Sidor: 1, 2
Gillan
Obsevera att jag inte lägger någon egentlig värdering i era svar. Jag är bara nyfiken på hur ni tänker eftersom jag allt som oftast stöter på folk i min omgivning som argumenterar sig hesa över att folk ska köpa närproducerat eller kravmärkt, samtidigt som de lika gärna köper "färdigrätter" som de inte har en aning om var de kommer ifrån! Jag får inte det att gå ihop, men jag kanske tänker fel?

Själv lagar jag mat från råvaror ( jag har tiden så jag kan unna mig det ), kanske inte alltid närproducerade, men ändå råvaror, och för mig personligen så är det viktigare än att det nödvändigtvis är närproducerat. Jag har stor förståelse för att inte alla hinner med att "koka soppa på en spik", men hoppas ni förstår frågan yes.gif
Red Top
Jag väljer ofta närodlat/närproducerat. Däremot inte alltid, men ofta, KRAV/ekologiskt.

Jag har blivit en hejare på att läsa småstilt. giggle.gif

Färdiglagat eller halvfabrikat köper jag nästan aldrig, eftersom jag älskar att laga mat. Att det säljs så mycket färdiglagat, tror jag beror på att många tror att det tar lång tid att laga mat. Trots att TV och radio vimlar av matlagningsprogram där man visar hur lätt det är att svänga ihop även lyxig mat.

Jag väljer närproducerat, för jag vill att de lokala odlarna/uppfödarna ska finnas kvar. Dessutom smakar det inte lika bra giggle.gif , när jag vet att maten transporterats långa sträckor.

Men allt detta är en djungel och märkningen av varorna lämnar fortfarande mycket att önska. När det gäller de stora matvarukedjorna så är ICA i allmänhet bra på att märka sina varor, CITYGROSS likaså. Men i går var jag på COOP i Uppsala och där var det nästintill omöjligt att se var varorna kom ifrån. Inte ens när jag läste det finstilta.

Det tar längre tid att göra inköp på det här sättet, men när det blivit en vana går det snabbare. Jag har dock full förståelse för stressade stabor och småbarnsföräldrar, som inte alltid hinner vara "medvetna"

Edit: Det här blir visst en roman, men jag kom på en en sak till.

Jag väljer oftast vegetabilier efter säsong. Köper mycket rotfrukter när andra grönsaker måste odlas i uppvärmda växthus. På sommaren är jag dessutom självförsörjande på gurka och tomat och kan riktigt frossa i dessa varor. Sen kan jag längta under vintern tills nästa säsong. smile.gif
Stingray
Jag tillhör den gruppen människor som har läst lite för mycket när det kommer till KRAV-odling. Tillsammans med att jag har jobbat på Silo för Lantmännen under skörden där bl.a KRAV odlat kommer in. I år när jag arbetade i Silon fick jag reda på att vissa, beakta inte alla, KRAV-odlare kan få dispens att "spruta" mot ogräs = de får använda samma besprutningsmedel som konventionella odlare med dispens. När jag hörde det blev jag väldigt orolig och fundersam, om nu "vissa" KRAV-odlare får använda samma medel som konventionella varför ska vi då köpa det? confused.gif

Idag köper jag enbart KRAV-ägg eftersom jag är fiskintolerant och konventionella ägg innehåller fiskmjöl. Men det är alltid något i min mening. yes.gif
Farbror Blå
jag erkänner:

*köper Krav när det inte är tre, fyra ggr så dyrt som andra varor.. Ppalsternackor för 40 kr/ kg såg jag igår..

* Har slutat köpa Ekologisk mjölk!

Dels så tycker jag att KRAVmärkning och ekologisk odling ska försvinna som märkning, eftersom jag vill att all odling och produktion ska skötas så niljövänligt så det inte behövs.

MEN

Sedan Milko kommit med mjölk som garanterat är lokalproducerad, köper jag helst den.
DÄR har vi framtiden, inga långa transporter. Lägg EU:s jodbruksstöd i alla länder, så vi kan hålla odlingarna igång, så alla kan köpa nära mat.
Gillan
CITAT (Red Top @ 04-10-2009, 07:50) *
Jag har blivit en hejare på att läsa småstilt. giggle.gif . Önskar att jag vore lika duktig på det, men det räcker med att jag glömt glasögonen för att jag inte ska se ett endaste dugg laugh.gif

Färdiglagat eller halvfabrikat köper jag nästan aldrig, eftersom jag älskar att laga mat. Att det säljs så mycket färdiglagat, tror jag beror på att många tror att det tar lång tid att laga mat. Trots att TV och radio vimlar av matlagningsprogram där man visar hur lätt det är att svänga ihop även lyxig mat. Håller med dig, älskar också att laga mat, men samtidigt förstår jag alla småbarnsföräldrar som "lurar sig själva". De tror ju faktiskt att de tjänar några minuter på att värma upp nåt färdiglagat, sorgligt men sannt dunno.gif

Jag väljer närproducerat, för jag vill att de lokala odlarna/uppfödarna ska finnas kvar. Dessutom smakar det inte lika bra giggle.gif , när jag vet att maten transporterats långa sträckor.

Men allt detta är en djungel och märkningen av varorna lämnar fortfarande mycket att önska. När det gäller de stora matvarukedjorna så är ICA i allmänhet bra på att märka sina varor, CITYGROSS likaså. Men i går var jag på COOP i Uppsala och där var det nästintill omöjligt att se var varorna kom ifrån. Inte ens när jag läste det finstilta.

Det tar längre tid att göra inköp på det här sättet, men när det blivit en vana går det snabbare. Jag har dock full förståelse för stressade stabor och småbarnsföräldrar, som inte alltid hinner vara "medvetna".........Men tar det verkligen längre tid?

Edit: Det här blir visst en roman, men jag kom på en en sak till.

Jag väljer oftast vegetabilier efter säsong. Köper mycket rotfrukter när andra grönsaker måste odlas i uppvärmda växthus. På sommaren är jag dessutom självförsörjande på gurka och tomat och kan riktigt frossa i dessa varor. Sen kan jag längta under vintern tills nästa säsong. smile.gif

Är också lycklig över alla vegetabilier jag kan odla upp själv......................dill, persilja, purjo, bönor, morötter, tomater, paprika, gurkor, peppar etc, etc ( det blev visst en roman det med giggle.gif )
Gillan
CITAT (Stingray @ 04-10-2009, 08:04) *
Jag tillhör den gruppen människor som har läst lite för mycket när det kommer till KRAV-odling. Tillsammans med att jag har jobbat på Silo för Lantmännen under skörden där bl.a KRAV odlat kommer in. I år när jag arbetade i Silon fick jag reda på att vissa, beakta inte alla, KRAV-odlare kan få dispens att "spruta" mot ogräs = de får använda samma besprutningsmedel som konventionella odlare med dispens. När jag hörde det blev jag väldigt orolig och fundersam, om nu "vissa" KRAV-odlare får använda samma medel som konventionella varför ska vi då köpa det? confused.gif

Idag köper jag enbart KRAV-ägg eftersom jag är fiskintolerant och konventionella ägg innehåller fiskmjöl. Men det är alltid något i min mening. yes.gif

Tyvärr har jag också blivit allt för misstänksam mot Kravmärkt och alla rykten, annars hade jag kaaaanske gjort som Fb Blå och handlat om det inte vore 3-4 ggr så dyrt som annat. Jag har dessutom lite svårt att förstå vad det är som gör att det måste bli dyrare? Jag odlar ju själv en massa till hushållsbruk. Vad är det jag missat??
*Stintan*
Jag köper närodlat/närproducerat om det finns. Lagar all min mat själv av så rena råvaror som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna och försöker undvika sånt som innehåller mängder med onödiga tillsatser, E:n och kolhydrater. Köper ofta kravmärkt men inte alltid.

"Färdigrätter" är äckligt (jo jag har smakat) och är sånt som man skamligt nog ger till pensionärer som har hemtjänst och inte kan laga sin mat själva. Knappt att jag vill kalla det människoföda.

Hel- eller halvfabrikat är något annat och är nog svårt att undvika eftersom allt som är processat räknas dit mer eller mindre t.ex. smör, ost, bröd, pasta, senap, ja det är bara att kolla runt så ser man att det skulle vara näst intill omöjligt att undvika det helt.
Huggorm
Färdigrätter är oftast inte speciellt goda, men det är bättre än inget. I veckorna bor jag tillsammans med 4-6 andra i en trång lägenhet och när alla jobbar 12 timmar per dag blir det trångt i köket den lilla stund man har på sig på kvällen. Då finns knappast tid för avancerad matlagning, det är inte riktigt samma sak som för alla er som går hemma hela dagarna och kan ägna matlagningen tre timmar om det krävs
MariaS
Det ska vara riktigt illa med tiden, om jag ska köpa hel eller halvfabrikat. Mycke halvfabrikat tillverkar jag själv och fyller frysarna med.

KRAV har sååååå många konstiga regler och ännu fler undantag, så det köper jag definitivt INTE!

Ekologiskt och närodlat, javisst. Man kan ju inte odla allt själv... och här i jordbruksmeckat, är det varken svårt eller dyrt att hitta ekologiskt.

Vi kör med veckomatsedel. Söndag eftermiddag går åt till att gemensamt göra matsedeln. Sen åker jag och handlar i lugn och ro. Behöver bara komplettera med mjölk och fil under veckan.
Gillan
CITAT (Huggorm @ 04-10-2009, 09:31) *
Färdigrätter är oftast inte speciellt goda, men det är bättre än inget. I veckorna bor jag tillsammans med 4-6 andra i en trång lägenhet och när alla jobbar 12 timmar per dag blir det trångt i köket den lilla stund man har på sig på kvällen. Då finns knappast tid för avancerad matlagning, det är inte riktigt samma sak som för alla er som går hemma hela dagarna och kan ägna matlagningen tre timmar om det krävs

Det är precis det jag menar att jag förstår, sen att det inte smakar så himla gott får man kanske svälja i det läget.....................usch, stackars er no.gif ..................hoppas du njuter dessto mer när du får schansen tummenupp.gif

CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 09:38) *
Det ska vara riktigt illa med tiden, om jag ska köpa hel eller halvfabrikat. Mycke halvfabrikat tillverkar jag själv och fyller frysarna med.

KRAV har sååååå många konstiga regler och ännu fler undantag, så det köper jag definitivt INTE!

Ekologiskt och närodlat, javisst. Man kan ju inte odla allt själv... och här i jordbruksmeckat, är det varken svårt eller dyrt att hitta ekologiskt.

Vi kör med veckomatsedel. Söndag eftermiddag går åt till att gemensamt göra matsedeln. Sen åker jag och handlar i lugn och ro. Behöver bara komplettera med mjölk och fil under veckan.

Låter helt underbart tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-10-2009, 09:31) *

Vem sjutton lagar mat i tre timmar? Det är inte många minuter jag ägnar åt matlagning per dag. Dessutom lagar jag oftast så mycket att jag kan stoppa en eller ett par portioner i frysen vilket innebär att det finns veckor då jag faktiskt bara behöver tina och värma maten.
Meriona
Dafgårds har EKO-färdigrätter. Tyvärr smakar de inte bättre än de vanliga....
Köper inte ofta färdigmat, men när man ingen tid till matlagning har så får det bli så ibland. Men det är knappast nåt man väljer för den goda smaken...

Annars väljer jag KRAV och närproducerat om det går, Rättvisemärkt om det finns och alltid alltid MSC-fisk.
MariaS
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:51) *
Vem sjutton lagar mat i tre timmar? Det är inte många minuter jag ägnar åt matlagning per dag. Dessutom lagar jag oftast så mycket att jag kan stoppa en eller ett par portioner i frysen vilket innebär att det finns veckor då jag faktiskt bara behöver tina och värma maten.

Åja, jag kokade 12liter ärtsoppa igår. 11 liter hamnade i frysen (utan fläsk) fläsket läggs i när det drar ihop sig till ärtsoppa igen. Så på veckomatsedeln gör jag mycket halvfabrikat av detta slaget, som sen är jättelätt att värma på till dagar man inte har så gott om tid till matlagningen.
*Stintan*
Jo men du står ju knappast och stirrar på ärtorna när dom kokar eller köttet som kokar. Visst kan man göra långkok men det jag menar är att själva matlagningstiden är ju ändå inte så lång. Och stor- långkok kan jag såklart förstå om man inte har tid att fixa en vanlig vardagskväll.
Gillan
CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:17) *
Jag köper närodlat/närproducerat om det finns. Lagar all min mat själv av så rena råvaror som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna och försöker undvika sånt som innehåller mängder med onödiga tillsatser, E:n och kolhydrater. Köper ofta kravmärkt men inte alltid.

"Färdigrätter" är äckligt (jo jag har smakat) och är sånt som man skamligt nog ger till pensionärer som har hemtjänst och inte kan laga sin mat själva. Knappt att jag vill kalla det människoföda.

Hel- eller halvfabrikat är något annat och är nog svårt att undvika eftersom allt som är processat räknas dit mer eller mindre t.ex. smör, ost, bröd, pasta, senap, ja det är bara att kolla runt så ser man att det skulle vara näst intill omöjligt att undvika det helt.

Jag lagar inte alls alltid min mat av vare sig närodlat eller kravmärkt om det är för dyrt eller inte finns tillgängligt. Och som jag sa förut så är inte min tilltro till KRAV-märkt den största. Närodlat däremot är nåt helt annat. Huvudsaken för mig är att det är riktiga råvaror och att jag får laga vår mat från " skratch". Självklart blir det en massa halvfabrikat som du säger och det får man väl leva med. Men som jag sa innan, jag tillhör de förunnade som har tiden till det också tummenupp.gif .

Vad jag däremot inte förstår är hur man kan skrika sig hes över krav och närodlat när man samtidigt köper alla dessa färdiglagade rätter??? ( och det var absolut inte en fråga till Stintan, utan mer en poängtering av vad jag ville fråga från början giggle.gif ). Det måste vara nåt jag inte fattar som ni fattar bättre än mig...........................för ovanlighetens skull angel_not.gif whistling.gif ..............................( ni som känner mig vet att jag skojar nu )

CITAT (*Stintan* @ 04-10-2009, 09:51) *

Håller verkligen med dig! Inte är det ofta jag har storkok på tre timmar inte!!!!!
MariaS
Det har du ju faktiskt rätt i. Så sett lagar jag nog aldrig mat i mer än högst 30minuter sammanlagt. Det sparar ju enormt mycke tid och förberedelser detta att man har en veckomatsedel.
Gillan
CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 09:54) *
Åja, jag kokade 12liter ärtsoppa igår. 11 liter hamnade i frysen (utan fläsk) fläsket läggs i när det drar ihop sig till ärtsoppa igen. Så på veckomatsedeln gör jag mycket halvfabrikat av detta slaget, som sen är jättelätt att värma på till dagar man inte har så gott om tid till matlagningen.

Okej, jag håller med dig också! Visst händer det att jag kokar kallops eller annat gott och fryser in, men inte varenda vecka i alla fall tongue.gif
MariaS
CITAT (Gillan @ 04-10-2009, 10:09) *
Okej, jag håller med dig också! Visst händer det att jag kokar kallops eller annat gott och fryser in, men inte varenda vecka i alla fall tongue.gif

Nej, det blir nog bara en rätt per helg. Men gör man t.ex. en stor lasagne på hemmagjord pasta, då blir det 2långpannor. Räcker länge. Likaså med kallops, köttfärslimpa o.s.v. Är man sen bara två i hushållet, räcker sån mat läääänge.

Detta varvas sen med mat som: pannkakor, kassler med ris, grillat (har ju grill inbyggd på glasverandan)...

Vi började helt enkelt med att skriva en lång lista på olika maträtter. Från denna listan plockar vi sen ut veckomatsedeln och inköp och planering är klart. Vi började med detta för en månad sedan, då vi insåg att vi nästan alltid stod en timme före måltid och visste inte vad vi skulle göra för mat. Då var det lätt att köpa både hel och halvfabrikat som både är dyra och smakar som... Nu efter en månad, har det visat sig att vi äter bättre, godare och billigare.
ängsvädd
En undersökning för några år sedan visade att de som åt KRAV-märkt hade mindre bekämpningsmedel i urinen - så KRAV-märkt tror jag på, rent generellt är det inte fusk tror jag, även om undantag finns.

Jag lagar aldrig mat - kör med RAW food - köper dock färdigkokt skinka (KRAV-märkt).
Gillan
CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 10:25) *
Nej, det blir nog bara en rätt per helg. Men gör man t.ex. en stor lasagne på hemmagjord pasta, då blir det 2långpannor. Räcker länge. Likaså med kallops, köttfärslimpa o.s.v. Är man sen bara två i hushållet, räcker sån mat läääänge.

Detta varvas sen med mat som: pannkakor, kassler med ris, grillat (har ju grill inbyggd på glasverandan)...

Vi började helt enkelt med att skriva en lång lista på olika maträtter. Från denna listan plockar vi sen ut veckomatsedeln och inköp och planering är klart. Vi började med detta för en månad sedan, då vi insåg att vi nästan alltid stod en timme före måltid och visste inte vad vi skulle göra för mat. Då var det lätt att köpa både hel och halvfabrikat som både är dyra och smakar som... Nu efter en månad, har det visat sig att vi äter bättre, godare och billigare.

Vilket klyftigt beslut ni gjort! Och visst är det bekvämt när man kan ta fram den där färdiga maträtten och veta att den dessutom är både hemlagad och riktigt god..........mums tummenupp.gif bravo.gif
Jan Lindgren
Hej!
Vi lagar praktiskt taget all mat själva. Det är både en smak och ekonomisk fördel. Närodlat låter bra men är inte alltid bra. Vilket är mest miljövänligt att köra ägg en bit eller att köra hönsfoder samma bit? Ekologiskt äter vi aldrig på grund av moralskäl. En miljard människor är undernärda och ekologisk odling ger små skördar.
MVH
Jan Lindgren
LasseB
Min matprio är lika med avståndet till producenten. Helt av miljöskäl
Vi äter mycket grönt och väldigt lite rött kött men det har med vår smakatt göra och har inget att göra med miljön

"Boven" är väl i så fall vin men det blir mest europeiska viner så relativt vin från Australien eller Chile så har vi valt "rätt"

Glömde, hel och halvfabrikat förekommer aldrig om man inte tycket att pasta är halvfabrikat men Vi gör vår pasta själva ibland köper färdig ibland
Platinum
Färdiglagat köper jag inte såvida det inte handlar om pizzeriapizza eller hamburgare från Max.

Tycker det är roligt att laga mat och vill ha så rena råvaror som möjligt då jag oftast lagar min mat från grunden, jag skriver oftast eftersom det händer att jag köper färdiga kryddpastor, buljonger och liknande emellanåt.

Vissa grönsaker har jag odlat själv så att jag är självförsörjande till nästa säsong och mer närproducerat än så kan man knappast få, i övrigt handlar jag frukt och grönt i vanlig butik och då ofta säsongsbetonat. Saft och sylt köper jag inte alls då jag har mycket frukter och bär i trädgården som jag bereder sånt av själv.

Jag plockar inte svampkonserver i butik utan plockar svamp i skogen.

Honung skulle det aldrig falla mig in att köpa varken importerat eller kravmärkt då jag har en biodlare boendes bara några hundra meter ifrån mitt hem, likaså brukar jag köpa hemägg av en bekant.

Kött och fisk köper jag inte utifrån vad som står om ursprungsort, det som styr när det gäller såna råvaror är dels om priset är det rätta och om varan ser fräsch ut. Alla har inte obegränsad inkomst och kan handla det som har en lite högre prislapp som ofta närproduicerat eller kravmärkt har.

Med andra ord gör jag nog som folk gör mest, handlar importerat ibland, närproducerat ibland, kravmärkt ibland och faktiskt färdiglagat ibland.
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 04-10-2009, 10:07) *
Jag lagar inte alls alltid min mat av vare sig närodlat eller kravmärkt om det är för dyrt eller inte finns tillgängligt. Och som jag sa förut så är inte min tilltro till KRAV-märkt den största. Närodlat däremot är nåt helt annat. Huvudsaken för mig är att det är riktiga råvaror och att jag får laga vår mat från " skratch". Självklart blir det en massa halvfabrikat som du säger och det får man väl leva med. Men som jag sa innan, jag tillhör de förunnade som har tiden till det också tummenupp.gif .

Vad jag däremot inte förstår är hur man kan skrika sig hes över krav och närodlat när man samtidigt köper alla dessa färdiglagade rätter??? ( och det var absolut inte en fråga till Stintan, utan mer en poängtering av vad jag ville fråga från början giggle.gif ). Det måste vara nåt jag inte fattar som ni fattar bättre än mig...........................för ovanlighetens skull angel_not.gif whistling.gif ..............................( ni som känner mig vet att jag skojar nu )

Håller verkligen med dig! Inte är det ofta jag har storkok på tre timmar inte!!!!!

Hihi, jag håller med dig Gillan jag förstår inte heller sånt. Krav-märkt tycker jag egentligen inte säger så mycket heller.
För övrigt gör vi nog ungefär likadant för jag skrev "om det finns" och "som möjligt" och "inte alltid". Innan jag började med LCHF hade jag inte alls lika mycket koll på innehåll men lagat mat från scratch har jag alltid gjort, fast förr när jag hade familj kunde det nog bli en och annan köpepizza.
Lady Hamilton
Jag försöker att köpa mat som är närproducerat (när det finns) men samtidigt så styr min plånbok också det får inte vara hur dyrt som hellst. Försöker att laga så mycket mat från "schrats" som jag kan men ibland finns inte tiden helt enkelt och då slinker det med både halvfabrikat o även i bland "färdig mat", men jag VET att det inte är bra
andersen
Jag och min fru, lagar maten själv. Vi försöker att köpa närprodukserad men det är inte alltid det går. kravmärkt ibland.
Huggorm
Ekologisk mjölk låter ju bra. Men gårdarna som producerar den ligger glest, så det blir betydligt fler mil med lastbilen varje dag för att hämta den. Dom vanliga mjölkgårdarna ligger ofta vägg i vägg, medan det kan vara fem mil eller mer mellan ekogårdarna. Det blir många liter diesel extra det thumbdown.gif
Piccante
Jag hade köpt närproducerat o mdet hade gått. Men tyvärr är alla livsmedelskedjor i Sverige fast i sitt stordriftstänkande. Om inte lokale potatisodlaren Ragnar kan leverera 100 ton potatis till ICA så vill de inte ha den för ALLA butiker måste ju kunna annonsera med samma lockvaror och priser varje vecka. Som tur är så finns det lokala små grönsaksbutiker och torghandel ibland.

Ekologiskt köper jag så ofta jag tycker att jag kan det. Det är ju en avvägning kvalitet/ pris. Är det låg omsättning i affären på ekologiska grönsaker så blir det tyvärr både dyrare och sämre om de ligger länge. Ekologiska ägg köper jag så ofta jag kan beroende på att hönsen får röra sig mer (ute + inne), de är självförsörjande på foder (vill inte ha sojafoder från Amazonas) och äggen ser aptitligare ut då mer vegetabiliskt foder ger finare ägg-gula.

Sen är ekologiskt/ KRAV svårt. Det är så komplexa frågor. Finns många motstridiga studier om näringsläckage, produktionsminskning etc. Jag ser det dock även som ett etiskt val inte bara ett miljöval då KRAV snart är de enda som säger nej till genmodifierade organismer i foder och jag tror på lokala kretslopp. tycker det är fel att skövla Amazonas för att producera sojamjöl till kor och grisar när de kan äta vallfoder och spannmål. Ur klimatsynpunkt borde dock lokalproducerat vara bättre än importerad ekologisk mat.
Gita
Vi äter både hel- och halvfabrikat och vi lagar också mat från grunden. Det beror på tid, ork och lust för tillfället.
Veckomatsedel och scheman passar inte alls vår livsstil, för det första är det tråkigt och för det andra så har vi båda sådana jobb att vi inte med säkerhet vet att vi kommer att äta hemma en vecka framåt Ibland är vi för trötta eller har ingen som helst lust att laga mat, då äter vi på vår trevliga kvarterskrog.
Har vi gott om tid eller skall ha fest lagar vi ofta mat tillsammans, men den där dagliga matlagningen efter en lång arbetsdag är bara ett jobbigt och trist måste.
När det gäller kött så blir det irländskt nötkött, pga priset men kanske främst för den höga kvalitén. Om man transportera köttet eller djurfordret kan rimligtvis inte ha någon betydelse (som nån tidigare nämde), för miljön.
Kravmärkta eller ekologiska varor, det finns inget som säger att de skulle vara bättre på något sätt. Dessutom så ger ekologisk odling ca 30 % mindre skörd och oftast, för att bekämpa ogräs,så brukas jorden två gånger på våren, vilket medför väsentligt större åtgång på diesel eller annat drivmedel per erhållen enhet skörd.
Men visst är det bra om man har tid och möjlighet att odla, sylta och safta själv, men för de flesta av oss som är yrkesverksamma tror jag inte att det fungera. Kanske om man blir en frisk pensionär.
Gita
Piccante
Irländsk kött köper jag aldrig av djurhälso- och människohälsoskäl. Gillar inte förebyggande antibiotikaanvändning i djuruppfödning. Sen hade de väl näst flest fall av "Galna kosjuka" efter Storbritannien?

Angående ekologiskt jordbruk och deras produktionsnivå och växtnäringsläckage så har SLU kommit med en ny studie som motsäger den tidigare som vållade stor debatt i somras då några professorer gick till angrepp mot ekoodling.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.25628...ogiskt-jordbruk
Aqvakul
Vi tittar efter närproducerat och ekologiskt odlat. Med två skapliga inkomster och inga hemmavarande barn så har vi råd att betala lite mer. På helgerna lagas all mat från grunden. I veckorna kan det bli lite olika.
Piccante
Kan rekommendera Naturskyddsföreningens guide till att äta klimatsmart! De tog fram nytt material till miljövänliga veckan.
Jag ska börja idag med att testa några av deras recept från häftet recept för bättre klimat!
Gunilla T
Tack för länken Magnus tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag/vi lagar den mesta maten från grunden själv.

Skulle gärna vilja köpa bara ekologiskt odlat men det är dyrt.

Köper också helst närproducerat men där finns det mycket dubbelmoral.

Å ena sidan flyger folk än hit och än dit men å andra hållet säger dom att man skall köpa närproducerat. Det går inte ihop för mig, det kallar jag dubbelmoral.

ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 14:18) *
.....

Ur klimatsynpunkt borde dock lokalproducerat vara bättre än importerad ekologisk mat.

Om transporterna skedde med miljövänliga bränslen så skulle det vara en klar fördel. Vi får hoppas att alla transporter blir miljövänliga snarast.
sommarhumla
Om jag kunde köpa närproducerat så skulle jag göra det.
Färdigrätter kommer inte innanför mina dörrar, tycker inte det smakar gott överhuvudtaget.
Lagar egentligen inte så värst mycket mat. Inte så kul att laga till sig själv...
MariaS
CITAT (ängsvädd @ 04-10-2009, 16:52) *
Om transporterna skedde med miljövänliga bränslen så skulle det vara en klar fördel. Vi får hoppas att alla transporter blir miljövänliga snarast.

Lastbilar som tillverkats under de sista två åren går på ekodiesel, dessutom häller man i en tillsats som består av 65%urea i bränslet, för att få så miljövänligt bränsle som det bara går att köra på i dagens läge. Tyvärr är ju tillgången på RME så dålig, att det inte är försvarbart att köra på. Ta sträckan Göteborg Stockholm t.ex. Du kan tanka RME i Göteborg och Stockholm, men inte någonstans däremellan...
Gossen Ruda
Så gott som aldrig ekomat och liknande, högre pris och/eller sämre kvalitet. Lagar alltid till maten själv, fast visst färdigproducerat köper jag som korv, rökt skinka, bröd och spagetti.
Meriona
Storkok och fryser in ja....det verkar poppis. Men vi som inte har så stort frys då, utan bara en liten halvdel i nederkant, det blir inte så mycket storkok kan jag säga....
Särskilt inte när översta facket är knökfullt med svamp. laugh.gif
Piccante
CITAT (MariaS @ 04-10-2009, 17:51) *
Lastbilar som tillverkats under de sista två åren går på ekodiesel, dessutom häller man i en tillsats som består av 65%urea i bränslet, för att få så miljövänligt bränsle som det bara går att köra på i dagens läge. Tyvärr är ju tillgången på RME så dålig, att det inte är försvarbart att köra på. Ta sträckan Göteborg Stockholm t.ex. Du kan tanka RME i Göteborg och Stockholm, men inte någonstans däremellan...

Sträckan Göteborg - Stockholm borde frakta gods med tåg, sedan får lastbilar köra från godsterminalerna ut till mottagare. RME har så lite klimateffekt pga odlingen som är beroende av fossil energi så det skulle förmodligen bli miljövänligare att låta bli att köra på det och försöka effektivisera logistiken istället.
MariaS
CITAT (Markus_H @ 04-10-2009, 20:35) *
Sträckan Göteborg - Stockholm borde frakta gods med tåg, sedan får lastbilar köra från godsterminalerna ut till mottagare. RME har så lite klimateffekt pga odlingen som är beroende av fossil energi så det skulle förmodligen bli miljövänligare att låta bli att köra på det och försöka effektivisera logistiken istället.

Äntligen ett rätt ord på väg, men låååååångt ifrån verkligheten. De flesta åkerier som kör den sträckan, är åkare från Polen eller Danmark?!
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2009, 19:26) *
Så gott som aldrig ekomat och liknande, högre pris och/eller sämre kvalitet. Lagar alltid till maten själv, fast visst färdigproducerat köper jag som korv, rökt skinka, bröd och spagetti.

För mig stämmer det som ovan nämnda person skrivit

CITAT (Meriona @ 04-10-2009, 20:24) *
Storkok och fryser in ja....det verkar poppis. Men vi som inte har så stort frys då, utan bara en liten halvdel i nederkant, det blir inte så mycket storkok kan jag säga....
Särskilt inte när översta facket är knökfullt med svamp. laugh.gif

Storkok behöver inte ta så stor plats eller så skaffar man en frys till eller så plockar man inte så mycket svamp whistling.gif
Meriona
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-10-2009, 20:40) *
För mig stämmer det som ovan nämnda person skrivit
Storkok behöver inte ta så stor plats eller så skaffar man en frys till eller så plockar man inte så mycket svamp whistling.gif

Ja jag borde plocka mindre svamp ,för ett frys till får inte plats i min lilla lägenhet... Men svamp är ju så gott, och så närproducerat och ekologiskt.... giggle.gif Fast idag var det dålig utdelning, 3 trattisar och 8 kantareller.... åt upp det på stört, lika bra. flirting.gif
officinalis
Jag köper gärna råvaror och KRAV-märkt. Det är dock främst animaliska produkter jag väljer att köpa KRAV-märkning. Trots missvisande marknadsföring, och vad det nu kan vara, känner jag mig tryggare med produktionen som är KRAV-märkt.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har bara läst pressmedelanden och Markus länk till den "nya" SLUrapporten och den säger vad alla har sagt hela tiden. "Ekologiskt" jordbruk har mindre näringsläckage per hektar på grund av lägre avkastning. Vill man veta hur mycket "ekologiskt" jordbruk producerar per hektar så har SCB statistik.

En fråga om hur folk lagar mat får nog en stor övervikt av svar där man lagar egen mat. Många vill inte berätta att de köper färdiglagat och sannolikt så är det fler som lagar sin egen mat på en site som handlar om odling. Vi som är lite äldre är uppvuxna med att laga mat själva och kommer nog att fortsätta med det så länge vi orkar. Däremot så har jag stor förståelse för småbarnsföräldrar där båda jobbar och har långa restider. I de fallen kan det vara betydligt bättre att köpa färdig mat och orka med barn och livssituation än att vara inne och laga sin mat själv.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
Jag tycker du gör det alldeles för enkelt för dig själv Jan Lindgren.
Läs t.ex. här.
Det finns garanterat en väldig massa källor som visar att det här är en pågående diskussion och att lokala resurser och möjligheter påverkar vilken typ av produktion.
Jag skulle vilja se hur Kuba skulle klarat sin kris med de metoder du förespråkar.
Föressten, de här SCB-rapporten du refererar till är väl i stort sett enbart mätt på ett fåtal gårdar som odlar spannmål? Är den verkligen tillräcklig för att vara så säker som du är?
Jag tycker inte att det finns tillräckligt med underlag för att påstå att importerat handelsgödsel, ogräsmedel och storskaliga monokulturer är det mest miljövänliga och den absolut bästa metoden oavsett omständigheter.
Biggan_
Jag har tappat inspirationen helt för matlagning sedan jag blev ensam. Innan lagade jag nästan all mat från grunden, men hur kul är det att laga mat till bara sej själv! Nu gör jag lite köttfärssåser, soppor och grytor som jag delar upp i portioner och har i frysen. Rotmos brukar jag också göra och frysa ner. De färdigrätter jag smakat är knappt ätbara, undantaget pizza som går an att äta. Fast då gör jag hellre själv en snabb pizza på hönökaka eller liknande. Något som jag använder mycket är djupfrysta färdiga grönsaksblandningar, gott att fräsa upp till en köttbit istället för potatis, eller koka upp som tillbehör. Egentligen tar det inte lång tid att ta färska grönsaker istället, men det är behändigt att ta den lilla mängden man äter ur den djupfrysta påsen och man slipper skala och skära. Det låter dumt när det är så små mängder som går åt men det är behändigt att ha till hands i frysen. Numera planerar jag inte mina måltider utan jag tar vad jag har, och vad jag är sugen på. Ibland händer det att jag inte äter någon middag alls och då kan det bli risgrynsgröt istället för lagad mat, och risgrynsgröten köper jag färdig. Det gör jag också med bruna bönor som jag inte äter så ofta.
Jan Lindgren
Hej Officinalis!
Jag skulle aldrig påstå att en form av odling är bäst i alla stuationer.
Det var en intressant artikel du hänvisade till. Synd att författaren är så dåligt påläst när det gäller elementär biologi. Han har helt rätt i att det blir mer ogräs och fler insekter i ett "ekologiskt" jordbruk. Han glömde att berätta att även"ekologiska" odlare använder fosfor från gruvor. Han glömde att berätta om hur mycket kol som binds i olika odlingssystem. Han glömde att berätta om hur jord bildas och sköts för att inte brytas ner och försvinna. Han glömde att berätta att "ekologiska" odlare köper produkter från konventionella odlare för att få näring till sitt jordbruk. Han glömde att berätta att "ekologiska" odlare är tvungna att har djur för att systemet ska fungera. Vallodling är nästan den enda ogling som fungerar hyfsat för "ekologiska" odlare. (90% av konventionell). Han glömde att berätta att när man infört subventionerat konsgödsel i delar av Afrika så har matproduktionen ökat kraftigt. OSV

Det är möjligt att statistiken är fel hos SCB. Det skulle kunna bero på att "ekologiska" odlare uppger för låga siffror för att skattefuska, men jag tror inte att det sker i en sådan omfattning att det påverkar siffrorna.

När det gäller att "ekologisk" odling skulle öka skördarna i andra länder så förutsätter det att svenska "ekologiska" odlare är totalt inkompetenta i jämförelse med afrikanska. Det är helt osannolikt för mig. Dessutom har hungern i många länder uppstått genom att man i århundraden har odlat "ekologiskt". Kanske dags att ändra på det.

Har Kuba klarat sin kris? Ransoneringar och bidrag från den stora gruppen människor som var tvungna att fly har hjälpt till så att Kuba överlevt.
MVH
Jan Lindgren
officinalis
CITAT (Jan Lindgren @ 05-10-2009, 12:52) *
Hej Officinalis!
Jag skulle aldrig påstå att en form av odling är bäst i alla stuationer (...)

Nu är jag till freds igen smile.gif
Angående Kuba så känner jag inte till några detaljer. Jag såg en dokumentär med härliga odlingsbäddar och maskkomposter. Sånt gillar jag!
Alba
Jag köper närodlat när det finns men tyvärr är utbudet inte så stort.
Vad gäller det kravodlade köper jag inte det så länge priserna ligger långt över de "normala".
Större delen av maten lagar jag men visst hamnar ibland köpmat från pizzeria eller kinarest. också på bordet.
Halvfabrikat.....jag vad är halvfabrikat........tex pölsa gör jag ju inte själv så i så fall köper jag halvfabrikat också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon