Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > nu kommer kylan på allvar, inget kul för växterna
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-12-2009, 13:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hej hej

ja vintern har inletts med tidig kyla. dom närmaste dagarna skulle det i trädgården bli neråt -15c -17c. och då det är barmark och så kallt så blir det påfrestande för växterna.

de ända som fått skydd i år är mina två fatsia japonica buskar och ett fikon. resten av fikonen får klarar sig själva. sedan finns där ju en hel del andra växter som inte får skydd och som nog kommer dö i vinter exempelvis mina agapanthusar som aldrig upplevt så här djuptjäle innan.

har ju en hel dela andra känsliga träd och buskar så jag får väl se hur dom klarar sig.

för växterna skulle det nog vara trevligt med ett tjockt snölager. tur man har en hel del härdiga växter i trädgården som klarar sig. så det blir någon grönska till våren. dom gamla fruktträden står pall för allt (om det nu inte går neråt -40c).

hur går det hos er ? har ni det kallt ? hur tror ni det kommer gå med allt ?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 30-12-2009, 13:36
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Ojdå!! Inte så bra med barmark och minusgrader!!! Hoppas merparten av dina växter ändå överlever!!!
          Gamla frukträd klarar nog tom lägre temperatur än -40!! Trädgården vid mitt föräldrarhem består enbart av Äppelträd som planterades nångång på 1920-talet och dom har ju överlevt rejäla köldvintrar!!
          Men vi bor i Uppland och det gör en viss skillnad var man bor oxå för den delen!!

Här är ett snötäcke på ca 40 cm men tror inte det hann bli så mkt tjäle innan snön kom Så det kan nog bli en del svinn även här i vinter!!!

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 30-12-2009, 13:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Men har du barmark? Jag trodde det hade snöat överallt.
          Jag är mycket tacksam för vårt snötäcke. Det brukar det inte finnas vid denna tiden.
          /p

Citera
          Solstorm
          Inlägg 30-12-2009, 13:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Här södra Bohuslän ligger ett ordentligt snötäcke. Just nu är det -6 och solsken. Vi har haft -11. Vintern är ovanligt tidig i år. Ovanligt med så stark kyla som håller i sig så länge så här tidigt. Jag måste säga att jag är glad att vi inte är på väg mot ett kallare klimat.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-12-2009, 14:31
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 13:36) *
          Gamla frukträd klarar nog tom lägre temperatur än -40!! Trädgården vid mitt föräldrarhem består enbart av Äppelträd som planterades nångång på 1920-talet och dom har ju överlevt rejäla köldvintrar!!
          Men vi bor i Uppland och det gör en viss skillnad var man bor oxå för den delen!!

Här är ett snötäcke på ca 40 cm men tror inte det hann bli så mkt tjäle innan snön kom Så det kan nog bli en del svinn även här i vinter!!!

jo de klarar nog lägre än -40c, även om det aldrig har blivit så kallt där (nord/östra skåne). gamla sorter av äppelträd och päron tål väl mycket kyla om det nu inte är känsliga sorter som är planterade, för jag har inte riktigt koll på det. men det är bra att ha en härdig bas i trädgården som överlever allt.

men det är bra att du åtminstone fått ett bra snö täcke.

CITAT (Dito Verde @ 30-12-2009, 13:38) *
          Men har du barmark? Jag trodde det hade snöat överallt.
          Jag är mycket tacksam för vårt snötäcke. Det brukar det inte finnas vid denna tiden.
          /p

delar av sydsverige har blivit av med snön

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#

så i trädgården är det enligt dom där hemma barmark, här där jag bor är det bitvis snö (1-3cm) på skuggiga plaster men annars är det väldigt mycket istäckt mark också och barmark där solen kommit åt.

CITAT (Solstorm @ 30-12-2009, 13:50) *
          Här södra Bohuslän ligger ett ordentligt snötäcke. Just nu är det -6 och solsken. Vi har haft -11. Vintern är ovanligt tidig i år. Ovanligt med så stark kyla som håller i sig så länge så här tidigt. Jag måste säga att jag är glad att vi inte är på väg mot ett kallare klimat.

ja det är tidig kyla i år.

tycker nästan det känns som om det blivet kallare klimat (om man bortser från riktiga vintrar). fast det är nog bara jag som tycker att det är kallt nu, generellt sett så är det väl varmare.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-12-2009, 14:53
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Här är mellan 30-50cm snö, så här är kylan inte lika skadlig. Men jag undrar var den där växthuseffekten som alla pratar om är?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-12-2009, 15:44
          Länk hit: #7

Gäster

Här i Mälardalen hade vi -23 i morse, just nu är det ca 18 grader och det kryper neråt igen. Är orolig för mina växter faktiskt, min kinesiska sekvoja t.ex. som jag planterade i somras plus en del andra nyplanterade träd. Vi har rätt bra med snö här men räcker det?....alla Acer japonicum lär nog frysa ordentligt nu.

Det vi nu upplever är väder, blanda inte ihop det med klimat.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-12-2009, 16:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

häromdan såg jag att snön lagt sig som tunga klumpar på växterna så det blev till att borsta av dem lite så de inte går av.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          sqrulan
          Inlägg 30-12-2009, 16:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag har inga känsliga växter, vi har massor med snö här uppe och i morse var det 33 minusgrader. Men du hattstugan vilka äppelträd är det som finns vid ditt föräldrahem? Vet du namnet?

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-12-2009, 17:11
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Bra timing för en gångs skull! yahoo.gif När det var kallt förra omgången (ner till -17,7°) var det ett relativt tjockt snötäcke för att vara i Skåne. Nu är det nästan barmark och redan -7,5°, det kan gå ner till -15° - -20° i natt sa de. Igår tog jag bort blöta komprimerade lövhögar och la dit torra varma luftiga (avenbokfröställningar som jag haft inomhus eftersom jag skickade fröna till en odlait), sen blöta lönnlöv som ett lock ovanpå, det håller sig nog torrt och varmt ett tag. Vad tror ni, blir det bra? Minivalnötsträd, icke härdig calla, narcissus bulbocodium... Hur mycket ska man förresten täcka Meconopsis? De fick också lite löv och grangrenar fast jag vet inte om det behövs, men de är små och nyplanterade så man vill ju dalta lite med dem.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 30-12-2009, 17:13
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

I Halmstad har vi inte mycket till snö. Lite puder här hos mig.
          Jag har hittills inte haft ngn växt som gått ur p g a kylan även när det varit -17 och barmark.
          Men man vet aldrig.
          Jag är mest orolig för de jag har i krukor. Jag har ingenstans jag kan sätta in dem.
          Mitt olivträd. fear.gif

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 30-12-2009, 17:16
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Ang Äppelträdens namn kan jag bara några av dom och det är Åkerö och Signe Tillich tror att det finns Säfstaholm oxå är inte säker!! Jo Transparemt Blanche oxå och en hel del andra som ingen har kunnat namnge!!
          Mina föräldrar kom till gården för 55 år sedan och nu är den i annans ägo!
          Det finns förresten ett träd där som kallas Trogsta Äpple!! Enligt sockenrykten fanns en trädgårdsmästare på 1920-talet som gick runt och ympade in en (troligen egen sort) hos folk ibygden!! Då fanns det ju rätt stora fruktträdgårdar lite var stans!! Åtminstone här ikring Enköping!!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-12-2009, 17:27
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-12-2009, 17:11) *
          Minivalnötsträd...

slap.gif Ja alltså ett vanligt valnötsträd, fast en liten bebis. Det lät ju som en nypåhittad sort. giggle.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-12-2009, 20:00
          Länk hit: #14

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

-17 nu, och natten har inte ens börjat. Jag tror årets köldrekord kommer sättas på dess sista dygn. Här hos mig då, i norrland är det ju kallare

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-12-2009, 21:02
          Länk hit: #15

Medlem

-10 nu

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-12-2009, 00:31
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-12-2009, 17:11) *
          sen blöta lönnlöv som ett lock ovanpå, det håller sig nog torrt och varmt ett tag. Vad tror ni, blir det bra? Minivalnötsträd, icke härdig calla, narcissus bulbocodium... Hur mycket ska man förresten täcka Meconopsis? De fick också lite löv och grangrenar fast jag vet inte om det behövs, men de är små och nyplanterade så man vill ju dalta lite med dem.

hoppas att mitt minivalnötsträd också klarar sig. den har inte haft det så kallt än i sitt liv som denna vinter ev erbjuder.

CITAT (Krolliljan @ 30-12-2009, 17:13) *
          Jag är mest orolig för de jag har i krukor. Jag har ingenstans jag kan sätta in dem.
          Mitt olivträd. fear.gif

det som jag har i krukor ( mest olika lönnar och tåliga perenner och rödbladig fläder, trollhassel, kaprifol) har jag lindat om ordenligt med väv och bubbelplast så de ska nog klara sig. det har dom gjort innan när det blivet -18c. ditt oliv träd gillar nog inte att det går under -10c om dens tår i kruka utan skydd. dock hade jag ju en själv som klarade lufttemp på -24c i kruka men den var ju begravd i en snödriva.

CITAT (Huggorm @ 30-12-2009, 20:00) *
          -17 nu, och natten har inte ens börjat. Jag tror årets köldrekord kommer sättas på dess sista dygn. Här hos mig då, i norrland är det ju kallare

här är det just nu -14,2c här i södra VG. men har en känsla av att det kan bli kallare, på smhi stod det innan idag att det skulle bli lokalt ner till -20c i inlandet och jag tror jag bor i inlandet.

Citera
          Olle A
          Inlägg 31-12-2009, 10:34
          Länk hit: #17

Gäster

Det är inte bara i inlandet det är kallt. Här vid kusten (visserligen några kilometer från havet, men ändå) är det nu -11,7 grader. I morse var det -14.

Olle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-12-2009, 11:31
          Länk hit: #18

Medlem

lägst i natt -16c brrrrrrrrrrr kallast hitintills denna vinter. undra vad dom närmaste dagarna kommer föra med sig.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-12-2009, 11:49
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (flaxss @ 31-12-2009, 00:31) *
          hoppas att mitt minivalnötsträd också klarar sig. den har inte haft det så kallt än i sitt liv som denna vinter ev erbjuder...

Hur gammalt är ditt träd?
          Det är bara andra vintern för mitt, jag hade inte täckt över ordentligt förra vintern och det klarade sig ändå fast jag hann bli riktigt nervös för det slog ut så sent.
          Här var det bara -11,7° i natt, inte alls lika kallt som för ett tag sen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gnon49
          Inlägg 31-12-2009, 12:03
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

hade -22 i morse utanför Uddevalla på västkusten. Och snön ligger djup. Syrenerna kommer att fara illa, men nu måste jag klippa ner dom vare sig jag vill eller inte. Allt har ju frusit fast i snön. Bara att hämta ved är ett helt företag. Bara el o teleledningarna håller för snön så skall man väl inte klaga. Snart börjar förberredelserna inför vår o sommar. Det håller humöret uppe.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 08:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon