CITAT (Bassam @ 15-11-2009, 23:59)

Hej
Du har rätt Falaxss , men det är viktigt säga , de ska få varm och fuktighet , men vem sa till dig att svalt/kallt i medl havet , jag lkommer från medel havet länder och kommer aldrig gradar mindre än 10 gradar.
Obs för växter finns inte 100 % säker på varifrån kom dom.
H:Bassam
är inte 10grader svalt/kallt ? det tycker iallafall jag.
jag har bra koll på klimatet i syd/västra Europa där många många medelhavsväxter finns vildväxandes. har flertal litteratur som tar upp klimatet ingående i hela det europeiska medelhavsområdet plus lite från nordafrika och mellanöstern/mindreasien. nordafrika och asiatiska medelhavsområdet har jag mindre koll på dock för att det har intresserat mig mindre.
exempel vis är det inte ovanligt att Rom i Italien får frost under vintern och snö under dec-jan, i norra Italien är det i vissa delar regelbunden vinterkyla varje vinter. I Madrid i Spanien kan få en lägsta temp på ca -10c dock ej regelbundet varje vinter. vissa områden kan vart 5-10år få frostnätter undervintern även utmed kusterna i Italien och Spanien och i syd Frankrike.
dock så går det ju inte jämföra klimatet i Sverige med exempel vis Italien det är väldigt olika klimat. dock äkta inhemska medelhavsväxter i den europeiska delen vill ha det kallt på vintern och flertal av dom tål frost både under längre och kortare tid och en del är också härdiga i sverige.