Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
hej hej

ja vintern har inletts med tidig kyla. dom närmaste dagarna skulle det i trädgården bli neråt -15c -17c. och då det är barmark och så kallt så blir det påfrestande för växterna.

de ända som fått skydd i år är mina två fatsia japonica buskar och ett fikon. resten av fikonen får klarar sig själva. sedan finns där ju en hel del andra växter som inte får skydd och som nog kommer dö i vinter exempelvis mina agapanthusar som aldrig upplevt så här djuptjäle innan.

har ju en hel dela andra känsliga träd och buskar så jag får väl se hur dom klarar sig.

för växterna skulle det nog vara trevligt med ett tjockt snölager. tur man har en hel del härdiga växter i trädgården som klarar sig. så det blir någon grönska till våren. dom gamla fruktträden står pall för allt (om det nu inte går neråt -40c).

hur går det hos er ? har ni det kallt ? hur tror ni det kommer gå med allt ?
hattstugan
Ojdå!! Inte så bra med barmark och minusgrader!!! Hoppas merparten av dina växter ändå överlever!!!
Gamla frukträd klarar nog tom lägre temperatur än -40!! Trädgården vid mitt föräldrarhem består enbart av Äppelträd som planterades nångång på 1920-talet och dom har ju överlevt rejäla köldvintrar!!
Men vi bor i Uppland och det gör en viss skillnad var man bor oxå för den delen!!

Här är ett snötäcke på ca 40 cm men tror inte det hann bli så mkt tjäle innan snön kom Så det kan nog bli en del svinn även här i vinter!!!
Dito Verde
Men har du barmark? Jag trodde det hade snöat överallt.
Jag är mycket tacksam för vårt snötäcke. Det brukar det inte finnas vid denna tiden.
/p
Solstorm
Här södra Bohuslän ligger ett ordentligt snötäcke. Just nu är det -6 och solsken. Vi har haft -11. Vintern är ovanligt tidig i år. Ovanligt med så stark kyla som håller i sig så länge så här tidigt. Jag måste säga att jag är glad att vi inte är på väg mot ett kallare klimat.
Alexander-VG-zon3
CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 13:36) *
Gamla frukträd klarar nog tom lägre temperatur än -40!! Trädgården vid mitt föräldrarhem består enbart av Äppelträd som planterades nångång på 1920-talet och dom har ju överlevt rejäla köldvintrar!!
Men vi bor i Uppland och det gör en viss skillnad var man bor oxå för den delen!!

Här är ett snötäcke på ca 40 cm men tror inte det hann bli så mkt tjäle innan snön kom Så det kan nog bli en del svinn även här i vinter!!!

jo de klarar nog lägre än -40c, även om det aldrig har blivit så kallt där (nord/östra skåne). gamla sorter av äppelträd och päron tål väl mycket kyla om det nu inte är känsliga sorter som är planterade, för jag har inte riktigt koll på det. men det är bra att ha en härdig bas i trädgården som överlever allt.

men det är bra att du åtminstone fått ett bra snö täcke.

CITAT (Dito Verde @ 30-12-2009, 13:38) *
Men har du barmark? Jag trodde det hade snöat överallt.
Jag är mycket tacksam för vårt snötäcke. Det brukar det inte finnas vid denna tiden.
/p

delar av sydsverige har blivit av med snön

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#

så i trädgården är det enligt dom där hemma barmark, här där jag bor är det bitvis snö (1-3cm) på skuggiga plaster men annars är det väldigt mycket istäckt mark också och barmark där solen kommit åt.

