Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka rosor var vackrast/friskast ?, i sommar
          Kajsa
          Inlägg 10-10-2009, 17:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Nu kan vi titta lite i backspegeln och fundera på vilka rosor vi blev nöjda med, skriv lite om era erfarenheter, roligt att läsa från olika delar av landet och visa bilder på era älsklingar !

Här i Västerås var sommaren blöt, en massa regn föll och svartfläcks sjukan var inte nådig, så denna sommar blev en prövning för rosorna. I vintras var det barkfläcksjukan som härjade och en massa säckar gick till Återbruket i vår. Jag har inte köpt några rabattrosor i sommar, mycket ovanligt ( bara 2 Nostalgie i höst ) Däremot har jag satt många pioner och perenner i år. Jag har klippt ner en massa rosor hårt, grävt bort och slängt rosor som jag tröttnat på.

Här kommer några rosor från sommaren som jag blev så nöjd med

David Thompson, Kanadaros, rugosa. Ingen sjukdom där inte.

Sarah Van Fleet, lika frisk rugosa

Eglantyne, Austinros, köpte 2 st förra sommaren och jag gillar växtkraften ca 1.5 m. Ena föräldern är Mary Rose ( min älsklingsros ) Frisk och doftar gott, klarade vintern galant.

Little Gem, mossros med stark doft, fick lite svartfläck men är annars bara så ljuvlig.

Freja Balsgårdsros och Constance Spry, alltid friska och växte in i varandra i sommar.

Goldener Olymp, ny klätterros i vår, ljuvlig och inte en fläck av något elände

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          mino
          Inlägg 11-10-2009, 08:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

Bor i Stockholm och får nog räknas som zon 2, Montbretia övervintrar tex här i en skyddad rabatt. Hos mig har Ritausma, Rhapsody in blue, Gelbe Dagmar Hastrup, Hybrida samt Butterflies cover varit de säkraste korten i år. Coral dawn har också varit ganska bra men på senare delen av sommaren ränt iväg i konstiga och fula utskott, får fixa den till våren. Men den är i alla fall hållt sig frisk och fin. Leonardo da Vinci och Aicha planterades sent men ser friska ut fortfarande. Tyvärr har rådjuren varit och saboterat den sista delen av säsongen. Till och med Ritausma har blivit betad fast den är så taggig! Annars är verkligen Ritausma en rugosa att rekommendera, väldigt vacker med sina rosavita skiftningar.

Av de värst drabbade av skador och sjukdom hör förvånansvärt nog Aksel Olsen, den planterades i år och ser för skruttig ut, ska prova att plantera om den. Sen har det också varit ett dåligt år för mina The Fairy, möjligtvis har sniglarna fått smak på dem, ska klippa ner dem helt till våren. New Dawn har blommat jättefint men sen drabbats av SF och sett lite allmänt rufsig ut. Austinrosorna (winchester cathedral och the pilgrim) har också varit osäkra kort, en del mjöldagg bla. Mina Jubilee Celebration är nya och ser dock hittills friska ut (förutom då att de betats!).

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera
          Kajsa
          Inlägg 11-10-2009, 10:10
          Länk hit: #3

Medlem

Så inte ens Ritausma får vara ifred för rådjuren, trodde den var som en taggtråd. Har satt en Ritausma i våras för blommorna är vackra. Äter sniglarna de lägre rosorna, mördarsniglar eller vad ?

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Monarda
          Inlägg 11-10-2009, 17:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

I år har min Louise Bugnet varit finare än någonsin och Leonardo som planterades i våras har överträffat alla förväntningar. Queen Elisabeth är alltid pålitlig. Inte ett spår av angrepp på någon av dom.

Bifogad fil  P8150491a.jpg ( 269.13k ) Antal nedladdningar: 72

Bifogad fil  P8230569a.jpg ( 348.07k ) Antal nedladdningar: 106

Bifogad fil  P8050414e.jpg ( 300.82k ) Antal nedladdningar: 62

Ser fram emot Ritausma som jag nyligen planterat.

Citera
          Thé
          Inlägg 12-10-2009, 09:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Min största favorit blev nog Jasmina från Kordes. Har växt bra, blommar otroligt vackert och är helt frisk.

Även Irma har gjort mycket bra ifrån sig. Det här är en gammal bild, det har nu kommit en massa höga skott. Blomvillig och frisk.

Jag kan inte låta bli att nämna Albertine också, det är lätt att glömma bort henne eftersom hon är engångsblommande (de andra jag nämnt blommar ju fortfarande), men i somras var hon helt underbar och frisk.

Även Mme Alfred Carrière var fin, hon växte så det knakade i år och höll sig frisk.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Kajsa
          Inlägg 12-10-2009, 09:47
          Länk hit: #6

Medlem

Monarda, hur lyckas du med Queen Elizabeth den fryser alltid bort här förr eller senare, vilken zon bor du i ?

Thé, så maffiga rosbilder, Mme Alfred Carriére var sagolikt vacker och Jasmina rose.gif
          Irma är en av mina 10 favoritrosor den är lite tuffare och klarar mellan Sverige lika bra.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          mino
          Inlägg 12-10-2009, 15:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

Ang detta med rådjur så är vi hårt drabbade av så kallade stadsrådjur som bor inne i tätbebyggt område. De är extremt orädda av sig och de struttar runt och äter det de tycker är extra gott, tex tulpaner, rosknoppar och de allra mjukaste nya skotten. De ratar exempelvis äpplen så man förstår att de inte är så värst hungriga utan bara använder kvarteret som en smågodisaffär. Morr!

Sniglarna är små vinbärssnäckor, inte mördarsniglar. Jag har haft väldigt gott om dem i år och jag tror iaf att det är de som varit på the fairy.

Kom förresten på en ros till att rapportera om: Cottage rose, som varit hårt drabbad av svartfläck.

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera
          Thé
          Inlägg 12-10-2009, 16:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Kajsa, det var Albertine på bilden. Jag hittade ingen bra bild på Mme Alfred Carrière.

Är väldigt glad att jag beställt Goldener Olymp nu när jag har sett din bild smile.gif

Redigerat av Thé: 12-10-2009, 16:38

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Monarda
          Inlägg 12-10-2009, 19:02
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

CITAT (Kajsa @ 12-10-2009, 10:47) *
          Monarda, hur lyckas du med Queen Elizabeth den fryser alltid bort här förr eller senare, vilken zon bor du i ?

Jag bor i zon 4 och den här plantan är faktiskt den första ros jag köpte för sisådär 10 år sedan.
          Den fryser ner rätt duktigt på vintrarna och står nog inte särskilt gynnsamt till, trängs med en hel del andra blommor.
          Vissa år blir hon jättehög och fin men sommaren som gick var inget höjdarår.
          Bifogad fil  P8050411a.jpg ( 530.87k ) Antal nedladdningar: 96

I våras planterade jag ett gäng nya "Bettor" i en rabatt mot en södervägg. Hoppas dom blir lika friska och fina.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 12-10-2009, 20:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag tror jag gillade Ghislaine de Feligonde bäst i år. Therese Bugnet var också fin. Min Kanelros (Tornedalsros). John Cabot var frisk och stor och fin, men den är inte så spektakulär.

Jan SPek var ju blomvillig och frisk men färgen är inte "riktigt" favvo. Lite för illigt gul.

Marie Bugnet är den ros jag har som doftar godast. Den kanske får vara kvar ändå nästa år om jag lyckas binda upp alla ranka vingliga sticksiga grenar.

Sjukast har min Morden Centennial varit, SFS... men Morden-rosorna har ju en del den problematiken.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Dilara
          Inlägg 15-10-2009, 20:03
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem nr: 8 879

Bortsett från Nostalgie, Rose de Rescht och Amber Queen har jag upptäckt en ny favorit:
          Denna har blommat hela tiden, frisk, inte en enda lus, inte ett enda sjukt blad, peppar peppar! Så här har den sett ut i tre år nu. Sort? Ingen aning, tyvärr.

Bifogad fil  SPM_A0311_1__kopia_.jpg ( 711.14k ) Antal nedladdningar: 82

Bifogad fil  Pink_Rosebud__kopia_.jpg ( 172.47k ) Antal nedladdningar: 65

--------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •

Citera
          Fny
          Inlägg 16-10-2009, 07:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Det här var mitt första år någonsin med rosor och jag har numera H.C. Andersen, Astrid Lindgren, Red Fairy, Rosarium Uetersen och en vit sak som jag inte vet vad den heter. Av dessa så är nog den första den som blommat vackrast: H.C. Andersen. Den fick helt fantastiskt sammetslena mörkröda blommor! Det var så man blev slagen av häpnad varje gång man såg dem...

H.C. Andersen.jpg

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Amaryllis
          Inlägg 16-10-2009, 09:36
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 19 230

CITAT (Dilara @ 15-10-2009, 21:03) *
          Bortsett från Nostalgie, Rose de Rescht och Amber Queen har jag upptäckt en ny favorit:
          Denna har blommat hela tiden, frisk, inte en enda lus, inte ett enda sjukt blad, peppar peppar! Så här har den sett ut i tre år nu. Sort? Ingen aning, tyvärr.

Otroligt vacker var den i alla fall och vilken underbar, passande rabatt! När på året togs bilden?

Redigerat av Amaryllis: 16-10-2009, 09:36

Citera
          Kajsa
          Inlägg 16-10-2009, 13:07
          Länk hit: #14

Medlem

Åh, så många ljuvliga rosbilder ni lagt in, roligt ! Och visst är det många helt olika sorter vi fått till våra favoriter denna sommar.
          Dilara, vad kan det där vara för ros ? ser buskig ut, rödorange, öppen blomma ?

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Dilara
          Inlägg 16-10-2009, 17:24
          Länk hit: #15

Medlem

Amaryllis: bilden togs i augusti i år.
          Kajsa: det är en buskros/ rabattros ?, ganska blanka blad och inte alls orangeröda utan blommorna är intensivt rosa och halv - mer än halvt fyllda blommor. Vore kul om man fick veta vad det kan vara för sort. Misstänkte först att det kan vara Winnipeg Parks (kan det vara det, någon som har den?), men är inte säker.

--------------------

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 16-10-2009, 17:37
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Dilara @ 15-10-2009, 21:03) *

Jag tycker det ser ut som 'Bella Rosa' även om färgen är lite "trasig" på fotot då jag tror att den är fotograferad i fullt solsken.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Dilara
          Inlägg 16-10-2009, 17:42
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-10-2009, 18:37) *
          Jag tycker det ser ut som 'Bella Rosa' även om färgen är lite "trasig" på fotot då jag tror att den är fotograferad i fullt solsken.

Bella Rosa är det inte. Färgen på blommorna är exakt som på knoppen, så den färgen är helt rätt. Alltså mer åt det cerise hållet.
          I jämförelse med Bella rosa så har min större men färre blommor per klase. Och formen på blomman är helt olika.
          Funderar på om det kan vara en Winnipeg Parks trots allt.. g.gif

Redigerat av Dilara: 16-10-2009, 17:47

--------------------

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 16-10-2009, 19:06
          Länk hit: #18

Medlem

Hmmmmm...........så här ser min Winnipeg Parks ut

Bifogad fil  winnipeg.jpg ( 107.27k ) Antal nedladdningar: 72

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Ezereht
          Inlägg 16-10-2009, 23:20
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Bladen ser inte ut som winnipeg, dom är för blanka tycker jag.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 17-10-2009, 12:32
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Dilara @ 16-10-2009, 18:42) *
          Bella Rosa är det inte. Färgen på blommorna är exakt som på knoppen, så den färgen är helt rätt. Alltså mer åt det cerise hållet.
          I jämförelse med Bella rosa så har min större men färre blommor per klase. Och formen på blomman är helt olika.
          Funderar på om det kan vara en Winnipeg Parks trots allt.. g.gif

Jag har letat efter mina bilder på Bella Rosa, har inte så många......men jag tycker nog fortfarande att din bild liknar Bella Rosa mer än Winnipeg Parks.
          Men det är det där med att rosor kan se såååååå olika ut på bild beroende på när på året de är fotograferade, i vilken väderlek, ny eller gammal buske, kamera, fotograf.......osv
          Vilket betyder att det förstås är jättesvårt att säga exakt vad det är för sort.
          Om jag inte visste att min bild visade WP skulle jag nog tveka att skriva vad det är för sort... laugh.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 12:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon