Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Handsprit !
          Motti
          Inlägg 01-10-2009, 10:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Var på Apoteket för tre veckor sedan och frågade efter handsprit men nej den var slut !var och frågade igen i tisdags fortfarande ingen handsprit !alltså har de inte fått fram någon handsprit på tre veckor !är det likadant överallt ?Fick erbjudande i min Hotmaile om att köpa handsprit från Kanada blink.gif den här influensan har tydligen satt skräck i många .Annledningen till att jag ville ha det var för mitt lilla barnbarn skull han är bara tre veckor knappt och jag ville skydda honom mot bacciller när han är här.

Citera
          Stingray
          Inlägg 01-10-2009, 10:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 26 241

Mystiskt confused.gif
          Här i Lidköping finns det handsprit både på Apoteket och i vanliga mataffärer.

--------------------
          En amatör från Lidköping
          "Erare Human Est"
          GOD JUL!!!
          Min dag!

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-10-2009, 11:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Eko (tidigare Ekohallen) som finns på en del orter sålde 2 pumpflaskor för 99Kr.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Chamomille
          Inlägg 01-10-2009, 11:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Det går lika bra med tvål och vatten. Viruset överlever inte i tvål smile.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 01-10-2009, 11:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Här finns i varenda affär. tillochmed Claes Ohlsson hade igår smile.gif
          Alla mataffärerna har pallar överallt. Men på apoteket är det ju slut, konstigt att de inte säger på nyheterna att det finns i varenda annan affär

Redigerat av Malin_MeL: 01-10-2009, 11:11

Citera
          Rose
          Inlägg 01-10-2009, 11:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Chamomille @ 01-10-2009, 12:08) *
          Fast det är ju inte alltid man har tillgång till det wink.gif

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-10-2009, 11:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfl...ticle5757419.ab

CITAT
          tvål och vatten fungerar precis lika bra som handsprit för att skydda sig mot det nya viruset.
          – Enligt de studier jag tittat på är de likvärdiga, de uppnår samma effekt, säger Maria Brytting, chefsmikrobiolog vid Smittskyddsinstitutet.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Grå
          Inlägg 01-10-2009, 11:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Chamomille @ 01-10-2009, 12:08) *

yes.gif

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-10-2009, 11:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har trott att man ska tvätta sig ren med tvål och vatten och ev ta sprit efteråt om man ska pilla i sår eller något där man ska vara extra ren. På resa kan det ju käckt att ha handsprit med sig. Det jag tycker är konstigt är att man ibland ser handspriten stå vid sidan av tvålen och att en del struntar i tvål och vatten och tar bara handsprit.

Har de kvar döda bakterier och "död skit" på händerna då eftersom de inte sköljer bort det? g.gif Känns som detta inlägget skulle passa bättre i tråden Jag undrar.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2009, 12:22
          Länk hit: #10

Medlem

Här på lassarettet i Nässjö har de satt upp en affich där det står att personalen inte tar i hand på grund av smittorisken (influensan) ,men min läkare tog mig i hand ändå ,han sa att han tvättar sig med handsprit efter varje passient,då undrar man ju varför inte läkare och sköterskor nöjer sig med tvål confused.gif det måste ju vara lindrigare för händerna ?Skönt att få veta att det duger lika bra med tvål och vatten rolleyes.gif Också bra att få veta att man kan köpa handsprit i vanliga affärer !det hade jag inte en aning om.Men varför har Apoteket slut på det ?det kan man ju undra och varför kan inte de upplysa oss om att det finns att få tag på i vanliga affärer som Ekohallen och matvarubutiker ?När det gäller smittspridningen så är ju handhygienen väldigt viktig.Ja i brist på annat man får väl ta fram Vodka flaskan och ställa på tvättstället det skulle nog uppskattas av många giggle.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 01-10-2009, 12:27
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jamen frågan är ju vad man vill uppnå.
          "Död skit" är inte farlig.

Det ultimata är att först tvätta händerna med tvål och vatten för att sedan smörja in sig med handsprit.

Att endast använda handsprit är bättre än att inte tvätta händerna alls så därfär är det ju bra att ha i handväskan eller i bilen.

Sedan beror det ju alldeles på i vilken miljö man befinner sig. I vanliga hemmet behöver man ju knappast vardagligen använda handsprit men det kan ju vara lämpligt när någon i familjen är sjuk.
          Det stod i Apotekets tidning att förskolor som använder handsprit har fått ned antalet förkylningar osv markant. Det tjänar vi ju alla på.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Grå
          Inlägg 01-10-2009, 12:36
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Ursäkta att jag gör det här inlägget här, men jag måste får skriva det någonstans:

Fy fan vad jag är trött på Ank- och svininfluensahysterin. Jag lovar härmed mig själv att jag aldrig mer ska läsa en artikel eller öppna en tråd som handlar om blonda ankor, grisar, influensor, vaccin, pandemier och/eller handsprit. Om någon kommer att starta diskussionen irl kommer jag att lämna rummet.

Tack för att jag fick spy lite galla, ha en fortsatt trevlig diskussion.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2009, 12:46
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Grå @ 01-10-2009, 13:36) *
          Ursäkta att jag gör det här inlägget här, men jag måste får skriva det någonstans:

Fy fan vad jag är trött på Ank- och svininfluensahysterin. Jag lovar härmed mig själv att jag aldrig mer ska läsa en artikel eller öppna en tråd som handlar om blonda ankor, grisar, influensor, vaccin, pandemier och/eller handsprit. Om någon kommer att starta diskussionen irl kommer jag att lämna rummet.

rotfl.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-10-2009, 13:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Ere ok med Euro?

CITAT (Jonas Gardell i dagens AB)
          – Jag är både hypokondriker och konspirationsteoretiker, så det här med svininfluensan är guld för mig!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-10-2009, 14:07
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-10-2009, 14:15
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag inflikar bara lite snabbt då, att om man tvättar sig ofta med tvål och vatten så torkar det snabbt ur huden, vilket kan ge torrsprickor. Därför använder man helst handspriten inom sjukvården, då den återfuktar huden istället.

Privat är det nog ingen som tvättar händerna så ofta som man gör inom sjukvården, varför tvål och vatten är fullt tillräckligt.

Däremot kan jag säga, att jag själv alltid har en flaska handsprit med mig på resor. Det är inte alltid det finns tvål på de offentliga faciliteterna och då kommer handspriten väl till nytta i stället.

Citera
          elvisjö
          Inlägg 01-10-2009, 15:23
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 12 710

Jag var och åt lunch ute på restaurang idag (Buffe)
          En sak som slog mig var att ingen gick och tvättade händerna före.

Citera
          andersen
          Inlägg 01-10-2009, 15:39
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (elvisjö @ 01-10-2009, 16:23) *
          Jag var och åt lunch ute på restaurang idag (Buffe)
          En sak som slog mig var att ingen gick och tvättade händerna före.

För att inte tala om när folk går på McDonald's och där äter dom med fingrarna som verktyg.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-10-2009, 16:05
          Länk hit: #19

Medlem

Jag har normalt inte bacill skräck men eftersom jag har infektionsastma så är jag extra försiktig i dessa tider med att tvätta händerna,särskillt när jag nu varit på lassarettets provmotagning flera gånger där det sitter en hel del sjuka människor och hostar, sen på grund av mitt tre veckor gammla barnbarn .Att vara överdrivet rädd för smuts och bacieller kan göra en ännu mer känslig och sänka motståndskrafften,lagom är bäst rolleyes.gif

Citera
          Monaxe
          Inlägg 01-10-2009, 16:12
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (MariaS @ 01-10-2009, 15:15) *
          Jag inflikar bara lite snabbt då, att om man tvättar sig ofta med tvål och vatten så torkar det snabbt ur huden, vilket kan ge torrsprickor. Därför använder man helst handspriten inom sjukvården, då den återfuktar huden istället.

Privat är det nog ingen som tvättar händerna så ofta som man gör inom sjukvården, varför tvål och vatten är fullt tillräckligt.

Däremot kan jag säga, att jag själv alltid har en flaska handsprit med mig på resor. Det är inte alltid det finns tvål på de offentliga faciliteterna och då kommer handspriten väl till nytta i stället.

Tack för kloka ord Maria!

Tänkte precis skriva ner ungfär detsamma, handsprit är nödvändigt för oss i vården,skulle vi bara använda tvål och vatten var våra händer snart förstörda. Handspriten är betydligt skonsammare.

Dock blir jag lite trött på denna hysteri med handsprit ute bland allmänheten! Har folk glömt av att tvätta händerna? En vanlig noggran handtvätt räcker mycket långt, även i influensatider. hosta och nys i armvecket, undvik närkontakt med uppenbart smittade osv osv. Sund bondförnuft!

Sitter i telefonrådgivning dagligen, de flesta människor är snart sagt panikslagna över denna influensa H1N1, och inte sjutton gör dagspressen det enklare för oss...

PS vi är många som har både infektionsutlöst och vanlig astma, många av oss jobbar till och med influensasmittade...

Redigerat av Monaxe: 01-10-2009, 16:13

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 02:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon