Avskydde chili con carne tidigare, tyckte inte om de där hemska bönorna. Nu har jag förstått att de där hemska bönorna var såna som legat i sån där söt äcklig tomatsås, sött + bönor var det jag inte gillade (även de bruna bönorna är söta urk!). Hemkokta vita och bruna bönor i hemgjord sås tycker jag är gott.
Min chili con carne innehåller även choklad och kaffe, riktigt traditionella ingredienser i icke försvenskad chili con carne.
Såg att jag hade receptet i datorn så jag lägger in det här
Chili con carne
800g mager köttfärs 2 gula lökar 5 vitlöksklyftor Ca 15 soltorkade tomater 3 starka röda chilifrukter Ca 1 ½ msk kummin Ca 1 ½ msk paprikapulver Ca 1 ½ msk chilipulver 400g bönor som fått ligga i blöt 3 burkar krossade tomater 3msk kakao 1 msk snabbespressopulver eller en skvätt starkt kaffe 2 buljongtärningar (höns el. kött) 1 liter vatten Olja
1. Mixa lök, vitlök, soltorkade tomater + chili i en matberedare (alt. Finhacka dem med kniv) 2. Ha i olja i en kastrull och fräs lök/tomat/chili blandningen ca 1 min utan att den tar färg. 3. Tillsätt kryddorna och låt fräsa någon minut. 4. Tillsätt köttet och bryn det lätt. 5. Tillsätt resten och låt det koka upp, sjud sedan i ca 2tim utan lock.
(Det går att göra en snabbare variant med färdigkokta bönor uteslut då vattnet i receptet)
(tänk på att chilipulver och chilipeppar inte är samma sak chilipulver är inte starkt så byter man ut det mot 1 1/2msk chilipeppar så blir det lite väl hett)
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 24-10-2009, 18:37
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|