Här kommer en nybörjare till, så jag hoppar in och snor tråden lite.
Min tanke är att fixa till i vår trädgård och odla lite i pallkragar/egenbyggda lådor till nästa år eftersom jag vill ha en hyfsat lättskött trädgård och det dessutom är snyggt. Pallkragarna kommer hamna i en slänt där det tidigare varit trädgårdsland, numera en djungel av sommarblommor, några perenner, lite rabarber, vinbärsbuske och en hel massa gräs och ogräs. Vi har den här sommaren bara låtit det växa, pga att vi inte vetat vad som skulle komma upp.
Nu skulle jag behöva råd om hur jag ska gå tillväga med pallkragarna. Ni får ge mig råd som om jag vore ett barn, för jag är totalt nybörjare. Min odlingserfarenhet sträcker sig väl ungefär till att ha petat ner frön i jorden i mammas land när jag var i 5-årsåldern

Eller iofs, jag har odlat lite sockerärtor och tomater i krukor på balkongen när vi bodde i lägenhet.
Jag kommer troligtvis bygga lådor själv, så jag kan anpassa storleken på dem. Tror att jag kommer måla dem.
Hur höga bör de vara? Ungefär som två pallkragar staplade på varandra?
Hur bygger jag upp med jord inne i lådan?
Markduk/tidningar på botten för att hindra ogräs från att komma upp underifrån, så långt är jag med iaf. Ska man ha något dränerande lager också i botten? Typ grus eller lecakulor?
Ser att ni skrivit om kompost längre upp i tråden. Jag kommer troligtvis göra mina lådor i vår, är det någon ide att hålla på med kompostering i lådan då, eller ska jag bara fylla på med jord?
Vilka grönsaker är lättodlade och bra att börja med?