för att våra före detta koppel-katter skulle få bli mer självständiga utekatter. Men nu vet jag inte riktigt längre med tanke på allt ormjagande. Jag vill verkligen inte ha katter som kommer och går som de vill och därmed också släpar in ormar och jag vill inte heller att hon ska bli biten och dö. Så frågan är, kan man göra något åt detta beteende eller kommer vi tvingas ha dem i koppel i fortsättningen också?
Någon annan som har/har haft liknande problem och hittat en lösning på det?
Redigerat av Thalassa: 03-07-2009, 19:10