|
Knobban
26-11-2003, 12:51
Tänkte omvandla en del av täppan till köksträdgård och suger nu i mig alla goda råd jag kan ta emot. Jag planerar att börja smått så att jag har koll på det hela. Vår jord är lerjord, så jag hade tänkt mig upphöjda bänkar. Är det bara att fylla på med god jord i dom eller ska jag blanda lite under bänken också? Hur hög bör den vara? Tänkte odla följande som jag tror itne är för krävande: lök, vitlök, gräslök, rödbeta, rabarber och dessutom lavendel, anisisop och citronmeliss. Är det nån av dessa som kräver mycket av sin ägare? Om jag läst på rätt så bör det väl vara ganska enkla grejer?
Hur stor köksträdgård bör jag ha för de ovanstående växterna? Hade tänkt mig ungefär 4 meter x 3 meter, eventuellt med gångar och indelat i fyra delar. Sedan ha rabarber, gräslök och citronmeliss i en "fyrkant" och resten i de tre övriga. De tre övriga kan man ju växla växter i varje år så jorden inte blir trött, eller hur? Köpte för övrigt boken : handbok för köksträdgård av Lena Israelsson. Jag tycker den verkar bra. Finns det nån annan bok på marknade som man bara bör ha?
hustigern
26-11-2003, 14:43
Hejsan! Kul att höra att inte alla är proffs som har hållt på hur länge som helst. Har själv kanske inte så där himla många års erfarenhet, men bidrar gärna med vad jag kan. Handbok för köksträdgården är min bibel. Jag tycker inte det egentligen behövs fler än den, fast sen kan man ju inte låta bli att köpa fler iallafall Jag har just avslutat min tredje sommar med köksträdgård och startade i liten skala för att bygga ut successivt. Jag har som du lerjord och odlar upphöjt (i pallkragar). Jag har blandat det mesta jag kommit över i jordväg (kompost, sand, uppgrävd lerjord, gammal krukväxtjord, lövmull) och tycker att det funkar bra. Tänk bara på att det blir torrare i upphöjd bädd, så det krävs lite mer vattning än om du odlar direkt på marknivå. Däremot blir jorden varm lite fortare på våren, vilket är guld värt med kall lerjord. Tidningar i botten förmultnar på en sommar. Bättre är kanske att åtminstone gräva bort grässvålen under landen innan du fyller på med jord. Metallnät är något jag upptäckt i år att jag behöver. Första och andra året märkte inte sorkarna att jag odlade persilja och morötter, men i år var det visst tredje gången gillt. Vi får väl se hur det går att rensa ogräsrötter genom näten. Min smärtgräns för hur mycket jobb jag lägger ner på köksträdgården går vid vattning, ogräsrensning och att lägga på lite gräsklipp då och då. Om inte växterna klarar det så får jag klara mig utan dem. Jag tycker det är kul, men har annat att göra också. Av de växter du räknar upp har jag inte provat anisisop, men de andra överlever iallafall min behandling. Jag hittade vitlök för vårsådd i våras men den hann inte bli riktigt klar innan hösten, så iår blev det höstplantering. Naturligtvis finns det många andra som är lätta också (jag klarar mig inte utan morötter, dill och persilja), men du kanske åtminstone ska fundera på att ha någon baljväxt (brytärter och brytbönor = haricots verts är höjdare som inte behöver torkas) för att få lite "gratis" gödsling av jorden = mindre jobb för dig. De växer båda bra och är lätta att lyckas med, behöver bara lite stöd. Jag har gjort en ram med armeringsjärn som bönorna (jag har stångbönor som inte kräver så stor plats på jorden) klättrar själva på och ihopbundna grenar till ärtorna (som inte blir riktigt lika höga). När skörden är uppäten är det bara att klippa plantorna i bitar och gräva ner direkt i landet. Lycka till! /Anneli
Ingrid på Västkusten
26-11-2003, 15:55
Grattis till ny trädgård Knobban! Och vilken bra bok Du har :-) den räcker mkt lång och lite till så *egentligen* behöver Du ingen på ett bra tag! Men man frestas ju alltid, själv är jag vansinnigt förtjust i Barbara Segalls bok men den spelar liksom i en liga för snygga köksträdgårdar, detta här fakta och en riktig Bibel! Hurra för Lena I! Du kan lätt blanda både uppe och 'nere' i Dina upphöjda bäddar. Att eodla i enbart ovanförmarkenbäddar kan man ju göra men det är mera för bergsodlare som Hannele å mig ;-) Inte speciellt krävande är sallad, rädisor, sättlök, gå på handelsträdgården i vår och se om de har biliga utplanteringsgrönsaker så kan Du ju få tag i persilja gräslök, purjolök etc etc. Det är en bra start. Rabarbern blir JÄTTESTOR så den tror jag inte jag hade haft med i Din 4 X 3 meters ruta. Javisst skall man växla, ju har jag skaffat mig ett kartotek för det ;-) för minnet är bra men kort och jag TROR ju altid jag vetprecis hur jag gjorde. Det gör jag itne kan jag ju tala om. Tycker Du skall prova en sommarsquashplanta också nästa år. Den tar en enorm plats så den får Du fundera över men det är englädje att odla en grönsak som dte är så svårt att misslyckas med när sommaren väl kommit. Oftast finns plantor också til salu.... Lavendel vill ha soligt varmt å sandigt, anisisop är hemskt tacksam och frösår sig vilt, citronmeliss likaså  vitlök blir bäst med höstsättning tyvärr men ignet hindrar att man knör ner några klyftor och satsar på bra utsäde hösten 2004. Rödbetor tycker jag är ltie svårt att få till i upphöjd bädd p g a uttorkningsrisken. Tänk på att om Du snickrar upphöjda bäddar är breddmåttet 1,25 meter ett magiskt mått, 1 meter bredd torkar ofta ut, och så kan Du ju välja vilken längd Du vill men inte för långt, det är jobbigt när man skall runt. Oj jag kommer säkert på någe mera här.. Garanterar att Du kommer att tycka det r roligt :-) Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
26-11-2003, 22:25
Du har väl läst om kvadratodling ("Square Foot Gardening")? http://www.squarefootgardening.com/Fast ta med saltkaret till datorn, sidan bör tas med en rejäl nypa av den varan. Mel Bartholomew är ju amerikan och "over there" är de vana att slå på trumman ordentligt för sig själva och sina idéer. Men kul och tänkvärd läsning är det, och även om jag kanske inte följt hans råd så mycket att det syns har jag haft dem i baktanke då och då i mina odlingar.
Knobban
27-11-2003, 12:29
Hustigern; Ja, min smärtgräns ligger väl ungefär vid samma ställe som din, mycket mer än vattning, ogräsrensning och lite gräsklippsläggning hinner jag inte med helt enkelt. Morötter läste jag om i boken, men jag tyckte det verkade som om de är väldigt kräsna vad gäller jordmån och så. Ville från början odla morötter, men gav upp tanken...Fast morötter är såååå gott. När man får dra upp dom ur egna landet, bara skölja av och börja knapra, mums!! Lägger även ditt tips om baljväxter bakom örat (eller egentligen på pappret, plitar ner mina och era ideer för att inte glömma).
Ingrid på västkusten; Visst är det en bra bok!! Jag håller mig till den än så länge, men lägger ditt tips på minnet. Hur djupt ska "landet" vara för att grönsakerna ska trivas då? Totalt menar jag, både ovan och under marken? Räcker 60-70 cm eller ska det vara mera? (så jag kan förbereda maken på hur mycket han ska gräva, hihi) Nej, jag gräver själv... Lavendeln tänkte jag lägga vid "porten" till min köksträdgård, tillsammans med nåt som klättrar på en båge för att skapa ett litet rum som man går in i. Tänkte även så småningom fixa gärdesgård runt landet. Men jag väntar lite med det, jag kanske vill utöka efter ett år och vill då inte vara begränsad av nåt staket. Och dessutom vill jag inte bryta ryggen första året. Sommarsquash låter intressant, jag ska ta och läsa på lite om den. Minns att min farfar brukade laga allsköns sylter och blandor av äpple, squash, pumpa och lingon...för kanske be om några fina recept av farmor...
Susanne i linköping; Gick in och läste med saltkaret och det kom ju väl till användning. Det tenderar att dra iväg ltiegranna när amerikanarna ska beskriva sina egna ideer, ja. Men intressant metod. Fast jag tycker det blir lite jobbigt att hålla på och skörda en här och en där. Lättare att ha alla på ett ställe om du förstår hur jag menar. Men det blir ju vackert med alla olika växter tillsammans, det måste jag erkänna.
Ingrid på Västkusten
28-11-2003, 21:35
Todeloo,
man kan odla i en ram hög 'bara' men jag gilalr tvåramshöjd oavsett om man har jord under eller inte. Tvåramshöjd -> då kan man odla ALLT! Minst 30 gärna 40 cm totalt -> mer om du odlar daikon elelr annat underjordiskt ;-)
Och det här med att inte bryta ryggen första året är en bra föresats alltför många går ut för hårt första året och blir 'kurerade' av all odling tyvärr.....
Mel b's odling är bra på ett sätt - > ordning och reda och mellankulturer, det kan man ta åt sig 100 % -> skörda en här och en där -> det är itne så i verklighete, det går mera ut på att så fort Du har et hål p g a skörd så stoppar Du in en ny växt!!!
Hälsar ingrid
Mel Bartholomews bok finns på svenska. Låna den på biblioteket. Det finns även en bok skriven av en svensk kvinna (glömt namnet). Den kan läsas utan så flitig användning av saltkaret. Själv tycker jag att jag haft mycket glädje av idéerna om att odla i ruta utan att för den skull ha gjort en regelrätt rutodling. Men många av bokens idéer är användbara var för sig.
Susanne i Linköping
29-11-2003, 23:37
Lena N, du tänker säkert på Karin Berglunds bok Så i ruta. Den sträckläste jag och blev snopen när den plötsligt tog slut.  För det var verkligen en trevlig bok! Tyvärr var jag tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket, men jag letar ständigt efter den på varje antikvariat jag besöker.
Rätt Susanne!  Det var den boken jag tänkte på. När jag lånat en bok jag vill köpa skriver jag upp författare, titel, förlag och ISBN-nummer. Sedan brukar vilken bokhandel som helst kunna skaffa boken även om den är några år gammal. Känner nu att det nog är dags att låna den igen.
Ingrid på Västkusten
30-11-2003, 10:37
Skicka ett mail till:
<t.fransson@telia.com>
Han har Trädgårdsantikvariatet :-) Karin B's bok rekomemnderas våldsamt - nån liten nypa salt nånstans ( komemr inte ihåg vart just nu) men den är så grymt TREVLIG! Hon är också n favorit ( på fixstjärnehimlen tillsammans med Joy Larkcom, William Woys Weaver, Lena Israelsson)
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
30-11-2003, 21:08
Jaha du Ingrid, Karin Berglund och Lena Israelsson är ju mina författaridoler när det gäller odlingsböcker så nu blev jag intresserad. Vilka böcker rekommenderar du av Joy Larkcom och William Woys Weaver?
Ingrid på Västkusten
01-12-2003, 08:00
Hej och tack för visat intresse!
Joy Larkcom är en Grand Old Lady inom odlingens värld, och den som skrev dne FÖRSTA boken om odling av orientaliska grönsaker som ahr inspirerat några av de svenska fixstjärnorna. Kan med fördel anskaffas å läsas då den behandlar MER :-) sedan är hon hemskt duktig på design av en potager, d v s dekorativ köksträdgård, så Creative Vegetable Gardening är en all time fav förutom Oriental Vegetables. Jag drabbades av totalt hjärnsläpp en ggr när jag meckade med mina schalottenlökar och kilade snabbt in för att konsultera litteraturen. Stora Köksträdgårdsboken hade den itne och var svår att hantera med jordiga fingrar och kt text att vada igneom då det ju är en uppslagsbok, men lilla Salat-boken hade precis det jag ville ha och den är skriven på ett korthugget sätt så man just kan stappla in med jordiga skor och fingrar för att snabbt kolla upp en grej. Den har kommit ut i nyutgåva med bilder etc. De tre av Joy Larkcom rek allvarligt!
William Woys Weaver har skrivit ett otroligt praktverk om Heirloom Vegetables som är ett rent nöje att läsa! Och hanses 100 Vegetables and where they came from kan få vilken författare somhelst att bli grön i huvet och önska att dom hade skrivit den istället. Historia recept, odlingsråd blandade i ett hemskt trevligt format. Man blir alldeles ANDLÖS av förtjusning av denna bok! Synd att W3food( som ju är en food historian och odlingsgalning) är amerikan säger jag bara. Han har med The Alma Pea som är svensk i sin bok, en hel del europeiska saker och historier och berättelser -> ja man bara rycks med! Heirloom vegetables har mkt matnyttigt även för en svensk odlingsdåre, och den är med ett rent nöje attt läsa. Anvisningarna 'How to Grow Very Large Onions' måste jag testa något år, vi är några stycken som kliar sig i skallen över rådet som fungerar men VARFÖR?
En hel del är anskaffningsbart finns massor emd listor på ställen som säljer och tjaaa.......de här två författarna liksom tar galenskaperna och entusiasmen ett steg LÄNGRE! Att de sedan har inspirerat många är ju itne fel heller. Alltid bra att hitta inspirationskällan :-) även det är ett stort nöje!
Hälsar Ingrid nu andfådd!
Visst är det kul att planera inför våren. Jag bor i zon 1 och har lerjord. Dessutom har jag inte så mycket tid att sköta trädgården utan det får vara tåliga växter som inte behöver vattnas varje dag. Trädgårdsarbete ska vara roligt och inte en plikt.
Mina erfarenheter är de här: Citronmeliss är nästan ett ogräs. Hur mycket jag än gräver upp så finns den kvar och sprider sig till hela trädgården. Sallad är nog min favorit i kökslandet, jag odlar fler sorter så att jag alltid har fin färsk. Persiljan frösår sig också men är lite lättare leva med så den har jag gratis år från år. Rabarbern blir stor men är nog det tacksammaste man kan odla. Vår står bredvid komposten och är både snygg och god. Rädisor och morötter har inte blivit bra hos mig och dillen vill inte alls. Squash brukar fungera bra och är användbar. I år har jag odlat grönkål som ser mycket fin ut och ska bli grökålsoppa till julen. Gräslök kan man köpa en planta och sätta i landet så överlever den förhoppningsvis från år till år. Ståtlig blev också gurkörten som har ätliga blå blommor men den tog lite väl stor plats. Purjolök blir rätt så bra och ser väldigt vacker ut tycker jag.
Roligt, vackert, gott och nyttigt. Det är lika roligt varje år att prova några nya sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|