Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 15 900
Hej Har sått tomater för första gången. Kommer inte ihåg vilken sort. De har blivit jätte fina, stora buskar med mycket tomater. Men de är helt gröna. Hinner de mogna? Om inte vad kan man göra? mvh Pia
Medlem
Antal inlägg: 346
Medlem nr: 24 724
ska man verkligen lägga omogna tomater på ett mörkt ställ. själv har jag alltid tagit hela klasen / kvisten och hängt dem ljust i ett fönster, och de har skiftat färg.
nu är väl en bra tid att ta sticklingar på sina tomaplantor. låt dem rota sig och ha dem sedan ljust och svalt. då har du stora plantor redo efter första frosten i vår.
Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587
För några år sedan hade jag massor av plantor och mängder av gröna tomater. Jag la dem i svalen på brickor och de mognade fint där. Det var så många att de räckte till jul, vi tog de 2 sista på lille-julafton!
Medlem
Antal inlägg: 48
Medlem nr: 12 485
De får absolut inte frysa! Hade fina busktomater på friland ett år och de råkade få en frostknäpp. Såg fina ut men när vi tog in dem för att eftermogna blev de svartfläckiga och vätskade sig, ruttnade ihop liksom. Väldigt otrevligt. Jag undrar också hur man tar sticklingar och hur man håller dem så de inte vissnar eller ränner iväg?
Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626
Tomater skall såvitt jag vet förvaras ljust i 12°C. Man kan även förvara dem tillsammans med andra mogna frukter som då avger etylengas vilket påskyndar tomaternas mogningsprocess.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.