CITAT (Aqvakul @ 08-10-2009, 11:00)

Jag tror att mjölkböndernas ovilja att släppa ut djuren är att man är rädd för att tappa kontrollen över sin verksamhet. Dåliga magar och andra infektioner sprider sig snabbt och skapar problem med mjölken. Det känns "säkrare" att ha djuren inne och utfodra dem med kontrollerat foder. Djurbönder bryr sig om sina djur, men lever också i en krass verklighet där stora ekonomiska värden står på spel. Jag anser absolut att korna ska få gå ute på bete, men även om denna rätt begränsas så har de det redan mycket bättre än de allra flesta grisar och fjäderfä.
exakt, det finns ingen mjölkbonde som har råd att missköta sina djur, det är ju dom som ser till att bonden får sin försörjning..
en bekant till mig har idag 130 kor som mjölkas av 2 robotar, korna går och blir mjölkade när dom känner för det, hans kor "vill" inte gå ut på bete, dörrarna står öppna i stort sett hela sommaren och korna går inte ut..
något som jag däremot anser är vansinnigt är att dagens djurskyddslag grundar sig på hur det var på 80-talet, då var det sällsynt med lösdrifter och det fanns definitivt inte dom system som används idag men robotmjölkning osv..
sen anser jag att det är mer djurplågeri att tvinga ut korna på bete en solig dag på högsommaren än att låta dom stanna kvar i skuggan i lagården..
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 11:01)

Men om du vet, så berätta då för guds skull!
jag anser mig inte vara expert men jag är uppväxt med mjölkproduktion och har jobbat inom näringen i att 10-tal år..
jag ska svara efter den förmåga jag har, fråga på..