CITAT (MariaS @ 22-07-2009, 09:53)

Kan den ha stått lite för soligt ett tag? När jag använder förstoringsglaset på din bild, tycker jag det ser ut som om det är små kratrar på bladen och det blir det om bladen fått för varmt, så cellerna sprängs. Avokadon har ju ganska tjocka blad, så det går väl inte igenom hela bladet vid cellsprängningen...
Oj, nu såg jag att du hade skrivit detsamma... Du behöver nog skydda din växt mer mot den gassande värmen, eller skulle ha gjort i alla fall. Sätt plantan något mer skyddat mot södersolen.
here we go again. solbränd avokado ser inte ut så!! tror mig. blir det för varmt så vissnar bladet (hela eller i områden) , inte att ''enskilda celler sprängs'' här och där. plus hade det varit solskada så hade ju dom äldsta bladen varit brända då dom blir brända när dom tas ut först, nya blad blir inte brända nu när dom vant sig vid solen. solskada på avokado visar sig som röda eller blekvita blad (eller områden).
tycker det är typiskt för trips eller spinn dom skadorna, eller någon annan ohyra som bara är framme när du inte ser det. men vad vet jag.
har själv haft avokado i ett varmt och soligt läge utan skador efter att jag avhärdat den.
Redigerat av flaxss: 22-07-2009, 12:04