Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Närproducerat, kravmärkt eller färdiglagat?, Bara en liten fundering om hur ni tänker?
          Gillan
          Inlägg 04-10-2009, 06:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Obsevera att jag inte lägger någon egentlig värdering i era svar. Jag är bara nyfiken på hur ni tänker eftersom jag allt som oftast stöter på folk i min omgivning som argumenterar sig hesa över att folk ska köpa närproducerat eller kravmärkt, samtidigt som de lika gärna köper "färdigrätter" som de inte har en aning om var de kommer ifrån! Jag får inte det att gå ihop, men jag kanske tänker fel?

Själv lagar jag mat från råvaror ( jag har tiden så jag kan unna mig det ), kanske inte alltid närproducerade, men ändå råvaror, och för mig personligen så är det viktigare än att det nödvändigtvis är närproducerat. Jag har stor förståelse för att inte alla hinner med att "koka soppa på en spik", men hoppas ni förstår frågan yes.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Red Top
          Inlägg 04-10-2009, 06:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag väljer ofta närodlat/närproducerat. Däremot inte alltid, men ofta, KRAV/ekologiskt.

Jag har blivit en hejare på att läsa småstilt. giggle.gif

Färdiglagat eller halvfabrikat köper jag nästan aldrig, eftersom jag älskar att laga mat. Att det säljs så mycket färdiglagat, tror jag beror på att många tror att det tar lång tid att laga mat. Trots att TV och radio vimlar av matlagningsprogram där man visar hur lätt det är att svänga ihop även lyxig mat.

Jag väljer närproducerat, för jag vill att de lokala odlarna/uppfödarna ska finnas kvar. Dessutom smakar det inte lika bra giggle.gif , när jag vet att maten transporterats långa sträckor.

Men allt detta är en djungel och märkningen av varorna lämnar fortfarande mycket att önska. När det gäller de stora matvarukedjorna så är ICA i allmänhet bra på att märka sina varor, CITYGROSS likaså. Men i går var jag på COOP i Uppsala och där var det nästintill omöjligt att se var varorna kom ifrån. Inte ens när jag läste det finstilta.

Det tar längre tid att göra inköp på det här sättet, men när det blivit en vana går det snabbare. Jag har dock full förståelse för stressade stabor och småbarnsföräldrar, som inte alltid hinner vara "medvetna"

Edit: Det här blir visst en roman, men jag kom på en en sak till.

Jag väljer oftast vegetabilier efter säsong. Köper mycket rotfrukter när andra grönsaker måste odlas i uppvärmda växthus. På sommaren är jag dessutom självförsörjande på gurka och tomat och kan riktigt frossa i dessa varor. Sen kan jag längta under vintern tills nästa säsong. smile.gif

Redigerat av Red Top: 04-10-2009, 07:06

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Stingray
          Inlägg 04-10-2009, 07:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 26 241

Jag tillhör den gruppen människor som har läst lite för mycket när det kommer till KRAV-odling. Tillsammans med att jag har jobbat på Silo för Lantmännen under skörden där bl.a KRAV odlat kommer in. I år när jag arbetade i Silon fick jag reda på att vissa, beakta inte alla, KRAV-odlare kan få dispens att "spruta" mot ogräs = de får använda samma besprutningsmedel som konventionella odlare med dispens. När jag hörde det blev jag väldigt orolig och fundersam, om nu "vissa" KRAV-odlare får använda samma medel som konventionella varför ska vi då köpa det? confused.gif

Idag köper jag enbart KRAV-ägg eftersom jag är fiskintolerant och konventionella ägg innehåller fiskmjöl. Men det är alltid något i min mening. yes.gif

Redigerat av Stingray: 04-10-2009, 07:05

--------------------
          En amatör från Lidköping
          "Erare Human Est"
          GOD JUL!!!
          Min dag!

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 04-10-2009, 07:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

jag erkänner:

*köper Krav när det inte är tre, fyra ggr så dyrt som andra varor.. Ppalsternackor för 40 kr/ kg såg jag igår..

* Har slutat köpa Ekologisk mjölk!

Dels så tycker jag att KRAVmärkning och ekologisk odling ska försvinna som märkning, eftersom jag vill att all odling och produktion ska skötas så niljövänligt så det inte behövs.

MEN

Sedan Milko kommit med mjölk som garanterat är lokalproducerad, köper jag helst den.
          DÄR har vi framtiden, inga långa transporter. Lägg EU:s jodbruksstöd i alla länder, så vi kan hålla odlingarna igång, så alla kan köpa nära mat.

