Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tid att plocka ympris!, Äpple, päron, plommon, körsbär
          Cilla
          Inlägg 03-12-2003, 14:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nu börjar det strax bli bra tid för att plocka ettårsskott från äpple-, päron-, plommon- och körsbärsträd av sorter som man vill ympa in i andra träd till våren. Man kan gott börja redan nu om man hittar sorter man gillar, och fortsätta ända till solen visar sig igen i januari.

Knipsa ettårsskotten en dag när det inte är för kallt. Går temperaturerna ned mot -10 är det större risk att ymparna torkar. Välj sådana som inte har blomknoppar, sitter i toppen eller på södra sidan av trädet. Välj inte vattenskott om du har andra att ta. Tag ettårsskott som har lite olika tjocklek så att du har att välja på sedan, och lagra dem som långa så torkar de inte så lätt. Ympen som du sedan sätter på ska bara ha 2-5 knoppar så en kvist räcker till många ympar.

Lagra ympriset nedgrävt, inlindat i vått tidningspapper, på nordsidan av huset eller inlindat i hushållspapper och plastpåse i kylskåpet. Vitsen är att ymriset ska fortsätta att sova (=5-10 grader celsius) utan att torka (=håll fuktigt om du förvarar i kylen).

Man kan också plocka ympris på vårvintern, men resultaten blir sämre, dvs fler ympar dör. Ett annat sätt är att till våren beställa ympris, men det är roligt att ha gjort allt själv, och det är enkelt!

--------------------

Citera
          Lars
          Inlägg 04-12-2003, 17:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Om jag vill ympa en björk eller en valnöt, som blöder i vår, hur gör jag då? Jag kan ju plocka ympriset nu, men förblöder inte min lilla "valnöts, resp björk-grundstam" i vår om jag börjar skära i den?

Hur ympar man björk professionellt?

Undrar Lars

Citera
          MimE
          Inlägg 04-12-2003, 17:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Cilla,

Tack för instruktionen. smile.gif

Vi har ett ca 60 år gammalt friskt äppelträd på tomten som är vackert men inte ger någon frukt alls (kanske 5 stycken per år tongue.gif ).

Däremot finns det två gamla (ca 100 år) äppelträd ute i skogen där det låg en gammal gård förut och de ger jättegoda (men obestämbara) höstäpplen.

Jag har i flera år tänkt att försöka ympa in dessa på "mitt" träd men alltid varit för sent ute för att ta ympris. Men i år ska det bli av!!!

Finns det någon anledning att inte försöka?

undrar
          Mimmi

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2003, 12:07
          Länk hit: #4

Medlem

Hej Mimmi - det finns all anledning att försöka, men det är inte säkert att ymparna kommer att he frukt om moderträden som de sitter på inte för det. Undersök varför dina äldre träd inte ger frukt:

- blommar de på våren? Om de blommar och får kart som faller eller inte bildar kart alls kan det bero på att det finns få äppelträd i närheten som befruktar, att de står vindutsatt så att bin och insekter inte klarar att jobba i dem, att de står i sammanpackad eller näringsfattig jord.

- har de tillväxt? Titta på 20-talet grenspetsar runt trädet och på olika höjder för att se hur långa årsskotten är. Ett vuxet äppelträd i bra jord växer mellan 10-30 cm per år.

- blommar de inte kanske de står skuggigt, har beskurits för hårt eller lite överallt. Vattenskott blommar inte på 3 år som övriga långskott och fruktgrenar, de villl ha längre tid på sig.

Lars - om ympning av björk och valnöt skulle jag kontakta Ebe Plant eller Nordplant, båda finns att hitta på nätet med sökningar. Körsbär och plommon blöder också när man ympar och man gör det därför tidigare på våren än med kärnfrukt. Så länge man håller sig till att ympa på årsskott brukar blödningen inte störa trädet alls.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 05-12-2003, 13:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Cilla @ 03-12-2003, 14:12)
          Man kan också plocka ympris på vårvintern, men resultaten blir sämre, dvs fler ympar dör.

Det har jag svårt att tro... Ympris kan även torka och mögla under lång förvaring.

De män jag talat med; hortonom och trädgårdsmästare,
          plockar sin ympris på vårintern, mars, innan saven kommer.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          MimE
          Inlägg 05-12-2003, 14:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

CITAT (Cilla @ 05-12-2003, 12:07)
          - blommar de på våren? Om de blommar och får kart som faller eller inte bildar kart alls kan det bero på att det finns få äppelträd i närheten som befruktar, att de står vindutsatt så att bin och insekter inte klarar att jobba i dem, att de står i sammanpackad eller näringsfattig jord.

- har de tillväxt? Titta på 20-talet grenspetsar runt trädet och på olika höjder för att se hur långa årsskotten är. Ett vuxet äppelträd i bra jord växer mellan 10-30 cm per år.

- blommar de inte kanske de står skuggigt, har beskurits för hårt eller lite överallt. Vattenskott blommar inte på 3 år som övriga långskott och fruktgrenar, de villl ha längre tid på sig.

Tack igen!

Vi har 4 äppelträd som står på en öppen yta av ca 100 m2:

- 1 prydnadsäppleträd (sura som attan, t.o.m. fåglarna ratar dem men väldigt vackra blommor). Vi har klippt det så det mer "bildar häck" och insynsskydd.

- vårt träd utan frukt som heller inte blommar ("ympkandidaten" laugh.gif)

- 1 Berner Rosenäpple som är det perfekta trädet (växer OK, blommar vackert och underbara, lagringsbara, röda äpplen som är bäst nu runt jul). Dessa är även koltrastarnas favoriter så mycket av skörden lämnas kvar på trädet.

- 1 Cox Pomona som vi mest gör mos av då de inte är så jättebra att lagra.

Alla träden är ca 60 år, har samma levnadsbetingelser (soligt, öppet men relativt skyddat, gräsmatta, ganska OK jord, relativt fuktigt, massor av insekter (grannen har bin)...) och de växer och frodas allihop men ett blommar inte (OK då, kanske 20-30 rosa blommor som ger 2-5 äpplen).

Varför jag så gärna skulle vilja få ympningar från de gamla träden hos mig är dels för att få ett tidigare ätäpple samt att bevara gamla sorter.

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-12-2003, 15:17
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Hannele @ 05-12-2003, 13:10)
          Ympris kan även torka och mögla under lång förvaring.

De män jag talat med; hortonom och trädgårdsmästare,
          plockar sin ympris på vårintern, mars, innan saven kommer.

Javisst kan man misslyckas med lagringen av ympris också, men det är med "sovande" ympar man har störst chans att lyckas. Det finns däremot ingen anledning att inte testa med vårvinterris också, men kan man välja är det bättre att använda friska, sovande vinterlagrade ympkvistar.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 06-01-2004, 13:15
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Nu har jag studerat detta med ympning lite. Vad jag inte har hittat någon förklaring på är själva finessen med att ympkvistarna skall ligga och gotta sig ett tag. Är det så att det är inte för ympkvistens skull man skall ta dem på vintern utan för att trädet man tar ympen från inte skall blöda?
          Spontant så tycker jag att det skulle vara vettigare att ta ymparna när träden har vaknat så att snittet vid ympningen kan läka från två håll.

//T

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-01-2004, 14:49
          Länk hit: #9

Medlem

Det är för ymprisets skull man tar dem när de är som mest i vila. Genom lagringen håller man dem vilande längre än om de skulle sitta på trädet. En ympkvist som kommit igång med savning och knoppsvällning mm har redan ganska höga krav på att detta flöde ska fortsätta utan avbrott. En helt vilande ympkvist tål bättre att klippas ned till ett par-fyra knoppar, sättas på ett mer vaket trädskott/gren och att "väckas" av ljuset, värmen och att trädets gren ivrar för att läka samman.

Kanske kan man jämföra det med en rumsväxt som får näring - den utvecklar bladmassa mm som i sin tur kräver att den får fortsatt näring, medan en växt som ges mindre näring tål att "glömmas" med både fortsatt näring och bevattning.

Men som sagt tidigare så kan man lyckas med vårympris också. Om man ympar för första gången kan det dock vara roligare att starta med väl lagrat och vilande ympris, för då blir resultatet bättre.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 06-01-2004, 16:56
          Länk hit: #10

Medlem

Halaj!

Tackar för blixtsnabbt svar. Jag begriper precis, den där förklaringen är ju fullständigt logisk.
          Det är förresten körsbär (Heidi) jag skall ympa på.

//T

Citera
          Cilla
          Inlägg 06-01-2004, 22:20
          Länk hit: #11

Medlem

Då är det inte lång tid kvar! Stenfrukt ympar man tidigare på säsongen än päron och äpple. I zon 3 brukar april och ibland även mars vara en bra tid.

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 07-01-2004, 10:44
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Tapio, vad har du för erfarenhet av Heidi ?? Jag skall nämligen plantera en sådan till våren (på Gisela5) och undrar hur de är ??

Citera
          Tapio
          Inlägg 07-01-2004, 22:32
          Länk hit: #13

Medlem

Halaj!

Öööhh... Hemskt ledsen, men jag köpte trädet i våras. Jag har inte ens planterat den där den slutligen skall stå. Det enda jag kan säga om den är att den växer så det knakar. Fråga mig igen om en sisådär 5-10 år, då vet jag mer.

//T

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 29-01-2004, 10:22
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Hjälp!! jag är visst (som vanligt) ute i sista minuten...

KAN jag ta ympgrenar NU??? Och vad 17 är det för grenar jag skall ta...
          Om ni TROR att jag kan se vad ett vattenskott är.... tja då får ni väl tro det!!!

wacko.gif blink.gif
          Jag har ett antal diverse träd i min trädgård OCH bl.a. ett som ingen har lyckats artspecifisera.... ett stort kantigt vinteräpple MUMS... det börjar vattnas i munnen..... tyvärr gav det inte mycket i höstas så den frukten tog slut fort...

MÅNGA ÄRO DE som bett om ympgrenar... men jag är total-katastrof-amatör i trädgården....

HJÄLP!!! smile.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Hannele
          Inlägg 29-01-2004, 12:03
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ta det lungt! Fram till mars går utmärkt att ta ympris,
          när ympriset är i vilostadiet. Beroende på, var du bor....
          Förvara i kylskåp några veckor och ympa, när saven börjar stiga
          och när knopparna inte hunnit brista.

http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok2.shtml

Om du nu är total-katastrof-amatör i trädgården, så
          kanske du har beskurit bort alla blombärande grenar på ditt gamla äppelträd,
          eftersom det inte gav så mycket frukt...?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 29-01-2004, 12:56
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för länken... tänk att den fanns så NÄRA!!! ohmy.gif

"Om du nu är total-katastrof-amatör i trädgården, så
          kanske du har beskurit bort alla blombärande grenar på ditt gamla äppelträd"

Ja säkert... men nu skall jag iallafall läsa på....
          Om sedan mitt lärande kommer att bära frukt återstår att se...
          tongue.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-01-2004, 18:34
          Länk hit: #17

Medlem

Hej.

Här är bilder på gammal och ung fruktved http://www.juniper.se/tradvard/gammalung.htm. Det är unga grenar, årsskott, man väljer för ympris.

Här är bilder på knopp- och blomanlag http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm.
          Grenar med fruktanlag försöker man undvika när man tar ympris.

Här är bilder på långskott och vattenskott http://www.juniper.se/tradvard/grenlara.htm
          Det är av långskotten eller de helt vegetativa årsskotten man tar av för ympning. (Vegetativ = med blad- och grenknoppar.)

Satsa på att ta 30-50 cm grenar som inte är knotiga, har så få runda fruktknoppar som möjligt alltså! Och har du att välja mellan vattenskott och långskott, välj de senare. Men även vattenskott går att ympa med även om de inte är de bästa. De är iallafall bättre än de som har blomanlag och de som är knotiga av ålder.

Grenar i toppen av trädet har mer lagrad energi än de lägre sittande, och vanligtvis har grenar på sydsidan bättre överlevnadsförmåga än de på norrsidan.

När du har samlat dem, lagra dem i fulla längder, lägg i fuktat eller insnöat tidningspapper, gräv ned en bit i jorden på norrsidan av huset, eller lägg i tidningspapper och plastpåse i kylen. Tag upp dem i vår för ympning.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 29-01-2004, 19:07
          Länk hit: #18

Medlem

Toppen!!! Nu BÖRJAR jag förstå...
          Det blir nog värre till helgen när jag skal ut och göra det praktiskt...
          l wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-01-2004, 20:22
          Länk hit: #19

Medlem

Berätta gärna hur det går och om du tyckte något var svårt i plockningen eller lagringen!

--------------------

Citera
          Unn
          Inlägg 30-01-2004, 20:48
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Hmmm...får jag bara inflika en fråga? Jag har efter mycket huvudbryderi och studier i fält något så när lärt mig hur de där unga skotten ser ut som man behöver till ympar, men på det träd som är prio ett på min ympknyckarlista - ett träd utan hus, kanske en gammal ödetomt?- finns inga sådana skott, inte vattenskott heller. Allt ser ut som fruktbärande...tycker jag? (Fast mycket frukt var det ju inte i fjol, bara dessto godare) Beror det på sorten att det ser så ut eller får den helt enkelt inga nya skott (troligen gammalt som attan, glasäpple typ)
          kan man ta ett sånt där kort lite "knubbigt" och lite förgrenat som ymp i värsta fall?

Undrar äppelkindade novisen Unn

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon