Tack, tack...idag har den lilla mossträdgården vuxit ytterligare. Jag har ju rört mig här i skogen under många år och liksom i förbifarten bara noterat hur vacker all mossa är men NU har jag mossglasögon och oj, vad jag hittar för skönheter!
Jag har hittat ca 15 olika arter av mossa som alla har sin speciella skönhet för att inte tala om allt vackert som växer på gamla stubbar!
Som sagt, jag vet ju inte om dethär fungerar men såhär gör jag;
Området är besvärligt med massor av rotogräs och där står även 4 träd som skuggar och som jag vill ha kvar. Ett av träden är sälg så där går inte att plantera några växter och det är svårt att gräva upp allt ogräs pga av massiva trädrötter.
Jag sätter plast under allt för rotogräsens skull, det går inte att få ogräs i dethär, då blir det nog förstört gissar jag. Sedan fyller jag på ett litet lager av gran- och tallförna och blandar med blöt torv. Inte mycket att växa på men mossan tar sin näring ur luft och nederbörd. Torven är till för att hålla fuktighten. För att få lite höjdskillnader sätter jag dit några utvalda stenar som jag sätter mossa på.
På ena sidan har jag byggt en stenmur som jag tycker är alldeles för rak och trist så nu försöker jag bland bort de raka linjerna också, satte en murken stubbe i stenmuren och det blev genast mycket snyggare