Medlem
Antal inlägg: 855
Medlem nr: 18 334
Det var en artikel om dessa svampar i den senaste av den där dyra trädgårdstidningen som är så bra....vad heter den... Fick springa och kolla... Natur och trädgård. lustig svamp verkar det vara, den smälter bort när den växt klart
Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398
Det är den grå som blir giftig med alkohol. Kul att se länken, att det visat sig att den fjälliga bläcksvampen är köttätare. Akta fingrarna! (ursäkta min humor, men jag ser det framför mig - och hur ska du sedan kunna skriva något på Odlas forum?)
Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814
CITAT (amaira @ 09-09-2009, 08:20)
Det är den grå som blir giftig med alkohol. Kul att se länken, att det visat sig att den fjälliga bläcksvampen är köttätare. Akta fingrarna! (ursäkta min humor, men jag ser det framför mig - och hur ska du sedan kunna skriva något på Odlas forum?)
Det är samma svamp men i ett sent stadium, när den har börjat vissna och lösas upp.
Som många andra skrev, är den här vita fjälliga bläcksvampen jättegod när man plockar den ung. Jag brukar torka den i en särskild torkugn och göra svamppulver som man kan strö i många olika maträtter. Gott.
Det är den gråa bläcksvampen kan orsaka magsmärtor tillsammans med alkohol. Man dör inte!! Bild: http://tinyurl.com/n9p8qk
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
Medlem
Antal inlägg: 111
Medlem nr: 25 791
CITAT (RitRat @ 19-09-2009, 15:54)
Det är samma svamp men i ett sent stadium, när den har börjat vissna och lösas upp.
Som många andra skrev, är den här vita fjälliga bläcksvampen jättegod när man plockar den ung. Jag brukar torka den i en särskild torkugn och göra svamppulver som man kan strö i många olika maträtter. Gott.
Det är den gråa bläcksvampen kan orsaka magsmärtor tillsammans med alkohol. Man dör inte!! Bild: http://tinyurl.com/n9p8qk
Aha, den har inte slagit ut utan "runnit" bort. Då är jag med Tyckte först det såg ut som en utslagen hatt på bilden.