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-10-2009, 07:38
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Red Top @ 04-10-2009, 07:50) *
          Jag har blivit en hejare på att läsa småstilt. giggle.gif . Önskar att jag vore lika duktig på det, men det räcker med att jag glömt glasögonen för att jag inte ska se ett endaste dugg laugh.gif

Färdiglagat eller halvfabrikat köper jag nästan aldrig, eftersom jag älskar att laga mat. Att det säljs så mycket färdiglagat, tror jag beror på att många tror att det tar lång tid att laga mat. Trots att TV och radio vimlar av matlagningsprogram där man visar hur lätt det är att svänga ihop även lyxig mat. Håller med dig, älskar också att laga mat, men samtidigt förstår jag alla småbarnsföräldrar som "lurar sig själva". De tror ju faktiskt att de tjänar några minuter på att värma upp nåt färdiglagat, sorgligt men sannt dunno.gif

Jag väljer närproducerat, för jag vill att de lokala odlarna/uppfödarna ska finnas kvar. Dessutom smakar det inte lika bra giggle.gif , när jag vet att maten transporterats långa sträckor.

Men allt detta är en djungel och märkningen av varorna lämnar fortfarande mycket att önska. När det gäller de stora matvarukedjorna så är ICA i allmänhet bra på att märka sina varor, CITYGROSS likaså. Men i går var jag på COOP i Uppsala och där var det nästintill omöjligt att se var varorna kom ifrån. Inte ens när jag läste det finstilta.

Det tar längre tid att göra inköp på det här sättet, men när det blivit en vana går det snabbare. Jag har dock full förståelse för stressade stabor och småbarnsföräldrar, som inte alltid hinner vara "medvetna".........Men tar det verkligen längre tid?

Edit: Det här blir visst en roman, men jag kom på en en sak till.

Jag väljer oftast vegetabilier efter säsong. Köper mycket rotfrukter när andra grönsaker måste odlas i uppvärmda växthus. På sommaren är jag dessutom självförsörjande på gurka och tomat och kan riktigt frossa i dessa varor. Sen kan jag längta under vintern tills nästa säsong. smile.gif

Är också lycklig över alla vegetabilier jag kan odla upp själv......................dill, persilja, purjo, bönor, morötter, tomater, paprika, gurkor, peppar etc, etc ( det blev visst en roman det med giggle.gif )

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-10-2009, 07:44
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Stingray @ 04-10-2009, 08:04) *
          Jag tillhör den gruppen människor som har läst lite för mycket när det kommer till KRAV-odling. Tillsammans med att jag har jobbat på Silo för Lantmännen under skörden där bl.a KRAV odlat kommer in. I år när jag arbetade i Silon fick jag reda på att vissa, beakta inte alla, KRAV-odlare kan få dispens att "spruta" mot ogräs = de får använda samma besprutningsmedel som konventionella odlare med dispens. När jag hörde det blev jag väldigt orolig och fundersam, om nu "vissa" KRAV-odlare får använda samma medel som konventionella varför ska vi då köpa det? confused.gif

Idag köper jag enbart KRAV-ägg eftersom jag är fiskintolerant och konventionella ägg innehåller fiskmjöl. Men det är alltid något i min mening. yes.gif

Tyvärr har jag också blivit allt för misstänksam mot Kravmärkt och alla rykten, annars hade jag kaaaanske gjort som Fb Blå och handlat om det inte vore 3-4 ggr så dyrt som annat. Jag har dessutom lite svårt att förstå vad det är som gör att det måste bli dyrare? Jag odlar ju själv en massa till hushållsbruk. Vad är det jag missat??

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-10-2009, 08:17
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag köper närodlat/närproducerat om det finns. Lagar all min mat själv av så rena råvaror som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna och försöker undvika sånt som innehåller mängder med onödiga tillsatser, E:n och kolhydrater. Köper ofta kravmärkt men inte alltid.

"Färdigrätter" är äckligt (jo jag har smakat) och är sånt som man skamligt nog ger till pensionärer som har hemtjänst och inte kan laga sin mat själva. Knappt att jag vill kalla det människoföda.

Hel- eller halvfabrikat är något annat och är nog svårt att undvika eftersom allt som är processat räknas dit mer eller mindre t.ex. smör, ost, bröd, pasta, senap, ja det är bara att kolla runt så ser man att det skulle vara näst intill omöjligt att undvika det helt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-10-2009, 08:31
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Färdigrätter är oftast inte speciellt goda, men det är bättre än inget. I veckorna bor jag tillsammans med 4-6 andra i en trång lägenhet och när alla jobbar 12 timmar per dag blir det trångt i köket den lilla stund man har på sig på kvällen. Då finns knappast tid för avancerad matlagning, det är inte riktigt samma sak som för alla er som går hemma hela dagarna och kan ägna matlagningen tre timmar om det krävs

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-10-2009, 08:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det ska vara riktigt illa med tiden, om jag ska köpa hel eller halvfabrikat. Mycke halvfabrikat tillverkar jag själv och fyller frysarna med.

KRAV har sååååå många konstiga regler och ännu fler undantag, så det köper jag definitivt INTE!

Ekologiskt och närodlat, javisst. Man kan ju inte odla allt själv... och här i jordbruksmeckat, är det varken svårt eller dyrt att hitta ekologiskt.

Vi kör med veckomatsedel. Söndag eftermiddag går åt till att gemensamt göra matsedeln. Sen åker jag och handlar i lugn och ro. Behöver bara komplettera med mjölk och fil under veckan.

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-10-2009, 08:50
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-10-2009, 09:31) *
          Färdigrätter är oftast inte speciellt goda, men det är bättre än inget. I veckorna bor jag tillsammans med 4-6 andra i en trång lägenhet och när alla jobbar 12 timmar per dag blir det trångt i köket den lilla stund man har på sig på kvällen. Då finns knappast tid för avancerad matlagning, det är inte riktigt samma sak som för alla er som går hemma hela dagarna och kan ägna matlagningen tre timmar om det krävs

Det är precis det jag menar att jag förstår, sen att det inte smakar så himla gott får man kanske svälja i det läget.....................usch, stackars er no.gif ..................hoppas du njuter dessto mer när du får schansen tummenupp.gif

CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 09:38) *
          Det ska vara riktigt illa med tiden, om jag ska köpa hel eller halvfabrikat. Mycke halvfabrikat tillverkar jag själv och fyller frysarna med.

KRAV har sååååå många konstiga regler och ännu fler undantag, så det köper jag definitivt INTE!

Ekologiskt och närodlat, javisst. Man kan ju inte odla allt själv... och här i jordbruksmeckat, är det varken svårt eller dyrt att hitta ekologiskt.

Vi kör med veckomatsedel. Söndag eftermiddag går åt till att gemensamt göra matsedeln. Sen åker jag och handlar i lugn och ro. Behöver bara komplettera med mjölk och fil under veckan.

Låter helt underbart tummenupp.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-10-2009, 08:51
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-10-2009, 09:31) *

Vem sjutton lagar mat i tre timmar? Det är inte många minuter jag ägnar åt matlagning per dag. Dessutom lagar jag oftast så mycket att jag kan stoppa en eller ett par portioner i frysen vilket innebär att det finns veckor då jag faktiskt bara behöver tina och värma maten.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-10-2009, 08:54
          Länk hit: #12

Gäster

Dafgårds har EKO-färdigrätter. Tyvärr smakar de inte bättre än de vanliga....
          Köper inte ofta färdigmat, men när man ingen tid till matlagning har så får det bli så ibland. Men det är knappast nåt man väljer för den goda smaken...

Annars väljer jag KRAV och närproducerat om det går, Rättvisemärkt om det finns och alltid alltid MSC-fisk.

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-10-2009, 08:54
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:51) *
          Vem sjutton lagar mat i tre timmar? Det är inte många minuter jag ägnar åt matlagning per dag. Dessutom lagar jag oftast så mycket att jag kan stoppa en eller ett par portioner i frysen vilket innebär att det finns veckor då jag faktiskt bara behöver tina och värma maten.

Åja, jag kokade 12liter ärtsoppa igår. 11 liter hamnade i frysen (utan fläsk) fläsket läggs i när det drar ihop sig till ärtsoppa igen. Så på veckomatsedeln gör jag mycket halvfabrikat av detta slaget, som sen är jättelätt att värma på till dagar man inte har så gott om tid till matlagningen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-10-2009, 09:04
          Länk hit: #14

Medlem

Jo men du står ju knappast och stirrar på ärtorna när dom kokar eller köttet som kokar. Visst kan man göra långkok men det jag menar är att själva matlagningstiden är ju ändå inte så lång. Och stor- långkok kan jag såklart förstå om man inte har tid att fixa en vanlig vardagskväll.

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-10-2009, 09:07
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:17) *
          Jag köper närodlat/närproducerat om det finns. Lagar all min mat själv av så rena råvaror som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna och försöker undvika sånt som innehåller mängder med onödiga tillsatser, E:n och kolhydrater. Köper ofta kravmärkt men inte alltid.

"Färdigrätter" är äckligt (jo jag har smakat) och är sånt som man skamligt nog ger till pensionärer som har hemtjänst och inte kan laga sin mat själva. Knappt att jag vill kalla det människoföda.

Hel- eller halvfabrikat är något annat och är nog svårt att undvika eftersom allt som är processat räknas dit mer eller mindre t.ex. smör, ost, bröd, pasta, senap, ja det är bara att kolla runt så ser man att det skulle vara näst intill omöjligt att undvika det helt.

Jag lagar inte alls alltid min mat av vare sig närodlat eller kravmärkt om det är för dyrt eller inte finns tillgängligt. Och som jag sa förut så är inte min tilltro till KRAV-märkt den största. Närodlat däremot är nåt helt annat. Huvudsaken för mig är att det är riktiga råvaror och att jag får laga vår mat från " skratch". Självklart blir det en massa halvfabrikat som du säger och det får man väl leva med. Men som jag sa innan, jag tillhör de förunnade som har tiden till det också tummenupp.gif .

Vad jag däremot inte förstår är hur man kan skrika sig hes över krav och närodlat när man samtidigt köper alla dessa färdiglagade rätter??? ( och det var absolut inte en fråga till Stintan, utan mer en poängtering av vad jag ville fråga från början giggle.gif ). Det måste vara nåt jag inte fattar som ni fattar bättre än mig...........................för ovanlighetens skull angel_not.gif whistling.gif ..............................( ni som känner mig vet att jag skojar nu )

CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:51) *

Håller verkligen med dig! Inte är det ofta jag har storkok på tre timmar inte!!!!!

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-10-2009, 09:07
          Länk hit: #16

Medlem

Det har du ju faktiskt rätt i. Så sett lagar jag nog aldrig mat i mer än högst 30minuter sammanlagt. Det sparar ju enormt mycke tid och förberedelser detta att man har en veckomatsedel.

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-10-2009, 09:09
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 09:54) *
          Åja, jag kokade 12liter ärtsoppa igår. 11 liter hamnade i frysen (utan fläsk) fläsket läggs i när det drar ihop sig till ärtsoppa igen. Så på veckomatsedeln gör jag mycket halvfabrikat av detta slaget, som sen är jättelätt att värma på till dagar man inte har så gott om tid till matlagningen.

Okej, jag håller med dig också! Visst händer det att jag kokar kallops eller annat gott och fryser in, men inte varenda vecka i alla fall tongue.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-10-2009, 09:25
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Gillan @ 04-10-2009, 10:09) *
          Okej, jag håller med dig också! Visst händer det att jag kokar kallops eller annat gott och fryser in, men inte varenda vecka i alla fall tongue.gif

Nej, det blir nog bara en rätt per helg. Men gör man t.ex. en stor lasagne på hemmagjord pasta, då blir det 2långpannor. Räcker länge. Likaså med kallops, köttfärslimpa o.s.v. Är man sen bara två i hushållet, räcker sån mat läääänge.

Detta varvas sen med mat som: pannkakor, kassler med ris, grillat (har ju grill inbyggd på glasverandan)...

Vi började helt enkelt med att skriva en lång lista på olika maträtter. Från denna listan plockar vi sen ut veckomatsedeln och inköp och planering är klart. Vi började med detta för en månad sedan, då vi insåg att vi nästan alltid stod en timme före måltid och visste inte vad vi skulle göra för mat. Då var det lätt att köpa både hel och halvfabrikat som både är dyra och smakar som... Nu efter en månad, har det visat sig att vi äter bättre, godare och billigare.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-10-2009, 09:50
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

En undersökning för några år sedan visade att de som åt KRAV-märkt hade mindre bekämpningsmedel i urinen - så KRAV-märkt tror jag på, rent generellt är det inte fusk tror jag, även om undantag finns.

Jag lagar aldrig mat - kör med RAW food - köper dock färdigkokt skinka (KRAV-märkt).

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-10-2009, 10:03
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 10:25) *
          Nej, det blir nog bara en rätt per helg. Men gör man t.ex. en stor lasagne på hemmagjord pasta, då blir det 2långpannor. Räcker länge. Likaså med kallops, köttfärslimpa o.s.v. Är man sen bara två i hushållet, räcker sån mat läääänge.

Detta varvas sen med mat som: pannkakor, kassler med ris, grillat (har ju grill inbyggd på glasverandan)...

Vi började helt enkelt med att skriva en lång lista på olika maträtter. Från denna listan plockar vi sen ut veckomatsedeln och inköp och planering är klart. Vi började med detta för en månad sedan, då vi insåg att vi nästan alltid stod en timme före måltid och visste inte vad vi skulle göra för mat. Då var det lätt att köpa både hel och halvfabrikat som både är dyra och smakar som... Nu efter en månad, har det visat sig att vi äter bättre, godare och billigare.

Vilket klyftigt beslut ni gjort! Och visst är det bekvämt när man kan ta fram den där färdiga maträtten och veta att den dessutom är både hemlagad och riktigt god..........mums tummenupp.gif bravo.gif

--------------------

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon