CITAT (sasssyy @ 01-09-2009, 10:13)

jag funderar på ... gubben som iaf vill framstå som mer kunnig på trädgård, tyckte att jag skulle strö på lite toppdress nu på hösten. Är det något som är bra tycker ni??
Hästgödsel är nog inga problem, eftersom det vimlar av hästgårdar runt där vi har stugan men den ska väl vara bränd.... hur gör man det???
JAAAAAAAAA jag är HELT Nybörjare på detta så ni får ursäkta om frågorna är löjliga..
Jag vet inte vad toppdress är, så till nästa fråga.
Vi hämtar hästskit (från en granne) på försommaren, lassar av den i en hög på pressening (för att så att säga hindra ogräset från backen) och lägger lite slarvigt (inte helt tätt) en pressening på (för att hindra frön från ovan att dimpa ner). Våren därpå använder vi hästskiten i bl.a. trädgårdslandet. Det finns säkert mycket bättre sätt, men så här gör vi.
Ja, om toppdress är att tillföra näring/gödsel på hösten, jag skulle inte göra det. Jag gissar att meningarna kan vara delade. Men (på hösten) ett slags täcke av typ löv (gärna klippta som jag ser det: kör igenom lövhögarna med klipparen) om hösten gör gott för daggmask/jord. Därom tvistas förmodligen också.
Lycka till.