CITAT (Solstorm @ 30-12-2009, 13:50) *
Här södra Bohuslän ligger ett ordentligt snötäcke. Just nu är det -6 och solsken. Vi har haft -11. Vintern är ovanligt tidig i år. Ovanligt med så stark kyla som håller i sig så länge så här tidigt. Jag måste säga att jag är glad att vi inte är på väg mot ett kallare klimat.

ja det är tidig kyla i år.

tycker nästan det känns som om det blivet kallare klimat (om man bortser från riktiga vintrar). fast det är nog bara jag som tycker att det är kallt nu, generellt sett så är det väl varmare.
Huggorm
Här är mellan 30-50cm snö, så här är kylan inte lika skadlig. Men jag undrar var den där växthuseffekten som alla pratar om är?
Gunilla T
Här i Mälardalen hade vi -23 i morse, just nu är det ca 18 grader och det kryper neråt igen. Är orolig för mina växter faktiskt, min kinesiska sekvoja t.ex. som jag planterade i somras plus en del andra nyplanterade träd. Vi har rätt bra med snö här men räcker det?....alla Acer japonicum lär nog frysa ordentligt nu.

Det vi nu upplever är väder, blanda inte ihop det med klimat.
skogstroll
häromdan såg jag att snön lagt sig som tunga klumpar på växterna så det blev till att borsta av dem lite så de inte går av.
sqrulan
Jag har inga känsliga växter, vi har massor med snö här uppe och i morse var det 33 minusgrader. Men du hattstugan vilka äppelträd är det som finns vid ditt föräldrahem? Vet du namnet?
Myosotis
Bra timing för en gångs skull! yahoo.gif När det var kallt förra omgången (ner till -17,7°) var det ett relativt tjockt snötäcke för att vara i Skåne. Nu är det nästan barmark och redan -7,5°, det kan gå ner till -15° - -20° i natt sa de. Igår tog jag bort blöta komprimerade lövhögar och la dit torra varma luftiga (avenbokfröställningar som jag haft inomhus eftersom jag skickade fröna till en odlait), sen blöta lönnlöv som ett lock ovanpå, det håller sig nog torrt och varmt ett tag. Vad tror ni, blir det bra? Minivalnötsträd, icke härdig calla, narcissus bulbocodium... Hur mycket ska man förresten täcka Meconopsis? De fick också lite löv och grangrenar fast jag vet inte om det behövs, men de är små och nyplanterade så man vill ju dalta lite med dem.
Krolliljan
I Halmstad har vi inte mycket till snö. Lite puder här hos mig.
Jag har hittills inte haft ngn växt som gått ur p g a kylan även när det varit -17 och barmark.
Men man vet aldrig.
Jag är mest orolig för de jag har i krukor. Jag har ingenstans jag kan sätta in dem.
Mitt olivträd. fear.gif
hattstugan
Ang Äppelträdens namn kan jag bara några av dom och det är Åkerö och Signe Tillich tror att det finns Säfstaholm oxå är inte säker!! Jo Transparemt Blanche oxå och en hel del andra som ingen har kunnat namnge!!
Mina föräldrar kom till gården för 55 år sedan och nu är den i annans ägo!
Det finns förresten ett träd där som kallas Trogsta Äpple!! Enligt sockenrykten fanns en trädgårdsmästare på 1920-talet som gick runt och ympade in en (troligen egen sort) hos folk ibygden!! Då fanns det ju rätt stora fruktträdgårdar lite var stans!! Åtminstone här ikring Enköping!!
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 30-12-2009, 17:11) *
Minivalnötsträd...

slap.gif Ja alltså ett vanligt valnötsträd, fast en liten bebis. Det lät ju som en nypåhittad sort. giggle.gif
Huggorm
-17 nu, och natten har inte ens börjat. Jag tror årets köldrekord kommer sättas på dess sista dygn. Här hos mig då, i norrland är det ju kallare
Myosotis
-10 nu
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 30-12-2009, 17:11) *
sen blöta lönnlöv som ett lock ovanpå, det håller sig nog torrt och varmt ett tag. Vad tror ni, blir det bra? Minivalnötsträd, icke härdig calla, narcissus bulbocodium... Hur mycket ska man förresten täcka Meconopsis? De fick också lite löv och grangrenar fast jag vet inte om det behövs, men de är små och nyplanterade så man vill ju dalta lite med dem.

hoppas att mitt minivalnötsträd också klarar sig. den har inte haft det så kallt än i sitt liv som denna vinter ev erbjuder.

CITAT (Krolliljan @ 30-12-2009, 17:13) *
Jag är mest orolig för de jag har i krukor. Jag har ingenstans jag kan sätta in dem.
Mitt olivträd. fear.gif

det som jag har i krukor ( mest olika lönnar och tåliga perenner och rödbladig fläder, trollhassel, kaprifol) har jag lindat om ordenligt med väv och bubbelplast så de ska nog klara sig. det har dom gjort innan när det blivet -18c. ditt oliv träd gillar nog inte att det går under -10c om dens tår i kruka utan skydd. dock hade jag ju en själv som klarade lufttemp på -24c i kruka men den var ju begravd i en snödriva.

CITAT (Huggorm @ 30-12-2009, 20:00) *
-17 nu, och natten har inte ens börjat. Jag tror årets köldrekord kommer sättas på dess sista dygn. Här hos mig då, i norrland är det ju kallare

här är det just nu -14,2c här i södra VG. men har en känsla av att det kan bli kallare, på smhi stod det innan idag att det skulle bli lokalt ner till -20c i inlandet och jag tror jag bor i inlandet.
Olle A
Det är inte bara i inlandet det är kallt. Här vid kusten (visserligen några kilometer från havet, men ändå) är det nu -11,7 grader. I morse var det -14.

Olle
Alexander-VG-zon3
lägst i natt -16c brrrrrrrrrrr kallast hitintills denna vinter. undra vad dom närmaste dagarna kommer föra med sig.
Myosotis
CITAT (flaxss @ 31-12-2009, 00:31) *
hoppas att mitt minivalnötsträd också klarar sig. den har inte haft det så kallt än i sitt liv som denna vinter ev erbjuder...

Hur gammalt är ditt träd?
Det är bara andra vintern för mitt, jag hade inte täckt över ordentligt förra vintern och det klarade sig ändå fast jag hann bli riktigt nervös för det slog ut så sent.
Här var det bara -11,7° i natt, inte alls lika kallt som för ett tag sen.
gnon49
hade -22 i morse utanför Uddevalla på västkusten. Och snön ligger djup. Syrenerna kommer att fara illa, men nu måste jag klippa ner dom vare sig jag vill eller inte. Allt har ju frusit fast i snön. Bara att hämta ved är ett helt företag. Bara el o teleledningarna håller för snön så skall man väl inte klaga. Snart börjar förberredelserna inför vår o sommar. Det håller humöret uppe.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 31-12-2009, 11:49) *
Hur gammalt är ditt träd?
Det är bara andra vintern för mitt, jag hade inte täckt över ordentligt förra vintern och det klarade sig ändå fast jag hann bli riktigt nervös för det slog ut så sent.
Här var det bara -11,7° i natt, inte alls lika kallt som för ett tag sen.

jag har för mig att jag sådde den våren 2006 blir det att den är 3år gammal då?. första vintern frös den ner. vintern därefter blev det milt ca -10c som lägst. därefter -15c (förra vintern som var blir det ju då) och så då denna vinter vilket hitintills i trädgården blivet lägst -13c. så lägst den upplevt har nog varit runt -15c -16c tror jag.

min har inte fått nåt skydd alls någon vinter. och jag hoppas verkligen att den inte fryser ner/ihjäl i vinter det skulle bli tråkigt.

jag pratade med dom där hemma och det hade varit lägst -10c i Broby.
sqrulan
CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 17:16) *
Ang Äppelträdens namn kan jag bara några av dom och det är Åkerö och Signe Tillich tror att det finns Säfstaholm oxå är inte säker!! Jo Transparemt Blanche oxå och en hel del andra som ingen har kunnat namnge!!
Det finns förresten ett träd där som kallas Trogsta Äpple!! Enligt sockenrykten fanns en trädgårdsmästare på 1920-talet som gick runt och ympade in en (troligen egen sort) hos folk ibygden!! Då fanns det ju rätt stora fruktträdgårdar lite var stans!! Åtminstone här ikring Enköping!!

Jag visste inte att det fanns äppelträd som var så härdiga! dunno.gif
Huggorm
CITAT (sqrulan @ 31-12-2009, 13:58) *
Jag visste inte att det fanns äppelträd som var så härdiga! dunno.gif

E-planta har flera sorter som klarar zon 6, äppleträd är ganska härdiga faktiskt
gladepetter
CITAT (hattstugan @ 30-12-2009, 17:16) *

Trogsta äppelsort är framtagen under slutet av 1800 talet av Karl-Erik Johansson som spred sorten via sin egen plantskola. Det får vara rejält med kyla om träden skall dö. Har nyligen läst gamla mötesprotokoll från vår trädgårdsförening i Lerum (Stora Lundbyträdgårdsförening). Föreningen startades 1918. Under krigsvintrarna kunde ortens trädbeskärare notera att många fruktträd frös bort pga hård kyla. Vi hade ju minus 30-40 under åtskilliga månader under kriget. Zonindelningen är fö en produkt från 1910-talet och stämmer väl inte överens med dagens klimat. Förvisso håller man på att revidera den...men en exakt zonindelning lär vi väl aldrig få.
pebblelake
Jag blir lite full i skratt när jag läser om era kylproblem giggle.gif
Här i Umeå har vi haft den blötaste hösten på länge, sedan direkt efter det -20-25 grader utan snö efter det varmt ca +5--5 sedan snö 60 cm och nu direkt på det -25 ,fast i kväll endast -10 och snö.
Överlever mina ömtåliga grejer denna höst klarar dom allt..... coolgleam.gif
Jag vill inte föringa era problem men jag tror ni oroar er för många plantor i onödan.
Ett försök till tröst i kylan trostar.gif
Myosotis
Tyvärr är det ofta frost på barmark i Skåne, ner till -20° - 25° de flesta år, det kallaste jag kan minnas här är -33°. Dessutom har man kanske växter som man inte skulle komma på tanken att skaffa om man bodde i Umeå. Jag har bott i Umeå och även i Jokkmokk och har upplevt -39°, men det är inte på långa vägar så kallt som -25° i Skåne, jag lovar! Luftfuktigheten och blåsten gör att det blir råkallt. (Det bryr sig kanske inte växterna om, det var bara en parentes.)

CITAT (pebblelake @ 31-12-2009, 15:06) *
...ni oroar er för många plantor i onödan...

Njaa snarare tvärtom, allt dör som man trodde skulle klara sig. Det tog ett tag innan jag förstod att det är zon 3 här, ett riktigt köldhål.
gladepetter
CITAT (pebblelake @ 31-12-2009, 15:06) *
Jag blir lite full i skratt när jag läser om era kylproblem giggle.gif
Här i Umeå har vi haft den blötaste hösten på länge, sedan direkt efter det -20-25 grader utan snö efter det varmt ca +5--5 sedan snö 60 cm och nu direkt på det -25 ,fast i kväll endast -10 och snö.
Överlever mina ömtåliga grejer denna höst klarar dom allt..... coolgleam.gif
Jag vill inte föringa era problem men jag tror ni oroar er för många plantor i onödan.
Ett försök till tröst i kylan trostar.gif

Det värsta är inte kylan som vi har. Den klarar våra fruktträd och flertalet av våra växter galant. De som är värre är vårsolen och kyla på natten om några månader. Där är nog problemen värre än just vinterkyla. Fast -20 i Norrland mot våra -20 utmed kusten är inte samma. Min gamla mattelärare från Gällivare sa att den kan vara +3 grader här i väst men kylan är värre än den i Gällivare när det är -15. Fukten är hemsk.
niggle
jodå, nog är det kallt alltid. Jag har ett citronträd i uterummet som kanske överlever med hjälp av en byggtork.
Mitt nyplanterade Mulle ser hjälplöst ut, trots täckning.
Barrälskare som jag är, köpte jag en sockertoppsgran härförleden. Den står i kruka och ska enligt försäljaren inte ha något vatten. Stämmer det? Tänkte försöka få den att överleva till våren.
tacksam för tips.

Frostiga hälsningar,

Niggle
Nauti
Jag plockade in växterna i dag. Det är för kallt ute och då blir det lagom inomhus. Det var 16,3°C inomhus när det var kallare än såhär ute så jag antar att det är kallare nu. Vid fönstret är det nog lagom temperatur för att ha växterna inomhus, borde vara under tio grader åtminstone:)

Min franska dragon vaknade till liv samma dag jag tog in den dock. Den står nu vid terrariet och har redan fått ett skott på över en cm, det gick på en dag nästan.
Aqvakul
Jag planterade ett dussin Agapanthus i våras. Ett litet experiment, som 15 minus barfrost nog satt p för...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 09:09) *
Jag planterade ett dussin Agapanthus i våras. Ett litet experiment, som 15 minus barfrost nog satt p för...

var inte för ängslig mina har klarat värre. vi håller tummarna att dom har klarat sig.
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 03-01-2010, 12:21) *
var inte för ängslig mina har klarat värre. vi håller tummarna att dom har klarat sig.

thanks.gif för uppmuntran! kompiskram.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (niggle @ 03-01-2010, 00:48) *
jodå, nog är det kallt alltid. Jag har ett citronträd i uterummet som kanske överlever med hjälp av en byggtork.
Mitt nyplanterade Mulle ser hjälplöst ut, trots täckning.
Barrälskare som jag är, köpte jag en sockertoppsgran härförleden. Den står i kruka och ska enligt försäljaren inte ha något vatten. Stämmer det? Tänkte försöka få den att överleva till våren.
tacksam för tips.

Frostiga hälsningar,

Niggle

nu när det är frost/kyla ''hela'' tiden så behövs inget vatten, däremot när solen börjar bli intensivare och krukan är tjälad och det än är frost på nätterna så kan du ge den vatten (inte vattna hela tiden så den ruttnar utan ge den en omgång) men också att du skyddar den mot vår solen. på vår/vintern-våren torkar annars städsegröna växter lätt av solen och torka speciellt om dom står i kruka i läge där solen kommer åt .
KRT
Börjar också oroa mig, har ett antal bambu, ett valnöt ett mycket litet gingko och en rosmarin som står ute, i jord tck och lov, MEN källan till oro är is.... Först kom 40 cm snö innan jul, detta töade i mellandagarna och mättade marken som blev sjöblöt och SEDAN kom kylan (-8,4 just nu, mitt på dagen). Förmodligen är de översta decimetrarna i marken en enda isbit... Och även om en växt klarar -30 när den är begravd under ett tjockt fint snötäcke, så är det ju ingen garanti för att den överlever att bli infrusen i en isbit sad.gif

Nåja, jag får väl se vad som överlever och inte, men jag hade VERKLIGEN önskat att de där dagarna med plusgrader som fick snön att försvinna inte hade passerat Skåne, kunde de inte varmluften passerat lite söderut istället?????

EDit - en fundering? Gör det någon nytta att täcka NU, när det redan är kallt och fruset, eller skulle man gjort det innan? Kom att tänka på att vi ska slänga ut julgranen idag så jag kunde ju täcka några av de ömtåligare växterna med granris - om det gör någon nytta så klart unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 03-01-2010, 02:19) *
Jag plockade in växterna i dag. Det är för kallt ute och då blir det lagom inomhus. Det var 16,3°C inomhus när det var kallare än såhär ute så jag antar att det är kallare nu. Vid fönstret är det nog lagom temperatur för att ha växterna inomhus, borde vara under tio grader åtminstone:)

Min franska dragon vaknade till liv samma dag jag tog in den dock. Den står nu vid terrariet och har redan fått ett skott på över en cm, det gick på en dag nästan.

i natt var det frost på krukorna och växternas blad på insidan mot fönster rutan, och då har jag ändå stängt igen fönstret (inte låst bara stängt) innan i höstats hade jag en glipa öppet. men även då jag stängt till fönstret så kryper det in.

CITAT (KRT @ 03-01-2010, 12:49) *
EDit - en fundering? Gör det någon nytta att täcka NU, när det redan är kallt och fruset, eller skulle man gjort det innan? Kom att tänka på att vi ska slänga ut julgranen idag så jag kunde ju täcka några av de ömtåligare växterna med granris - om det gör någon nytta så klart unsure.gif

man brukar ju täcka när det frusit till lite, så att växterna verkligen kommer in i vila och att det håller sig lite fruset så att det inte blir fuktigt och för innestängt under skyddet plus är det för varmt så kan kanske också skadedjur övervintra lättare i täckningen. växterna ska ju helst hållas i djupvala men ändå täckas emot vädret/klimatet så att dom överlever vintern lättare.
4:an
Jag kan inte hjälpa det men jag är en fjollig skåning och jag är orolig för mina plantor i koloniträdgården....jag drev upp dem från frö med kärlek i fjol, riddarsporrar, aklejor, penstemon ja, allt....en still undran är om ni tror att de kommer att överleva??? confused.gif -fear-.gif
Monarda
Penstemon vet jag inte, någon sådan har jag inte haft men i alla fall aklejor och riddarsporrar har klarat alla slags vintrar här i zon 4. Ibland med mycket snö och ibland med litet och kallt och varmt om vartannat. Så det ska nog gå bra i din zon.
tepa
Hej

Här på Åland har vi kallt nu, nästan minus nitton, när jag steg upp i morse. Det är väl super för trädgården denna vinter, kallt och snö. Så växterna
vår vila ordentligt med ett tjockt snötäcke på. Inget hoppande mellan plus tre och minus tre. Slask och kallt. Jo, där lite före jul var det plusgrader
en par dagar, men det blev kallt igen. Annars har det hållit sig på minus sen början av december. Det är ju första vintern på flera år det inte varit ett
enda hoppande mellan slask och kallt.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
vintern verka ha kommit hos dig med tepa, i går och i dag så har det snöat mycket här så här har det blivit ett tjockt snölager för växterna. men nätterna har blivet mildare. lägst här har varit -19c.

i trädgården har det som tur väl bara varit som lägst runt -15c, blir det inte kallare än så så har växterna en god chans att klara sig.
tepa
CITAT (flaxss @ 06-01-2010, 14:56) *
vintern verka ha kommit hos dig med tepa, i går och i dag så har det snöat mycket här så här har det blivit ett tjockt snölager för växterna. men nätterna har blivet mildare. lägst här har varit -19c.

i trädgården har det som tur väl bara varit som lägst runt -15c, blir det inte kallare än så så har växterna en god chans att klara sig.

Hej Flaxss

Menar du att växterna har mindre chans att klara sig om det blir kallare än - 20 ?? Om det är mycket snö på då? Men endel växter är väl känsligare än andra.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 06-01-2010, 15:22) *
Hej Flaxss

Menar du att växterna har mindre chans att klara sig om det blir kallare än - 20 ?? Om det är mycket snö på då? Men endel växter är väl känsligare än andra.

Hälsn Tepa

det beror på vilken växt det handlar om, en växt som tål -10c -15c har ju mindre chans att klara sig när det blir -20c. för en fjällbjörk eller tall så är ju -20c ingen större fara.

när jag skrev så så menade jag exempelvis mitt fikon. som säkert kommer börja att frysa ner vid -17c -25c.
Överbölingen
He e kåhlt nu. min -27,8° max -24,5°. Inne är det ca +16°.Trots högvarv på jordvärmen och elpatron inkopplad. En brasa brinner i öppna spisen och ger en värmekrans.

Ute? Vi har snötäcke så jag har inga oroliga funderingar på perenner och mindre buskar. Buskrosorna fryser väl tillbaka lite men det är mariginellt. Kanske bra att klippa lite i vår för bättre tillväxt. Sådant som inte tål 11-års cykeln (jag har läst någonstans om att det finns en sådan) har inte i trädgården att göra. Det är fakta. Konstgjord andning ligger inte för mig i större grad än att jag pliktskyldigast bär in och ut några inochutväxter. Respirator och hjärt-lungmaskin i trädgården är inte riktigt relevant enligt mitt sätt att se.
Någon klock gammal dam har en gång i tiden i sköna Södermanland sagt till min Eva att : Man får vara som man har vurte! Verkligen kloka ord. Det hindrar inte att man i övrigt försöker tillfredställa en växts behov.

Se tiden an och jag upprepar – njut av trädgårdsvilan!
tepa
CITAT (flaxss @ 06-01-2010, 17:00) *
det beror på vilken växt det handlar om, en växt som tål -10c -15c har ju mindre chans att klara sig när det blir -20c. för en fjällbjörk eller tall så är ju -20c ingen större fara.

när jag skrev så så menade jag exempelvis mitt fikon. som säkert kommer börja att frysa ner vid -17c -25c.

Okej, Flaxss. Men jag har ju noll koll på vilka temperaturer mina växter klarar. Fikon har jag inte. Men nog tror jag att jag har lite känsligare växter, någon Lilja
som bör vintertäckas och Blåblomma och säkert några till. Men vi får väl se i vår vad som kommer upp. Minus nitton ute nu, men jag tycker att det är absoluta
max. Men det är väl lönlöst att hoppas att kylan tagit livet av några mördarsniglar?

Mvh Tepa
Gunilla T
Nu börjat det bli kris med kylan, i går kväll hade vi -26 och idag har det legat runt -20 hela dagen. Blir nog svinn i trädgården i år, min Roscoea lär inte klara detta, inte heller en nyplanterad Cypripedium. Solfjäderstallen undrar jag också över hur det skall gå - usch! Ett kortvarigt temperaturfall är väl inte så farligt men nu är kylan ihållande.

Stackars alla djur i skogen...
Krolliljan
Sådär, nu har vi 30 cm snö som kan skydda när det blir kallare. smile.gif

Som jag ångrar att jag inte tog upp mina montbretior duh.gif . Jag har slutat med det för det har ju inte varit speciellt kallt de senaste åren.
smuleborg
Har varit riktigt kallt några dagar. Skogsägaren har lagt ut "höbalar" till rådjuren en tid. Våra fröautomater fylls på hela tiden. Minus 27 i morse. Runt 20 under dagen. Jag vågar inte tänka på unga egenhändigt framdrivna perenner, tjockt snötäcke som tur är.

Vattnet frös i morse.

Men vackert är det.

joulanta
Bistert ute - 36 mest hela dan men vi har en halvmeter snö som skyddar alla växter
smuleborg
Mildare idag. 8 grader i morse. Det känns betydligt kallare i stan, det blåser.

Det ordentliga snötäcket tackar vi för (växterna). Och nog vill vi ta tur (på skidor) ett bra tag till, fem-tio minus är lagom. Det är ju så fantastiskt underbart, och roligt. Hoppas för övrigt att kylan (gärna fem-till tio minus, någorlunda vindstilla) håller i sig under vedklyvningen.
Geranium
Vi hade som kallast -11 här i nordvästra skåne, vid 8-snåret imorse. Orolig för de små nyplanterade, t.e.x frilandshibiskusen, fjärilsbusken mfl. Har även en zon 1-druva som inte ser så pigg ut. crying.gif
mat103
Jag kan väl helt ärligt säga att en viss oro börjat spria inom mig angående alla mina mer känsliga växter som jag efter lång tid vågat prova plantera ut i våras. Tex min Trachycarpus, lagerblad, fikon och rosmarin. Hoppas kylan snart ger med sig. Hos mig i Falkenberg har det varit riktigt kallt länge nu. Tack och lov har jag en rätt så bra vindskyddad trädgård. Mina känsliga växter har fått ett visst skydd, men är det tillräckligt? Det återstår att se.

Jag hade tänkt friplantera mitt olivträd. Är nu glad att jag inte gjorde det.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon