Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Buxbom, sticklingar
          carin1964
          Inlägg 29-08-2009, 19:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 22 756

Jag såg på Trädgårdsfredag i våras att man kan direktplantera buxbomssticklingar i småkrukor och sedan "glömma bort" dem i ett år. Frågan är hur mycket man ska glömma dem, behöver de inget vatten osv på ett år?

--------------------
          Vi anlägger en ny trädgård, besök vår blogg www.salstatosee@blogspot.com

Citera
          GudrunS
          Inlägg 29-08-2009, 20:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 19 984

Jag klippte en massa sticklingar av buxbom, liguster och idegran och stoppade ner dem i en pallkrage som jag fyllt med en blandning av såjord och finkornig vermikulit. De har stått i den i två säsonger och verkar ha rotat sig för den har fått nya små blad. Jag har även satt sticklingar av buxbom och liguster i växthuset på hösten och de har rotat sig fint så dessa har jag planterat ut.

Citera
          carin1964
          Inlägg 30-08-2009, 07:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 22 756

Tack för svar. Hur vedartade var dina sticklingar? Jag har satt mina i krukor. Om jag täcker över dem så borde de väl klara vintern? Ska man vattna dem då och då? Hur har du gjort?

--------------------
          Vi anlägger en ny trädgård, besök vår blogg www.salstatosee@blogspot.com

Citera
          GudrunS
          Inlägg 30-08-2009, 20:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 19 984

Sticklingarna var ganska vedartade, alltså inte helt ljusgröna och mjuka. Det verkar dock som att buxbomssticklingar inte är så kinkiga. Man kan nog sätta ner allt man har klippt och de flesta kommer att rota sig. Om du sätter ner dina krukor i en jord- eller sandbädd och täcker så borde de klara vintern utan problem. Jag vattnar mina sticklingar när det inte har regnat på länge. Det verkar räcka.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 17:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon