Kolla huggtänderna! BUH! *skräms*

Skojar faktiskt. Det som ser ut som huggtänder, är flugans palper. Dem kan de inte bitas med, utan det är ett organ att känna lukt med (och okej, även "smak", smakfullhet kanske?).
Och ja, bromsar är flugor. Stora flugor, som kan bita hål på huden för att suga blod.
Jag har aldrig i hela mitt liv blivit biten av en "broms", inte som jag kan minns i alla fall. Och då är jag ändå uppvuxen med hästar, och måste ha dödat tiotusentas av dem i mitt liv, med "bara händerna".
Till skillnad mot bin och getingar, är det ju bara slå dem, klatscha till dem, ta dem - de kan inte stickas! Inte bitas heller, inte i
försvar!
Precis som hos myggen, är det endast honan som suger blod, och det är inte för sin egen skull, utan hennes ägg som behöver proteiner för att utvecklas.
Hanbromsar, precis som hanmyggor, lever på pollen och nektar.
Bromsar har mycket vackra ögon! Se en broms djupt i ögonen och bli bedårad!

"Broms" kallar jag de olika broms-arter som går på hästar och boskap. Ytterst sällan biter de även människor. Men broms är ett samlingsnamn på ett släkte av flugor, där även de mindre arterna blinning och regnbroms finns med. De är värre, för de har fått smak på människoblod, och nere vid sjön, särskilt om det är regnväder på gång eller åska i luften, ja då är de hopplösa!
De smyger dessutom på en bakifrån, smarta odjur. När de sticker gör det ont! Sedan börjar det klia, och det kliar många gånger mer än ett myggbett och det håller i sig i flera dagar.
Även dessa har vackra ögon, men prickiga eller zick-zack-mönstrade istället för de större bromsarnas grönrandiga.

Titta på ögat på denna broms! Mycket vackrare kan ett öga inte bli, eller ... ??

Varför din bild på bromsen Tempus, inte visar de gröna ögonen, vet jag inte. Kanske faller ljuset på från fel håll. Utan tvivel är det en broms alla fall!