Grattis till ny trädgård Knobban!
Och vilken bra bok Du har :-) den räcker mkt lång och lite till så *egentligen* behöver Du ingen på ett bra tag! Men man frestas ju alltid, själv är jag vansinnigt förtjust i Barbara Segalls bok men den spelar liksom i en liga för snygga köksträdgårdar, detta här fakta och en riktig Bibel! Hurra för Lena I!
Du kan lätt blanda både uppe och 'nere' i Dina upphöjda bäddar. Att eodla i enbart ovanförmarkenbäddar kan man ju göra men det är mera för bergsodlare som Hannele å mig ;-)
Inte speciellt krävande är sallad, rädisor, sättlök, gå på handelsträdgården i vår och se om de har biliga utplanteringsgrönsaker så kan Du ju få tag i persilja gräslök, purjolök etc etc. Det är en bra start.
Rabarbern blir JÄTTESTOR så den tror jag inte jag hade haft med i Din 4 X 3 meters ruta.
Javisst skall man växla, ju har jag skaffat mig ett kartotek för det ;-) för minnet är bra men kort och jag TROR ju altid jag vetprecis hur jag gjorde. Det gör jag itne kan jag ju tala om.
Tycker Du skall prova en sommarsquashplanta också nästa år. Den tar en enorm plats så den får Du fundera över men det är englädje att odla en grönsak som dte är så svårt att misslyckas med när sommaren väl kommit. Oftast finns plantor också til salu....
Lavendel vill ha soligt varmt å sandigt, anisisop är hemskt tacksam och frösår sig vilt, citronmeliss likaså

vitlök blir bäst med höstsättning tyvärr men ignet hindrar att man knör ner några klyftor och satsar på bra utsäde hösten 2004.
Rödbetor tycker jag är ltie svårt att få till i upphöjd bädd p g a uttorkningsrisken. Tänk på att om Du snickrar upphöjda bäddar är breddmåttet 1,25 meter ett magiskt mått, 1 meter bredd torkar ofta ut, och så kan Du ju välja vilken längd Du vill men inte för långt, det är jobbigt när man skall runt.
Oj jag kommer säkert på någe mera här..
Garanterar att Du kommer att tycka det r roligt :-)
Hälsar Ingrid