Kul att se att så många odlar så mycket chilepeppar/paprika(som är en mild chileppar), underbart!!!
Massviss med spännande sorter som man själv skulle vilja prova, men jag har redan fullt upp;) Det blir 50 sorter i år;)
Vad gäller Hungarian Hot Wax/Yellow Hot Wax så tror jag att det är samma sort. Hungarian Hot Wax blir först ljusgrön sedan gul sedan röd. De flesta plockar den gul. Det är en lättodlad mycket bra sort. Sara du kan väl hålla oss uppdaterad på resultatet. Spännande!
Chilepepparplanotr ska skolas om när de är ca 5 cm höga och utvecklat ett ritkigt bladpar eventuellt två (dvs inte hjärtbladen). Det beror dock på hur först kärlet såg ut. Men i regel tycker jag att man inte ska vänta för länge. Ofta brukar jag dock plantera om många samtidigt, vilket innebär att några har flera bladpar och är nästan 10 cm och några har just tittat upp.
Tänk på att om plantorna står för länge får du problem med att skilja dem åt (rötter och plantor växer in i varandra). De kan också börja ränna i höjden om de står tätt, vilket gör att de lätt går av vid omplanteringen. Även den lilla näringen som var i såjord förbrukas snabbt (ca 3-4 veckor) och de som står för länge kommer att börja svälta om de inte får extra näring. Var dock mycket försiktig med näring just i början, då en överdos kan vara skadligt.
Snart ska jag börja omplantera det kommer jag skriva mer om i bloggen.
Lite bilder från tidigare år.

patrik