Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > För oss med "såklåda", Vad har vi sått eller ska så nu i Januari 2010
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-01-2010, 18:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

I denna tråd tänkte jag att vi kunde skriva vad vi sår (sått) under Januari månad Det kan ge tips o lite idér till oss andra

Jag har sått Penseér (se andra trådar) men jag har även sått Smultron i dag, då brukar jag ha färdiga plantor som ger skörd i juli
          Fördelen med smultron är att de är långsam groende och inte så ljus krävande tummenupp.gif Om man sår nu så har man lämpligt stora plantor som klarar sig endast med fönster ljus i Mars

Ni andra då vad har ni sått?

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Anki V
          Inlägg 08-01-2010, 18:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag brukar förutom penséer så salvia….. både blå och daggsalvia i mitten av januari. De tar ganska lång tid på sig innan de börjar blomma även om de gror snabbt.

Tur att du påminde mig om smultrona Ladyn. Dom hade jag glömt bort.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Nauti
          Inlägg 08-01-2010, 18:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

I förrgår kunde jag inte hålla mig längre. Då sådde jag tre chilisorter och fröer av "silk tree" som det kallas på engelska, silkesträd på svenska antar jag? tongue.gif Skall så litet fler grejor i dag hade jag tänkt smile.gif Tiggde till mig godislådor förut när jag var ute på stan.

Redigerat av Nauti: 08-01-2010, 18:43

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-01-2010, 18:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ska så klockranka snart, annars har jag inte kommit igång än med frösådderna. det jag sådde i höstats börjar däremot gro nu en hel del perenner och buskar/träd inne under extraljus har jag dom.

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 08-01-2010, 18:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

Vilken bra tråd, precis vad sånna som jag behöver. biggrin.gif

Tänkte passa på att fråga, när ska man så Himmelspira?

Citera
          octachoron
          Inlägg 08-01-2010, 19:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Jag har sått klematis (C. tangutica).
          Lite tidigt kanske men de kan ta ett tag på sig att gro och med lite tur kommer de att blomma redan i sommar med tidig sådd.

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 08-01-2010, 20:35
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

JA! Bra tråd... nu kom jag ihåg att jag har en påse smultronfröer i lådan... kommer jag ihåg rätt att de ska stå mörkt.. Var d inte nån som hade krukorna ståendes under sängen? *S*

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Maggan H
          Inlägg 08-01-2010, 21:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Jag har sått penséer, kanna, clematis snow queen, gräslilja, lavendel blå och vit, sandlilja, silverax, sköldpaddsört vit, svanskalla, sydstormhatt och tacca. Säkert är det någon jag glömde.... biggrin.gif De allra flesta står ute i väntan på vår eller lysrör.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Mattsson
          Inlägg 08-01-2010, 21:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 6 501

Jag har den 1/1 sått fem sorters penséer, två sorters chili, två sorters jalapeno och så sådde jag Hasselört och kastade ut i snön. Jag har förstått att det är princip 0% sannolikhet för att Hasselörten ska gro eftersom den är köpt på postorder och förmodligen inte särskilt färsk, men det är värt ett försök.

Har sett att det spirar så smått i pensée-lådan, tjohoooo! bravo.gif

Citera
          Nauti
          Inlägg 08-01-2010, 22:43
          Länk hit: #10

Medlem

Jag sitter och filar ner kronärtskocksfröerna just nu smile.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          EKLO
          Inlägg 08-01-2010, 22:48
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Nauti @ 08-01-2010, 22:43) *
          Jag sitter och filar ner kronärtskocksfröerna just nu smile.gif

Kul! Tänkte prova kronärtskockor i år för första gången - vilken sort har du? Provat förut? Enkelt/svårt? När sätter du ut (det är ju väldeliga tidigt att så nu, låter det som?)

Citera
          Nauti
          Inlägg 08-01-2010, 22:55
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (EKLO @ 08-01-2010, 22:48) *
          Kul! Tänkte prova kronärtskockor i år för första gången - vilken sort har du? Provat förut? Enkelt/svårt? När sätter du ut (det är ju väldeliga tidigt att så nu, låter det som?)

Sorten jag har heter 'Green Globe', jag hittade inte den jag letade efter men denna verkade bra den också.

Det är första gången jag odlar kronärtskockor och de skall ju vara ganska "utmanande" att odla som det står på fröpåsen tongue.gif Det blir ju inte lättare av att jag odlar på fel typ av jord heller, har nämligen lerjord på min odlingslott vilket jag förstått inte är optimalt för kronärtskockor.

Det är ganska tidigt att så nu men jag har såväl belysning som yta så att det räcker. På påsen rekommenderas det att man börjar förkultivera i januari/februari och det är vad jag läst i min bok också så jag kör på det. Chili och kronärtskockor får åka ner i jorden först. Sedan är det dags för spiskummin, resten får vänta till mars, då plockar jag fram odlingstältet smile.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-01-2010, 23:31
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-01-2010, 20:35) *
          JA! Bra tråd... nu kom jag ihåg att jag har en påse smultronfröer i lådan... kommer jag ihåg rätt att de ska stå mörkt.. Var d inte nån som hade krukorna ståendes under sängen? *S*

...jo det var jag de giggle.gif och där står mina nya smultronsådder också

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Red Top
          Inlägg 09-01-2010, 05:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Smarterchild @ 08-01-2010, 18:51) *
          Vilken bra tråd, precis vad sånna som jag behöver. biggrin.gif

Tänkte passa på att fråga, när ska man så Himmelspira?

Har själv aldrig sått Himmelsspira (Perovskia), men hittade följande såråd för 'Perovskia atriplicifolia'
          hos Rara Växter.:

"Normalsådd/Stratifieras - Normalså fröerna, om fröerna ej grott efter 4 veckor ställs sådden kallt, bäst är 3 C men kylskåpstemperatur kan duga, i 4-6 veckor eller tills fröerna grott."

Enligt Impecta är den härdig till zon 4. Kan sås jan-mar / sep-nov. Grotid 3-12 mån.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          blomkronan
          Inlägg 09-01-2010, 08:54
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Ja ÄNTLIGEN får vi så yahoo.gif

Jag har satt...

-Paprika
          -Tomat - kan ju vara förtidigt men mina tomater var så sena förra året!
          -Chili - förra året satte jag dom 27/12 och det fungerade ju bra.
          -Kronärtkocka - Tar visst lång tid på sig...
          -Senap - den har jag satt på skoj ska väll inte sås så här tidigt
          -Broccoli - lika bra att sätta nu tänkte jag wink.gif tar tid på sig...??? (har jag läst)

pensée och klockranka kommer i jorden idag smile.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-01-2010, 09:48
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag sår inte tomat, chili, paprika förren i mars-april här i stockholmstrakten odlar man snabba sorter så får man frukt ändå man tjänar ofta inget på att så tidigt ifall man inte har växthus med bra värme i de blir bara rangliga och sjuka vid för lång förkultiverng ifall man inte har bra extra ljus + ett ställe med svalare temp. etc. ex. tomat bör inte sås förren ca 8v innan utplantering.

Broccoli sås ca 4-6v innan utplantering så den lär du få så nya plantor av.

Senap brukar direksås, den både växer och ser ut som raps ungefär (de hör till samma släkte)

Scrolla ner på denna sda så hittar du info om flera grönsaker om hur lång tid innan utplantering man sår.

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml

Själv har jag bara petat ner några knölar chorogi men det var mest för att se om det fanns något liv i dem (och det gjorde det).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          blomkronan
          Inlägg 09-01-2010, 09:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-01-2010, 09:48) *
          Jag sår inte tomat, chili, paprika förren i mars-april här i stockholmstrakten odlar man snabba sorter så får man frukt ändå man tjänar ofta inget på att så tidigt ifall man inte har växthus med bra värme i de blir bara rangliga och sjuka vid för lång förkultiverng ifall man inte har bra extra ljus + ett ställe med svalare temp. etc. ex. tomat bör inte sås förren ca 8v innan utplantering.

Broccoli sås ca 4-6v innan utplantering så den lär du få så nya plantor av.

Senap brukar direksås, den både växer och ser ut som raps ungefär (de hör till samma släkte)

Scrolla ner på denna sda så hittar du info om flera grönsaker om hur lång tid innan utplantering man sår.

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml
          Själv har jag bara petat ner några knölar chorogi men det var mest för att se om det fanns något liv i dem (och det gjorde det).

Jag kommer sätta nya/mera frön senare... jag vill jämnföra vilken sådd som blir bäst för mig wink.gif

Glömde säga det... att om man ska så paprika, tomat och chili nu, måste man förstås ha extra lyse.

Nu har jag ju min "såbod" med extralyse och kan hålla 10-15 grader i hela våren (först drar jag upp fröna inomhus i 22-25 grader), sen kommer tomaterna stå i vinterisolerade växthuset från mars-april med extravärme på...

Redigerat av blomkronan: 09-01-2010, 09:57

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 09-01-2010, 11:20
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Jag har sått några pelargonfröer men vet inte om det blir nåt av dem. Jag var lite snål och köpte inga nya utan de jag sått är några år gamla....
          Går nu också och väntar på att min "gravida" amaryllis ska släppa ifrån sig några hundratals fröer..... rolleyes.gif
          Hon börjar bli rätt trind om magen:

Bifogad fil  DSCN6085.JPG ( 103.31k ) Antal nedladdningar: 33

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          rosita
          Inlägg 09-01-2010, 11:36
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Härligt att det äntligen går mot vår och man kan starta sådderna! yahoo.gif

Jag har en ampeltomat och en paprika som jag sådde i november, de är nu ca 7 cm. Jag har sått chili, romansallat, spenat och änglatrumpet. Kronärtskocka brukar jag så i mitten av januari, liksom purjolök. Kål sår jag första omgången i slutet av januari.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Najsan
          Inlägg 09-01-2010, 16:29
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 21 512

Om man så allt detta nu, klarar det sig utan tillskottsljus?? Det blir rätt kallt hemma hos mig iofs, kallras från fönstret, (oisolerat torp) Så då kanske det klarar sig med mindre ljus. Jag har tyvärr inget extraljus att ta till. Vad tror ni o visa odlare, får jag börja så, får jag, får jag?? biggrin.gif

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 10:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon