Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintringsrum 2009, ...vad har ni där ?
          tepa
          Inlägg 18-10-2009, 09:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Hur ser det ut i era övervintringsrum och vad har ni där ? Jag har Engelska Pelargoner och vanliga Mårbacka. Lilla Clivian (den stora får stå i svala matsalen), Ödesträd, Fuchsia och Änglatrumpet. Och så Begonia (inte upptagen ur krukan, måste den det ?), Gladiolus, Dahlior, Gloxiniaknölen, lite Anemon och Harlekinblomsterlökar och så nykomlingen Sibirisk Cembratall. Allt utom Nykomlingen och tre Pelargoner stod där ifjol och klarade det.

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  ___vervintring_037__Medium_.jpg ( 85.34k ) Antal nedladdningar: 42
          Bifogad fil  ___vervintring_038__Medium_.jpg ( 117.65k ) Antal nedladdningar: 44
          Bifogad fil  ___vervintring_039__Medium_.jpg ( 84.07k ) Antal nedladdningar: 116
          Bifogad fil  ___vervintring_032__Medium_.jpg ( 104.77k ) Antal nedladdningar: 33
          Bifogad fil  ___vervintring_033__Medium_.jpg ( 134.92k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  ___vervintring_034__Medium_.jpg ( 100.93k ) Antal nedladdningar: 35

Citera
          skogstroll
          Inlägg 18-10-2009, 09:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har mitt i grunden under huset. Det finns en liten dörr med fönster i för att ge lite ljus. Där har jag oliv, fikon (med små babyfikon på till nästa år) och en stockros.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-10-2009, 10:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

typ så här ser det ut i mitt övervintringsrum (köket).

Bifogad fil  PICT0260.JPG ( 417.13k ) Antal nedladdningar: 65

två 38w lysrör som är bra för växter och en temp på +10c +15c undernatten (ibland under +10c om det är riktigt kallt) och under dagen +15c +20c (ibland lite över +20c). det blir som en vintern i syd Spanien för växterna där.

sedan har jag också en del i källaren som pelargoner, fuchsior, lök och knölväxter, passiflora, änglatrumpet, palmer, kaktusar och suckulenter och frösådda citrusar men där har jag inte kort ifrån. i källaren ligger tempen stadigt runt +15c.

Redigerat av flaxss: 18-10-2009, 10:59

Citera
          Fny
          Inlägg 18-10-2009, 12:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

flaxss det är underbart! w00t.gif bravo.gif 000.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-10-2009, 12:08
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Fny @ 18-10-2009, 13:02) *
          flaxss det är underbart! w00t.gif bravo.gif 000.gif

tack, fast det är jobbigt att vattna och TA sig runt. det är lika mycket i vardagsrummet crazy.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 18-10-2009, 12:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag är inte klar med mitt än... förra året hade jag värmen i hela boden men det behöver jag inte i år då jag har alla höga växter i växthuset. I år ska jag sätta upp en "skiljevägg av bubbelplast och kartong så jag bara behöver ha värme på där växterna är...
          Bifogad fil  DSC03019.JPG ( 77.06k ) Antal nedladdningar: 53

Under bänken har jag klätt golvet med plast och fyllt på med ett lager lecakulor för golvisoleringens skull och dräneringen, så jag inte behöver vara försiktig vid vattningen, då kan jag bara spruta på som jag vill wink.gif
          lampa med timer är monterat under bänkarna. Markduk på lecakulorna så alla torra blad och skräp inte blandas ner i lecakulorna, och så en frost vakt.

Här en bild in i växhuset.
          Bifogad fil  DSC03177.JPG ( 107.76k ) Antal nedladdningar: 47

ps. flaxss det kök är helt underbart tummenupp.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-10-2009, 12:49
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (blomkronan @ 18-10-2009, 13:25) *
          Jag är inte klar med mitt än... förra året hade jag värmen i hela boden men det behöver jag inte i år då jag har alla höga växter i växthuset. I år ska jag sätta upp en "skiljevägg av bubbelplast och kartong så jag bara behöver ha värme på där växterna är...
          Bifogad fil  DSC03019.JPG ( 77.06k ) Antal nedladdningar: 53

Under bänken har jag klätt golvet med plast och fyllt på med ett lager lecakulor för golvisoleringens skull och dräneringen, så jag inte behöver vara försiktig vid vattningen, då kan jag bara spruta på som jag vill wink.gif
          lampa med timer är monterat under bänkarna. Markduk på lecakulorna så alla torra blad och skräp inte blandas ner i lecakulorna, och så en frost vakt.

Här en bild in i växhuset.
          Bifogad fil  DSC03177.JPG ( 107.76k ) Antal nedladdningar: 47

ps. flaxss det kök är helt underbart tummenupp.gif

tack

vad har du för temp i det olika utrymmen ?

hur är boden gjord ? bara av tunn trävägg eller nåt annat ?

tänkte gör på balkongen någon konstruktion med trä och sedan ev med bubbelplast eller nåt annat som håller värmen bättre.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 18-10-2009, 15:23
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 13:49) *
          tack

vad har du för temp i det olika utrymmen ?

hur är boden gjord ? bara av tunn trävägg eller nåt annat ?

tänkte gör på balkongen någon konstruktion med trä och sedan ev med bubbelplast eller nåt annat som håller värmen bättre.

Boden är klädd med panel, vindsplast, isolering och spånskiva sett utifrån... sen har jag satt bubbelplast och folie på insidan. Under bänkarna kommer det vara 5-10 grader för fuschior, pelargoner och chili.

Ovan bänk ska jag hålla 10-15 grader, startar det utrymmet någon gång i feb-mars.
          Ovan bänken tänkte jag ha mina frösådder på, när dom kommit en bit och omskolats (frösådderna startar jag ju i rumsvärmen).

Citera
          Biggan_
          Inlägg 21-10-2009, 14:55
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 11:59) *

två 38w lysrör som är bra för växter och en temp på +10c +15c undernatten (ibland under +10c om det är riktigt kallt) och under dagen +15c +20c (ibland lite över +20c). det blir som en vintern i syd Spanien för växterna där.

sedan har jag också en del i källaren som pelargoner, fuchsior, lök och knölväxter, passiflora, änglatrumpet, palmer, kaktusar och suckulenter och frösådda citrusar men där har jag inte kort ifrån. i källaren ligger tempen stadigt runt +15c.

Milde himmel flaxx! giggle.gif Måste vara ett litet helsike att vattna! Ett litet tips! Om du fäster en list i taket och skruvar i lite krokar så kan du hänga amplar längs med hela fönstret! Då får du plats till några plantor till! biggrin.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-10-2009, 15:04
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (blomkronan @ 18-10-2009, 16:23) *
          Boden är klädd med panel, vindsplast, isolering och spånskiva sett utifrån... sen har jag satt bubbelplast och folie på insidan. Under bänkarna kommer det vara 5-10 grader för fuschior, pelargoner och chili.

Ovan bänk ska jag hålla 10-15 grader, startar det utrymmet någon gång i feb-mars.
          Ovan bänken tänkte jag ha mina frösådder på, när dom kommit en bit och omskolats (frösådderna startar jag ju i rumsvärmen).

isoleringen i boden håller väl lite värme ? om så hur mycket tror du det gör extra ?

ska nog sitta och skissa på nåt likande som du har gjort (hoppas du inte har nåt emot att jag ''snor''(lånar) din ide) wub.gif

CITAT (Biggan_ @ 21-10-2009, 15:55) *
          Milde himmel flaxx! giggle.gif Måste vara ett litet helsike att vattna! Ett litet tips! Om du fäster en list i taket och skruvar i lite krokar så kan du hänga amplar längs med hela fönstret! Då får du plats till några plantor till! biggrin.gif

tog väl en sådär halv timme att vattna igår. eller så sprutar jag hej vilt med en vatten slang in mot fönstret. vattningen av växterna och tvättning av fönstret på samma gång.

men några får tork döden varje år. speciellt sånt i små krukor.

tack för tipset, kanske får göra det nästa år när jag handlat mer växter nu har jag köp förbjud. tummenupp.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-10-2009, 15:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

giggle.gif HÄRLIG TRÅD!!! Den sparas som bevis på att det finns flera normala människor än jag själv därute.

Själv flyttar jag snart in i nytt hus, så jag har inte övervintringen helt klar för mig. Ena huset har en grund vi ska ta hål i, jag tänker mig att det kan bli bra med vinterförvaring där under för vissa växter i framtiden innocent.gif men det vet sambon inget om än. Men det blir dahliaknölar etc. som inte behöver vattnas.

CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 11:59) *

PLatsen kan jag gå med på men kylan.. Brrrr, jag ahde frusit ihjäl. -fear-.gif vet inte om jag hade offrat min värme för växterna faktiskt..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-10-2009, 15:51
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Wilmer @ 22-10-2009, 16:43) *
          PLatsen kan jag gå med på men kylan.. Brrrr, jag ahde frusit ihjäl. -fear-.gif vet inte om jag hade offrat min värme för växterna faktiskt..

där jag sover och i vardagsrummet är det rumstemperatur, och dörrarna är stängda under natten så det är bara köket som är ''svalt''. under dagen är det inte så farligt kallt i köket heller, sedan beror det ju på hur vädret är ute. i smällkalla vintern kan det bli lite kyligt i köket. men sedan aktivitet och matlagning gör att det inte blir så himla farligt kallt ändå. och sedan vistas jag inte så mycket i köket så jag märker inte av det om det går ner till +15c.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-10-2009, 16:00
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Hos mig går det ner till 15 ibland helt ofrivilligt, brrrr... Mina stackars övervintrare står i samma rum som KAMINEN just nu, hur bra är det på en skala.... De trivs nog mycket bättre hos dig Flaxss tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ylvahi
          Inlägg 22-10-2009, 16:09
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 10 191

Bifogad fil  S6301358.JPG ( 235.12k ) Antal nedladdningar: 40

I år satte jag upp ett plastväxthus på altanen ,så behövs inte så mycket värme (hoppas jag). Där har jag pellisar, änglar passionsfrukt, nerium, näckrosen och en del annat

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-10-2009, 16:18
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (ylvahi @ 22-10-2009, 17:09) *
          Bifogad fil  S6301358.JPG ( 235.12k ) Antal nedladdningar: 40

I år satte jag upp ett plastväxthus på altanen ,så behövs inte så mycket värme (hoppas jag). Där har jag pellisar, änglar passionsfrukt, nerium, näckrosen och en del annat

har du tänkt att ha värme på när/om det blir kallt? eller är det en isolerad altan ?

Citera
          ylvahi
          Inlägg 22-10-2009, 16:27
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 10 191

CITAT (flaxss @ 22-10-2009, 17:18) *
          har du tänkt att ha värme på när/om det blir kallt? eller är det en isolerad altan ?

Har ett litet element där ute som får gå lite så det inte fryser. Förra året hade vi bara elementet och då frös änglarna ändå när det blev som kallast. Sen är ytterväggarna lite issolerade, men inte golvet så där har jag lagt mattor

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 22-10-2009, 17:22
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Ylvahi: är det Willabs övervintringsrum?

Berätta gärna hur det går med det, verkar ju smart att ha en sådan i ett större rum så man inte behöver värma upp allt.
          Har du ställt den direkt på golvet eller har du frigolit?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-10-2009, 21:35
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 16:04) *
          ska nog sitta och skissa på nåt likande som du har gjort (hoppas du inte har nåt emot att jag ''snor''(lånar) din ide) wub.gif

Du får sno...låna hur mycket du vill tummenupp.gif
          jag brukar säga att det enda man får sno är idéer...
          (så länge det inte finns patent på det smile.gif)

Citera
          tepa
          Inlägg 14-11-2009, 07:21
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag flyttade alla krukväxterna in till extrarummet i huset där det är 12 plusgrader nu. En extra lysrörsskrivbordslampa ovanför. Detta är eg. makens hobbyrum och denna vinter kommer han att hålla på där och vill då ha lite varmare än tolv grader. Lökarna satte jag i ett isolerat förråd med en fyrdubbelt vikt herdematta över. Vad tror ni om det ? Det borde inte gå under nollan där, om det inte tänker bli minus tjugo. Jag skulle kunna sätta på ett litet element där, i och för sig. Tror ni det kommer att gå bra ?

Fuchsian och Änglatrumpeten står kvar. Vet inte riktigt vad jag ska göra, Fuchsian kan jag ta in till de andra. Men Änglatrumpeten ???

Hälsn Tepa

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  nov_011__Medium_.jpg ( 103.94k ) Antal nedladdningar: 24

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-11-2009, 09:02
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag har ingenting i övervintringsrummet (förrådet) än, allt står fortfarande ute på altanen det har ju varit perfekt där för fuchsiorna (några plugrader) och några av blommorna blommar fortfarande. Lite frost har det nog varit där men inte så det skadat växterna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 20:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon